آشنای با میان وعده رژیمی

میان وعده رژیمی شامل خوراکی هایی است که بین وعده های غذایی باید میل شود تا علاوه بر رفع احساس گرسنگی بتواند انرژی فرد را نیز تامین کند. البته اغلب این ریز مغذی هایی که در ادامه معرفی می شوند خود باعث بالا رفتن چربی سوزی در بدن می شوند و کاهش وزن را افزایش می دهند. همچنین برخی از این مواد غذایی به گونه ای است که میل به ریزه خواری را از بین می برد. در این مطلب به معرفی میان وعده های خوشمزه اما چربی سوز خواهیم پرداخت.

5 میان وعده رژیمی

1. نقش آجیل در میان وعده رژیمی

آجیل یک میان وعده رژیمی بسیار مقوی است. با وجود آن که این ریز مغذی ها نسبتا پرچرب هستند، اما مطالعات متعددی نشان داده است افرادی که در میان وعده های خود به میزان متعادل از آن ها مصرف می کنند در کاهش وزن و سایز موفق تر بوده اند (منبع).
مصرف آجیل تعادل فیبر و چربی را در بدن کاملا حفظ می کند و علاوه بر آن که به کاهش وزن و ریزه خواری کمک می کند، ریسک حملات قلبی و مغزی را بسیار پایین می آورد.

مطلب پیشنهادی
کنترل وزن در دوران بارداری فقط با رعایت 5 نکته موثر

نکته: در یک وعده 28 گرمی آجیل، 180 کالری انرژی وجود دارد.

2. ماست یونانی

نقش ماست یونانی در میان وعده های رژیمی

ماست یونانی را می توان با مخلوطی از مواد مغذی به یک میان وعده رژیمی تبدیل کرد. این خوراکی خوش طعم منبع مناسبی از کلسیم و پتاسیم است و همچنین سرشار از پروتئین های مفید برای بدن می باشد. تمامی این ترکیبات کمک می کند فرد علاوه بر آن که بیشتر مواد معدنی و حیاتی لازم را دریافت کند تا مدت طولانی تری احساس گرسنگی نیز نخواهد کرد. 

3. گواکامولی با فلفل دلمه ای قرمز

گواکامولی یک پیش غذا یا یک میان وعده ی سبک برای افرادی است که رژیم لاغری را دنبال می کنند. این غذا سرشار از خوراکی های فیبردار و کاهش دهنده ی اشتها می باشد. اضافه کردن فلفل دلمه ای قرمز بر این عصرانه ارزش غذایی آن را بسیار بالا می برد؛ چرا که حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، کپسانتین و کوئرستین است. این آنتی اکسیدان ها علاوه بر آن که سیستم دفاعی فرد را بالا می برند به اندازه ی چشمگیری قادر می باشند چربی سوزی را نیز بالا ببرند.

مطلب پیشنهادی
تغذیه بدنسازی از مبتدی تا حرفه‌ای برای کات و حجم عضلات

این عصرانه سرشار از فیبر های مفید و غیر محلول می باشد، در نتیجه مدت زمان بالایی در معده باقی می مانند و عمل هضم را کند می کنند، بنابراین با این عملکرد فرد دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد.

4. پنیر لبنه به همراه تخم کتان و دارچین

اغلب پنیر باعث تحریک گرسنگی بیشتر می شود، اما می توان برای تهیه یک میان وعده رژیمی آن را با مقداری تخم کتان و دارچین مخلوط کرد تا این خاصیت از پنیر گرفته شود و کاملا برعکس عمل کند.

این میان وعده به دلیل وجود پنیر لبنه سرشار از پروتئین های مفید می باشد و همچنین چربی های آن از زنجیره کوتاه اسید چرب تشکیل شده است که خود کمک زیادی به کاهش چربی و وزن می کند. با اضافه شدن تخم کتان به این نوع پنیر خاصیت چربی سوزی بدن چند برابر می شود و از طرفی قند خون را تا میزان زیادی کنترل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی
رژیم تابستانی (4 گروه مواد غذایی تابستانی برای لاغری)

دارچین یک چربی سوز عالی است و قند خون را به میزان زیادی متعادل نگه می دارد؛ زمانی که یک خوراکی باعث شود قند خون متعادل نگه داشته شود سیگنال گرسنگی برای مغز فرد ارسال نمی شود، در نتیجه بدن برای تامین انرژی خود شروع به سوزاندن چربی های انباشته شده در شکم و بافت های دیگر می کند.

5. شکلات تلخ و بادام

شکلات تلخ به همراه بادام یک میان وعده رژیمی بسیار غنی می باشد. شکلات تلخ سرشار از فلاوانول است که یکی از خاصیت آن این است که فشار قند خون را کاهش می دهد و در نتیجه به نوعی سلامت قلب را تضمین می کند. با کاهش و متعادل بودن قند خون، بدن به طور خود به خود دیگر تمایلی به دریافت گلوکز و کربوهیدرات اضافی ندارد.

البته این نکته قابل ذکر است که ما صحبت از شکلاتی می کنیم که حداقل 70 درصد آن را مواد جامد کاکائو تشکیل داده باشد.

مطلب پیشنهادی
تغذیه در دوران پریود - (خوراکی مناسب + خوراکی مضر)

از طرفی دیگر بادام یک مغز مغذی است که چربی آن کاملا غیر اشباع است و می تواند اثر مفیدی بر کنترل قند خون داشته باشد. مطالعاتی که بر روی این خوراکی خوش طعم انجام شده است، نشان می دهد مصرف آن می تواند نقش به سزایی در کاهش وزن داشته باشد.

در آخر:

افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند میان وعده رژیمی کمک بسیاری به آن ها در این هدف خواهد کرد. اما این نکته قابل اهمیت است که رژیم غذایی کاملا باید اصولی و تحت نظر پزشک انجام شود؛ چرا که مکانیسم بدن هر فردی کاملا متفاوت از دیگریست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید