بیماری ها و سلامتروحی و روانی

به راحتی خرید هیجانی را کنترل کنید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنگام خرید فورا تصمیم گیری می‌کنید و هیجانی خرید می‌کنید؟
برای بعضی از افراد اغلب پیش آمده است، وسایلی که نیاز نداشتند را خریداری کردند و بعد از چند ساعتی پشیمان شده‌اند. این موضوع را تحت عنوان خرید هیجانی معرفی می‌کنند. اما راهکارهایی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان در حد به سزایی آن را تحت کنترل گرفت. با ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات مهمی را در این رابطه بررسی کنیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با خرید هیجانی

خرید هیجانی چیست؟

به ساده‌ترین زبان، خرید هیجانی زمانی اتفاق می‌افتد که ممکن است نیازی به کاهش احساسات خود داشته باشید. این احساسات ممکن است استرس، غم یا حتی شادی باشد. این خریدها تصمیمات لحظه‌ای هستند و معمولا از قبل برای آنها بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.
مثلا وقتی به هدف خرید یک هدفون جدید به فروشگاه می‌روید و در کنار آن دستگاه اسپرسو ساز هم تهیه می‌کند!

خرید هیجانی

اگر در لحظه آخر تصمیم هیجانی برای خرید می‌گیرید، شما تنها نیستید. نیمی از خریداران اعتراف کرده‌اند که محصولاتی که خریداری می‌کنند، برای تقویت روحیه‌شان است. طبق آمار گرفته شده هر خرید هیجانی به طور متوسط حدود 114 دلار هزینه می‌برد. اگر بخواهید ماهانه چند مرتبه خرید احساسی انجام دهید، چند برابر این هزینه را خرج خواهید کرد. این موضوع نه تنها باعث می‌شود تا پس انداز شما کاهش یابد، بلکه فرصت سرمایه گذاری در آینده را نیز از شما می‌گیرد. در نتیجه باید در پی راهکارهایی برای مدیریت این خریدهای هیجانی باشید.

مطلب پیشنهادی
درمان افسردگی با 8 راهکار بسیار موثر + معرفی انواع آن

5 محرک اصلی خریدهای هیجانی

خریدهای هیجانی معمولا از 5 احساس اساسی نشأت می‌گیرند:

1. حسادت

گاهی ممکن است خرید کنید تا با همسالان خود هماهنگ باشید. در چنین شرایطی ممکن است خریدی داشته باشید که نیازی ندارید و فقط برای همگام شدن با بقیه این کار را می‌کنید. در چنین شرایطی از خود جویا شوید که آیا برای همگام شدن با بقیه این خرید را انجام می‌دهم یا ضروری است؟

راه حل:
هر روز شکرگزاری انجام دهید و چیزهایی که بابت آنها سپاسگزار هستید را بنویسید. از این طریق چیزهایی که برای خوشبختی دارید را خواهید دید.

2. احساس گناه

گاهی ممکن است از بدن خود مراقبت نکنید و یا در یک آزمون رد شوید. این موارد در خیلی از افراد احساس گناه ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است از طریق راهکارهای دیگر در پی رهایی از این حس باشید. مثلا فرد به جای یادگیری روش‌هایی برای بهبود این وضعیت، غذاهای گران قیمت سفارش می‌دهد تا از این احساس گناه رهایی یابد.

مطلب پیشنهادی
با چند عادت ساده هوش هیجانی (EQ) خود را تقویت کنید

راه حل:
یاد بگیرید و پیشرفت کنید. علت اینکه در شما احساس گناه ایجاد شده است را پیدا کنید. سپس اهدافی را مشخص کنید تا بتواند در جهت آنها پیشرفت کنید تا عادت‌های بد به مرور کنار روند.

3. احساس ترس

گاهی ممکن است فرد عصبی باشد و سراغ خرید برود تا با حواس پرتی از عامل ترس و عصبانیت دور شود. ترس با زندگی روزمره در ارتباط است. پروژه‌های کاری یا درسی و… یا انواع اضطراب عمومی می‌توانند خرید هیجانی از این نوع را ایجاد کنند. خریداران احساسی ترسو اغلب از فروشگاه‌های آنلاین خریدهای خود را انجام می‌دهند. چون اغلب درگیر پروژه‌های مختلف هستند.

راه حل:
همه چیز را کنار بگذارید. نفس عمیق بکشید و در فضای باز قدم بزنید. بین 10 الی 45 دقیقه پیاده روی کنید تا اضطراب، خلق و خو و در کل احوالتان متعادل شود.

4. افسردگی یا غم و اندوه

خرید هیجانی

وقتی چیزهای جدید برای تقویت خلق و خوی خود می‌خرید، به احتمال زیاد احساس غم در شما وجود دارد. غم و انده می‌تواند در پی یک رویداد مخرب ایجاد شود. یا حتی حالتی باشد که وقتی از خواب بیدار می‌شوید آن را حس کنید. خرید هیجانی به طور موقت می‌تواند روحیه فرد افسرده را تقویت کند. اما بودجه فرد را کاهش می‌دهد. خرید ممکن است فرد را برای یک هفته خوشحال کند اما پس انداز را کاهش می‌دهد. از نظر علمی ثابت شده است که وقتی چیزی خریداری می‌کنید مغز آندورفین (هورمون شادی) ترشح می‌کند. ولی این موضوع ممکن است با بودجه همخوانی نداشته باشد و در بلند مدت مشکل ساز شود.

مطلب پیشنهادی
سندرم داون چیست؟ چه علائمی دارد؟ درمان پذیر است؟

راه حل:
یک روش مناسب برای ترشح آندورفین بیشتر انتخاب کنید. ورزش کنید. در منزل یا باشگاه تمرینات خود را شروع کنید.

5. شادی و موفقیت یا رسیدن به هدف

اگر به موفقیت خاصی دست یافتید، تبریک می‌گوییم! اما بهتر است فهرستی از مخارجی که برای جشن گرفتن این موفقیت ضروری هستند را تهیه کنید. از این طریق به بودجه خود آسیبی وارد نمی‌کنید.

راه حل:
در مورد آینده کمی فکر کنید. صرف یک روز شخصی می‌تواند به افزودن پس انداز بیشتر کمک کند تا اینکه جشنی بزرگ و پرخرج بگیرید.

در صورتی که شما هم به جای رویارو شدن با مسائل ترسناک در پی مرور برنامه‌هایی برای خرید هستید، احتمالا در آینده خرید هیجانی را تجربه کنید.

به راحتی خرید هیجانی را کنترل کنید

علاوه بر موارد بیان شده، می‌توانید از راهکارهای زیر هم برای خریدهای هیجانی کمک بگیرید:

1. برای خرید کردن سقف بودجه در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید
2. با برنامه ریزی قبلی و اصولی به خودتان اجازه خرید دهید و خود را خیلی محدود و سختگیرانه پیش نبرید
3. یک یا چند رو قبل از خرید رفتن دست نگه دارید و صبر کنید تا احساسات شما متعادل شوند
4. حین خرید فقط از روی لیست خرید کنید
5. اگر قصد خرید ندارید پیام‌های تبلیغاتی را محدود کنید و نادیده بگیرید
6. زمانی که احساساتی هستید خرید نکند و راه دیگری را انجام دهید
7. تنهایی خرید نروید تا از خرید هیجانی جلوگیری شود
8. فقط به اندازه‌ای که پول نیاز دارید، همراه خود پول ببرید
9. وارد بازی نشوید و خود را بادیگران مقایسه نکنید
10. حضور در شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید و فریب تبلیغات را نخورید
11. چالش ایجاد کنید و برای خود محدوده تعیین کنید؛ مثلا یک هفته خارج از لیست خرید نکنید تا عادت کنید
12. بخشی از درآمد را در کارتی نگه دارید که رمز دوم ندارد
13. اهداف مالی تعیین کنید و مدام آنها را یادآوری کنید

مطلب پیشنهادی
کاهش استرس تنها با 7 مورد از بهترین راهکارهای سریع

مقالات پیشنهادی مرتبط با خرید هیجانی

نظرات شما

برای کنترل خریدهای هیجانی، می‌توانید از راهکارهای گفته شده در این مقاله کمک بگیرید. شما برای اینکه خرید هیجانی را کنترل کنید از چه روشی کمک می‌گیرید؟ پاسخ خود را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها درج کنید تا ما و سایر همراهان کوئیک فیت از آن بهره‌مند شویم.

منبع: mint.intuit

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *