خود مراقبتی

خودمراقبتی برای چیست؟
سلامت روان بخش مهم زندگی است. شامل سلامت عاطفی، روانی و اجتماعی می‌شود. سلامت روان از نحوه فکر کردن، احساس کردن، عمل کردن، انتخابات ما، ارتباط با دیگران و خیلی از موارد دیگر تاثیر می‌گذارد. اگر سلامت روان تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر کند، احتمالا بیماری یا اختلالات مربوط به روح و روان بروز داده می‌شود. سلامت روان می‌تواند روی سلامت عمومی و کیفیت زندگی ما به طور مستقیم تاثیرگذار باشد. خود مراقبتی کلید طلایی است که می‌تواند در حفظ سلامت روان نقش موثری داشته باشد. حتی در صورتی که فرد به اختلال روانی مبتلا باشد، مسیر بهبودی را هموار می‌کند.
با ادامه این مقاله از کوئیک فیت همراه ما باشید تا مهمترین راهکارهای خودمراقبتی را برایتان معرفی کنیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با خود مراقبتی

مطلب پیشنهادی
لیستی از بهترین غذاهای شادی آور را بشناسید و مصرف کنید

درباره خود مراقبتی بیشتر بدانید

خودمراقبتی یعنی وقت بیشتری برای کارهایی که دوست داریم بگذاریم و خوب زندگی کنیم تا هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی خود را بهبود دهیم. وقتی صحبت از سلامت روان می‌شود، خودمراقبتی می‌تواند راهی باشد تا:
بتوانیم استرس را مدیریت کنیم،
خطر ابتلا به بیماری و اختلالات را کاهش دهیم،
و انرژی خود را افزایش دهیم.

خود مراقبتی

حتی اقدامات کوچک در این مسیر کمک می‌کنند تا بتوان حال بهتری را برای خود فراهم آورد. در ادامه چند نکته موثر برای شروع خود مراقبتی معرفی کرده‌ایم. حتما به آنها توجه کنید.

1. ورزش منظم داشته باشید

فقط 30 دقیقه پیاده روی روزانه می‌تواند تاثیر چشمگیری را در تضمین سلامت شما و بهبود خلق و خویتان داشته باشد. به مرور ورزش را هم اضافه کنید. اما اگر نمی‌توانید ناامید نشوید. همان 30 دقیقه پیاده روی تاثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت.

2. تغذیه سالمی را ادامه دهید

وعده‌های غذایی را به هیچ وجه حذف نکنید. هر وعده غذایی علاوه بر اینکه ما را سیر نگه می‌دارد و مواد مورد نیاز را به بدن می‌رساند، پیام توجه به خود را به مغز و روان ما می‌رساند. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. روزانه به آن توجه کنید و نوشیدنی‌هایی کافئینی مانند چای و قهوه را محدود کنید. از الکل اجتناب کنید و نوشیدن آب را جدی بگیرید.

مطلب پیشنهادی
وسواس فکری چیست؟ (5 راه غلبه بر آن + عوامل تشدید)

3. خواب کافی و باکیفیت را در اولویت قرار دهید

ریتم خواب شبانه داشته باشید. یکی از مهمترین نکات خود مراقبتی خواب مناسب است.
مطمئن شوید که خواب کافی شبانه دارید. خواب باکیفیت شبانه به بهبود ترشح هورمون‌های بدن کمک می‌کند. سعی کنید کمتر در معرض نور آبی صفحات نمایش موبایل، تبلت، لپتاپ و تلویزیون و… قرار بگیرید. زیرا نور آبی آنها به اختلال در ترشح هورمون خواب یا هورمون ملاتونین می‌انجامد. در نتیجه بهره از خواب باکیفیت سخت‌تر می‌شود.

4. یک فعالیت آرامش‌بخش را شروع کنید

برنامه‌ای را برای تمدد اعصاب پیش بگیرید. برنامه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند. مراقبه، تمرینات تنفسی، مدیتیشن و یوگا از جمله بهترین موارد هستند. این تمرینات آرامش روانی و فیزیکی خوبی را به همراه دارند. فقط کافی است زمان‌های منظمی را برای این تمرنیات در نظر بگیرید. هر قدر هم کوتاه باشد به مرور تاثیر چشمگیر خود را خواهد داشت.

5. هدف گذاری کنید و اولویت‌ها را مشخص کنید

اهداف و اولویت‌های خود را تعیین کنید. برنامه ریزی داشته باشید که به شما می‌گوید حالا باید چه کارهایی را انجام دهید و حتی باید منتظر چه چیزهایی باشید. در صورتی که احساس می‌کنید در مورد پذیرش مسئولیت‌ها زیاده روی کرده‌اید، باید یاد بگیرید که به چه کارهایی نه بگویید!
سعی کنید در پایان روز به کارهایی که انجام داده‌اید توجه کنید.

مطلب پیشنهادی
اختلال دو قطبی چه حالاتی دارد؟ بررسی انواع و راه درمان

6. به تمرین قدردانی بپردازید

باید شروع کنید قدردانی را تمرین کنید. روزانه برای چیزهایی که سپاسگزار آنها هستید وقت بگذارید. آنها را به خود یادآوری کنید. حتی آنها را هر شب یادداشت کنید یا به مرور آنها در ذهن خود بپردازید.

7. مثبت باشید

روی مثبت بودن تمرکز کنید. سعی کنید افکار منفی و غیرمفید خود را شناسایی کنید . افکار منفی را به چالش بکشید.

8. ارتباطات سازنده داشته باشید

سعی کنید بیشتر از قبل با دوستان یا اعضای خانواده خود در ارتباط داشته باشید. با دوستان یا اعضای خانواده که می‌توانند حمایت عاطفی و کمک عملی داشته باشند، وقت بیشتری بگذرانید.
اگر قرار است ارتباطات جدیدی را شروع کنید، از مفید بودن آن مطمئن شوید.

9. احساسات خود را سرکوب نکنید

در خود مراقبتی قرار نیست احساسات خود را سانسور کنید و خودتان را از آنها دور کنید. قسمتی از خودمراقبتی به بودن در لحظه مربوط می‌شود. باید خود را همانطور که هستید با هر احساساتی که هستید بپذیرید. این موضوع ممکن است احساس شادی یا غم را به همراه داشته باشد اما به هر حال باید سعی کنید آن را بپذیرید و حس شادی را در خود تقویت کنید.
گاهی ممکن است احساس غم، ناراحتی، عصبانیت، حسادت، ناامیدی و خیلی از افکار منفی دیگر در هر فردی ایجاد شود. فقط باید آن را بپذیرید. به خود اجازه دهید تا آن حس را به طور کامل احساس کنید تا بتوانید منشاء اصلی ایجاد این احساسات را پیدا کنید. از این طریق می‌توانید مدیریت بهتری روی شرایط داشته باشید.
فقط در نظر داشته باشید که نباید خود را به هیچ وجه بابت این احساسات سرزنش کنید.

مطلب پیشنهادی
سایکوز چیست؟ بررسی 2 نشانه اصلی روان‌پریشی و علت ابتلا

10. روی یک کار متمرکز شوید

خود مراقبتی

کمی قبل‌تر افراد بر این باور بودند که اگر همزمان چندکار را با هم انجام دهند، خیلی کارآمد و خوب عمل کرده‌اند. اما این روش درست نیست!
با تقسیم کردن خود روی چندین کار، به هیچ وجه توجه لازم برای انجام آنها را نخواهید داشت. طبق مطالعات انجام شده انجام همزمان چند کار احتمال بروز اشتباه را بالا می‌برد و حتی زمان بیشتری نسبت به انجام جداگانه آنها صرف خواهد شد.
پس سعی کنید یک کار را با تمرکز انجام دهید و سپس سراغ کار دیگر بروید. آنها را اولویت بندی کنید. اولی را انجام دهید و بعد از یک استراحت کوتاه، سراغ کار بعدی بروید تا به پایان برسند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با خود مراقبتی

مطلب پیشنهادی
اضطراب را با 13 نشانه بشناسید (درمان + 6 خوراکی مفید)

شما بگویید

خود مراقبتی برای همه می‌تواند راه متفاوتی داشته باشد. اما مهم این است که به آن توجه کنید و از انجام آن لذت ببرید. گاهی ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید تا متوجه شوید چه چیزی برای شما گزینه بهتری است.
در نظر داشته باشید که خودمراقبتی نمی‌تواند درمان کننده اختلالات یا بیماری‌های روانی باشد. اما اینکه چه چیزهایی در بهبود علائم خفیف موثر هستند و چه تکنیک‌های مقابله‌ای موثر هستند، به مدیریت سلامت روان کمک شایانی می‌رساند.
در این مقاله به راهکارهای راحت اما بسیار موثر در مورد خود مراقبتی اشاره کردیم. حالا شما بگویید برای مراقبت از خود چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟ پاسخ به این سوال را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها بیان کنید تا ما و سایر همراهان کوئیک فیت از آن بهره‌مند شویم.

منبع: nimh.nih.gov

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید