رژیم سیب زمینی

امروزه اضافه وزن به یکی از مشکلات همه گیر تبدیل شده است که راهکارهای مختلفی برای آن تنظیم می‌شود. فعالیت‌های ورزشی مختلف، جراحی‌های لاغری و رژیم‌های کاهش وزن از جمله معروفترین آنها هستند. توجه به رژیم‌ها کمی بیشتر از سایر گزینه‌ها است. از این رو رژیم‌های مختلفی مانند رژیم سیب زمینی تنظیم شده‌اند تا به روند کاهش وزن کمک کنند. با ادامه متن همراه باشید تا نکات جالبی در مورد این را رژیم برایتان عنوان کنیم.

اطلاعات کامل در مورد رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی یکی از رژیم‌هایی است که مدعی شده لاغری و کاهش وزن را در کوتاه مدت، ممکن می‌کند. این رژیم ایده و سبکی بسیار ساده و آسان دارد که هزینه بسیاری برای فرد به همراه ندارد.

روند کلی رژیم سیب زمینی

از اسم این رژیم می‌توان دریافت که در طول آن، ماده غذایی اصلی سیب زمینی است، یعنی در طول این رژیم بیشتر باید سیب زمینی خورده شود. بهتر است بگوییم این رژیم را به عنوان یک رژیم غذایی متعادل و نرمال برای کاهش وزن و در عین حال حفظ سلامت نمی‌توان در نظر گرفت اما در کاهش وزن سریع بسیار موثر است.

مطلب پیشنهادی
رژیم غذایی سالم و خوب چه ویژگی های دارد؟ چگونگی پایبندی به آن

از آنجایی که اضافه وزن و چاقی باعث می‌شود تا ظاهر و فرم بدن کمی ناپسند به نظر برسد و فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد به انواع رژیم‌ها رو می‌آورند. علاوه بر بهم خوردن زیبایی ظاهری و از بین رفتن تناسب اندام، اضافه وزن و چاقی سبب کلسترول بالا، فشار خون، آرتروز، عدم سلامت قلبی و عروقی نیز خواهد شد.

در واقع چاقی، حاصل ناپرهیزی‌های غذایی، زمینه‌های وراثتی، عدم تحرک، نامتعادل بودن هورمون‌ها و بعضی عوارض دارویی است که افرادی برای حفظ سلامتی رو به اتخاذ انواع رژیم‌های غذایی می‌آورند.

ضرورت پیروی از رژیم سیب زمینی

از این رو طرفداران و عاملان به این رژیم غذایی مدعی هستند که رژیم سیب زمینی راهبردی سریع برای کاهش وزن، تنظیم اشتها، کاهش التهابات و همینطور روشی سالم برای غذا خوردن است. نحوه مصرف سیب زمینی در کاهش وزن در طول این رژیم نکته بسیار مهمی برای دریافت نتیجه از آن است.

مطلب پیشنهادی
11 نکته رژیم لاغری سریع و موثر و آسان از 0 تا 100

این رژیم غذایی توسط پزشکی در اواخر دهه 1840 به علت چاقی و سوء هاضمه مردم آن دوره ابداع شد. امروزه مشکلات چاقی و اضافه وزن بیشتر از گذشته وجود دارد زیرا ماشینی شدن از تحرک افراد کاسته است. از این رو همه روزه افراد به دنبال راه و روش‌های سریعی برای کاهش وزن هستند که رژیم سیب زمینی دوباره روی کار آمده تا در لاغری سریع به افراد دچار اضافه وزن کمک کند.

بررسی ویژگی‌ها و مزایای رژیم سیب زمینی

  • نتیجه چشمگیری بعد از مدت زمان کوتاهی برای فرد ایجاد خواهد کرد.
  • هزینه چندان زیادی برای فرد ندارد.
  • سیب زمینی فوق العاده سیر کننده است پس در طول رژیم سیب زمینی کمتر احساس گرسنگی ایجاد می‌شود.
  • فرد در مدت 3 روز تا 5 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه خواهد کرد.
  • فعالیت بدنی و ورزش سنگین در طول این رژیم بهتر است انجام نشود.
  • در این رژیم برای تمام وعده‌ها و میان وعده‌ها سیب زمینی در نظر گرفته شده است.
  • در طول روز حدود 1/5 الی 2 کیلوگرم سیب زمینی مصرف می‌شود.
ویژگی‌های رژیم سیب زمینی
  • تا جایی که ممکن است نمک باید حذف شود. (اگر بی نمک بودن موجب زده شدن از رژیم می‌شود، می‌توان مقدار خیلی کمی نمک روی سیب زمینی پاشید)
  • در طول این رژیم می‌توانید چای، قهوه و انواع دمنوش (بدون قند و شکر) را مصرف کنید.
  • در طول این رژیم نوشیدن آب به اندازه 8 الی 12 لیوان برای هر روز، توصیه می‌شود.
  • مصرف فلفل در طول رژیم ممانعتی ندارد. (حتی به چربی سوزی بیشتر نیز کمک می‌کند)
  • سیب زمینی را به صورت آبپز، بخارپز، تنوری یا کبابی باید مصرف کرد. مصرف سیب زمینی به صورت سرخ کرده کاملا ممنوع است.
  • ترکیب ماست و سیب زمینی را در یخچال نگهداری نکنید و برای هر وعده سیب زمینی را بپزید.
مطلب پیشنهادی
رژیم آب چه روندی دارد؟ بررسی 7 مزیت و مضرات پیروی از آن

ارزش غذایی سیب زمینی برای رژیم کافی است؟

سیب زمینی یک ماده مغذی کم کالری و بدون چربی است. از این ماده غذایی برای هر نوع رژیم غذایی می‌توان بهره برد. 100 گرم سیب زمینی پخته شده حاوی 21 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر است که به مقدار 94 کالری (به اندازه یک لیوان آب پرتقال) انرژی دارد. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین‌های C و B6 است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم و اسید فولیک نیز هست.

ارزش غذایی رژیم سیب زمینی

سیب زمینی به صورت سرخ کرده و چیپس شده حاوی مقدار زیادی چربی و کالری است که روشی سالم برای پخت آن به شمار نمی‌آید؛ مخصوصا برای رژیم سیب زمینی که بیشتر به صورت آبپز یا خام مد نظر است. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده منبعی برای ویتامین‌های گفته شده از سیب زمینی محسوب نمی‌شوند.

با این وجود رژیم‌هایی که بازه زمانی خاصی را پوشش می‌دهند و در آنها روندی متمرکز بر مصرف یک یا دو ماده غذایی وجود دارد، نمی‌توانند راه اصولی برای کاهش وزن باشند. در این سه روز به بدن بسیاری از ریز مغذی‌ها نمی‌رسد که برای سلامت و ترمیم بافت عضلانی و حتی بافت عصبی ضروری است.

مطلب پیشنهادی
رژیم ایتالیایی - (چگونه باعث تناسب اندام و لاغری می شود؟)

با ادامه متن همراه باشید تا روند این رژیم را در ابتدا بررسی کنیم و سپس معایب و ایرادات این رژیم را برایتان بگوییم.

روند رژیم 3 روزه سیب زمینی

روند روزانه رژیم سه روزه سیب زمینی

روندی که برای این رژیم در سه روز تنظیم شده است، ادعا دارد کاهش وزنی بین 3 الی 5 کیلو را برای افراد خواهد داشت. اما آیا روشی درست برای کاهش وزن است؟ ابتدا روند را در نظر داشته باشید تا به بررسی ایرادات رژیم‌های اینچنین و پاسخ این پرسش بپردازیم.

روز اول رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

ناهار: دو عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: دو پیمانه ماست

روز دوم رژیم سیب زمینی

روز به روز رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک پیمانه ماست

ناهار: دو عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

مطلب پیشنهادی
رژیم شیر و موز برای کاهش وزن فوری (3 روز 3 کیلو)

روز سوم رژیم سیب زمینی

صبحانه: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک

ناهار: یک عدد سیب زمینی آبپز یا کباب شده بدون نمک به همراه یک پیمانه ماست

شام: یک پیمانه ماست

مدت زمان مورد نیاز برای نتیجه از رژیم سیب زمینی

بر اساس گفته پزشک ابداع کننده این رژیم غذایی، طول مدت زمان لازم برای نتیجه گیری از این رژیم بستگی به هدف فرد دارد. می‌توانید این رژیم را تا رسیدن به تناسب اندام مورد نظر ادامه داهید، اما باید در نظر گرفت که دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در طول این رژیم نشوید.

این رژیم را برخی از افراد طی مدت ده روز، یک ماه و حتی یک سال نیز انجام داده‌اند؛ اما بهتر است پیروی از آنرا برای مدت سه الی پنج روز پیش گرفت. برخی افراد دیگر، این رژیم را به صورت هفتگی پیش می‌گیرند، یعنی سه روز در هفته از این رژیم پیروی می‌کنند و روزهای دیگر روند تغذیه‌ای عادی را دارند و مجددا هفته بعد این رژیم را تکرار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی
رژیم فستینگ چه انواعی دارد؟ معایب و مزایای روند آن

عوارض رژیم سیب زمینی چیست؟

تمام رژیم‌های غذایی سریع دارای معایبی برای بدن هستند. روند تکراری این رژیم ممکن است فرد را زده و خسته کرده که به دنبال آن فرد ممکن است از انواع رژیم‌های غذایی نا امید شود و چاقی ادامه پیدا کند. این موضوع به تاثیر جنبه روانی کاهش وزن باز می‌گردد که نکته بسیار حائز اهمیتی برای کاهش وزن است.

بسیاری از گروه‌های مواد غذایی در این رژیم وجود ندارند و بدن نیاز دارد تا از تمام مواد غذایی استفاده کند. این رژیم به دلیل بالا بودن میزان کربوهیدرات می‌تواند برای افرادی که دچار دیابت هستند مشکل افزایش قند خون را به همراه داشته باشد.

عوارض جدی رژیم سیب زمینی

برای نتیجه بهتر از روند تغذیه‌ای برای کاهش وزن، باید شرایط فیزیکی بدن در نظر گرفته شود. هیچ یک از متخصصین تغذیه رژیم‌های کاهش وزنی که برای مدت زمان کوتاهی به فرد روند تغذیه‌ای می‌دهند و حتی بسیاری از مواد غذایی در آنها حذف شده است را تایید نمی‌کنند.

مطلب پیشنهادی
رژیم لوکرب با روند یک هفته‌ای برای لاغری + معایب و مزایا

راه اصولی کاهش وزن مصرف متعادل از تمام مواد غذایی است. مصرف مواد غذایی که نقش به سزایی در سلامت بدن و بازسازی بافت‌ها را به همراه دارند نباید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند؛ حتی برای بازه زمانی کوتاه. از این رو از بروز آسیب‌های جدی برای بدن مانند سوخت عضلات، آسیب به کبد و کلیه‌ها جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

از نظر علمی هیچ رژیمی وجود ندارد که در مدت زمان کوتاه و بدون آسیب رساندن به بدن فرد را لاغر کند. بهترین رژیم‌های غذایی رژیم‌هایی هستند که در مدت یک ماه، حدود دو کیلو وزن فرد را با استفاده از تمام مواد مغذی، فعالیت ورزشی سالم، کم کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید