رژیم غذایی سالم

همه ما گاهی نگران این موضوع هستیم که آیا رژیم غذایی سالم داریم یا خیر؟
البته این نگرانی طبیعی است. چون رژیم غذایی روی تک تک فعل و انفعالات بدن ما تاثیرگذار است و مشخص می‌کند که چقدر از سلامت بدنی برخوردار باشیم. در واقع غذا خوردن به عنوان کاری هست که روزانه انجام می‌دهیم تا بتوانیم با بدنی سالم و پرانرژی زندگی کنیم.
در بیشتر مواقع به ما گوشزد می‌شود که فیبر بیشتری دریافت کنیم و مصرف نمک و قند را به حداقل برسانیم. اما آیا واقعا زمان و حوصله کافی برای محاسبه تمام این مقادیر را داریم؟ از کجا مطمئن شویم تمام مواد مغذی و ویتامینی مورد نیاز بدنمان تامین می‌شود؟
البته به طور کلی نباید نگران وضعیت تمام این موارد باشید. چون اگر نیازهای بدن تامین نشوند، عوارض کمبود آنها به مرور نشان داده خواهد شد. با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه باشید تا در رابطه با رژیم غذایی سالم نکات مختلف را بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی
تغذیه بارداری ماه به ماه + 8 نکته بسیار موثر برای رفع حالت تهوع

مقالات پیشنهادی مرتبط با رژیم غذایی سالم

توصیه‌های مهم برای داشتن رژیم غذایی سالم

قبل از اینکه بررسی کنیم رژیم غذایی سالم است یا خیر باید از نکات زیر باخبر شویم:

  • نیمی از بشقاب هر وعده غذایی باید از میوه و سبزیجات پر باشد
  • به جای اینکه آبمیوه بنوشید، خود میوه را میل کنید
  • هیچ گروهی از سبزیجات را حذف نکنید و تمام انواع را میل کنید تا تنوعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی به بدن خود رسانده باشید
  • غلات کامل و سبوس دار مصرف کنید
  • غذاهای پروتئینی در تنوع غذایی خود داشته باشید، مانند انواع ماهی، حبوبات، گوشت ماکیان، انواع گوشت کم چرب
  • لبنیات کم چرب را جایگزین لبنیات پرچرب کنید

آیا از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنید؟

رژیم غذایی سالم

در صورتی که این نکات را رعایت می‌کنید، رژیم غذایی سالمی دارید. اما این موضوع دلیل بر آن نیست که نسبت به علائمی که از بدن نشان داده می‌شود، بی تفاوت باشید. باید به علائم کمبودهای بدنی توجه داشت تا بتوان آنها را برطرف کرد.

مطلب پیشنهادی
برای آشپزی سالم تر باید به این 8 نکته مهم توجه کنید

1. انرژی کافی برای امور روزانه خود را دارید

سوخت بدن از غذا تامین می‌شود. در واقع غذا وقتی وارد بدن می‌شود، به انرژی تبدیل می‌شود تا بتوانیم به انجام امور روزانه بپردازیم. با اینکه ممکن است گاهی بی انرژی شوید اما اگر به طور معمول انرژی لازم را دارید، یعنی نیاز بدنتان به ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین می‌شود. اما در صورتی که احساس می‌کنید اغلب بی انرژی و کسل هستید، حتما با مشورت پزشک به بررسی علت اصلی و کمبودهای بدنی بپردازید.

2. ناخن‌ها خیلی محکم و سالم هستند

بدن وقتی دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌شود، برای اینکه بتوانید نیاز اصلی ارگان‌های حیاتی و فعل و انفعالات بدن را تامین کند، مقدار کمتری مواد معدنی و ویتامینی به ناخن‌ها می‌رساند. در نتیجه با یک نگاه خیلی سریع به ناخن‌ها تا حدودی می‌توان به وضعیت رژیم غذایی سالم یا ناسالم پی برد. ناخن‌هایی که قاشقی شکل هستند، خط دارند، شکننده یا نرم هستند، نشان دهنده کمبودهای بدنی مانند کمبود ویتامین B و کمبود آهن هستند. اما ممکن است عوامل دیگر هم موثر باشند که باید به طور دقیق آنها را بررسی کرد.

مطلب پیشنهادی
صبحانه پروتئینی - (معرفی 5 صبحانه غنی از پروتئین + مزایا)

3. پوستتان بی دلیل کبود نمی‌شود

برای اینکه بدن بتوانید آسیب‌ها را ترمیم کند و از لخته شدن خون جلوگیری کند به ویتامین K و ویتامین C نیاز دارد. بدون این دو ویتامین، بدن بدون هیچ علتی ممکن است دچار کبودی شود. در صورتی که روی بدنتان کبودی بی دلیل ندارید یعنی مواد مغذی و ویتامینی لازم را دریافت کرده‌اید. اما این مورد تمام چیزی نیست که باید برای پی بردن به رژیم غذایی سالم در نظر گرفت.

4. جراحت‌های کوچک سریع خوب می‌شوند

همه ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بهبود جراحت‌های بدن ضروری هستند. در صورتی که جراحت کوچک یا خراشیدگی خاصی ایجاد شود، باید در عرض یک هفته بهبود یابد. اگر مدت زمان بیشتری برای التیام زخم‌ها صرف شد، نیاز به بررسی برای عوامل مختلف وجود دارد.
در صورتی که زخم‌های سطحی در عرض یک هفته بهبود می‌یابند نیازی به نگرانی در رابطه با کمبودها وجود ندارد.

5. موهای شفاف و سالمی دارید

رژیم غذایی سالم

داشتن موهای سالم و درخشان می‌تواند یک نشانه از رژیم غذایی سالم باشد. در صورتی که موهای شما براق و درخشان است، احتمالا تغذیه خوبی دارید. اما در مواردی که ریزش مو، وزی و شکنندگی موها، سفید شدن سریع موها، مات و کدر بودن برای موها وجود داشته باشد، ممکن است کمبودی در بدن باشد.
در نظر داشته باشید که ریزش 50 الی 100 عدد تار مو در شبانه روز طبیعی است اما اگر از این مقدار بیشتر باشد نشانه کمبودهای ویتامینی و مواد مغذی در بدن است.

مطلب پیشنهادی
پرخوری احساسی چرا ایجاد می‌شود؟ 7 گام موثر برای کنترل

6. سرما نمی‌خورید و سریع بهبود می‌یابید

در صورتی که رژیم غذایی سالم پیروی کنیم، سیستم ایمنی بدنی قوی‌تری خواهیم داشت. زیرا تنوعی از آنتی اکسیدان‌ها از طریق مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن رسانده می‌شود. در نتیجه علاوه بر اینکه بدنتان در مقابل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مقاوم می‌شود، بهبودی سریع‌تری هم خواهد اشت.

7. حال روحی مساعدی دارید

اگر شما حال روحی خوبی نسبت به اطرافیانتان با همان شرایط دارید، می‌تواند نشان دهنده خیلی چیزها باشد. اما یکی از آنها این است که رژیم غذایی سالم و کاملی را پیروی می‌کنید. اگر به طور مکرر دچار نوسانات خلقی نمی‌شوند نشان دهنده آن است که برنامه غذایی سالمی دارید.
ویتامین‌های گروه B برای سلامت سیستم عصبی و پیام رسان ضروری هستند. سعی کنید این گروه از ویتامین‌ها را برای داشتن حال روحی بهتر مصرف کنید. البته باید ضرورت و دوز مصرف آن را با توجه به نیاز بدن زیر نظر پزشک استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
خوراکی تقویت حافظه (7 مورد از موثرترین‌ها برای مغز)

مقالات پیشنهادی مرتبط با رژیم غذایی سالم

در آخر

موارد بیان شده دلیل کافی برای این نیستند که شما از رژیم غذایی خود مطمئن شوید اما موارد خیلی مهم و موثری به شمار می‌روند. همچنین باید در نظر داشته باشید که گروه‌های سنی مختلف نیازهای متفاوتی نسبت به یکدیگر به منابع غذایی دارند. برای مثال نوجوانان باید میزان کلسیم بیشتری نسبت به سایر سنین مصرف کنند تا رشد استخوانی کاملی داشته باشند.
همچنین افرادی که در سنین بالای 60 هستند نیاز به پروتئین و ویتامین B12 بیشتری نسبت به سایر گروه سنی دارند. پس بهتر است نیاز مصرف هر گروه از مواد غذایی را نسبت به رده سنی و نیاز فرد پیش برد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید