4 ضرورت مصرف شلغم در بارداری

شلغم در بارداری جزو خوراکی هایی می باشد که در فصل زمستان یا هنگام سرماخوردی بهتر است مادران آن را مصرف کنند. خانم های باردار بدون شک پس از بارداری و قبل از آن باید رژیم غذایی خاصی را برای سلامت خود و جنینی که قرار است به دنیا بیاورند در نظر داشته باشند.

با وجود خوراکی های بسیاری که وجود دارد این امر بسیار کار سختی است که تمام آن ها را دسته بندی کنند، در نتیجه لازم است یک برنامه غذایی زیر نظر یک متخصص داشته باشند.
در این مطلب به سوالاتی که درباره خوردن شلغم در زمان بارداری پیش می آید را جواب داده ایم و در ادامه به فواید آن پرداخته ایم.

آیا خوردن شلغم در دوران بارداری بی خطر است؟

خوردن شلغم در بارداری کاملاً بی خطر است. اما نکته ی قابل ذکر این می باشد که مگر مادر باردار  به سبزیجات صلیبی حساسیت داشته باشد، در این صورت باید با پزشک خود مشورت کند. شلغم دارای مقادیر کم از کالری، سدیم، چربی و کلسترول در خود است. شلغم را می توان به سالاد اضافه کرد یا آن را خام میل کرد.

مطلب پیشنهادی
غربالگری بارداری برای چه از اهمیت بالایی برخوردار است

ارزش غذایی شلغم

ارزش غذایی شلغم

شلغم بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های حیاتی لازم را در خود دارا می باشد. به دلیل همین خاصیت آن را به یک انبار، از فواید اساسی سلامتی تبدیل می کند. شلغم به طرز چشمگیری سرشار از ویتامین C است. 100 گرم شلغم حاوی 27 میلی گرم ویتامین C می باشد.

این گیاه مغذی منبع بسیار خوبی از فیبر و آنتی اکسیدان های غذایی در خود است و همچنین حاوی اسیدهای امگا 3 مانند ALA (آلفا لینولنیک اسید) است.

فواید خوردن شلغم در دوران بارداری

فواید خوردن شلغم در دوران بارداری

همانطور که در ابتدا درباره آن صحبت شد، شلغم منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. در نتیجه گزینه خوبی می باشد تا نیاز روزانه مواد معدنی و ویتامین ها در دوران بارداری با آن برطرف شود. نقش این گیاه خوش طعم در داشتن یک نوزاد سالم بسیار چشمگیر است.

1. نقش شلغم در بارداری و کلسیم

خانم ها در دوران بارداری اغلب با کمبود و فقر کلسیم مواجه می شوند. کمبود این ماده ی معدنی حیاتی مشکلات بسیاری را برای آن ها به همراه خواهد داشت. از طرفی جنین داخل رحم از طریق بند ناف تمامی مواد غذایی لازم برای رشد خود را دریافت می کند.

مطلب پیشنهادی
پروتئین سویا ؛ بررسی نگرانی‌های مهم در مورد مصرف آن

در نتیجه کمبود این ماده کودک را نیز به خطر خواهد انداخت. کلسیم در ساختن استخوان ها، ریشه دندان ها و تنظیم مایعات نخاعی جنین نقش مهمی دارد. مصرف شلغم در بارداری می تواند نیاز روزانه مادر باردار و جنین را به کلسیم را تامین کند.

نکته: نیاز روزانه کلسیم در دوران بارداری 1000 میلی گرم است.

2. پیشگیری از آنمی با کم خونی دوران بارداری

آهن ماده معدنی محسوب می شود که نقش اصلی در تولید گلبول قرمز ایفا می کند. خانم ها اغلب به دلیل پریود های ماهانه و نداشتن رژیم غذایی مناسب دچار کم خونی جزئی هستند. اما کم خونی به دلیل فقر آهن در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد. به گونه ای که اگر این ماده معدنی حیاتی تامین نشود، امکان دارد بارداری به سقط جنین ختم شود.

نکته: مصرف روزانه 27 میلی گرم آهن در دوره بارداری مورد نیاز است.

خانم ها می توانند با مصرف دمنوش برگ شلغم در بارداری میزان 1.15 میلی گرم آهن روزانه بدن خود را تامین کنند. همچنین اگر خانم ها در این دوره به دمنوش های گیاهی ویار دارند و باعث می شود احساس حالت تهوع کنند، می توانند از آهن این خوراکی خوش طعم به صورت خام یا پخته شده در کنار خوراکی های دیگر استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی
انواع ورزش در دوران بارداری + فواید و موارد ممنوع

3. تامین منیزیم و پتاسیم در بارداری با مصرف شلغم

کمبود هر ماده ی معدنی چه در دوران بارداری و چه در حالت طبیعی قادر می باشد، سلامت فرد را با اختلالات بسیاری همراه کند. پتاسیم یکی از موادی می باشد که به میزان مایع داخل نخاع و سلامت سیگنال های عصبی کمک خواهد کرد.

منیزیم به کاهش گرفتگی عضلات و در لخته شدن خون کمک می کند. اما نکته ی قابل توجه این می باشد که این دو ماده به جذب بالای کلسیم کمک بسیاری می کنند. با این نتیجه اگر بدن دچار کمبود یکی از این دو ماده شود، پوکی استخوان، خرابی دندان را برای فرد به همراه خواهد داشت.

نکته: زنان باردار در دوران بارداری به 4700 میلی گرم پتاسیم و 350 میلی گرم منیزیم احتیاج دارند.

نکته: 100 گرم شلغم 233 میلی گرم پتاسیم و 11 میلی گرم منیزیم به بدن می دهد.

4. تضمین سلامت مادر و جنین

با وجود تمام ویتامین ها و مواد معدنی فوق، شلغم دارای مقادیر نسبتاً کمی فولات، ویتامین های B2 ،B3 ،B9، ویتامین K و ویتامین E است. همه آن ها در دوران بارداری نقش بسزایی در سلامت دارند.

مطلب پیشنهادی
5 خاصیت مهم مصرف انار در بارداری + عوارض زیاده‌روی

همچنین شلغم فیبر مورد نیاز روزانه خانم های باردار را می تواند تامین کند. در نتیجه ی آن مصرف شلغم در بارداری می تواند برای رفع یبوست های ناشی از سوء هاضمه و عدم کم تحرکی را در مادران برطرف کند.

از طرفی با وجود خاصیت آنتی اکسیدانی که در شلغم وجود دارد مصرف آن در بارداری تا حد زیادی باعث ایجاد محافظت در برابر عفونت های مختلف می شود. همچنین به حفظ سطح مطلوب فشار خون نیز کمک می کند.

در آخر: 

مصرف شلغم در بارداری همانطور که مورد بررسی قرار گرفت بسیار برای مادر و جنین دارای فواید بسیار می باشد. اما این بدان منظور نیست که این خوراکی گیاهی کاملا بی خطر است.

برای مثال اگزالات در شلغم یافت می شود که در صورت وجود بیش از حد آن در مایعات بدن، قادر می باشد مادر را دچار سنگ کلیه یا مثانه کند؛ در نتیجه لازم است این خوراکی متعادل مصرف شود.

مطلب پیشنهادی
زایمان طبیعی چه مراحلی دارد؟ 9 راهکار موثر برای زایمان راحت‌تر

از طرفی دیگر ار آن جایی که این دوران برای خانم های باردار و جنین بسیار حیاتی و حساس است پیشنهاد می شود برای مصرف یا عدم مصرف هر خوراکی مادران باردار حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید