رژیم سبزیجات یک راه آسان و مطمئن برای کاهش وزن

- تبلیغات -

رژیم سبزیجات یکی از رژیم هایی است که امروزه  بسیاری برای اهداف متفاوت از آن تبعیت می کنند. در منابع مختلف منوی غذایی متفاوتی برای رژیم سبزیجات ارائه شده است. اگر به دنبال یک منوی متفاوت برای رژیم سبزیجات هستید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد، با ما همراه باشید.

رژیم سبزیجات چیست؟

رژیم سبزیجات، رژیمی است که در آن افراد از مصرف خوراکی های پرکالری و  پرکربوهیدرات پرهیز می کنند. از این جمله خوراکی ها می توان به برنج، سیب زمینی، نان، جو و … اشاره کرد. البته بسیاری ممکن است رژیم گیاه خواری را با رژیم سبزیجات اشتباه بگیرند و در آن از مصرف گوشت، فراورده های گوشت و دامی هم پرهیز کنند که اشتباه است.

رژیم سبزیجات با رژیم گیاه خواری و رژیم وگن تفاوت زیادی دارد. این رژیم ها همگی شامل مصرف بیشتر سبزیجات می شوند ولی در رژیم سبزیجات از مصرف خوراکی های پرکالری و پر کربوهیدرات پرهیز می شود ولی در رژیم های گیاهخواری افراد از مصرف گوشت خودداری می کنند و اگر پا را هم از این فراتر بگذارند در رژیم وگن از فراورده های گوشتی و دامی هم استفاده نمی کنند.

 

 

آیا رژیم سبزیجات برای کاهش وزن مناسب است؟

در این بخش که تفاوت بین رژیم سبزیجات و رژیم گیاه خواری و وگن را فهمیدیم باید عرض کنم که بیشترین افرادی که به رژیم گیاه سبزیجات روی می آورند قصد کاهش وزن دارند. البته لازم به ذکر است که بسیاری هم برای سلامتی از این رژیم تبعیت می کنند. در رژیم سبزیجات با کم کردن حجم کربوهیدرات ها از وعده های غذایی و جایگزینی آنها با سبزیجات، میوه ها، لبنیات و چربی های غیر اشباع می توان به کاهش وزن دست پیدا کرد ولی این کاهش وزن روند کندی دارد. انتظار نداشته باشید که در یک هفته 5 کیلو وزن کم کنید. اگر به دنبال لاغری سریع هستید بهتر است از رژیم های سریع استفاده کنید. 

 

 

چه خوراکی هایی در رژیم سبزیجات می توان خورد؟

همانطور که در بالاتر گفته شد. گروه های غذایی محدود شده در این رژیم تنها به کربوهیدرات ها را شامل می شود. در این رژیم می توانید از میوه ها، فراورده های لبنی (شیر، پنیر …)، حبوبات (لوبیا، نخود …)، مغز ها (گردو، بادام …) گوشت (مرغ، ماهی، گوسفند و…)، چربی ها (روغن زیتون، کنجد و …) و ادویه ها استفاده کنید. ادویه ها در این رژیم نقش اساسی در این رژیم دارند و برای مزه دار کردن و تنوع دادن به منوی غذایی به کار می روند.

مصرف چه خوراکی هایی ممنوع است؟

خوراکی های با مقدار کربوهیدرات بالا مانند نان، برنج، جو، ماکارونی، پاستا، نودالیت، سیب زمینی، کیک، شیرینی و … ، همچنین مصرف قند ها مانند شکر، شربت ها، قندهای رژیمی و … هم در این رژیم ممنوع است. البته دیگر خوراکی هایی که از روغن های غیر اشباع در تهیه آن استفاده شده است، مانند انواع سس ها و طعم دهنده ها هم ممنوع است. ناگفته نماند که در این رژیم نمی توانید از غذاهای فراوری شده، فست فود ها و غذاهایی که در رستوران ها سرو می شود، مصرف کنید.

صبحانه در رژیم سبزیجات چیست؟

در رژیم سبزیجات پر کالری ترین وعده غذایی، صبحانه است. پس از یک استراحت طولانی بدن برای ریکاوری  به یک منبع غذایی مقوی و سالم احتیاج دارد. هر روز صبح باید این نیاز تامین شود. پروتئین در این وعده جایگاه مخصوصی دارد. گوشت، لبنیات و حبوبات منابع مهمی از برای پروتئین ها هستند. ویتامین و مواد معدنی را هم می توانید از میوه ها و تخم مرغ در وعده صبحانه به دست آورید.

ناهار در رژیم سبزیجات شامل چه خوراکی هایی می شود؟

سبک ترین وعده در رژیم سبزیجات، وعده ناهار است. بهترین پیشنهاد استفاده از سبزیجات سبز برگ است. کاهو پیچ، کاهو، کاهو چینی، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کرفس و سبزی ها را می توان جزء سبزیجات سبز برگ به حساب آورد. اما این سبزیجات به تنهایی گزینه مناسبی نیستند، بهتر است مقدار کمی هم از دیگر سبزیجات مانند خیار، هویج، گوجه، پیاز، شلغم، لبو، فلفل و حتی قارچ هم در کنار آنها میل کنید.

برای مزه دار کردن وعده ناهار خود می توانید از ادویه هایی مانند نمک، فلفل، آویشن، سبزی معطر خشک، روغن زیتون، آبلیموی تازه یا آبغوره استفاده کنید. البته ماست هم در کنار آنها گزینه خوبی است. بهتر است برای مزه دار کردن به سراغ سس مایونز یا دیگر انواع سس ها نروید چون روند لاغر شدن را متوقف می کند. استفاده از سس سویا هم گزینه خوبی است ولی در مصرف آن دقت کنید چون این سس حاوی نمک زیادی است و برای کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند نامناسب است.

شام در رژیم سبزیجات چگونه است؟

از آنجایی که نام این رژیم سبزیجات است؛ پس وعده شام هم از سبزیجات زیادی تشکیل می شود. لوبیا سبز، باقالی، بامیه، لبو، پیاز  در کنار کمی گوشت کبابی یا پخته می تواند گزینه خوبی برای شام باشد. در کنار این خوراکی می توانید از کاهو یا کلم برای افزایش حجم غذا و کاهش احساس گرسنگی زودرس استفاده کنید. اگر خیلی گرسنه هستید بهتر است شام را در ساعات اولیه شب یا اواخر بعد از ظهر میل کنید و دو ساعت پیش از خواب یک بشقاب سبزیجات با کمی تخم مرغ پخته یا تخمه کدو یا تخمه آفتاب گردان میل کنید. این کار باعث می شود تا ساعت شام گرسنه نمانید و شب هم با شکم خال یبه رخت خواب نروید.

 

 

سخن پایانی

در انتها باید عرض کنم که رژیم سبزیجات یک رژیم ساده است که بسیاری برای داشتن بدنی سالم از آن تبعیت می کنند ولی بسیاری هم از این رژیم برای اهداف دیگری مانند کاهش وزن بهره می برند. در این مطلب آموختیم که چه خوراکی هایی در این رژیم منع شده است و چه خوراکی هایی مجاز است. پیشنهاد هایی هم برای وعده های غذایی داده شده است که برای افرادی که از این رژیم تبعیت می کنند مناسب است. امیدورام این مطلب برای شما مفید واقع شود.