رژیم آب

رژیم آب که برخی آنرا با نام روزه آب نیز می‌شناسند، محبوبیت خاصی افراد مختلف دارد. از آنجایی که امروزه چاقی یک معضل شناخته می‌شود و این رژیم خاصیت تصفیه کنندگی را دارد؛ مطلبی گردآوری کردیم تا بر شناخت تمام جوانب از جمله فواید و مضرات این رژیم یاری رسان باشد. با ما همراه باشید تا نکاتی را تحت عناوین زیر، در ادامه برایتان به طور کامل توضیح دهیم:

  • این رژیم چه عملکردی دارد؟
  • مزایای پیروی از این روش
  • معایب و محدودیت‌های پیروی از این رژیم

رژیم آب چیست؟

چاقی و اضافه وزن باعث پیدایش رژیم‌های مختلف شده است. اما برخی رژیم‌ها جنبه درمانی دارند و علاوه بر کاهش وزن به درمان بسیاری از ناراحتی‌های بدن و برخی بیماری‌ها کمک خواهند کرد.

رژیم آب بر خلاف رژیم‌های کم کالری حاوی هیچ کالری نیست. یعنی صفر کالری در طول این رژیم به بدن می‌رسد. البته برای تمام طول عمر نمی‌توان از این رژیم پیروی کرد و رژیم آب فقط مختص به بازه زمانی خاصی طراحی شده است.

رژیم آب چیست؟

زیرا بدن بدون دریافت مواد مغذی و بسیاری از ویتامین‌ها نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد. در واقع قانون رژیم آب این گونه است که در بازه زمانی 3 روزه فقط می‌توان از آب به عنوان تنها خوراکی مصرف کرد.

مطلب پیشنهادی
رژیم دوکان ، باید ها و نباید های آن چیست؟

نباید در طول این سه روز از هیچ مواد خوراکی دیگر حتی قرص‌های مکمل، قرص جوشان و سایر مواد خوراکی یا نوشیدنی استفاده کرد. حالا با این وجود ممکن است بسیاری از افراد قادر به ادامه آن در روز دوم نباشند و یا در همان روز اول رژیم بشکنند.

در برخی از نمونه‌های رژیم آب فرد می‌تواند بعد از پایان سه روزه این رژیم، مصرف میوه و سبزیجات را آغاز کرده و در ادامه شکل گرفتن کاهش وزن، کم کم شروع به مصرف غذا کند.

روند رژیم آب چگونه است؟

اگر فردی قصد پیش گرفتن این رژیم را دارد باید بداند که در طول این رژیم به غیر از آب نباید هیچ ماده غذایی دیگری مصرف کند. یعنی در طول شبانه روز می‌تواند هر قدر که بخواهد از آب مصرف کند و مواد خوراکی دیگری نباید وارد بدن شود.

دمای آب نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. آب سرد در بدن برای اینکه به دمای مطلوب بدن تبدیل شود، نیازمند مصرف مقدار کالری مشخصی است. در نتیجه برای مصرف و سوزاندن کالری بیشتر باید آب سرد در طول این رژیم به بدن رسانده شود.

روند رژیم آب

این رژیم بسیار ساده، متابولیسم بدن را بالا خواهد برد. البته با اینکه ممکن است کمی بی حالی و سستی را برای فرد ایجاد کند اما به شدت در کاهش وزن موثر است. نکته مهمی که باید توجه کرد این است که بعد از اتمام دوره 3 روزه، رژیم نگهدارنده پیش گرفته شود و از پرخوری و زیاده روی کاملا باید پرهیز کرد.

مطلب پیشنهادی
رژیم قهوه روشی موثر بر کاهش وزن با هفت آسیب جدی

این رژیم مقدمه‌ای برای اراده کردن و رسیدن به کاهش وزن و تناسب اندام است. بهتر است این رژیم برای مدت طولانی پیش گرفته نشود و طی مدت‌های متفاوت با فواصل زمانی مشخص مثلا ماهی یک بار از این روند پیروی شود.

مزایای رژیم آب چیست؟

  • آب ماده خوراکی در دسترسی است و از رژیم‌های به صرفه به شمار می‌رود
  • مفید برای کنترل و کاهش فشار خون است
  • بالا رفتن متابولیسم بدن و ایجاد احساس سیری را به همراه دارد
  • از بروز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع سرطان جلوگیری می‌کند
  • بدن را هیدراته نگه خواهد داشت
  • تاثیر گذاری سریع برای فرد دارد
  • پاکسازی و تصفیه، مواردی هستند که در انتهای رژیم حاصل می‌شوند
مزایا و معایب رژیم آب

مضرات و محدودیت‌های رژیم آب

  • احتمال بروز افت ناگهانی فشار خون بسیار زیاد است.
  • به دلیل نرسیدن ویتامین و مواد معدنی در طول این سه روز ممکن است بافت‌های عضلانی و ماهیچه‌ها صرف تامین انرژی بدن شوند.
  • کاهش وزن یک دفعه‌ای که ممکن است زود بازگشت باشد و کاهش وزن به دلیل کاهش آب بدن ایجاد شود.
  • افرادی که به برخی از بیماری‌ها مانند افراد مبتلا به دیابت، افراد مبتلا به اختلالات کبدی و کلیوی، اختلالات تیروئیدی، بیماران قلبی و عروقی، خانم‌های باردار و شیرده، افراد مختلف با عضو پیوندی و افراد مبتلا به سرطان نیز نباید از این رژیم پیروی کنند.
محدودیت های رژیم آب

نکات پایانی در مورد کاهش وزن

اگر فردی به دنبال پیروی از رژیم‌های کاهش وزن برای داشتن تناسب اندام است، بهتر است از یک پزشک متخصص برای دریافت روندی متعادل جهت رسیدن به تناسب اندام کمک گیرد. از این طریق روند تغذیه اصولی در کنار تناسب اندام برای فرد حاصل خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
رژیم لاغری 1200 کالری ؛ کاهش وزنی سریع با 7 ایراد

علاوه بر این موضوع با پیروی از رژیم تدریجی تجویز شده توسط پزشک، در کنار فعالیت بدنی متعادل، خواب کافی، دوری از استرس می‌تواند به وزن ایده‌آل و تناسب اندام متعادل در کنار حفظ سلامت بدن دست یابد.

رژیم‌های کاهش وزن که در بازه زمانی خاص مشخص می‌شوند و مواد غذایی خاصی در آنها حذف و یا تاکید می‌شوند، قابل بازگشت هستند و ممکن است آسیب‌های جدی را برای بدن به همراه داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید