رژیم آب چه روندی دارد؟ 7مزیت برجسته آن + مضرات

- تبلیغات -

رژیم آب که برخی آنرا با نام روزه آب می‌شناسند، محبوبیت خاصی بین برخی افراد دارد. از آنجایی که امروزه چاقی یک معضل شناخته می‌شود و این رژیم خاصیت تصفیه کنندگی را دارد، در این مطلب سعی بر شناخت تمام جوانب از جمله فواید و مضرات این رژیم خواهد بود.

 

 

رژیم آب چیست؟

چاقی و اضافه وزن باعث پیدایش رژیم های مختلف شده است. اما برخی رژیم ها جنبه درمانی دارند و علاوه بر کاهش وزن به درمان بسیاری از ناراحتی های بدن و برخی بیماری ها کمک خواهند کرد.

رژیم آب بر خلاف رژیم های کم کالری حاوی هیچ کالری نیست. یعنی صفر کالری برای بدن به همراه دارد. البته در تمام طول عمر نمی توان از این رژیم پیروی کرد و رژیم آب فقط مختص به بازه زمانی خاصی طراحی شده است.

 

رژیم آب چیست؟

 

زیرا بدن بدون دریافت مواد مغذی و بسیاری از ویتامین ها نمی تواند به بقای خود ادامه دهد. در واقع قانون رژیم آب این گونه است که در بازه زمانی 3 روزه فقط می توان از آب مصرف کرد. نباید در طول این سه روز از هیچ مواد خوراکی دیگر حتی قرص های مکمل، قرص جوشان و سایر مواد خوراکی یا نوشیدنی استفاده کرد.

در برخی از نمونه های رژیم آب فرد می‌توان بعد از پایان سه روزه این رژیم، صرف میوه و سبزیجات را آغاز کرده و در ادامه شکل گرفتن کاهش وزن، کم کم شروع به مصرف غذا کند.

 

 

روند رژیم آب چگونه است؟

اگر فردی قصد پیش گرفتن این رژیم را دارد باید بداند که در طول این رژیم به غیر از آب نباید هیچ ماده غذایی دیگری مصرف کند. یعنی در طول شبانه روز می‌تواند هر قدر که بخواهد از آب مصرف کند و مواد خوراکی دیگری نباید وارد بدن شود.

دمای آب نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. آب سرد در بدن برای اینکه به دمای مطلوب بدن تبدیل شود، نیازمند مصرف مقدار کالری مشخصی است. در نتیجه برای مصرف و سوزاندن کالری بیشتر باید آب سرد مصرف شود.

 

روند رژیم آب

 

این رژیم بسیار ساده، متابولیسم بدن را بالا خواهد برد و با اینکه ممکن است کمی بی حالی و سستی را برای فرد ایجاد کند اما به شدت در کاهش وزن موثر است. اما باید بعد از اتمام دوره 3 روزه رژیم نگهدارنده پیش گرفته شود و از پرخوری و زیاده روی جلوگیری شود.

این رژیم مقدمه‌ای برای اراده کردن و رسیدن به کاهش وزن و تناسب اندام است. بهتر است این رژیم برای مدت طولانی پیش گرفته نشود و طی مدت‌های متفاوت با فواصل زمانی مشخص مثلا ماهی یک بار پیش گرفته شود.

 

 

مزایای رژیم آب چیست؟

  • آب ماده خوراکی در دسترسی است و از رژیم های به صرفه به شمار می رود
  • مفید برا کنترل و کاهش فشار خون
  • بالا رفتن متابولیسم بدن و ایجاد احساس سیری
  • از بروز ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، دیابت و انواع سرطان جلوگیری می کند
  • بدن را هیدراته نگه خواهد داشت
  • تاثیر گذاری سریع
  • پاکسازی و تصفیه

 

 

مضرات و محدودیت‌های رژیم آب

  • احتمال بروز کاهش فشار خون بسیار زیاد است.
  • به دلیل نرسیدن ویتامین و مواد معدنی در طول این سه روز ممکن است بافت های عضلانی و ماهیچه ها صرف تامین انرژی بدن شوند.
  • کاهش وزن یک دفعه‌ای که ممکن است زود بازگشت باشد و کاهش وزن به دلیل کاهش آب بدن ایجاد شود.
  • افرادی که به برخی از بیماری ها مانند افرادی مبتلا به دیابت، افراد مبتلا به اختلالات کبدی و کلیوی، اختلالات تیروئیدی، بیماران قلبی و عروقی، خانم‌های باردار و شیرده، افراد مختلف با عضو پیوندی و افراد مبتلا به سرطان نیز نباید از این رژیم پیروی کنند.

 

محدودیت های رژیم آب

 

سخن پایانی در مورد کاهش وزن

اگر فردی به دنبال پیروی از رژیم های کاهش وزن برای داشتن تناسب اندام است، بهتر است از یک پزشک متخصص برای دریافت روندی متعادل جهت رسیدن به تناسب اندام کمک گیرد. از این طریق تنها با پیروی از رژیم تدریجی تجویز شده توسط پزشک، در کنار فعالیت بدنی متعادل، خواب کافی، دوری از استرس می‌تواند به وزن ایده‌آل و تناسب اندام متعادل دست یابد.

رژیم های کاهش وزن که در بازه زمانی خاص شخص می‌شوند و مواد غذایی خاصی در آنها حذف و یا تاکید می‌شوند، قابل بازگشت هستند و ممکن است آسیب‌های جدی را برای بدن به همراه داشته باشند.