کشک بادمجان جزء یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد. این خوراک علاوه بر آن که غذای محبوب بسیاری از افراد می باشد می تواند غذای راحتی برای افرادی باشد که مهمان آن ها وجترین است. کشک بادمجان را با نان میل می کنند. این غذا در کشورهایی نظیر ترکیه، باکو و هند به عنوان پیش غذا سرو می شود. البته در برخی از خانواده های ایرانی در ماه رمضان و یا مهمانی ها این غذا را گاها در نان های کوچک ریخته و به شکل فود فینگر در آورده می شود. طرز تهیه کشک بادمجان در اغلب مکان ها یک جور می باشد و ممکن است فقط در میزان سیر آن تفاوت هایی وجود داشته باشد.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان

بادمجان: 6 عدد ( یا یک کیلو)

سیر: 2 حبه

کشک: به میزان دلخواه

نعناع خشک: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

پیاز: یک عدد کوچک

نمک، زردچوبه و روغن:  به مقدار لازم

مطلب پیشنهادی
3 طرز تهیه سس بشامل در منزل + 5 ترفند تهیه سس سفید رستورانی

گردو: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه کشک بادمجان

1) در ابتدا پوست بادمجان ها گرفته می شود.

نکته آشپزی:  یکی از راهکار های عالی قبل از سرخ کردن بادمجان این است که، بادمجان را برای ساعتی در محلول آب و نمک قرار گیرد. با این کار هنگام سرخ کردن، بادمجان ها روغن کمتری به خود جذب خواهند کرد.

 پس از آن که بادمجان ها را از محلول آب و نمک خارج کرده باید کمی صبر کرد تا آب آن ها کاملا خشک شود. سپس آن ها را در ظرف حاوی روغن داغ شده قرار داده می شود تا کمی سرخ شوند. خیلی لازم نیست بادمجان ها سرخ شوند؛ کمی که رنگ طلایی به خود گرفت آن ها را از روغن باید خارج کرد.

نکته آشپزی: اگر هنگام سرخ کردن بادمجان ها شعله ی زیر ماهیتابه کم باشد و درب آن گذاشته شود بادمجان ها کاملا مغز پخت می شوند.

نکته آشپزی: میتوان بادمجان ها را پس از سرخ شدن در مقدار بسیار کمی آب قرار داد و درب آن را گذاشت و با شعله ی بسیار کم گذاشت بعد از سرخ شدن کمی پخته شوند تا مغز پخت و نرم شوند.

2) در مرحله ی بعد در ظرفی دیگر نعناع خشک ها را با مقداری روغن تفت داده می شود. در این مرحله باید کاملا دقت کرد چرا که نعناع خشک سریع سرخ می شود و اگر بیشتر در روغن داغ بماند طعم تلخی به خود می گیرد. سپس به آن زردچوبه اضافه می کنیم و کمی آن را همراه با نعناع ها تفت می دهیم. سپس به آن پیاز و سیر را اضافه می کنیم. با شعله ی بسیار کم می گذاریم این مواد کاملا طعم خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند.

مطلب پیشنهادی
قورمه سبزی با 3 دستور پخت متفاوت و سریع + نکات سلامت

3) در این مرحله بادمجان های سرخ و مغز پخت شده را با گوشتکوب ساده و یا گوشتکوب برقی را کاملا له می کنیم و سپس بعد از آن مخلوط نعناع داغ و سیر و پیاز را که در مرحله ی دو آماده شده است را به بادمجان ها اضافه کرده و آن ها را کاملا بهم مخلوط می کنیم

4) اگر از کشک های کارخانه ای قرار به استفاده است بهتر می باشد کمی از  آن را با آب جوش رقیق کرده تا راحت تر با بادمجان ها مخلوط شود. اما اگر از کشک لبنیاتی استفاده می شود احتیاجی به رقیق کردن نیست.
میزان کشک در بادمجان کاملا دلخواه است. حتی می توان کشک را به بادمجان ها اضافه نکرد و هنگام سرو کردن آن را کنار غذا قرار داد.

5) در آخر به میزان دلخواه به کشک بادمجان، گردو اضافه شود.

نکته آشپزی: امروزه گردو و نعناع را بیشتر برای تزیین در کشک بادمجان استفاده می کنند، اما بهتر است مقداری از آن را خورد کرده و داخل این غذا اضافه کرد تا آن را شبیه به طبخ قدیم آن برگرداند.

ارزش غذایی و کالری کشک بادمجان

مواد تشکیل دهنده اصلیمیزان 100گرم
کالری 176 کیلوکالری
قند 1.91 گرم
فیبر 2.03 گرم
کلسترول 9.12 میلی گرم
پروتئین 20.81 گرم
کربوهیدرات 8.34 گرم
چربی 7.09 گرم
ویتامین هامیزان در 100 گرم
ویتامین A 4.18 میکروگرم
ویتامین E 0.45 میلی گرم
ویتامین K 3.60 میکروگرم
ویتامین C 1.22 میلی گرم
خانواده ویتامین B22.29 میلی گرم
مواد معدنی میزان در 100 گرم
کلسیم 115.30 میلی گرم
آهن 1.20 میلی گرم
فسفر52.40 میلی گرم

نکات سلامت از کشک بادمجان

1. هنگامی که بادمجان ها سرخ شدند بهتر است آن ها را بر روی پد های مخصوص جذب روغن قرار داده شود تا روغن های اضافی از آن کاملا گرفته شود.

2. اگر به طبخ قدیم طرز تهیه کشک بادمجان برگردیم خواهیم دید،  گردو جزء مواد اصلی در کشک بادمجان بوده است. در گذشته علاوه بر آن که به طعم غذا اهمیت می دادند توجه ویژه ای به طبع مواد مورد استفاده نیز داشتند. بادمجان و سیر دارای طبعی سرد هستند و لازم است برای خنثی کردن این سردی یک ماده ی خوراکی با طبع گرم مانند گردو به آن اضافه شود.

3.  بادمجان جز میوه هایی است که هنگام سرخ شدن روغن بسیاری را جذب خود خواهد کرد و به اصطلاح عامیانه گفته می شود روغن زیادی را می خورد. برای سلامت بدن بهتر است تا جای ممکن مدت زمان بیشتر یپس از سرخ شدن بر روی پدهای مخصوص جذب روغن قرار گیرد. حتی می توان برای جذب کمتر، روغن را به صورت اسپری کردن به ماهیتابه و بادمجان ها اضافه کرد.

4.  افرادی که دارای چربی خون و کلسترول بالا هستند و یا رژیم غذایی لاغری دارند تنها کافی است به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را به صورت کبابی در آورد. اینگونه بخش زیادی از روغن از غذا حذف خواهد شد.

فواید کشک بادمجان برای بدن

فواید کشک بادمجان برای بدن

کشک بادمجان یکی از غذاهای بسیار مفید و مغذی برای بدن محسوب می شود که فواید زیر را در خود دارا است.

  • استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان 
  • استحکام دندان ها و مقاومت بخشیدن به دندان ها در مقابل پوسیدگی دندان
  • کشک بادمجان به علت داشتن ویتامین A در خود می تواند غذایی باشد برای تقویت چشم ها و خوراکی برای پیشگیری از کاهش ضعف بینایی
  • این غذا در خود دارای ویتامین B و ویتامین E می باشد. این دو ویتامین انرژی بدن را به اندازه ی چشمگیری افزایش خواهد داد.
  • کشک بادمجان به علت داشتن ویتامین A و ویتامین E در بازسازی و بهبود پوست بسیار تاثیر گذار است.
مطلب پیشنهادی
طرز تهیه فلافل سریع، خوشمزه و حرفه‌ای با چند ترفند

مضرات کشک بادمجان

کشک و بادمجان جزء غذاهایی است که مضرات بسیار کمی دارد. این غذا از آنجایی که روغن بسیاری هنگام طبخ به خود جذب می کند، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث  بالا رفتن کلسترول بدن شود که نتیجه افزایش کلسترول در خون باعث بسته شدن عروق خونی می شود.

اگر مهمانی وجترین دارید و قصد آن را دارید که برای پذیرایی از او کشک بادمجان درست کنید بهتر است قبل از آن دانید مهمانتان به این غذا حساسیت دارد یا خیر. چرا که بادمجان در اکثر افراد حساسیت ایجاد میکند. به گونه ای که این میوه را جز میوه های آلرژیک می دانند.