رفع حالت تهوع

رفع حالت تهوع آن هم به صورت سریع می‌تواند حال را کاملا بهبود بخشد که با راهکارهای بسیار ساده شدنی است. البته اگر مکرر حالت تهوع تکرار شود، باید برای دریافتن علت اصلی به پزشک مراجعه کرد.

اما حالت تهوع‌های گذرا ممکن است با راهکارهای در دسترسی از بین بروند که در این متن به آنها اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا در ابتدا دلایل این حالت را بررسی کنیم و سپس به راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

علت‌های ایجاد حالت تهوع

  • استرس و اضطراب
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • کم آبی بدن
  • پایین بودن بیش از حد قند خون
  • رفلاکس معده
  • مصرف برخی داروهای مختلف
  • آلرژی‌های صلی
  • بارداری در خانم‌ها
  • مشکلات گوارشی
  • مسمومیت غذایی
  • مشکلات کلیوی
  • بوی نامطبوع
  • سردردهای میگرنی

حال با دانستن دلایل مختلفی که موجب ایجاد حالت تهوع می‌شوند بهتر است با بهترین راهبردها برای رفع آن تلاش کرد. البته درمان‌های مشترک و سریعی وجود دارند که تا رفع علت واقعی می‌توانند از این ناراحتی تا حدود قابل ملاحظه‌ای بکاهند. ادامه مطلب در مورد این روش‌های عالی کاملا توضیح داده شده است.

دلایل حالت تهوع و رفع آن

رفع حالت تهوع با کمک چند روش ساده

در صورت داشتن حالت تهوع نباید نگران نشد و بهتر است لحظه را بتوان مدیریت کرد. البته این حالت ناخوشایند گاهی بدن دلیل نگران کننده اتفاق می‌افتد و می‌توان آنرا کنترل و درمان کرد.

مطلب پیشنهادی
علائم تب مالت کدامند؟ 8 نشانه اصلی + پیشگیری و درمان

اکثر اوقات نباید برای رفع حالت تهوع عجله کرد. وقتی حالت تهوع سراغ فرد آمد دیگر علت به وجود آمدن آن مهم نیست و در آن لحظه تنها باید به فکر راه چاره و بهبود آن بود.

صاف بنشینید و از وارد کردن فشار به معده اجتناب کنید

اگر فرد هنگام ایجاد حالت تهوع ایستاده یا خوابیده است، بهتر است بنشیند. این اتفاق بیشتر برای افرادی که دچار رفلاکس معده هستند شایع است. حتما باید برای جلوگیری از بروز این اتفاق فرد بعد از خوردن غذا از خوابیدن پرهیز کند.

وارد شدن فشار به معده چه از طریق کمربند، کمربند ایمنی خودرو، کش شلوار و یا بند لباس ممکن است مشکلاتی مانند حالت تهوع را برای فرد ایجاد کند. در صورت داشتن حالت تهوع در کنار این گزینه‌ها حتما آنها را رفع کنید تا از فشار وارده بر معده کاسته شود.

رساندن هوای تازه، خنک و پاک به سر و صورت

برای رفع حالت تهوع فردی که در محیطی بسته و بدون تهویه مناسب است بهترین کار باز کردن پنجره‌ها و قرار گرفتن در محیطی مناسب از هوای تازه و پاک است.

هوای تازه برای رفع حالت تهوع

حین قرار گرفتن در مقابل بعضی از بو یا عطرها، ماشین و یا بوی غذا نیز این راه بسیار موثر است و می‌تواند به طور کلی موجب رفع حالت تهوع شود. اگر در فضای بسته علاوه بر نبودن تهویه مناسب هوا نیز گرم باشد این حالت معمولا اتفاق خواهد افتاد که بهتر است سریعا هوای تازه به فرد برسد.

مطلب پیشنهادی
کولیت روده ؛ از نشانه‌های ابتلا تا تشخیص دقیق و راهکارهای درمانی

تسکینی موثر با کمپرس سرد

اگر بر اثر گرما و بالا بودن درجه حرارت بدن فرد به حالت تهوع دچار شود، بهتر است از یک کمپرس آب سرد در پشت گردن استفاده شود. با این کار علاوه بر اینکه درجه حرارت بدن کاهش می‌یابد، حالت تهوع نیز از بین می‌رود.

طب فشاری برای رفع حالت تهوع

طب فشاری به عنوان یکی از طب‌هایی است که با وارد کردن فشار به قسمتی از بدن موجب درمان و رفع برخی بیماری‌ها و حالات ناخوشایند ایجاد شده در فرد می‌شود.

برای این کار باید پنج سانت پایین‌تر از مچ دست بین دو تاندون را به حالت دورانی به مدت چند دقیقه فشار دهید. این کار بسیار موثر برای تسکین و رفع حالت تهوع در مدت زمان کوتاه است.

نفس عمیق و کسب آرامش

حفظ آرامش یک گام مهم و موثر برای کنترل بسیاری از ناراحتی‌های وارد بر بدن است. یکی از بهترین روش‌های مراقبت و مدیتیشن نفس کشیدن عمیق است. با این کار اکسیژن‌رسانی برای کل بدن ایجاد می‌شود و عوامل مختلف در سراسر بدن تسکین داده می‌شوند.

مدیتیشن برای رفع حالت تهوع

برای رفع حالت تهوع که بر اثر هیجانات روحی و استرس ایجاد می‌شوند، بهترین راه ایجاد آرامش و مدیریت استرس است. گاهی تغییر حالت دادن می‌تواند بسیار موثر در بهبود تنش ایجاد شده باشد. به هر حال مشغول کردن فکر به اتفاقات مثبت گامی مهم در کنار نفس‌های عمیق برای خلاصی از حالت تهوع است.

مطلب پیشنهادی
درد سمت چپ شکم زنگ خطر چه بیماری هایی می تواند باشد

برای رفع حالت تهوع چه چیزی بهتر است خورد؟

هنگامی که راهکارهای پیشنهادی انجام شدند بهترین کار برای جلوگیری از بازگشت مجدد و حتی درمان حالت تهوع مصرف برخی از مواد خوراکی سالم است. در ادامه مطلب بهترین و مهمترین مواد خوراکی‌هایی که بسیار موثر برای این منظور هستند را برایتان ارائه کرده‌ایم.

رساندن آب کافی به بدن

هیدراته نگه داشتن بدن برای در امان ماندن از ایجاد حالت تهوع بسیار موثر است. گاهی کم آبی بدن دلیلی برای ایجاد حالت تهوع به شمار می‌رود که بهتر است برای رفع آن از آب به دفعات مختلف در طول روز مصرف شود.

رفع حالت تهوع با آب

در صورتی که حتی با آشامیدن آب، در فرد احساس حالت تهوع ایجاد می‌شود، بهتر است از گزینه‌های دیگری برای تامین آب بدن استفاده کرد. مواردی مانند چای طبیعی، قهوه، آبمیوه طبیعی و دمنوش‌های مفید گزینه‌های خوبی هستند.

نوشیدن چای بابونه

یکی از راه‌حل‌های پرطرفدار و موثر برای رفع حالت تهوع نوشیدن چای بابونه است. این نوشیدنی از زمان‌های قدیم تا به امروز در طب سنتی کاربردهای مهمی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مهمترین آنها بهبود و رفع حالت تهوع است.

مطلب پیشنهادی
غذاهای مفید برای معده درد ؛ 5 گروه بسیار موثر تسکین دهنده

برای این منظور می‌توان به مدت 5 دقیقه، یک قاشق از چای بابونه را دم کرد و نوشید. بابونه خشک شده و یا نوع تازه آن هر دو مناسب برای این منظور هستند.

رفع حالت تهوع با کمک زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ادویه عالی و پر خاصیت در میان اکثر مردم شناخته شده است. بسیاری از مشکلات گوارشی با کمک پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه قابل درمان و حل شدن است. از دمنوش زنجبیل تازه یا خشک شده برای رفع حالت تهوع بهتر است استفاده کرد.

لیمو ترش تازه

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش ترکیبی عالی و طبیعی برای بهبود مشکلات معده است. اگر مسمومیت‌های غذایی حالت تهوع و مشکلات گوارشی را ایجاد کرده باشند، می‌توان با نوشیدن نصف لیمو ترش در یک فنجان آب، آنرا تسکین داد.

لیموترش برای رفع حالت تهوع

علاوه بر آن می‌توان تنها با استنشاق بوی با طراوت لیمو ترش از حالت تهوع دوران بارداری خانم‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاست.

مطلب پیشنهادی
سندروم روده تحریک پذیر یا آی بی اس چیست؟

استفاده از ترکیبات حاوی نعنا

قرص نعنا یا دمنوش نعنا بسیار پر کاربرد برای بهبود مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع است. تنها با دم کردن یک قاشق نعنا در یک فنجان آب جوش می‌توان از حالت تهوع برآمده از مشکلات گوارشی کاست. می‌توان آنرا با زنجبیل تازه و یا لیمو ترش تازه نیز ترکیب کرد و موجب بهبودی شد.

نعنا برای رفع حالت تهوع

برای بهبود حالت تهوع از چه خوراکی‌هایی باید پرهیز کرد؟

تنها نباید به فکر خوردن و تسکین دادن حالت تهوع بود. گاه برخی از خوراکی‌ها موجب ایجاد و تشدید حالت تهوع می‌شوند. در این صورت باید آنها را شناخت و هنگامی که از حساس بودن معده و دستگاه گوارش باخبر هستیم، از مصرف آنها تا جای ممکن اجتناب کرد.

  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار به ویژه هنگامی که حالت تهوع وجود دارد
  • اجتناب از خوردن غذاهای سنگین، چرب و سرخ کردنی
  • هرگز غذاهای فراوری شده و آماده مانند سوسیس، کالباس و یا چیپس برای رفع حالت تهوع به ویژه در هنگام گرسنگی استفاده نشود
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • دور نگه داشتن خود از دود و سیگار
مطلب پیشنهادی
رژیم غذایی هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ (مواد خوراکی)

سخن پایانی

برای رفع حالت تهوع با انجام هر یک از راهکارهای ساده ارائه شده می‌توان به آن دست یافت. اما در صورت تکرار مداوم این حالت حتما برای درمان باید به پزشک مراجعه شود. وجود علتی مهم و حتی خطرناک برای سلامتی بدن ممکن است سبب بروز آن شده باشد. اما گاهی جای نگرانی نیست و می‌توان آنرا به سرعت با روش‌های ارائه شده بهبود بخشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید