طرز تهیه ماکارونی به دو روش

یکی از غذاهای ایتالیایی که از خانواده پاستا است، ماکارونی می باشد. این غذا محبوبیت بسیاری در بین ایرانی ها دارد. طرز تهیه ماکارونی به گونه ای می باشد که، با تغییرات در مواد اولیه نه تنها افراد وجترین بلکه وگن ها نیز می توانند آن را در میان غذا های خود جای دهند. در این مقاله طرز تهیه ماکارونی برای افراد وگن، کودکان را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه ماکارونی برای افراد وگن

طرز تهیه ماکارونی برای افراد وگن

با سبک و عادات غذایی در ایران اغلب تصور می شود تهیه غذا برای افراد بسیار سخت خواهد بود و یا اینکه لیست غذای بسیار محدودی دارند. اما با کمی تغییر در غذا های روزمره خواهید دید چقدر تهیه غذا برای این افراد آسان می باشد. و دیگر جای نگرانی برای پذیرایی از مهمان های وگن و وجترین نخواهید داشت.

مواد اولیه برای تهیه ماکارونی گیاهی

ماکارونی: 500 گرم ( طرح دلخواه)

پیاز: 1 عدد متوسط

قارچ خرد شده: 200 گرم

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کشک بادمجان + نکات سلامت و آشپزی

سیر: 2 حبه

فلفل دلمه ای: یک عدد

رب: 3 قاشق غذاخوری رب

بادمجان: 2 عدد متوسط

نمک، فلفل، پاپریکا و آویشن: به اندازه ی دلخواه

پنیر پارمزان( برای افراد وجترین): کمی برای تزیین

مراحل و طرز تهیه ماکارونی برای افراد وگن

1. ابتدا بهتر است سس این ماکارونی را درست کنیم. بادمجان ها، فلفل دلمه ای ها، سیر، قارچ و پیاز ها را جداگانه نگینی خرد می کنیم.

نکته آشپزی: بادمجان ها را در ظرفی حاوی محلول آب و نمک قرار دهید. تا تلخی آن گرفته شود و روغن کمتری را هنگام طبخ به خود گیرد.

2. روغن را در ماهیتابه ای داغ می کنیم و ابتدا پیاز ها را داخل آن تفت می دهیم. زمانی که پیاز ها طلایی رنگ شد؛ سیر را به آن اضافه می کنیم و تا زمانی که عطر سیر در نیامده است به تفت دادم با حرارت کم ادامه می دهیم.

3. پس از آن که سیر و پیاز ها خوب تفت داده شد به آن بادمجان ها را اضافه می کنیم و می گذاریم بادمجان با این مواد سرخ شود. زمانی که بادمجان ها طلایی رنگ شد قارچ را به آن اضافه می کنیم و می گذاریم با هم کمی تفت بخورند. 

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کاچی با طبخ قدیمی و کمک به درمان کم خونی+ نکات سلامت

4. زمانی که قارچ ها نرم شد فلفل دلمه ای را به آن اضافه می کنیم و مقداری اجازه می دهیم با مواد دیگر ترکیب شود.

5. هنگامی که مواد داخل ماهیتابه کاملا تفت داده شد و مزه ی آن ها با هم ترکیب شد. 3 قاشق غذاخوری رب را به مواد اضافه می کنیم و به اندازه ای آن را هم میزنیم تا به طور کامل با مواد یکی شود و رنگ رب به تمامی مواد غذایی داده شود.

6. در آخر به سس خود نمک، فلفل، پابریکا و آویشن را اضافه می کنیم. اجازه می دهیم این ادویه ها نیز به کامل به خورد مواد غذایی روند.

نکته آشپزی: ادویه ها را به اندازه ی دلخواه میتوان کم یا زیاد کرد. حتی می توان از آن ها استفاده نکرد. انتخاب آن ها کاملا به ذائقه برمی گردد.

7. پس از آن که سس آماده شد به سراغ ماکارونی ها می رویم. آب را داخل قابلمه ی مناسب با مقداری نمک بر روی حرارت به جوش می آوریم. پس از جوش آمدن ماکارونی را به آن اضافه می کنیم. و می گذاریم تا نرم شود. هنگام جوش خوردن ماکارونی آن ها را هم میزنیم تا از چسبیدن ماکارونی ها بهم جلوگیری کنیم.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی + راه زیباترین تزئین آن

8. پس از نرم شدن ماکارونی ها را با آب خنک آبکش می کنیم. آب خنک باعث خواهد شد تا ماکارونی ها به یکدیگر نچسبند.

9. در اینجا دو روش برای سرو وجود دارد. یکی آن که ماکارونی ها را از ابتدا بیشتر بگذاریم نرم شود تا حالت پختگی داشته باشند و سپس در ظرفی دیگر همراه با سس آماده شده آن را مخلوط کرده و میل می شود. 

در روش دیگر ماکارونی را پس از آبکشی ، کمی روغن در قابلمه ریخته سپس ماکارونی و سس آماده شده را داخل هم می زنیم و می گذاریم تا ماکارونی ما دم بکشد.

نکته: از آنجایی که این غذا سرشار از فیبر می باشد، زمان زیادی در معده می ماند و باعث خواهد شد شخص دیرتر گرسنه شود.

کالری و ارزش غذایی ماکارونی گیاهی

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
کالری151 کیلوکالری
کربوهیدرات25.11 گرم
پروتئین4.77 گرم
چربی3.56 گرم
آب77.88 گرم
فیبر2.30 گرم
کلسترول 0.11 میلی گرم
نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم13.28 میلی گرم
آهن0.88 میلی گرم
منیزیم20.79 میلی گرم
فسفر73.48 میلی گرم
پتاسیم251.26 میلی گرم
سدیم446.79 میلی گرم
نام ویتامینمقدار در 100 گرم
ویتامین A9.90 میکروگرم
ویتامین D0.03 میکروگرم
ویتامین E0.66 میلی گرم
ویتامین K6.96 میکروگرم
ویتامین C16.32 میلی گرم
خانواده ویتامین B0.05 میلی گرم
طرز تهیه ماکارونی برای کودکان

طرز تهیه ماکارونی برای کودکان

غذای کودکان بدون شک باید با بزرگسالان دارای تفاوت های باشد. از طرفی کودکان زودتر از بزرگسالان از غذاهای غیر متنوع خسته می شوند و احتیاج است برای رساندن مواد مغذی به بدنشان تنوع غذایی را برای آن ها بالا ببریم. ماکارونی سرشار از فیبر می باشد که به کودکان در هضم غذا بسیار کمک خواهد کرد و از طرفی دستگاه گوارش آن ها را تقویت خواهد کرد. 

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کوکو سبزی + فواید آن برای بدن (ارزش غذایی کوکو سبزی)

علاوه بر آن، این غذا به علت داشتن مواد مغذی در خود به رشد کودک و بهبود انرژی بدن آن ها کمک خواهد کرد.

مواد اولیه برای ماکارونی کودکان

ماکارونی: 250 گرم

گوجه رنده شده: 2 عدد

هویج نگینی شده: 1 عدد متوسط

سینه مرغ: 1 عدد کوچک

نمک: بسیار کم

مراحل و طرز تهیه ماکارونی برای کودکان

1. ابتدا سینه مرغ را با نمک و پیاز و مقداری آب می گذاریم کاملا پخته شود. پس از پخته شدن سپس مرغ ها را ریش ریش می کنیم.

2. هویج های نگینی شده را نیز در ظرفی دیگر می گذاریم آب پز شود.

3. در ظرفی بر روی حرارت جداگانه گوجه های رنده شده، سینه ی مرغ را می گذاریم تا کاملا با هم کمی قل بخورند. پس از آن که مرغ با گوجه یکی شد نمک و هویج را هم به آن ها اضافه می کنیم و بر روی حرارتی ملایم میگذاریم تا کاملا طعمشان با هم یکی شود.

مطلب پیشنهادی
قورمه سبزی با 3 دستور پخت متفاوت و سریع + نکات سلامت

هنگامی که سس ماکارونی آماده شد. در ظرفی دیگر آب و مقداری نمک را می گذاریم تا جوش بیایند. سپس ماکارونی ها را به آب جوش آمده اضافه می کنیم و می گذاریم کاملا نرم شود.

4. ماکارونی ها را پس از نرم شدن با آب خنک آبکش می کنیم. در آخر ماکارونی و سس را در قابلمه ای می ریزیم و می گذاریم کاملا دم بکشد.

*نکات سلامت