رژیم چاقی

رژیم چاقی چگونه است؟

ممکن است در نگاه اول به کلمه رژیم به یاد رژیم لاغری بیفتید ولی رژیم چاقی نیز جز رژیم های غذایی بسیاری از مردم است. رژیم چاقی به رژیمی گفته میشود که به چاق شدن منجر میشود. در این رژیم خوردن غذاهای پرکالری و چرب در دستور کار قرار میگیرد. افرادی که از لاغری مفرط رنج می برند، برای چاق شدن تحت رژیم چاقی قرار میگیرند تا وزن خود را بیشتر کنند. برخلاف رژیم لاغری که انواع و اقسام مختلفی دارد، رژیم چاقی از تنوع زیادی برخوردار نیست. این رژیم با خوردن غذاهای پرکالری و پرچرب میتوانند به وزن ایده آل خود برسند.

دلایل لاغری مفرط چیست؟

لاغری دلایل زیادی دارد ولی چند دلیل عمده برای این عارضه وجود دارد. استرس یک از دلایل لاغری مفرط است، برخی افراد وقتی دچار استرس می شوند به پرخوری روی می آورند و در نتیجه چاق می شوند ولی برخی از افراد هم هستند که وقتی دچار استرس میشوند، اشتهای خود را از دست می دهند و با مشکلات هاضمه ای دست و پنجه نرم میکنند.

تغذیه نامناسب و عدم دریافت مواد مغذی کافی به بدن هم باعث لاغری میشود، این لاغری با سوء تغذیه نیز ارتباط زیادی دارد. کمبود خواب در برخی موارد می تواند از عوامل لاغری به حساب آید. افسردگی و نداشتن فعالیت جسمی هم میتواند از دیگر عوامل لاغری است. ژنتیک یکی از عوامل مهم لاغری است که در بیشتر موارد این عامل در لاغری نقش موثری دارد، همانطور که در چاقی هم نقش دارد.

چرا بعضی ها رژیم چاقی میگیرند؟

امروزه رژیم لاغری و لاغر شدن نسبت به گذشته خواهان بیشتری پیدا کرده است ولی در این بین کسانی نیز هستند که به دنبال چاق شدن هستند. افرادی که شاخص توده بدنی (BMI)  آنها از 18.5 کمتر است دچار کمبود وزن هستند. این افراد برای متعادل شدن وزنشان باید به دنبال رژیم های چاقی باشند.

چطور چاق شویم؟

در جامعه ای که همه به دنبال رژیم های لاغری و لاغر شدن هستند، گروهی نیز هستند که به دنبال چاق شدن هستند و برای این کار به سراغ رژیم های چاقی و قرص های اشتها آور می روند. ولی چاق شدن به چه قیمتی؟

افرادی که میخواهند رژیم چاقی بگیرند باید به این امر دقت کنند که برای چاق شدن، چه چیزی مصرف کنند. خوردن غذاهای پرکالری و پرچرب ممکن است آنها را به وزن دلخواه شان برساند ولی ممکن است برای سلامتی آنها مضر باشد. برای مثال چاق شدن با خوردن غذاهایی مثل فست فود، ممکن است برای سلامتی مضر باشد. بهتر است از غذاهای سالم با کالری بالا برای چاق شدن استفاده کنید.

برنامه غذاییی برای چاق شدن

برای چاق شدن برنامه های غذایی زیادی وجود دارد. ابتدا باید تعداد وعده های غذاییتان را افزایش دهید و به حجم غذای مصرفی در هر وعده هم باید اضافه شود. اگر فقط چاق شدن معمولی در دستور کار وجود دارد، بهتر است از غذاهای پرچرب استفاده شود ولی اگر برای چاق شدن هدف و برنامه ای دارید و برای ورزش کردن و تناسب اندام رژیم چاقی را رعایت میکنید، بهتر است مواد غذایی مصرفی تان بیشتر شامل پروتئین ها شود. در زیر دو برنامه غذایی برای رژیم چاقی و رژیم چاقی ورزشکاری گفته خواهد شد.

برنامه غذایی برای رژیم چاقی

در این برنامه از غذاهای مختلفی نام برده میشود که یک یا چند عدد از آن ها برای استفاده در وعده مورد نظر کافی میباشد و هرچه تعداد و حجم غذاهای مصرفی بیشتر شود، چاقی بیشتری را موجب میشود.

صبحانه:

10 عدد بادام، یک لیوان میلک شیک موزی با شیر پرچرب، یک کاسه بلغور سبزیجات، یک یا چند تکه نان چند غله، 2 عدد تخم مرغ، نصف سینه مرغ کبابی، پنیر 30 گرم، شیر نارگیل، یک کاسه حلیم گندم با گوشت بوقلمون، سرشیر و عسل، شیر خرما، نیمرو، انواع املت، کله پاچه، نون پنیر و گردو، ارده شیره و کره و مربا

میان وعده:

بهتر است برای رژیم چاقی از میان وعده هایی نظیر میوه ها و آب میوه ها استفاده شود. میوه و آبمیوه به دلیل دارا بودن اسید زیاد در ترکیباتشان باعث هضم غذا و ایجاد احساس گرسنگی می شوند که این عمل باعث میشود در وعده بعدی یعنی ناهار غذای بیشتری استفاده شود.

ناهار:

برای گرفتن نتیجه بهتر از رژیم چاقی بهتر است در وعده ناهار حجم بیشتری از غذا نسبت به معمول استفاده شود تا نتیجه بهتری به دست بیاید. در رژیم چاقی برای وعده ناهار می توان از غذاهای اصیل ایرانی مانند کباب کوبیده، جوجه كباب، چنجه، کباب برگ، کباب سلطانی، آبگوشت، قرمه سبزی، قیمه پلو، سبزی پلو، لوبیا پلو، به طور کلی انواع پلو ها یا غذاهای محلی هر شهر را استفاده کرد. برنج یکی از مواد غذایی چاق کننده است که بهتر است در وعده ناهار استفاده شود.

عصرانه:

در وعده عصرانه بهتر است از غذاهایی مانند انواع آش و سوپ استفاده کرد. برای نتیجه بهتر در وعده عصرانه از مواد غذایی مانند شیر موز و شیر خرما تهیه شده با شیر پرچرب و بستنی استفاده شود.

شام:

در وعده شام در رژیم چاقی بهتر است زیاده روی نکنید. اگر وعده شام و ساعت خواب با هم فاصله کمی دارند بهتر است وعده شام را سبک انتخاب کنید زیرا خوردن غذای زیاد و سپس خوابیدن باعث بروز ناراحتی های معده در طولانی مدت و دیدن خواب های آشفته میشود. بنابراین وعده شام سعی کنید از غذاهایی مانند انواع خورشت ها و کمی برنج یا سوپ سبزیجات، نان پنیر سبزی و غذاهایی که با نان خورده می شوند بیشتر استفاده شود.

برنامه غذایی برای رژیم چاقی ورزشکاری

در رژیم چاقی ورزشکاری، افراد هدف خاصی برای چاق شدن دارند و بیشتر مردم در این رژیم به دنبال چاقی موضعی هستند. در رژیم چاقی ورزشکاری گوشت و پروتئین ها سهم بیشتری در وعده های غذایی دارند. به طور کلی در این رژیم در هر وعده غذایی کمی گوشت مصرف میشود.

صبحانه:

در رژیم چاقی ورزشکاری بهتر است از موادی که پروتئین دارند مانند شیر، خامه، پنیر، کره و ماست بیشتر استفاده شود. علاوه بر لبنیات در وعده صبحانه میتوان از گوشت و حبوبات مانند سویا نیز استفاده کرد.

ناهار:

در رژیم چاقی ورزشکاری برای وعده ناهار که معمولا وعده پیش از ورزش هم برای بسیاری از ورزشکاران محسوب می شود؛ بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین بسیار مانند گوشت ها و حبوبات استفاده شود چون برای عضله سازی پروتئین زیادی نیاز است. حتی میتوان از مکمل های پروتئینی برای تامین این نیاز استفاده کرد.

شام:

در رژیم چاقی ورزشکاری مانند رژیم چاقی معمولی وعده شام سبک تر انتخاب می شود تا فرد هم خواب راحت تری داشته باشد و بروز بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست بر اثر مصرف بیش از اندازه  پروتئین اتفاق نیفتد.

سخن پایانی

به افرادی که به دنبال رژیم چاقی هستند و میخواهند با چاق شدن به وزن و اندام ایده آل خود برسند، توصیه میشود که از مواد غذایی سالم برای این کار استفاده کنند. علاوه بر این ورزش هم باعث چاقی میشود و در برخی موارد جز مواردی است که باید در رژیم چاقی رعایت شود.

مطلب پیشنهادی
افزایش وزن بدنسازی با 5 راهکار بسیار مهم و سلامت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید