پیتزا

پیتزا امروزه از جمله غذاهای فست فودی است که علاقمندان بسیاری را به سمت خود جلب کرده و در انواع مختلفی برای سلائق متفاوت تهیه می‌شود. در این متن به طرز تهیه بهترین نوع پیتزا به همراه اصولی برای داشتن پیتزایی اصیل ایتالیایی خواهیم پرداخت.

طرز تهیه بهترین پیتزای خانگی خوشمزه

برای تهیه پیتزا نیازی به موارد بسیار زیادی نیست و علاقمندان به پخت این غذای خوشمزه می‌توانند با نکاتی که در این متن ارائه خواهیم کرد به راحتی آنرا در خانه تهیه کرده و نوش جان کنند.

پخت پیتزا در خانه

برای شروع می‌توانید در ابتدا به آموزش طرز تهیه خمیر پیتزا که قبلا به صورت کامل و حرفه‌ای گردآوری کرده‌ایم مراجعه کنید و در صورت تمایل به انواع آماده آن، از فروشگاه‌ها تهیه کرده و استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پیتزا مخلوط خانگی

پیتزا انواع مختلفی دارد و به عنوان غذای ایتالیایی سریعی به شمار می‌رود که در تمامی رستوران‌ها با مواد اولیه متنوع و متفاوتی برای تامین نیاز تمامی سلیقه‌ها پخته می‌شود. از این رو بسیاری از افراد می‌توانند بسته به سلیقه خود موادی را به آن اضافه و یا کم کنند. اما گزینه‌هایی از جمله پنیر پیتزا و خمیر پیتزا از جمله مواد خوراکی جدایی ناپذیر برای روند طرز تهیه این غذا به شمار می‌روند.

طرز تهیه خمیر پیتزا

اما ترکیب این دو ماده خوراکی به تنهایی نمی‌تواند منجر به داشتن پیتزایی منحصر به فرد و خوشمزه شود و باید مواد خوراکی دیگری را به این ترکیب اضافه کرد. برای تهیه پیتزای مخلوط که مورد علاقه بسیاری از افراد است باید مواد خوراکی از جمله موارد زیر را تهیه کرد.

  • خمیر پیتزا: 1 عدد
  • قارچ خرد شده: 1 پیمانه
  • پنیر پیتزای رنده شده: 1 پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • سوسیس: 1 عدد
  • پیاز کوچک حلق شده: نصف یک عدد
  • فلفل دلمه‌ای متوسط خرد شده: 1 عدد
  • پنیر پیتزا: 250 گرم
  • کالباس (در صورت تمایل): 3 ورقه
  • آویشن: نصف قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: به مقدار دلخواه
  • حلقه‌های زیتون خرد شده و یا گوجه گیلاسی: برای تزئین به مقدار کافی(دلخواهی)
  • در صورت تمایل برای تزئین از چند برگ سبزیجات مانند: ریحان، جعفری و یا آویشن می‌توانید استفاده کنید
طرز پخت پیتزا

تهیه چاشنی و سس پیتزا

برای تهیه سس پیتزا نیز مواد جداگانه‌ای را باید در نظر بگیرید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • روغن زیتون: 1 الی 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: 1 عدد
  • سیر رنده شده: 1 قاشق چایخوری
  • پیاز رنده شده و سرخ شده: 1 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: نوک قاشق چایخوری
  • نمک: نوک قاشق چایخوری
مطلب پیشنهادی
طرز تهیه فلافل سریع، خوشمزه و حرفه‌ای با چند ترفند

برای تهیه سس پیتزا ابتدا باید گوجه را به طور کامل رنده کنید. روغن زیتون را در ظرف کوچک مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید. سپس گوجه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب بپزد و آب آن کشیده شود.

پیتزا مخلوط خانگی

بعد از تبخیر شدن آب گوجه فرنگی سایر مواد اولیه که برای تهیه سس آماده کرده‌اید را به این ترکیب بیفزایید. اجازه دهید کمی روی حرارت ملایم این سس مزه و ترکیبی یکنواخت ایجاد کند. سپس سس آماده است و می‌توانید آنرا از روی شعله بردارید.

طرز تهیه مرحله به مرحله پیتزا مخلوط خانگی

برای شروع به پخت پیتزا در ابتدا درون تابه‌ای مقداری روغن ریخته و پیاز خرد شده را درون آن تفت دهید و سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. این کار را روی حرارت ملایم انجام دهید و سپس فلفل دلمه‌ای و قارچ را به این ترکیب اضافه کنید تا کم روی حرارت طعم آنها خارج شده و آب آنها گرفته شود. به این ترکیب فلفل سیاه و مقداری آویشن و نمک را اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی
آش رشته بسیار خوشمزه (طرز تهیه با توضیحات کامل)

در ظرفی جداگانه سوسیس‌های حلقه شده را سرخ کنید و به ترکیبی که آماده کرده‌اید اضافه کنید. این مخلوط برای روی پیتزا آماده است و کم کم مراحل پایانی طرز تهیه پیتزا را باید طی کنید.

فر را روشن کنید و به مدت 15 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی گراد اجازه دهید تا گرم شود. حالا در ظرفی مخصوص و نچسب مانند سینی فر خمیر پیتزا را پهن کنید و یا خمیر پیتزای آماده‌ای که تهیه کرده‌اید را در ظرف قرار دهید. قطر خمیری که انتخاب و یا آماده می‌کنید باید کمی بیشتر از نیم سانت باشد.

سسی که در ابتدا طرز تهیه آنرا آموزش دادیم را روی خمیر بمالید. این کار را طوری انجام دهید تا به صورت یکنواخت تمام خمیر به این سس آغشته شود و فقط یک سانت از حاشیه آنرا سس نمالید زیرا ممکن است این کار باعث شود تا کمی از مواد بیرون ریخته شود. برای راحت انجام دادن این کار می‌تواید از پشت قاشق، ملاقه و یا یک فرچه استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه ماکارونی گیاهی و ماکارونی مخصوص کودکان

بعد از آن تمام موادی که تهیه کرده‌اید را به صورت یکنواخت و هم سطح روی سطح خمیر پهن کنید. این کار را طوری انجام دهید که کمی از حاشیه خمیر فاصله داشته باشد. اگر به پنیر پیتزا علاقه دارید و می‌خواهید حالت کشسانی پیتزایی که تهیه می‌کنید بیشتر باشد می‌توانید وقتی سس را روی خمیر زدید، کمی از پنیر پیتزا را نیز روی آن بمالید.

بعد از اینکه این مرحله را به طور کامل طی کردید، نوبت اضافه کردن کالباس‌های خرد شده روی آن است. بعد از این کار پنیر پیتزا را به طور کامل و یکدست روی موادتان بریزید. پیتزا را به مدت 15 الی 20 دقیقه درون فر قرار دهید تا به طور کاملا بپزد و پنیر پیتزای آن طلایی شود.

بعد از گذشت این مدت زمان می‌توانید پیتزا را از فر خارج کرده و با هر نوع سسی که دوست دارید میل کنید. البته اغلب اوقات از سس گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. برای طعم بهتر می‌توانید کمی فلفل سیاه به همراه آویشن را روی پیتزا اضافه کنید و برای سِرو آماده کنید.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه پاستا آلفردو با سس مخصوص و پاستا کاربونارا + ( فواید و مضرات)

کالری و ارزش غذایی پیتزا

پیتزا از جمله غذاهای فست فودی است که در صورت اعتدال در مصرف آن می‌تواند مواد غذایی ارزشمندی از جمله ویتامین و انواع مواد مغذی را برای بدن به همراه داشته باشد. پیتزای مخلوطی که از چند ماده خوراکی تهیه شده است، بسته به مواد غذایی به کار برده شده کالری متفاوتی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

کالری موجود در 100 گرم پیتزای مخلوط معمولا حدود 250 کیلو کالری است و انرژی خوبی را برای بدن تامین خواهد کرد. مواد مغذی دیگری که در 100 گرم پیتزا موجود است شامل موارد زیر می‌شود.

کربوهیدرات17 گرم
پروتئین11 گرم
چربی10 گرم (16% نیاز روزانه)
کلسترول پیتزا25 میلی گرم
قند1.75 گرم

پیتزای رژیمی در خانه با توصیه‌های سلامتی

برخی افراد در رژیم غذایی خود نیاز به اعتدال و کنترل دارند. از این رو ممکن است برخی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنند. این کار ممکن است در طولانی مدت انگیزه آنها به ادامه دادن از رژیم غذایی سالم را از بین ببرد. به همین منظور بهتر است اصلاحاتی در سبک زندگی ایجاد کنند تا بتوانند از تمام مواد غذایی و خوراکی‌ها استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه عدسی برای صبحانه و نهار + فواید آن برای سلامت و بدن

به همین دلیل در این متن لازم دانستیم تا نکاتی را برای این افراد ارائه دهیم تا بتوانند از پیتزا که یکی از غذاهای هوس برانگیز ایتالیایی است نوش جان کنند. این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

  • جاگزینی سویا و قارچ به جای گوشت
  • حذف روغن مایع و استفاده از روغن زیتون
  • به حداقل رساندن مقدار مصرف روغن زیتون
  • حذف سوسیس و کالباس و استفاده از فیله مرغ بخارپز شده در پیتزا
  • استفاده از مواد غذایی تازه و پنیر پیتزای کم چرب برای نتیجه بهتر
پیتزا ی سالم خانگی و رژیمی

با توجه به مواردی که نام برده شد، می‌توان دریافت که بهترین راه برای بهره‌مندی از یک پیتزای خوشمزه و در عین حال سلامت این است که این غذای فوری را در خانه تهیه کنید. پیتزا به ویژه برای تغذیه کودکان که این غذا را به شدت دوست دارند، می‌توانید با مواد غذایی تازه و فرآوری نشده مانند مرغ و گوشت به همراه سبزیجات تازه تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کاچی با طبخ قدیمی و کمک به درمان کم خونی+ نکات سلامت

برای طعم دار شدن بهتر است از ادویه‌هایی مانند پودر سیر، پودر پاپریکا، آویشن و مقدار کمی فلفل قرمز استفاده کنید. با این کار علاوه بر اینکه خواص بسیاری را برای بدن تامین می‌کنید، غذایی خانگی و سالم را برای اعضای خانواده و مهمانی‌ها تدارک دیده‌اید.

نکات تکمیلی در مورد پیتزا

در این متن به طور کامل در مورد طرز تهیه پیتزا توضیحاتی ارائه شد که می‌توانید از آن استفاده کنید. این مواد غذایی با این مقداری که به آن اشاره شد برای 2 نفر کافی است و می‌توانید برای مقدار بیشتر مواد غذایی معرفی شده را به تعدادی که می‌خواهید ضرب کنید. اما بسیاری از موارد در مورد تهیه این غذای خوشمزه که در مدت زمان حداکثر 30 دقیقه آماده می‌شود، به نکات سلامت آن توجه کنید و به اعتدال در رژیم غذایی خود به کار ببرید.