ماهی سوخاری

ماهی سوخاری یکی از غذاهای بسیار خوشمزه است که اگر نکات کلیدی طبخ آنرا بلد نباشیم ممکن است طعم جالبی نداشته باشد و بوی ماهی کمی زننده احساس شود. برای اینکه بتوانیم ماهی سوخاری خوشمزه و با طعمی متفاوت داشته باشیم در این متن، نکاتی را گردآوری کرده‌ایم که می‌تواند مقدار قابل ملاحظه‌ای موثر باشد. با ما همراه باشید تا این نکات را برایتان بیان کنیم.

طرز تهیه گام به گام ماهی سوخاری

ماهی از جمله غذاهای مغذی است که مصرف آن حداقل دو مرتبه در طول هفته توصیه شده است تا بدن بتواند سلامت ود را تا آخر عمر حفظ کند. از این رو لازم است تا چند نوع از انواع طبخ آنرا بلد باشیم که با مواد غذایی متعدد ترکیب شده و طعم متفاوت با خواص بی‌شمار را برای بدن به همراه داشته باشد. برای شروع لازم تازه است تا مواد لازم را تهیه کنید.

طرز تهیه ماهی سوخاری

مواد لازم برای پخت ماهی سوخاری 2 نفره

انتخاب ماهی که برای تهیه ماهی سوخاری استفاده می‌کنیم نکته بسیار مهمی است. بهتر است از ماهی‌هایی استفاده کرد که استخوان و تیغ کمتری دارند تا بعد از سوخاری شدن راحت بتوان آنرا نوش جان کرد.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کاچی با روش (طبخ قدیمی + درمان کم خونی)

از جمله ماهی‌های بدون استخوان مناسب برای این غذا می‌توان به ماهی حلوا سیاه یا سفید، ماهی شیر اشاره کرد که بسته به ذائقه می‌تواند متفاوت انتخاب شود. با انتخاب ماهی موارد دیگری از جمله گزینه‌های زیر را باید تهیه کنید:

  • ماهی بدون تیغ و استخوان (فیله ماهی): برای هر فرد 1 الی 2 قطعه
  • آرد سوخاری: 1 پیمانه
  • لیمو ترش تازه: 2 عدد (یا آبلیمو به مقدار 3 الی 4 قاشق غذاخوری)
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • سرکه: 3 قاشق غذاخوری
  • سس سویا: 4 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نوک قاشق غذاخوری
  • فلفل: نوک قاشق غذاخوری
  • نمک: نوک قاشق چایخوری (زیرا سس سویا به اندازه کافی نمک و مزه لازم را دارد)
  • روغن مخصوص سرخ کردنی: به مقدار کافی برای سرخ کردن ماهی‌ها

مراحل طرز تهیه ماهی سوخاری

  1. ماهی مورد نظر را شسته، خرد کنید و اجازه دهید به طور کامل آب آنها خشک شود.
  2. آب لیموترش، زردچوبه، نمک، فلفل، سرکه و سس سویا را درون ظرفی به طور کامل مخلوط کنید.
  3. ماهی‌ها را در این ترکیب قرار می‌دهیم به طوری کاملا تمام قسمت‌های آنها به این مایع آغشته شوند.
  4. حدود 20 الی 30 دقیقه زمان دهید تا کاملا مزه این ترکیب در برش‌های ماهی جذب شوند. بعد از آن در آبکش قرار دهید تا کمی آب آن گرفته شود.
  5. سپس تخم مرغ را درون ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید تا زرده و سفیده ترکیب شوند.
  6. آرد سوخاری را در ظرفی مانند سینی کاملا پخش کنید.
  7. هر یک از قطعه‌های ماهی‌ها را ابتدا درون ظرف تخم مرغ زده تا کاملا به تخم مرغ آغشته شود و سپس در ظرف آرد سوخاری بغلتانید تا کاملا آرد سوخاری جذب قطعات ماهی شود.
  8. روغن را درون ماهیتابه رویخته و اجازه دهید تا کاملا داغ شود.
  9. سپس ماهی‌های آغشته شده به تخم مرغ و آرد سوخاری را درون ماهیتابه سرخ کنید طوری که کاملا طلایی شود و مغز آن پخته شود.
  10. هر یک از ماهی‌ها را بعد از سرخ شدن برداشته و در ظرفی قرار دهید تا روغن آن گرفته شود. حالا ماهی سوخاری آماده سرو است.
کالری و ارزش غذایی ماهی سوخاری

کالری و ارزش غذایی ماهی سوخاری

ماهی از جمله مواد غذایی بسیار مفید محسوب می‌شود که در هر سنی پزشکان آنرا به عنوان یک ماده غذایی سالم در رژیم غذایی تاکید می‌کنند. جدول زیر ویتامین‌ها و ارزش غذایی در 100 گرم از فیله ماهی سوخاری را برایتان مشخص کرده است.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه عدسی برای صبحانه و نهار (فواید آن برای سلامت)
انرژی132 کیلوکالری
کربوهیدرات14.5 گرم
پروتئین8 گرم
چربی موجود در ماهی سوخاری4.94 گرم
کلسترول16.28 گرم
کلسیم44.46 میلی گرم
آهن1.33 میلی گرم
فسفر143 میلی گرم

این مواد غذایی برای بقا و انجام عملکرد درست بسیاری از ارگان‌های بدن لازم و ضروری هستند. اما تنها خواص ماهی سوخاری محسوب نمی‌شوند و در این غذا انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و ویتامین D, E, K و سایر مواد مغذی از جمله تیامین، نیاسین، مس، منگنز و روی و… وجود خواهند داشت.

نکات پایانی

در این متن به طور کامل در مورد طرز تهیه ماهی سوخاری را به شکل صحیح و گام به گام در 10 مرحله ارائه کردیم. زمان زیادی برای پخت این غذای بسیار مفید لازم نیست و تنها در مدت 30 دقیقه می‌توان آنرا طبخ و نوش جان کرد. همانطور که اشاره شد ماهی از جمله مواد غذایی بسیار مفیدی است که در تمام رژیم‌های غذایی اصولی و سالم تجویز می‌شود. برای تجربه طعم‌های متفاوت در این غذا می‌توانید از ادویه‌های متنوع استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
کتلت و 2 نوع طرز تهیه + دانستن کالری و ارزش غذایی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید