امروزه تحقیقات و بررسی های زیادی بر روی خواص روغن ماهی و دیگر روغن ها انجام می شود؛ چرا که روغن ها جزو جدا ناپذیر غذا های انسانی هستند. اما مسئله ای که باعث شده است مطالعات فراوان روی آن ها انجام شود این می باشد که، سال های زیادی است به اثبالت رسیده چربی ها برای سلامت بدن خطرزا هستند.  

روغن ماهی از جمله چربی هایی است که مصرف متعادل آن می تواند بهبود سلامت بدن را به همراه خود داشته باشد و خطر ابتلا به سکته قلبی را پایین می آورد. همچنین افرادی که رژیم غذایی لاغری را دنبال می کنند یکی از بهترین گزینه ها برای آن ها است.

تعریفی از روغن ماهی

روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های غذایی محسوب می شود. خواص روغن ماهی برای سلامت و بهبود عملکرد بدن بسیار حیاتی می باشد. مطلبی که از روغن ماهی اکثریت با آن آشنا هستند این است که، این روغن سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. 

مطلب پیشنهادی
روغن درخت چای با 9 خاصیت برجسته و ضد عفونی کننده

برخی از افراد با طعم ماهی میانه ی خوبی ندارند، خبر خوب این است که داروسازان ترکیبات این روغن را در کپسول های مکمل قرار داده اند. در نتیجه این گونه امکان دارد از مواد مغذی روغن ماهی بهره ببرند.

آشنایی با خواص روغن ماهی

آشنایی با خواص روغن ماهی

1. بهبود سلامت قلب و عملکرد آن

 در دنیای امروز به دلایل مختلف یکی از اصلی ترین آمار فوت بیماری های ناشی از اختلالات قلبی است. بررسی ها بر روی خواص روغن ماهی نشان داده است، مصرف روغن یا مکمل روغن ماهی می تواند از بیماری های قلبی پیشگیری چشمگیری کند.(منبع) است.

مطالعات نشان می دهد افرادی که ماهی زیادی میل می کنند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها بسیار کمتری است.
خواص روغن ماهی برای سلامتی قلب شامل موارد زیر می شود:

  • مصرف ماهی و روغن ماهی می تواند سطح کلسترول HDL یا خوب را افزایش دهد. با این حال، به نظر نمی رسد که سطح کلسترول LDL یا بد را کاهش دهد.
  • یکی دیگر از خواص روغن ماهی این می باشد که می تواند تری گلیسیریدها را در حدود 15 تا 30 درصد کاهش دهد.
  • مصرف روغن ماهی و مکمل های آن ممکن است از پلاکت هایی که باعث سخت شدن شریان های خون می شوند جلوگیری کند. 
  • مطالعات نشان داده افرادی که در معرض خطر آریتمی هستند، مصرف روغن ماهی ابتلا به آن را به اندازه ی چشمگیری کاهش خواهد داد.
مطلب پیشنهادی
خواص روغن خراطین برای افزایش سایز 7 قسمت + نحوه مصرف

نکته:آریتمی ریتم غیر طبیعی قلب است که می تواند در موارد خاص باعث حمله قلبی شود.

نکته: اگرچه مکمل های روغن ماهی می توانند بسیاری از عوامل خطرزای بیماری قلبی را بهبود ببخشند، اما هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که بتواند از حملات قلبی یا سکته مغزی کاملا جلوگیری کند.

2. خواص روغن ماهی و کمک به عملکرد مغز

مغز انسان تقریباً از 60 درصد چربی تشکیل شده است و بخش اعظم این چربی اسیدهای چرب امگا 3 است. بنابراین با کمک خواص روغن ماهی می توان امگا 3 لازم برای عملکرد طبیعی را به مغز رساند.

نکته: در حقیقت، برخی مطالعات حاکی از آن است که مبتلایان به اختلالات ذهنی خاص، سطح خونی امگا 3 کمتری دارند.

این نکته حائز اهمیت می باشد که طی تحقیقات انجام شده نشان می دهد مکمل های روغن ماهی می توانند از بروز یا بهبود علائم برخی از اختلالات روانی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، می تواند شانس ابتلا به اختلالات روانی را در افرادی که در معرض خطر بیماری های ذهنی هستند، کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی
روغن کانولا با 5 خاصیت باورنکردنی + نگهداری و مضرات احتمالی

نکته: مصرف مکمل روغن ماهی در دوزهای زیاد، قادر می باشد، برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهد.

3. کمک به کاهش وزن با مصرف مکمل روغن ماهی

اضافه وزن به معنای داشتن شاخص توده بدنی بیشتر از 30 درصد تعریف شده است. در سطح جهان حدود 39 درصد از افراد بالغ دارای اضافه وزن بیشتر از 30 درصد هستند. اضافه وزن علاوه بر آن که زیبایی تناسب اندام را از بین می برد، بلکه امکان ابتلا به بیماری های قلبی، عضلانی، دیابت و غیره را نیز بسیار بالا خواهد برد.

در طی بررسی های خواص مصرف روغن ماهی به این نتیجه دست یافتند که ورزش و رژیم غذایی همراه با این نوع روغن یا مکمل آن نقش بسزایی در کاهش وزن از خود ایفا می کند.

نکته: در یک تجزیه و تحلیل از 21 مطالعه آمده است که مکمل های روغن ماهی به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در افراد چاق نمی شوند بلکه باعث کاهش دور کمر و نسبت دور کمر به لگن می شوند (منبع).

مطلب پیشنهادی
روغن بنفشه و مهمترین خواص آن برای سلامتی و زیبایی

در آخر:

 خواص مصرف روغن ماهی بیشتر در اسید های چرب امگا 3 آن می باشد. امگا 3 در رشد طبیعی مغز و چشم نقش دارد. آن ها قادر می باشند با التهاب بدنی مبارزه  کنند. همچنین می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش عملکرد مغز کمک کنند.

با این حال ، خوردن غذاهای کامل تقریباً همیشه بهتر از مصرف مکمل ها است و خوردن دو قسمت ماهی روغنی در هفته می تواند امگا 3 کافی را برای یک فرد بالغ فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید