حواسپرتی ناشی از موبایل

امروزه موبایل به یکی از ابزارهای متصل به ما تبدیل شده است. اغلب هم در پی موضوعات مختلف و مورد علاقه خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستیم. حتی با نقاط مختلف جهان با چند کلیک ساده ارتباط برقرار می‌کنیم. اما همیشه تاثیرات مثبت و مطلوبی از موبایل حاصل نمی‌شود. گاهی هم ممکن است حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی در هر فرد ایجاد شود.
این موضوع ممکن است کلافه کننده باشد و نیاز به انجام راهکارهایی برای مقابله با آن وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت، قرار است در رابطه با عوامل مختلف ناشی از اعتیاد به موبایل و شبکه‌های اجتماعی نکاتی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با موبایل و شبکه های اجتماعی

چرا موبایل باعث حواسپرتی ما می‌شود؟

استفاده بیش از حد نرمال از موبایل، به این معناست که خود ما مجوز ایجاد حواسپرتی خودمان را صادر می‌کنیم. خیلی از افراد به طور مداوم در شبکه‌های مجازی به سر می‌برند که این موضوع باعث می‌شود کیفیت کارایی خیلی از موارد را برای خود کاهش دهند.
انجام خیلی از امور روزمره با تلفن‌های همراه هوشمند امروزی شدنی است. چک کردن حساب‌های بانکی، پرداخت قبوض، مکالمه صوتی یا تصویری و پیامکی به دیگران، بررسی مقالات، اخبار و خیلی از امور دیگر با تلفن‌های همراه هوشمند امروزی، امری بسیار آسان است. هر فردی ترجیح می‌دهد به جای خروج از منزل، خیلی از کارها را با موبایل و در منزل انجام دهد تا زمان بیشتری را برای سایر امور داشته باشد.

حواسپرتی ناشی از موبایل

این موضوع به صورت پی در پی باعث وابستگی هر چه بیشتر ما به موبایل می‌شود. در ادامه هم با توجه بیشتر به موبایل، نسبت به سایر امور خود دچار حواسپرتی می‌شویم. اما باید با راهکارهای اصولی از بروز آن تا جای ممکن جلوگیری کنیم.

مطلب پیشنهادی
سایکوز چیست؟ بررسی 2 نشانه اصلی روان‌پریشی و علت ابتلا

با حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی چه کنیم؟

تغییر دادن عاداتی که نسبت به موبایل در ما ایجاد می‌شود، کمی سخت است اما با کمی تلاش و صرف زمان، می‌توان این عادت را به مرور کنار گذاشت. حتی حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی را هم می‌توانیم با کمی تمرین و صرف زمان بهبود دهیم. فقط کافی است به روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند پایبند باشید و آنها را به خوبی انجام دهید.

1. هدف تعیین کنید

برای رسیدن به هدفی خاص، برنامه ریزی کنید تا کمتر به سمت موبایل بروید. مهمترین گام برای محدود کردن موبایل و شبکه های اجتماعی، تعیین هدف و برنامه ریزی برای آن است.
برای اینکه از حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی خلاص شوید، بهتر است هدفتان را روی یک تکه کاغذ بیاورید. حتی می‌توانید این اهداف را جایی جلوی چشم خود بچسبانید تا مدام به خود یادآور شوید که برای هدف خود نباید زمان را هدر دهید. حتی اگر می‌خواهید در محل کارتان هم موبایل حواستان را پرت نکند، می‌توانید کاغذی دیگر را جلوی چشم خود بچسبانید.

مطلب پیشنهادی
قاتل افسردگی پاییزی را بشناسید (9 راهکار در دسترس)

2. الگوهای رفتاری خود را بشناسید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه هیجانات و احساساتی در شما باعث تحریک استفاده بیش از حد از موبایل و شبکه های اجتماعی می‌شود؟ چه مواقعی این احساسات به سمت شما می‌آیند؟
وقتی برای این سوالات پاسخی داشته باشید، به الگوهای رفتاری خود پی خواهید برد. حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی اغلب نشانه‌های خاصی را بروز می‌دهند. با پی بردن به الگوهای رفتاری می‌توانید کنترل بیشتری روی خود داشته باشید.
البته توجه کنید که یک شبه نمی‌توان تغییرات زیادی ایجاد کرد. با گام‌های کوچک اما مداوم می‌توانید به نتیجه مطلوبی دست یابید.

3. اعلان ها را تا جای ممکن بی صدا کنید

سعی کنید به روز رسانی‌های شبکه های اجتماعی، بازخوردها، اعلان‌های دریافت پیام در گروه‌ها و سایر پیام‌هایی که از شبکه های اجتماعی روی صفحه نمایش ایجاد می‌شود را بی صدا کنید. از این طریق کمتر حواستان به سمت موبایل پرت می‌شود.
حتی می‌توانید برای کمتر شدن توجه به سمت موبایل، آن را در نقاطی دورتر از دسترس خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی
درمان افسردگی با 8 راهکار بسیار موثر + معرفی انواع آن

4. برنامه صبحگاهی برای کنترل حواسپرتی ناشی از موبایل داشته باشید

شما هم عادت دارید صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن تمام شبکه های اجتماعی را چک می‌کنید؟
بخواهید یا نخواهید این کار باعث هدر رفتن زمان زیادی می‌شود. صبح‌ها تا جای ممکن در مقابل گشت و گذار در موبایل مقاومت کنید. سعی کنید برنامه ریزی خاصی برای اول صبح داشته باشید و سر خودتان را با امور بهتری مانند مطالعه یا ورزش گرم کنید.

5. محدودیت تعیین کنید

در تنظیمات موبایل خود قسمتی برای محدودیت زمانی برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف وجود دارد. با ورود به این قسمت زمانبندی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید که به هیچ وجه سختگیرانه نباشد و با برنامه ریزی روزانه شما همخوانی داشته باشد.

حواسپرتی ناشی از موبایل

خیلی از افراد هم استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به کامپیوتر یا لپتاپ خود محدود می‌کنند تا کمتر سراغ کار با گوشی بروند و به مرور از شبکه‌های اجتماعی دور شوند.

مطلب پیشنهادی
حمله پانیک چیست؟ بررسی علائم + 11 راه درمان موثر

6. از تکنیک تایم باکسینگ کمک بگیرید

یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان، تایم باکسینگ است. این راهکار به شما کمک می‌کند تا حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه های اجتماعی را به خوبی کنترل کنید.
فقط کافی است زمان را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید تا هر کدام از این واحدها را به انجام کار خاصی بپردازید.

این تقسیم بندی زمانی به طور دقیق مشخص می‌کند چه مواقعی می‌توانید سراغ موبایل و شبکه های اجتماعی بروید. فقط باید خود را در ابتدا در این مسیر قرار دهید تا به مرور به این سیستم زمانبندی عادت کنید.

7. تعداد دفعات پست گذاری را محدود کنید

استفاده از شبکه های اجتماعی فقط برای بازدید محتواهای مختلف نیست. خیلی از افراد برای به اشتراک گذاری رخدادهای روزمره و دستاوردهای خود با دیگران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانید زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی باشید، بهتر هست تعداد دفعات درج پست خود را محدود کنید.

مطلب پیشنهادی
اختلال دو قطبی چه حالاتی دارد؟ بررسی انواع و راه درمان

8. برای خود پاداش بگذارید

خیلی از افراد تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و موبایل نمی‌توانند به امور روزانه خود برسند. تقریبا تمام زندگی‌شان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار می‌گیرد.
برای اینکه بتوانید چنین وضعیتی را مدیریت کنید، در ابتدا یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید. در این لیست فعالیت‌های مربوط به کار، تحصیل، امور شخصی و… را درج کنید.

کنار هر کدام از آنها که به پایان رسید تیک بزنید. هر وقت لیست به طور کامل به اتمام رسید، یک پاداش برای خود بگذارید یا هر وقت یکی از این موارد را تیک زدید، به مدت 5 دقیقه استفاده از شبکه های اجتماعی را به خود پاداش دهید. فقط یادتان نرود به قوانین پایبند باشید و تا زمان پایان کار، سراغ شبکه های اجتماعی نروید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با موبایل و شبکه های اجتماعی

مطلب پیشنهادی
این 12 نشانه می گویند شما به استراحت فوری نیاز دارید

در آخر

شما روزانه چقدر در شبکه‌های اجتماعی زمان صرف می‌کنید؟
تا به حال حواسپرتی ناشی از موبایل و شبکه‌های اجتماعی باعث به تعویق انداختن امور روزانه و واجب شما شده است؟
راهکار شما چیست؟
می‌توانید پاسخ خود را در قسمت ارسال دیدگاه ها برای ما و سایر همراهان گرامی کوئیک فیت ارسال کنید تا از آنها بهره مند شویم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید