4 ضرورت مصرف شلغم در بارداری

بانوان باردار بدون شک پس از بارداری و قبل از آن باید رژیم غذایی خاصی را برای سلامت خود و کودکی که قرار است به دنیا بیاورند در نظر داشته باشند. با وجود خوراکی های بسیاری که وجود دارد این امر بسیار سخت است که تمام آن ها را دسته بندی کرد. خوردن شلغم در بارداری جزء همین موارد می باشد.

اما جای نگرانی وجود ندارد، چرا که در این مقاله ما خوردن این خوراکی مغذی را در دوران حساس بارداری مورد بررسی قرار داده ایم.

آیا خوردن شلغم در دوران بارداری بی خطر است؟

خوردن شلغم در بارداری کاملاً بی خطر است. اما نکته ی قابل ذکر این می باشد که مگر مادر باردار  به سبزیجات صلیبی حساسیت داشته باشد، در این صورت باید با پزشک خود مشورت کند. شلغم دارای مقادیر کم از کالری سدیم، چربی و کلسترول در خود است. شلغم  را می توان به سالاد اضافه کرد یا می توان آن را خام خورد.

مطلب پیشنهادی
هر آنچه از مصرف کنجد در بارداری باید دانست + کالری و ارزش غذایی

ارزش غذایی شلغم

ارزش غذایی شلغم

شلغم بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های حیاتی لازم را در خود دارا می باشد. به دلیل همین خواص آن را به یک انبار از فواید اساسی سلامتی تبدیل می کند. شلغم به طرز چشمگیری سرشار از ویتامین C است. 100 گرم شلغم حاوی 27 میلی گرم ویتامین C می باشد. همچنین این گیاه مغذی منبع بسیار خوبی از فیبر و آنتی اکسیدان های غذایی در خود است. همچنین حاوی اسیدهای امگا 3 مانند ALA (آلفا لینولنیک اسید) است.

فواید خوردن شلغم در دوران بارداری

فواید خوردن شلغم در دوران بارداری

همانطور که در ابتدا درباره آن صحبت شد، شلغم منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. در نتیجه بسیار خوب می باشد که، نیاز روزانه مواد معدنی و ویتامین ها در دوران بارداری با آن برطرف شود. نقش این گیاه خوش طعم در داشتن یک نوزاد سالم بسیار چشمگیر می باشد. در ادامه این مقاله مصرف این گیاه سرشار از  ویتامین ها و مواد معدنی را تجزیه و تحلیل می کنیم.

مطلب پیشنهادی
تغذیه بارداری ماه به ماه + 8 نکته بسیار موثر برای رفع حالت تهوع

1. نقش شلغم در بارداری و کلسیم

بانوان در دوران بارداری اغلب با کمبود و فقر کلسیم مواجه می شوند. کمبود این ماده ی معدنی حیاتی مشکلات بسیاری را برای آن ها به همراه خواهد داشت. از طرفی جنین داخل رحم از طریق بند ناف تمامی مواد غذایی لازم برای رشد خود را دریافت می کند. در نتیجه کمبود این ماده کودک را نیز به خطر خواهد انداخت. کلسیم در ساختن استخوان ها و جوانه های دندان و تنظیم مایعات نخاعی جنین نقش مهمی دارد. مصرف شلغم در بارداری می تواند نیاز روزانه مادر باردار به کلسیم را تامین کند.

نکته: نیاز روزانه کلسیم در دوران بارداری 1000 میلی گرم است.

2. پیشگیری از آنمی با کم خونی دوران بارداری

آهن ماده معدنی محسوب می شود که نقش اصلی در تولید گلبول قرمز را ایفا می کند. بانوان اغلب به دلیل پریود های ماهانه و نداشت رژیم غذایی مناسب دچار کم خونی جزئی هستند. اما کم خونی به دلیل فقر آهن در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد. به گونه ای که اگر این ماده معدنی حیاتی تامین نشود، امکان دارد بارداری با سقط جنین ختم شود.

مطلب پیشنهادی
10 مورد مواد غذایی مناسب برای سرماخوردگی و درمان سریع

نکته: مصرف روزانه 27 میلی گرم آهن در دوره بارداری مورد نیاز است.

بانوان می توانند با مصرف برگ شلغم در بارداری میزان 1.15 میلی گرم آهن روزانه بدن خود را تامین کنند. همچنین اگر بانوان در این دوره به دمنوش های گیاهی ویار دارند و باعث می شود احساس حالت تهوع کنند، از آهن این خوراکی خوش طعم به صورت خام یا پخته شده می توانند در کنار خوراکی های خود استفاده کنند.

3. تامین منیزیم و پتاسیم در بارداری با مصرف شلغم

کمبود هر ماده ی معدنی چه در دوران بارداری و چه در حالت طبیعی قادر می باشد، سلامت شخص را با اختلالات بسیاری همراه کند. پتاسیم یکی از موادی می باشد که به میزان مایع داخل نخاع و سلامت سیگنال های عصبی کمک خواهد کرد و منیزیم به کاهش گرفتگی عضلات و در لخته شدن خون کمک می کند. اما نکته ی قابل توجه این می باشد که این دو ماده به جذب بالای کلسیم کمک بسیاری می کنند. با این نتیجه اگر یکی از این دو ماده در بدن دچار کمبود شود، پوکی استخوان، خرابی دندان را نیز به همراه خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی
دلایل درد ناف در بارداری + 5 راهکار برای تسکین آن

نکته: زنان باردار در دوران بارداری به 4700 میلی گرم پتاسیم و 350 میلی گرم منیزیم احتیاج دارند.

نکته: 100 گرم شلغم 233 میلی گرم پتاسیم و 11 میلی گرم منیزیم می دهد.

4. تضمین سلامت مادر و جنین

با وجود تمام ویتامین ها و مواد معدنی فوق، شلغم دارای مقادیر نسبتاً کمی فولات، ویتامین های B2 ،B3 ،B9، ویتامین K و ویتامین E است. همه آن ها در دوران بارداری نقش بسزایی دارند. 

همچنین شلغم فیبر مورد نیاز روزانه بانوان باردار را می تواند تامین کند. در نتیجه ی آن مصرف شلغم در بارداری  می تواند برای رفع یبوست های ناشی از سوء هاضمه و عدم کم تحرکی را در مادران برطرف کند.

 از طرفی به وجود خاصیت آنتی اکسیدانی که در شلغم وجود دارد مصرف آن در بارداری تا حد زیادی باعث ایجاد محافظت در برابر عفونت های مختلف شود. همچنین به حفظ سطح مطلوب فشار خون نیز  کمک می کند.

مطلب پیشنهادی
فواید و مضرات بادام زمینی در بارداری + ارزش غذایی

در آخر: 

مصرف شلغم در بارداری همانطور که مورد بررسی قرار گرفت بسیار برای مادر و جنین دارای فواید بسیار می باشد. اما این بدان منظور نیست که این خوراکی گیاهی کاملا بی خطر است. برای مثال اگزالات در شلغم یافت می شود، که در صورت تمرکز بیش از حد در مایعات بدن قادر می باشد مادر را دچار سنگ کلیه یا مثانه کند. در نتیجه لازم است این خوراکی متعادل مصرف شود.

 از طرفی دیگر ار آنجایی که این دوران برای بانوان و جنین بسیار حیاتی و حساس است پیشنهاد می شود برای مصرف یا عدم مصرف آن مادران باردار حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید