سیستم ایمنی بدن

برخی از باورها در مورد سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود به طور کلی سلامت بدن را به خطر بیندازیم. معمولا چنین مواردی برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی می‌شوند اما ممکن است زمینه ساز آسیب به بدن شوند.
در این مقاله از مجله کوئیک فیت قرار است در رابطه با باورهای غلط و درست در مورد دستگاه سیستم ایمنی بدن نکاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با سیستم ایمنی بدن

باورهای غلط در مورد سیستم ایمنی بدن که باید کنار گذاشته شوند

امروزه همه ما بیشتر از سابق در پی تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستیم تا در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر شویم. تمام مواردی که در سبک زندگی خود پیش می‌بریم به طور مستقیم بر دستگاه ایمنی ما تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید طبق نظرسنجی‌های انجام شده، 9 درصد افراد بر این باورند که برای دستگاه ایمنی بدن خود نمی‌توانند کاری انجام دهند.
ولی درصد بیشتر بر این باورند که می‌توانند با برخی از راهکارها به تقویت خود بپردازند. اما باید راهکارهایی که تاثیر مطلوبی ندارند را بشناسیم تا از انجام آنها اجتناب کنیم.

مطلب پیشنهادی
انحراف چشم چرا ایجاد می‌شود؟ 4 راه درمان استرابیسم

اولین باور غلط: مکمل بیشتر، سیستم ایمنی قوی‌تر!

سیستم ایمنی بدن

خیلی از افراد این روزها برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود رو به مصرف مکمل‌های ضروری و غیرضروری می‌آورند. اما باید در نظر داشته باشید که آنها به تنهایی نمی‌توانند این سیستم را تقویت کنند. حتی ممکن است به مرور و با مصرف بیش از حد نرمال زمینه آسیب‌های مختلف را فراهم آورند. برای مثال افرادی که مواد معدنی همچون کلسیم را بیش از اندازه دریافت می‌کنند، ممکن است به مرور زمینه بروز مشکلات کلیوی را فراهم کنند.
مکمل به تنهایی نمی‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن کافی باشد. باید مواد غذایی سالم و تازه را به مقدار متعادل مصرف کرد و سبک زندگی سالمی را پیش برد.

دومین باور غلط: سیر بخورید، مریض نمی‌شوید!

سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است که برای بدن تاثیرات بسیار مطلوبی را به همراه دارد.
اما خیلی از افراد به اشتباه بر این باورند که فقط با مصرف سیر می‌توانند از بروز عفونت‌های ویروسی جلوگیری کنند. سیر در حد به سزایی در بهبود و پیشگیری از بروز عفونت موثر است اما تنها راهکار و مفیدترین راهکار نمی‌تواند باشد. در کنار سایر راهکارهای موثر می‌تواند نتیجه بخش باشد.

مطلب پیشنهادی
استرس اکسیداتیو چیست؟ چگونه باید آنرا پیشگیری و کنترل کرد؟

سومین باور غلط: فقط غذا خوردن روی سیستم ایمنی تاثیر دارد!

پیروی از تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
اما خیلی از افراد بر این باورند که فقط با مصرف غذاهای ضدباکتریایی می‌توانند کاری کنند که سیستم ایمنی بدنشان در مبارزه با عفونت، بهتر عمل کند. با این اوصاف در هنگام بیماری عفونی رو به مصرف بیشتر مرکبات، عسل و سوپ می‌آورند.
اما بنا به گفته متخصصین در این زمینه، مصرف بیشتر این گروه از مواد غذایی، در کنار سایر راهکارها مانند استراحت بیشتر، مصرف مایعات گرم و بوخور و… تاثیر بیشتری خواهد داشت.

چهارمین باور غلط: ورزش بیشتر، سیستم ایمنی قوی‌تر!

ورزش از اهمیت بسیار بالایی برای سلامت بدن برخوردار است. اما ورزش کردن بیش از حد و شدید به تنهایی می‌تواند آسیب‌رسان باشد. برای افرادی که ورزش را به صورت حرفه‌ای پیش نمی‌برند، روزانه 20 دقیقه الی 1 ساعت ورزش با شدت ملایم زمان نرمالی است. اما باید به توانایی بدن هم توجه کرد.
جالب است بدانید ورزش معمولی روزانه 20 الی 40 دقیقه، به کاهش 50 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی می‌انجامد. ولی به طور کلی زیاده روی در انجام ورزش می‌تواند آسیب رسان باشد.

مطلب پیشنهادی
زونا چیست؟ آیا واگیردار است؟ (9 راه درمان خانگی سریع)

پنجمین باور غلط: ضعف سیستم ایمنی بدن علائم را در قسمت بالای بدن بروز می‌دهد!

خیلی از افراد بر این باورند که سیستم ایمنی بدن در قسمت بالایی بدن قرار دارد. یعنی وقتی دچار مواردی همچون سرفه، عطسه، آبریزش بینی، سرگیجه و سردرد می‌شوند، احساس می‌کنند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است. ولی باید در نظر داشته باشیم که کل بدن تحت تاثیر سیستم ایمنی عمل می‌کند. حتی بخش عمده‌ای از سیستم گوارش، روده و معده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پس فقط با بروز چنین علائمی نمی‌توان به ضعف سیستم ایمنی بدن پی برد.

ششمین باور غلط: مصرف قند و شکر به سیستم ایمنی ارتباطی ندارد!

قند و شکر به طور مستقیم می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. اگر در مصرف آنها زیاده روی می‌کنید، بدن خود را در خطر ابتلا به بیماری همچون دیابت نوع 2 قرار داده‌اید. در پی آن زمینه بروز خیلی از مشکلات کلیوی، کبدی، بینایی و… را فراهم کرده‌اید.
شیرینیجات و نوشابه می‌توانند در عرض 3 ساعت، تا 30 درصد از توانایی سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند. پس تا جای ممکن مصرف آنها را کاهش دهید.

مطلب پیشنهادی
نقرس چیست؟ از علائم و تشخیص تا راه درمان اصولی

هفتمین باور غلط: آب نمک درمان درد سیستم ایمنی ضعیف است!

خیلی از افراد وقتی به عفونت‌های ویروسی دچار می‌شوند، تنها راه درمان را استفاده از ترکیب آب و نمک می‌دانند. یا حتی برای پیشگیری از بروز عفونت ویروسی در ناحیه دستگاه تنفسی و گلو از آن استفاده می‌کنند.
این کار صرفا برای شستشو مناسب است و تا حدودی در درمان و پیشگیری موثر است. اما به عنوان تنها راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌توان به آن اکتفا کرد.

راهکارهای درست را جایگزین باورهای غلط کنید

سیستم ایمنی بدن

با انجام برخی از راهکارها می‌توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن دست یابیم. روش‌های بسیار مهمی وجود دارند که می‌توان از آنها نتیجه‌ای فوق العاده کسب کرد:

  • خواب شبانه کافی بین 6 الی 8 ساعت داشته باشید.
  • بهداشت را بیشتر رعایت کنید. برای مثال وقتی از راه می‌رسید حتما دست‌های خود را به مدت 20 ثانیه با شوینده بشویید.
  • تنوعی از سبزیجات رنگی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • مطمئن شوید که به اندازه کافی انواع ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید. با انجام آزمایش می‌توانید به سطح کمبودها توجه کنید.
  • راهکارهایی برای مدیریت استرس پیش ببرید. تنفس عمیق، فعالیت بدنی روزانه، مراقبه، انجام کارهای مورد علاقه و… به مدیریت استرس کمک می‌کند.
  • آب کافی بنوشید. روزانه بین 8 الی 12 لیوان آب بنوشید.
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشید. شدت و زمان تمرینات باید طوری باشند که بدن شما قادر به انجام آنها باشد.
مطلب پیشنهادی
قارچ کاندیدا - (12عوامل + 14علائم) (رژیم غذایی + پاکسازی بدن)

مقالات پیشنهادی مرتبط با سیستم ایمنی بدن

شما بگویید

در این مقاله به بررسی باورهای غلط و راهکارهای درست برای سیستم ایمنی بدن نکاتی را ارائه کردیم. شما تا به حال در رابطه با سیستم ایمنی چه مواردی را شنیده‌اید که باعث تعجب شما شده است؟
پاسخ به این سوال را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها برای ما و سایر همراهان کوئیک فیت ارسال کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید