رژیم سیب زمینی

امروزه اضافه وزن به یکی از مشکلات همه گیر تبدیل شده است که راهکارهای مختلفی برای آن تنظیم می‌شود. فعالیت‌های ورزشی مختلف، جراحی‌های لاغری و رژیم‌های کاهش وزن از جمله معروفترین آنها هستند. توجه به رژیم‌ها کمی بیشتر از سایر گزینه‌ها است. از این رو رژیم‌های مختلفی مانند رژیم سیب زمینی تنظیم شده‌اند تا به روند کاهش وزن کمک کنند. با ادامه متن همراه باشید تا نکات جالبی در مورد این را رژیم برایتان عنوان کنیم.

اطلاعات کامل در مورد رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی یکی از رژیم‌هایی است که مدعی شده لاغری و کاهش وزن را در کوتاه مدت، ممکن می‌کند. این رژیم ایده و سبکی بسیار ساده و آسان دارد که هزینه بسیاری برای فرد به همراه ندارد.

روند کلی رژیم سیب زمینی

از اسم این رژیم می‌توان دریافت که در طول آن، ماده غذایی اصلی سیب زمینی است، یعنی در طول این رژیم بیشتر باید سیب زمینی خورده شود. بهتر است بگوییم این رژیم را به عنوان یک رژیم غذایی متعادل و نرمال برای کاهش وزن و در عین حال حفظ سلامت نمی‌توان در نظر گرفت اما در کاهش وزن سریع بسیار موثر است.

مطالب مرتبط با رژیم سیب زمینی

از آنجایی که اضافه وزن و چاقی باعث می‌شود تا ظاهر و فرم بدن کمی ناپسند به نظر برسد و فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد به انواع رژیم‌ها رو می‌آورند. علاوه بر بهم خوردن زیبایی ظاهری و از بین رفتن تناسب اندام، اضافه وزن و چاقی سبب کلسترول بالا، فشار خون، آرتروز، عدم سلامت قلبی و عروقی نیز خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
رژیم پروتئین هفت روزه؛ بهترین مواد غذایی پروتئینی برای رژیم

در واقع چاقی، حاصل ناپرهیزی‌های غذایی، زمینه‌های وراثتی، عدم تحرک، نامتعادل بودن هورمون‌ها و بعضی عوارض دارویی است که افرادی برای حفظ سلامتی رو به اتخاذ انواع رژیم‌های غذایی می‌آورند.

ضرورت پیروی از رژیم سیب زمینی

از این رو طرفداران و عاملان به این رژیم غذایی مدعی هستند که رژیم سیب زمینی راهبردی سریع برای کاهش وزن، تنظیم اشتها، کاهش التهابات و همینطور روشی سالم برای غذا خوردن است. نحوه مصرف سیب زمینی در کاهش وزن در طول این رژیم نکته بسیار مهمی برای دریافت نتیجه از آن است.

این رژیم غذایی توسط پزشکی در اواخر دهه 1840 به علت چاقی و سوء هاضمه مردم آن دوره ابداع شد. امروزه مشکلات چاقی و اضافه وزن بیشتر از گذشته وجود دارد زیرا ماشینی شدن از تحرک افراد کاسته است. از این رو همه روزه افراد به دنبال راه و روش‌های سریعی برای کاهش وزن هستند که رژیم سیب زمینی دوباره روی کار آمده تا در لاغری سریع به افراد دچار اضافه وزن کمک کند.

بررسی ویژگی‌ها و مزایای رژیم سیب زمینی

  • نتیجه چشمگیری بعد از مدت زمان کوتاهی برای فرد ایجاد خواهد کرد.
  • هزینه چندان زیادی برای فرد ندارد.
  • سیب زمینی فوق العاده سیر کننده است پس در طول رژیم سیب زمینی کمتر احساس گرسنگی ایجاد می‌شود.
  • فرد در مدت 3 روز تا 5 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه خواهد کرد.
  • فعالیت بدنی و ورزش سنگین در طول این رژیم بهتر است انجام نشود.
  • در این رژیم برای تمام وعده‌ها و میان وعده‌ها سیب زمینی در نظر گرفته شده است.
  • در طول روز حدود 1/5 الی 2 کیلوگرم سیب زمینی مصرف می‌شود.
ویژگی‌های رژیم سیب زمینی
  • تا جایی که ممکن است نمک باید حذف شود. (اگر بی نمک بودن موجب زده شدن از رژیم می‌شود، می‌توان مقدار خیلی کمی نمک روی سیب زمینی پاشید)
  • در طول این رژیم می‌توانید چای، قهوه و انواع دمنوش (بدون قند و شکر) را مصرف کنید.
  • در طول این رژیم نوشیدن آب به اندازه 8 الی 12 لیوان برای هر روز، توصیه می‌شود.
  • مصرف فلفل در طول رژیم ممانعتی ندارد. (حتی به چربی سوزی بیشتر نیز کمک می‌کند)
  • سیب زمینی را به صورت آبپز، بخارپز، تنوری یا کبابی باید مصرف کرد. مصرف سیب زمینی به صورت سرخ کرده کاملا ممنوع است.
  • ترکیب ماست و سیب زمینی را در یخچال نگهداری نکنید و برای هر وعده سیب زمینی را بپزید.
مطلب پیشنهادی
رژیم یویویی چیست؟ - (8 دلیل که سلامت را به خطر می اندازد)

ارزش غذایی سیب زمینی برای رژیم کافی است؟

سیب زمینی یک ماده مغذی کم کالری و بدون چربی است. از این ماده غذایی برای هر نوع رژیم غذایی می‌توان بهره برد. 100 گرم سیب زمینی پخته شده حاوی 21 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر است که به مقدار 94 کالری (به اندازه یک لیوان آب پرتقال) انرژی دارد. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین‌های C و B6 است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم و اسید فولیک نیز هست.

ارزش غذایی رژیم سیب زمینی

سیب زمینی به صورت سرخ کرده و چیپس شده حاوی مقدار زیادی چربی و کالری است که روشی سالم برای پخت آن به شمار نمی‌آید؛ مخصوصا برای رژیم سیب زمینی که بیشتر به صورت آبپز یا خام مد نظر است. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده منبعی برای ویتامین‌های گفته شده از سیب زمینی محسوب نمی‌شوند.

با این وجود رژیم‌هایی که بازه زمانی خاصی را پوشش می‌دهند و در آنها روندی متمرکز بر مصرف یک یا دو ماده غذایی وجود دارد، نمی‌توانند راه اصولی برای کاهش وزن باشند. در این سه روز به بدن بسیاری از ریز مغذی‌ها نمی‌رسد که برای سلامت و ترمیم بافت عضلانی و حتی بافت عصبی ضروری است.

مطلب پیشنهادی
رژیم مرغ با 9 مزیت برای لاغری سریع و عضله‌سازی

با ادامه متن همراه باشید تا روند این رژیم را در ابتدا بررسی کنیم و سپس معایب و ایرادات این رژیم را برایتان بگوییم.

روند رژیم 3 روزه سیب زمینی

روند روزانه رژیم سه روزه سیب زمینی

روندی که برای این رژیم در سه روز تنظیم شده است، ادعا دارد کاهش وزنی بین 3 الی 5 کیلو را برای افراد خواهد داشت. اما آیا روشی درست برای کاهش وزن است؟ ابتدا روند را در نظر داشته باشید تا به بررسی ایرادات رژیم‌های اینچنین و پاسخ این پرسش بپردازیم.

روز اول رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

ناهار: دو عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: دو پیمانه ماست

روز دوم رژیم سیب زمینی

روز به روز رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک پیمانه ماست

ناهار: دو عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

مطلب پیشنهادی
رژیم لاغری آمریکایی و مزایای آن چیست؟

روز سوم رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک

ناهار: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: یک پیمانه ماست

مدت زمان مورد نیاز برای نتیجه از رژیم سیب زمینی

بر اساس گفته پزشک ابداع کننده این رژیم غذایی، طول مدت زمان لازم برای نتیجه گیری از این رژیم بستگی به هدف فرد دارد. می‌توانید این رژیم را تا رسیدن به تناسب اندام مورد نظر ادامه دهید، اما باید در نظر گرفت که دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در طول این رژیم نشوید.

این رژیم را برخی از افراد طی مدت ده روز، یک ماه و حتی یک سال نیز انجام داده‌اند؛ اما بهتر است پیروی از آنرا برای مدت سه الی پنج روز پیش گرفت. برخی افراد دیگر، این رژیم را به صورت هفتگی پیش می‌گیرند، یعنی سه روز در هفته از این رژیم پیروی می‌کنند و روزهای دیگر روند تغذیه‌ای عادی را دارند و مجددا هفته بعد این رژیم را تکرار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی
بهترین رژیم لاغری دنیا با 8 ویژگی مهم برای لاغری موثر و سریع

آیا سیب زمینی آبپز چاق کننده است؟

یکی از سوالات متداولی که در رابطه با رژیم سیب زمینی مطرح می‌شود، تاثیر چاق کنندگی سیب زمینی در آن است. برخی از افراد برای وزن گرفتن از این ماده غذایی در رژیم استفاده می‌کنند اما در این رژیم پایه اصلی بر مبنای مصرف سیب زمینی است.

به همین دلیل شبهاتی در رابطه با اینکه آیا سیب زمینی آبپز چاق کننده است مطرح می‌شود. برای پی بردن به این موضوع بهتر است نکاتی که در رابطه با سیب زمینی در ادامه بیان می‌کنیم را در نظر گرفت.

1. تاثیر نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم به عنوان نوعی نشاسته، قابل هضم در روده کوچک نیست و برای هضم لازم است از روده بزرگ عبور کند تا باکتری‌های مفید از آن تغذیه کنند. سیب زمینی آبپز سرد شده حد بالایی از این نوع نشاسته را به همراه دارد.

مصرف آن می‌تواند به کنترل قند خون و متعادل شدن حساسیت به انسولین شود. به سلامت دستگاه گوارش منجر می‌شود و همینطور جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این موضوع نشاسته مقاوم به کاهش مصرف مواد غذایی منجر می‌شود و در پی آن سبب احساس سیری در فرد می‌شود.

نتیجه از نشاسته مقاوم موجود در سیب زمینی برای رژیم: دریافت نشاسته مقاوم از بهترین منبع طبیعی، برای رژیم‌های لاغری مفید است.

مطلب پیشنهادی
رژیم گروه خونی برای هر گروه خونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

2. سیب زمینی برای سیر شدن

از دیگر مواردی که برای سیب زمینی می‌توان مطرح کرد به خاصیت سیرکنندگی آن مربوط می‌شود. سیب زمینی سرشار از فیبر است به ویژه اگر با پوست مصرف شود، فیبر بیشتری را به بدن خواهد رساند.

در طول رژیم سیب زمینی، دریافت فیبر یکی از نکات مثبتی است که می‌توان برای آن در نظر داشت. فیبر به گوارش بهتر مواد غذایی منجر می‌شود و احساس سیری و پری را برای فرد به همراه دارد.

نتیجه: می‌تواند برای طی کردن بهتر روند رژیم‌های کاهش وزن بسیار موثر باشد.

3. سیب زمینی موجب چاقی یا لاغری می‌شود؟

علاوه بر نکات بیان شده، هنوز شبهات متعددی در مورد رژیم سیب زمینی برای لاغری وجود دارد. در واقع باید گفت سیب زمینی به عنوان یکی از سبزیجات نشاسته‌ای، می‌تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند.

در واقع برای لاغری و چاقی تاثیرگذار است و بیشتر تاثیر آن به نحوه استفاده از آن برمی‌گردد. جدول زیر کالری، چربی، پروتئین و کربوهیدرات 100 گرم سیب زمینی با طرز پخت مختلف را نشان داده است.

نوع پختانرژی (کیلوکالری)چربی (گرم)پروتئین (گرم)کربوهیدرات (گرم)
سیب زمینی خام770.092.0217.47
سیب زمینی آبپز860.101.8720.01
سیب‌زمینی تنوری930.101.9621.55
سیب‌زمینی سرخ شده31416.123.7638.44
چیپس سیب زمینی54236.406.5650.81

با توجه به این جدول همانطور که مشخص است، کالری سیب زمینی با تغییر نوع پخت، تغییر می‌کند. در طول رژیم لاغری سیب زمینی، بر نوع مصرف سیب زمینی تاکید شده است که آبپز یا کباب شده باشد. به همین دلیل از آن می‌توان برای دریافت خواص مختلف و رسیدن به کاهش وزن استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی
رژیم گلایسمی چیست؟ روند کاهش وزن اصولی با 8 نکته این رژیم

چگونه باید از سیب زمینی در رژیم لاغری استفاده کرد؟

با توجه به جدول، سیب زمینی آبپز شده در انواع پخته شده کالری، چربی و کربوهیدرات کمتری را شامل می‌شود که این موضوع می‌تواند در روند رژیم‌های کاهش وزن بسیار مطلوب باشد. به همین دلیل برای رژیم‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که سیب زمینی را از نوع آبپز آن استفاده کنند تا کالری کمتری به بدن برسد.

اما در مواردی که سیب زمینی آبپز بیش از اندازه مصرف شود، کربوهیدرات و کالری بالایی را به بدن می‌رساند که باید برای سوزاندن آن شروع به ورزش و فعالیت بدنی کرد. پس نتیجه گرفتن از سیب زمینی برای لاغری به مواردی همچون گزینه‌های زیر مربوط می‌شود:

  • مقدار مصرف (برای هر فرد نیاز متفاوتی وجود دارد)
  • روش پخت (برای چاقی یا لاغری بهتر است آبپز یا تنوری باشد که چربی کمترین دریافت شود)
  • زمان مصرف (در رژیم‌های چاقی معمولا بعد از ورزش توصیه می‌شود از این منبع استفاده کنند و برای لاغری اغلب دروعده‌های اصلی نیاز است)

عوارض رژیم سیب زمینی چیست؟

تمام رژیم‌های غذایی سریع دارای معایبی برای بدن هستند. روند تکراری این رژیم ممکن است فرد را زده و خسته کرده که به دنبال آن فرد ممکن است از انواع رژیم‌های غذایی نا امید شود و چاقی ادامه پیدا کند. این موضوع به تاثیر جنبه روانی کاهش وزن باز می‌گردد که نکته بسیار حائز اهمیتی برای کاهش وزن است.

مطلب پیشنهادی
رژیم فستینگ چه انواعی دارد؟ معایب و مزایای روند آن

بسیاری از گروه‌های مواد غذایی در این رژیم وجود ندارند و بدن نیاز دارد تا از تمام مواد غذایی استفاده کند. این رژیم به دلیل بالا بودن میزان کربوهیدرات می‌تواند برای افرادی که دچار دیابت هستند مشکل افزایش قند خون را به همراه داشته باشد.

عوارض جدی رژیم سیب زمینی

برای نتیجه بهتر از روند تغذیه‌ای برای کاهش وزن، باید شرایط فیزیکی بدن در نظر گرفته شود. هیچ یک از متخصصین تغذیه رژیم‌های کاهش وزن مانند رژیم سیب زمینی که برای مدت زمان کوتاهی به فرد روند تغذیه‌ای می‌دهند و حتی بسیاری از مواد غذایی در آنها حذف شده است را تایید نمی‌کنند.

راه اصولی کاهش وزن مصرف متعادل از تمام مواد غذایی است. مصرف مواد غذایی که نقش به سزایی در سلامت بدن و بازسازی بافت‌ها را به همراه دارند نباید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند؛ حتی برای بازه زمانی کوتاه. از این رو از بروز آسیب‌های جدی برای بدن مانند سوخت عضلات، آسیب به کبد و کلیه‌ها جلوگیری می‌شود.

مطالب مرتبط با رژیم سیب زمینی

سخن پایانی

از نظر علمی هیچ رژیمی وجود ندارد که در مدت زمان کوتاه و بدون آسیب رساندن به بدن فرد را لاغر کند. بهترین رژیم‌های غذایی رژیم‌هایی هستند که در مدت یک ماه، حدود دو کیلو وزن فرد را با استفاده از تمام مواد مغذی، فعالیت ورزشی سالم، کم کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید