بیماری ها و سلامتروحی و روانیسلامت اجتماعیفناوری سلامت

ردیاب حالت رو روی گوشیت نصب کن! معرفی 5 مود ترکر برتر

مود ترکر چیست؟
چرا باید از آن استفاده کنیم؟
چطوری می‌توانیم حال درونی خودمان را ردیابی کنیم؟
همیشه نباید فقط روی تغذیه و فعالیت بدنی خود تمرکز کنیم تا مطمئن باشیم حال خوبمان تضمین شده است. توجه به حال روحی و روانی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که زمان زیادی از حال روحی خود بی خبر باشیم، ممکن است به مرور زمینه اختلالات روحی فراهم شود.
برای خیلی از ما پیش آمده است که حال خوب و بد را در دفترچه یادداشت خودمان ثبت کنیم. امروزه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری سلامت در حال وقوع است که می‌توانیم در جهت ثبت و بررسی حال درونی خود از آنها بهره مند شویم.
در دنیای امروزی تلفن همراه به عضوی جدا نشدنی از اکثر افراد تبدیل شده است. برنامه‌های کاربردی متعددی وجود دارند که می‌توانیم با نصب آنها در گوشی موبایل، از حال درونی خود باخبر شویم.

اپلیکیشن‌های مود ترکر برنامه‌هایی هستند که در زمینه سلامت روان طراحی می‌شوند. می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها، استرس و اضطراب، خلق و خوی روزانه یا حتی اختلالات مختلف روحی را تحت نظر قرار دهید. حتی با کمک این برنامه‌ها خیلی از مواقع جزئیات بیشتری از حال خود را در اختیار تراپیست خود قرار خواهید داد. در ادامه به طور دقیق‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی
10 غذایی که برای مبارزه با افسردگی توصیه می شوند

مقالات پیشنهادی مرتبط با مود ترکر

استفاده از اپلیکیشن‌های مود ترکر چه اهمیتی دارد؟

همانطور که اشاره شد، برنامه‌های مود ترکر قابلیت بالایی در ثبت حال روحی دارند. به کمک آنها می‌توانیم میزان سلامت روان خود را بررسی کنیم. برای مثال عواملی همچون میزان خواب، ورزش و تغذیه که بر سلامت روان تاثیرگذار است را تحت نظر قرار می‌دهد.

حتی برای در نظر داشتن تغییرات حاصل از درمان دارویی، مدیتیشن، یوگا یا سایر عوامل موثر بر سلامت روان نیز تاثیرگذار است. این برنامه‌ها قابلیت ارسال پیام یادآور دارند تا زمان دقیق انجام امور مربوط به سلامت روان برای فرد را یادآور شوند. در حالت کلی گزارش دقیق‌تری از وضعیت روان ردیابی خواهد شد.

عملکرد مود ترکر چگونه است؟

برنامه‌های مود ترکر برای بهبود حالات روحی ساخته می‌شوند. کمک می‌کنند تا بتوانیم آگاهی بیشتری نسبت به سلامت روان داشته باشیم. این برنامه‌ها با بازی سازی شناختی، کمک می‌کنند تا فرد بتواند رفتارهای تکانشگری خود را تا حدودی تحت کنترل داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
اختلال دو قطبی چه حالاتی دارد؟ بررسی انواع و راه درمان

با ثبت این داده‌ها در برنامه، می‌توانیم تحلیل درست‌تری از رفتارهای خود به کمک روان درمانگر داشته باشیم. برخی از این برنامه‌ها قابلیت پیش بینی و عملکرد خودکار به وسیله علم ماشین را هم دارند.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مود ترکر

مود ترکر

1. مود ترکر Daylio

این برنامه قابلیت نصب بر سیستم‌های اندروید و IOS را دارد.
با این برنامه امکان شخصی سازی ابزارها را خواهید داشت. قسمت‌هایی که برای ردیابی حال شما هستند را می‌توانید با شخصی سازی، به انتظاراتی که دارید نزدیک‌تر کنید.
از مزایای این برنامه این است که رابط کاربری ساده و جذابی دارد که همه افراد در هر سن و جنسیتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
تنها ایرادی که می‌توان به این برنامه وارد کرد این است که برای دسترسی به تمام امکانات، باید هزینه اشتراک پرداخت کرد.

2. مود ترکر MindShift CBT

این برنامه رایگان است و روی سیستم‌های اندروید و IOS قابل نصب است.
از آن با راهبردهای مبتنی بر ابزارهای خودیاری، رفتار درمانی شناختی، آرام سازی و روش‌هایی برای تفکر موثر می‌توان استفاده کرد. MindShift CBT کاربر را تشویق می‌کند تا بتواند به صورت فعالانه به مهار کردن اضطراب بپردازد.
از مزایای MindShift CBT می‌توان به رابط کاربری بسیار ساده و آسان اشاره کرد. حتی دسترسی به موسیقی مدیتیشن و ابزارهای مبتنی بر رفتاردرمانی شناختی را نیز فراهم کرده است. اما نقطه ضعفی که برای این برنامه می‌توان معرفی کرد، قدیمی بودن نسخه‌های به روز رسانی است. همچنین دسترسی به نمودارها و یادداشت‌ها در این برنامه محدود است.

مطلب پیشنهادی
این 30 کار راحت می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی شود

3. مود ترکر Moodfit

این برنامه قابلیت نصب بر سیستم‌های اندروید و IOS را دارد.
ابزاری عالی برای خودمراقبتی است. کاربر در ابتدا می‌تواند هدفی مشخص کند. سپس با ردیابی خلق و خوی خود، به بهبود وضعیت سلامت روان، بهبود حالت افسردگی، کاهش استرس و اضطراب دست یابد. کاربر باید در این برنامه فعالیت‌های روزمره مانند تغذیه، خواب و ورزش را ثبت کند تا از عوامل خودآگاه باخبر شود. این برنامه قسمتی برای ذهن آگاهی و تمرینات تنفسی دارد تا کاربر به کمک آن به مدیریت بهتر استرس بپردازد.
این برنامه رایگان است اما در صورتی که تمایل به استفاده از برخی از قسمت‌ها را داشته باشید، لازم است پرداخت درون برنامه انجام دهید.

4. مود ترکر eMoods Bipolar Mood Tracker

این برنامه را می‌توانید روی محیط وب و سیستم‌های اندروید و IOS داشته باشید.
هدف اصلی طراحی آن ثبت، گزارش و مهار کردن علائم اختلالات دوقطبی است. اما سایر اختلالات مربوط به روح و روان مانند افسردگی و اضطراب را هم می‌توان به کمک آن ردیابی کرد. وضعیت‌هایی مانند بهترین و بدترین حالاتی که در یک روز فرد تجربه می‌کند را می‌توان در این برنامه ثبت کرد. حتی زمان بیداری و خواب، تغذیه و وعده‌های غذایی را می‌توان در این برنامه به ثبت رساند. مهمترین بخشی که این مود ترکر دارد، این است که به ایمنی جلوگیری از خودکشی مجهز است.

مود ترکر

لیستی از علائم هشدار دهنده، محرک‌های خودکشی و مجموعه‌ای راهبردی در مقابله با خودکشی در اختیار فرد قرار می‌دهد.
از مزایای eMoods می‌توان به کارایی ساده، گزارش‌های قابل اشتراک گذاری، طرح ایمنی در مقابل خودکشی، یادآور داروها و شاخص‌ها تغییرات اشاره کرد. اما در مقابل همه این مزایا، می‌توان نیاز به اشتراک برای دسترسی به نسخه کامل را یکی از معایب معرفی کرد.

مطلب پیشنهادی
از 6 تاثیر استرس بر پوست باخبر باشید و با آنها مقابله کنید

5. مود ترکر PTSD Coach

این برنامه قابلیت نصب بر سیستم‌های اندروید و IOS را دارد.
مود ترکر PTSD Coach برای افراد مجروحان جنگی و نظامیان گزینه‌ای مناسب است. افرادی که به اختلال استرس بعد از سانحه دچار هستند، می‌توانند از این برنامه برای آرامش بیشتر کمک بگیرند. با وارد کردن اطلاعات، نکاتی در مورد خود ارزیابی، مراقبت‌های حرفه‌ای، بازخوردهای شخصی و مهار علائم اختلال پس از سانحه به صورت رایگان در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.
امکان شخصی سازی این برنامه، یکی از مهمترین مزایایی است که دارد. همچنین برای پیشگیری از خودکشی گزینه‌ای رایگان و عالی است.

مقالات پیشنهادی مرتبط با مود ترکر

نکات تکمیلی

برنامه‌های مود ترکر به عنوان تنها راه درمان برای مشکلات روحی و روانی نباید در نظر گرفته شوند. زیرا تاثیرات مثبت آنها از نظر علم بالینی به اثبات نرسیده است. حتی در صورتی که به درستی از آنها استفاده نشود و فرد آگاهانه آنها را پیش نبرد، ممکن است آسیب‌هایی را هم به همراه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی
وسواس فکری چیست؟ (5 راه غلبه بر آن + عوامل تشدید)

از آنها به عنوان روش جایگزین درمان یا صحبت با متخصص و تراپیست نباید استفاده کرد. آنها به عنوان روشی مکمل در کنار روش توصیه شده توسط پزشک می‌توانند موثر باشند. پس سعی کنید قبل از دانلود کردن آنها، از پزشک یا تراپیست خود مشورت دریافت کنید.

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *