خواص ماهی سالمون

خواص ماهی سالمون و دیگر ماهی ها به اندازه ای زیاد است که، متخصصان پیشنهاد می کنند تا جای ممکن آن را جایگزین گوشت قرمز کنیم. یا آن که هفته ای یکبار حداقل آن را میان وعده های غذایی خود بگذاریم.  در این مقاله به خواص این ماهی مفید و خوش طعم خواهیم پرداخت.

شناخت 4 خواص ماهی سالمون

شناخت 4 خواص ماهی سالمون

ماهی سالمون جز خوراکی های بسیار مغذی برای انسان محسوب می شود. همچنین این ماهی دارای چربی مفید در خود می باشد. ترکیبات و فواید این آبزی خوش طعم به گونه ای می باشد که، قادر است در بهبود به سلامتی مفید واقع شود.

1. خواص ماهی سالمون و چربی امگا 3

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند EPA و DHA را دارا می باشد. یک وعده ۱۰۰ گرم از ماهی از این ماهی دارای 2.3 گرم اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند است، در حالی که همان بخش ماهی آزاد وحشی حاوی 2.6 گرم است.

مطلب پیشنهادی
خواص گوشت بوقلمون در 7 مورد بسیار موثر برای سلامتی

برخلاف بیشتر چربی های دیگر، چربی های امگا 3 برای بدن ضروری محسوب می شوند، به این معنی که باید آن ها را از رژیم غذایی خود دریافت کرد. زیرا بدن انسان قادر نمی باشد به طور طبیعی آن ها را تولید کند. 

اگرچه میزان توصیه شده روزانه (RDI) اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد، بسیاری از سازمانهای بهداشتی توصیه می کنند که بزرگسالان سالم حداقل 250 تا 500 میلی گرم از EPA و DHA ترکیبی در روز مصرف کنند .

EPA و DHA به چندین مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، کاهش فشار خون، کاهش خطر سرطان و بهبود عملکرد سلول هایی که شریان های افراد را پاکسازی می کند.

نکته: تجزیه و تحلیل در سال 2012 از 16 مطالعه کنترل شده نشان داد که مصرف 0.45-4.5 گرم اسیدهای چرب امگا 3 در روز منجر به پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد شریانی می شود.

جالب است بدانید، مطالعات نشان داده اند که، یکی دیگر از خواص ماهی سالمون این است که، دریافت چربی های امگا 3 از ماهی، به همان اندازه برای سطح بدن مفید است که، مکمل های کپسول حاوی  روغن ماهی را استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
شیر سویا با 5 خاصیت برجسته برای سلامتی + طرز تهیه

نکته: در مورد میزان مصرف ماهی سالمون متخصصان پیشنهاد می دهند، مصرف حداقل دو وعده از این نوع ماهی در هفته می تواند کمک شایانی در سلامت داشته باشد.

2. منبع عالی پروتئین

از دیگر خواص ماهی سالمون این است که، سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است. پروتئین مانند چربی های امگا 3 یک ماده مغذی اساسی است که باید از رژیم غذایی استفاده شود.

پروتئین نقش های مهمی در بدن بازی می کند. از جمله کمک به بدن در بهبودی سریع پس از آسیب دیدگی، محافظت از سلامت استخوان و حفظ توده عضلانی در هنگام کاهش وزن و کاهش روند پیری.

3. منبع خوب پتاسیم

ماهی سالمون از نظر پتاسیم غنی است. این امر به ویژه در مورد ماهی های آزاد یا وحشی صدق می کند.

در واقع ، یکی از خواص ماهی سالمون این است که،  حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به مقدار معادل موز است، که 10٪ از RDI را فراهم می کند. پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می کند. همچنین خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی
11 خواص تخم بلدرچین و ضرورت مصرف آن + ارزش غذایی و کالری

یک تجزیه و تحلیل بزرگ از 31 مطالعه نشان داد استه که،  مکمل پتاسیم به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد، به ویژه هنگامی که به رژیم غذایی با سدیم بالا اضافه شود.

یکی از راه های کاهش پتاسیم فشار خون جلوگیری از احتباس بیش از حد آب است. یک مطالعه نشان داد که محدود کردن پتاسیم منجر به افزایش احتباس آب و فشار خون در افراد سالم با فشار خون طبیعی می شود.

4. حاوی آنتی اکسیدان آستاگزانتین

آستاگزانتین ترکیبی است که با چندین اثر سلامت قدرتمند مرتبط است. به عنوان عضوی از خانواده کاروتنوئید آنتی اکسیدان ها، آستاگزانتین به سالمون رنگدانه قرمز می دهد.

با استفاده از خواص ماهی سالمون، نشان می دهد، آستاگزانتین با کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

نکته: یک مطالعه نشان داد که روزانه 3.6 میلی گرم آستاگزانتین برای کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL، که به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد ، کافی است.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که آستاگزانتین با اسیدهای چرب امگا 3 ماهی آزاد برای محافظت از مغز و سیستم عصبی برای جلوگیری التهاب کار می کند.

مطلب پیشنهادی
سیر و عسل + خواص (نحوه ی درست کردن معجون آن)

ارزش غذایی و کالری

ارزش غذایی و کالری ماهی سالمون
تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)231 کیلوکالری
کربوهیدرات0.00 گرم
پروتئین25.72 گرم
چربی13.38 گرم
نام ویتامینمقدار در 100 گرم
ویتامین A149.00 میکروگرم
ویتامین C4.10 میلی گرم
تیامین (B1)0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)0.15 میلی گرم
نیاسین (B3)10.05 میلی گرم
کولین (B4)0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)0.87 میلی گرم
ویتامین B60.46 میلی گرم
فولات (B9)35.00میکروگرم
ویتامین B122.87 میلی گرم
نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم28.00 میلی گرم
آهن0.91 میلی گرم
منیزیم122.00 میلی گرم
فسفر371.00 میلی گرم
پتاسیم505.00 میلی گرم
سدیم60.00 میلی گرم

در آخر : 

از خواص ماهی سالمون این می باشد که، یک نیروگاه تغذیه ای است که چندین مزیت چشمگیر در سلامت دارد. مصرف حداقل دو وعده در هفته می تواند در رفع نیازهای غذایی کمک کند و خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد.علاوه بر این ، ماهی سالمون خوشمزه، رضایت بخش است. از جمله این ماهی چرب به عنوان یک قسمت منظم از رژیم غذایی می تواند،  کیفیت زندگی افراد را به خوبی بهبود بخشد.

مطلب پیشنهادی
خواص آبلیمو برای سلامت بدن و پوست + مضرات آن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید