لاغری بعد از سزارین

لاغری بعد از سزارین برای بسیاری از مادرانی که به تازگی با این روش وضع حمل کرده‌اند، اهمیت بالایی دارد. بدن بعد از اتمام دوران بارداری به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. بعد از عمل سزارین بدن به 12 هفته (البته به صورت استاندارد برای برخی از 6 الی 8 هفته نیز متفاوت است) زمان نیاز دارد تا بهبود یابد.

دکتر کریستینا مونز، دانشیار زنان و زایمان در دانشگاه کارولینای شمالی، معتقد است با گذشت این مدت زمان بعد از جراحی سزارین، بخیه‌ها بهبود خواهند یافت، رحم به اندازه سابق باز خواهد گشت، مایعات اضافی که در دوران بارداری جمع شده‌اند نیز تخلیه خواهند شد. پس لازم است به بدن زمان داد تا این مدت را پشت سر بگذارد.

با این حال، برای بسیاری از افراد دغدغه بزرگی است که به دوران و تناسب اندام قبل از بارداری خود بازگردند. در ادامه چند راهکار که به لاغری بعد از سزارین کمک می‌کند را معرفی خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی
قرص لاغری فلوفیت چه عوارض و مکانیسمی به همراه دارد؟

8 راهکار سلامت برای لاغری بعد از سزارین

لاغری بعد از زایمان برای بیشتر مادران خیلی نگران کننده است. اینکه بتوانند به اندام و تناسب اندام قبل از بارداری برسند، یکی از دغدغه‌هایی است که شاید در دوران بارداری نیز به آن فکر کنند.

اما باید سلامت بدن خود را به خطر نیندازند و با راهکارهای ایمن سراغ وزن کم کردن بروند. در ادامه چند راهکار موثر و ایمن را برایتان شرح خواهیم داد.

1. اول و مهمتر از همه اینکه صبور باشید

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، دکتر مونز معتقد است بین 6 الی 8 هفته طول می‌کشد تا بدن بعد از عمل سزارین بهبود یابد و قبل از این مدت نباید به بدن فشار وارد کرد. بنابراین در این مدت فقط سلامتی بدن خود را اولویت قرار دهید و برای این منظور غذاهای سالم بخورید و بدن را هیدراته نگه دارید.

تغذیه سالم بعد از سزارین

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، تمام قسمت‌های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نمی‌توانید فقط یک نقطه از بدن خود را هدف قرار دهید. پس باید روی تمام بدن خود تمرکز کرد که این موضوع نیاز به گذر زمان دارد.

مطلب پیشنهادی
لاغری سریع با عرق زیره - کوچک شدن شکم با عرق زیره

2. تغذیه کودک با شیر مادر بدون محدود کردن کالری

وقتی تغذیه کودک با شیر مادر باشد، به طور طبیعی 300 الی 500 کالری انرژی، از بدن مادر بیشتر از سابق سوزانده خواهد شد. این میزان کالری برای ساختن و ترشح شیر برای تغذیه کودک از دست می‌رود.

لاغری بعد از سزارین

به همین دلیل مادران برای لاغری بعد از سزارین بدون اینکه به کالری دریافتی و رژیم غذایی خود توجه کنند، مقداری از وزن باقیمانده از دوران بارداری خود را بعد از زایمان از دست خواهند داد.

باید در دوران شیردهی، مادران 2500 کالری در روز از انواع مواد غذایی دریافت کنند. هر چه این مقدار کمتر باشد روی مقدار و حتی کیفیت شیر تاثیر خواهد گذاشت. به جای اینکه کالری دریافتی در این دوران محدود شود، باید روی کیفیت مواد غذایی سالم و مصرف متعادل تمرکز کرد تا شروعی برای روند کاهش وزن باشد.

3. هیچ ماده غذایی را حذف نکنید و هوشمندانه انتخاب کنید

در این دوران نباید بدن خود را از منابع غذایی محروم کنید یا محدودیتی برای مصرف در نظر بگیرید. پس سعی کنید به جای حذف منابع غذایی، گزینه‌های سلامت را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی
11 راه بسیار موثر رهایی از استپ وزن + علت ایجاد آن

یعنی روی مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، میوه‌ها و انواع غلات کامل تمرکز کنید. حتی از پیروی کردن رژیم‌هایی که مُد می‌شوند و زودگذر هستند یا رژیم‌های توصیه شده توسط دیگران، باید پرهیز کنید.

چربی‌های سالم مانند مغزها را در رژیم داشته باشید. از مصرف قندهای مصنوعی پرهیز کنید تا به مدیریت قند خون خود کمک کرده باشید. این موارد برای کاهش وزن و لاغری بعد از سزارین خیلی مهم هستند.

4. داشتن خواب کافی

کمبود خواب نه تنها می‌تواند بر تولید شیر مادر تاثیر گذار باشد، بلکه بر روی متابولیسم بدن، احساس گرسنگی و حتی انتخاب مواد غذایی نیز موثر خواهد بود.

اگر مادر بعد از زایمان خواب کافی نداشته باشد، ممکن است دائما برای مصرف مواد غذایی وسوسه شود و حتی منابع غذایی ناسالم و غیر مفید را انتخاب کنند. برای تهیه غذای خانگی سالم، زمان و انرژی نیاز است که اغلب مادران تازه آنها را ندارند.

مطلب پیشنهادی
چگونه لاغر شویم؟ راه های اصولی برای لاغر شدن

5. نوشیدن آب کافی

هیدراته نگه داشتن بدن برای تولید شیر، جلوگیری از ریزه‌خواری و هوس خوراکی ناسالم خیلی مهم است. گاهی اوقات ریزه‌خواری نتیجه بی‌آبی بدن است که باید با هیدراته نگه داشتن بدن از آن جلوگیری کرد.

آب برای لاغری بعد از زایمان

مادران پس از زایمان به آب بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز دارند. زیرا این آب برای تامین نیاز کودک به شیر مصرف می‌شود. این موضوع به پیشگیری از غذا خوردن زیاد و حتی لاغری بعد از سزارین کمک می‌کند اما نباید منابع غیر مفیدی مثل آبمیوه‌های مصنوعی که حاوی قند و فاقد فیبر هستند را به جای آب و نوشیدنی‌های سالم مصرف کرد.

6. از استفاده کمربند و شکم‌بند بعد از زایمان پرهیز کنید

به گفته یک متخصص ورزش، قبل و بعد از بارداری، خیلی مهم است که اجازه دهید ماهیچه‌ها و عضلات، به تنهایی به کار گرفته شوند. از این طریق عضلات اصلی بدن تقویت خواهند شد.

استفاده از کمربند یا شکم‌بند بعد از زایمان، فقط باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها می‌شود. زیرا برای نگه داشتن و منقبض شدن از یک ابزار برای آنها استفاده شده است. این موضوع فقط باعث ضعیف‌تر شدن ماهیچه‌های شکم خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
گلوتامین چیست؟ فواید، مضررات و وظایف آن در بدن کدام اند؟

7. روی تمرینات ثابت تمرکز کنید

تمرینات ورزشی از جمله تمرینات ایزومتریک مانند اسکات یا پلانک که تمرکز بر پایداری دارند، را انجام دهید. این تمرینات به تقویت عضلات باسن و شکم کمک می‌کنند که برای لاغری بعد از سزارین بسیار موثر نتیجه می‌دهند.

تمرین برای لاغری بعد از سزارین

حتی اگر زایمان طبیعی یا واژینال انجام نشده باشد، به لگن فشار وارد شده است. بهتر است برای لاغری و تناسب اندام فقط روی معده متمرکز نشوید و روی ورزش‌هایی تمرین کنید که تمام بدن را به چالش می‌کشند تا خوش اندام شوید.

پلانک و اسکات دو حرکتی هستند که بدون انجام حرکت زیاد، برای جمع کردن عضلات شکم و بافت‌های سایر اندام‌ها تاثیر بالقوه‌ای دارند.

8. حفظ سلامتی اصلی بدن

جراحی سزارین ممکن است مواردی مانند بی اختیاری ادرار، کمر درد و اختلالاتی در عملکرد لگن را به همراه داشته باشد. حتی اگر هدف فقط لاغری بعد از سزارین برایتان مطرح است باید این قسمت‌ها را با ورزش تقویت کنید.

مطلب پیشنهادی
قرص ونوستات چیست؟ تاثیر بر لاغری، عوارض و نحوه مصرف

برای این منظور می‌توانید از تمرینات ذهنی مانند یوگا نیز کمک بگیرید تا ستون فقرات خود را تقویت کنید. می‌توانید تمرینات تنفسی را روزانه جلوی آینه تمرین کنید و از سلامت روح و جسم بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

لاغری بعد از سزارین برای بسیاری از مادران مهم است. اینکه به اندام پیش از بارداری برگردند می‌تواند هدفی بزرگ برای مادران پس از زایمان باشد. اما باید برای نتیجه از این موضوع به هیچ وجه سلامت خود را به خطر نیندازند.

منبع: womenshealthmag

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید