تره فرنگی ، این گیاه پر خاصیت را جدی بگیرید

- تبلیغات -

 از تره فرنگی چه می دانید؟

تره فرنگی در کاوش های باستانشناسی در مصر باستان کشف شده است؛ این امر نشان دهنده وجود این گیاه در رژیم غذایی مصریان 3000 سال پیش از میلاد مسیح است. رومیان هم توسط لشگرکشی به دیگر نقاط دنیا برای جنگ این گیاه را با خود برده اند و به همه جهانیان رسانده اند. این سبزی مفید در اولین سفر به استرالیا برده شد و در آنجا کشت شد و حالا یک سبزی رایج در این کشور است که در حیاط هر خانه ای دیده می شود.

 تره فرنگی گیاهی است از دسته والک و خانواده نرگسیان که شبیه پیاز و سیر است. این گیاه ریشه و ساقه خوراکی دارد. در تهیه انواع سوپ و خورش ها از این گیاه پرخاصیت استفاده های زیادی می شود. اگر شما هم مانند من از خصوصیات تره فرنگی بی خبر هستید و می خواهید درباره این سبزی خوشمزه بیشتر بدانید در ادامه این مطلب با من همراه باشید.

چرا تره فرنگی خوب است؟

تره فرنگی سرشار از ویتامین های A,C و K است که برای لخته شدن خون نیاز است. همچنین سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و فسفر است، آهن عملکرد بهتر برای گلبول های قرمز لازم است و منیزیم نیز برای عملکرد اعصاب و مغز مفید است. این گیاه همچنین برای تامین فیبر مورد نیاز روزانه می تواند خوب باشد. در هر 100 گرم تره فرنگی 125 کیلو کالری انرژی وجود دارد. این گیاه با داشتن خواص زیاد و انرژی کمی که تولید می کند می تواند برای کسانی که به دنبال رژیم های لاغری هستند جذاب باشد.

خواص تره فرنگی

هضم بهتر غذا

تره فرنگی حاوی باکتری پروبیوتیک است. این باکتری به هضم غذا کمک می کند. پس میتوان نتیجه گرفت که خوردن آن باعث بهتر شدن هضم غذا می شود و علاوه بر این باعث تحریک ترشح صفرا می شود که ترشح صفرا هم باعث هضم بهتر غذا می شود. با اینکه مزه آن شبیه پیاز و سیر دارد ولی بدون نفخ است و بعد از غذا اذیت کننده نیست.

لاغری بدون احساس گرسنگی

از آنجایی که تره فرنگی دارای مقادیری بالایی از فیبر است میتواند در لاغری تاثیر داشته باشد. علاوه بر این به دلیل وجود مواد مغذی زیاد و کالری کمی که دارد می توان احساس سیری را به وجود بیاورد و برای کسانی که رژیم لاغری را پیش گرفته اند، مفید است.

 

 

سلامت چشم

تره فرنگی سرشار از ویتامین A است. این ویتامین به تقویت بینایی و بهبود شب کوری کمک می کند. لوتئین و زآکسانتین هم جزء کارتنوئید ها یا رنگدانه های زرد هستند. این رنگدانه ها همان رادیکال های آزاد هستند. لوتئین و زآکسانتین در گیاهان سبز هم وجود دارد که بر تقویت بینایی و افزایش نور چشم موثر هستند.

سلامت پوست

ویتامین C و آهن موجود در تره فرنگی به گردش خون کمک می کند؛ گردش خون بهتر هم پوستی شفاف تر و زیبا تر را به ارمغان می آورد. علاوه بر این ویتامین C موجود در آن خاصیت ضد آفتاب دارد و از پوست در برابر پرتو های زیان آور آفتاب محافظ می کند. رادیکال ها آزاد هم التهابات پوستی مانند جوش را بهبود می بخشند و به زیباتر شدن پوست کمک میکنند.

 

 

دیابت و کاهش قند خون

در گیاه تره فرنگی مهار کننده ای برای آنزیم آمیلاز وجود دارد که باعث می شود کربوهیدرات های پیچیده به سرعت شکسته نشوند و به یکباره قند خون افزایش پیدا نکند. این کار می تواند از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری شود. از طرف دیگر آلیسین موجود در آن می تواند احتمال ابتلا به سندرم متابولیک نوروپاتی دیابتی را کاهش دهد.

 

 

بهبود بیماری های التهابی

منیزیم، فسفر و ویتامین K موجود در این گیاه پر ارزش میتواند به بهبود تمرکز و تقویت حافظه کمک کند. از طرفی ویتامین K با خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند در بهبود بیماری های ضد التهابی مانند آلزایمر و پارکینسون، کمک کننده باشد. همینطور بهبود بیماری های التهابی دیگر مانند دیابت که به بیماری ملتهبه لوزالمعده می گویند و همینطور رماتیسم که بیماری مربوط به التهاب مفاصل است؛ را بهبود می بخشد.

نظر طب سنتی درباره این گیاه

تره فرنگی از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه مقوی معده بوده و برای درمان یبوست مفید است. روده ها را پاکسازی می کند و التهابات تنفسی را رفع می کند. برگ آن ضد عفونی کننده است و برای درمان گزیدگی حشرات موثر است. برای درمان التهاب مثانه و مجاری ادراری مورد استفاده فراوان است.

فرق تره فرنگی با پیاز، پیازچه و تره

از نظر ظاهری پیازچه و تره فرنگی بسیار شبیه به هم هستند؛ پیاز و پیازچه هر دو از خانواده پیاز هستند و برگ هایی گرد دارند که به سمت انتها نوک تیز می شوند ولی تره فرنگی برگ هایی پهن دارد و از خانواده تره ها به حساب می آید. کلاهک سفید پیازچه بسیار سفت و درهم تنیده است ولی تره فرنگی لایه های زیادی ندارد. تره فرنگی دارای برگ هایی شبیه تره ولی با شکل کلی شبیه پیازچه است.

چه غذاهایی با این گیاه پر خاصیت و مفید تهیه کنیم؟

از آنجایی که تره فرنگی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و در میوه فروشی ها به وفور یافت می شود و می توانید آن را تهیه و مصرف کنید؛ در ادامه چند نوع غذا که با این گیاه پر خاصیت تهیه می شود را معرفی می کنیم. سوپ جو با تره فرنگی، کوکوی تره فرنگی، املت تره فرنگی، خورشت تره فرنگی، گراتن تره فرنگی، سوپ شیر و تره فرنگی، خورشت قارچ و تره فرنگی با مرغ بریان، تارت تره فرنگی و پیاز، خوراک مرغ و تره فرنگی، خوراک سیب، تره و تره فرنگی، سالاد سیب زمینی و تره فرنگی و املت تره فرنگی از غذاهایی هستند که می توان با تره فرنگی تهیه کرد. 

سخن پایانی

در این مطلب آموختیم که تره فرنگی دارای ویتامین و مواد معدنی مختلفی است که برای سلامتی ضروری هستند. این مواد می توانند در بهبود بیماری ها و حتی در مواردی به درمان آنها به ما کمک کنند لذا توصیه می شود که از این گیاه پرخاصیت در منوی غذایی خود استفاده کنید.