ورزش و تناسب اندام

دلیل لرزش بدن هنگام وزنه زدن چیست؟

یکی از ورزش های پر طرفدار و محبوب که در باشگاه های مختلف انجام می شود، ورزش بدنسازی است. چون فرد در مدت زمان سریع تری به نتیجه مورد نظر که همان تناسب اندام و عضله سازی است، دست پیدا می کند. یکی از اتفاقات شایعی که برخی افراد زمان تمرین کردن و به ویژه وزنه زدن در باشگاه های بدنسازی تجربه می کنند، لرزش بدن است. به طور کلی عوامل مختلفی باعث لرزش بدن می شود که در ادامه این مقاله به بررسی کامل این عوامل می پردازیم.

بررسی دلایل لرزش بدن زمان وزنه زدن

دلیل لرزش بدن هنگام وزنه زدن چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برخی افراد زمان ورزش کردن و به ویژه وزن هزدن با آن روبرو هستند، لرزش عضلات و ماهیچه های بدن است. این اتفاق در عضلات مختلف دست و پا بروز می کند. برخی افراد از بروز این اتفاق نگران می شوند و دست از ورزش و تمرین کردن بر می دارند. در صورتی که در شرایط معمولی لرزش بدن باعث مشکل خاصی در بدن نیست و نباید نگران باشید. به طور کلی عوامل مختلفی باعث لرزش بدن می شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

خستگی

یکی از مهم ترین مواردی که باعث لرزش عضلات و ماهیچه های بدن زمان وزنه زدن می شود، خستگی بدن است. خسته بودن عضلات بدن باعث می شود که منقبض کردن عضلات و ماهیچه های مختلف بدن با اختلال روبرو شود. بدین صورت که این عضلات خسته، قابلیت و توانایی بلند کردن و حرکت دادن وزنه را ندارند و به اصطلاح وا مانده هستند. به همین دلیل زمان وزنه زدن عضلات می لرزد.

کم آبی بدن

یکی از موارد مهم دیگری که باعث لرزش عضلات بدن می شود، کم آبی بدن است. چون به طور کلی کم آبی بدن تاثیرات زیاد و مهمی روی سلامتی کل بدن دارد. علاوه بر این، طبق تحقیقات انجام شده کاهش 1 الی 2 درصدی وزن بدن به دلیل تعریق کردن زمان تمرین و ورزش کردن صورت می گیرد.

بنابراین زمانی که بدن کم آب شود، مقدار گردش خون در بدن هم کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، کم آبی و کم خونی در بدن تاثیر زیادی در کاهش خونرسانی به بدن و کاهش انتقال مواد مغذی و الکترولیت ها به عضلات مختلف دارد. به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از لرزش عضلات مختلف بدن و بیشتر تعریق کردن قبل از ورزش کردن و به صورت روزانه 8 تا 10 لیوان آب میل کنید.

تمرین و اجرای حرکات جدید

زمانی که مربی حرکات و تمرینات جدیدی را در برنامه ورزشی شما قرار می دهد، اجرا و تمرین این حرکات جدید نیز باعث لرزش عضلات و ماهیچه های بدن می شود. در واقع یادگیری و انجام حرکات ورزشی جدید به این معنی است که برقراری ارتباط جدید بین مغز و عضلات به وسیله اعصاب صورت می گیرد. به همین دلیل برای برقراری و ایجاد این هماهنگی لازم است که زمان نسبتا زیادی صرف شود.

به همین دلیل در جلسات اول مغز توانایی انتقال سریع به گروه های عضلانی برای منقبض شدن به صورت صحیح و خوب را ندارد. بنابراین برای جلوگیری از لرزش عضلات و همچنین به آرامی تمرینات را انجام دهید تا بدن به آمادگی لازم برسد. سپس حرکات حرفه ای تر را تمرین و تکرار کنید.

کم خوابی

یکی دیگر از عوامل مهم که زمان وزنه زدن باعث لرزش عضلات و ماهیچه ها می شود، کم خوابی است. چون کمیت و کیفیت خواب تاثیر زیادی در ریکاوری سیستم عصبی- عضلانی بدن دارد. در واقع سیستم عصبی- عضلانی وظیفه منقبض کردن عضلات را بر عهده دارد.

بنابراین در صورتی که کیفیت و کمیت خواب دچار اختلال شود، تاثیر زیادی در لرزش عضلات بدن خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود قبل از تمرین کردن و وزنه زدن و به ویژه از شب قبل به مقداری کافی استراحت کنید تا بدن توانایی خوب و مناسبی برای تمرین کردن داشته باشد.

استفاده از وزنه های سنگین

در صورتی که بدن خود را قبل از تمرین کردن به خوبی گرم نکرده باشید، یا بدن آمادگی کافی و لازم را برای وزنه زدن نداشته باشد، نباید سراغ وزنه های سنگین بروید. این موضوع برای ورزشکاران مبتدی از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون استفاده از وزنه های سنگین زمان شروع تمرینات، باعث لرزش عضلات و حتی آسیب دیدن آن ها می شود.

به همین دلیل توصیه می شود با ثبت نام و شرکت در باشگاه بدنسازی لاکچری هم ابتدا بدن خود را به خوبی گرم کرده و سپس شروع به وزنه زدن کنید.

دلیل لرزش بدن هنگام وزنه زدن چیست؟

جمع بندی

یکی از شایع ترین مشکلات برای ورزشکاران و به ویژه ورزشکاران مبتدی لرزش عضلات و ماهیچه های بدن است. لرزش عضلات زمان وزنه زدن ناشی از عوامل و دلایل مختلفی است که در این مقاله به بررسی مهم ترین عوامل لرزش دست ها و عضلات زمان وزنه زدن پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *