طرز تهیه کوکوسبزی سنتی

طرز تهیه کوکو سبزی به اندازه ای سریع و آسان است که اگر یک روز پر مشغله کاری را پشت سر گذاشته و زمان کافی برای درست کردن غذا را نداشته باشید؛ کوکو سبزی مطمئنا یکی بهترین گزینه ها می باشد؛ چرا که هم تهیه کردن مواد اولیه آن بسیار آسان است و حداکثر در نیم ساعت تهیه می شود
کوکو سبزی یکی غذاهای لذیذ و خوش طعم ایرانی می باشد که ریشه در شمال کشور دارد. این غذا هم با برنج و هم با نان میل می شود.

طرز تهیه کوکو سبزی برای 4 نفر

مواد اولیه کوکو سبزی

  • سبزی کوکو: 400 گرم
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • سیر: یک حبه رنده شده
  • گردو خرد شده: 4 قاشق غذا خوری
  • زرشک: به میزان دلخواه
  • نمک و زردچوبه: به میزان لازم
  • زردچوبه: 1 قاشق سوپ خوری

مراحل و طرز تهیه کوکو سبزی 

1. سبزی ها را پس از خرد کردن، در ظرفی می ریزیم و آب اضافی سبزی های خورد شده را می گیریم.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه فرنی رژیمی و فرنی کودکان + نکات سلامتی

2. سپس به سبزی ها تخم مرغ، سیر رنده شده، زردچوبه، نمک، گردوهای خرد شده و زرشک ها را اضافه کرده و تمامی مواد را با یکدیگر کاملا مخلوط می کنیم.

3. در ماهیتابه روغن را می گذاریم تا داغ شود. مایع کوکو سبزی را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کاملا سرخ شود.
سپس روی دیگر آن را سرخ می کنیم.

طرز تهیه کوکو سبزی مغز پخت شده

هنگامی که مایع کوکو سبزی را با سبزی خام پخت می کنیم این امکان وجود دارد وسط کوکو سبزی کاملا مغز پخت نشود. این طعم برای خیلی از افراد خوشایند نمی باشد؛ اما راهکاری وجود دارد که می توان این غذا را از میان برنامه غذایی حذف نکرد.
با این روش که قبل از اضافه کردن مواد اولیه، سبزی را در مقدار کمی روغن تفت می دهیم و می گذاریم علاوه بر تبخیر شدن آب سبزی، اجازه می دهیم سبزی ها کمی پخته شوند.
هر چقدر سبزی ها بیشتر سرخ شوند رنگ کوکو سبزی در آخر تیره تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی
ماهی سوخاری و طرز تهیه آن در 10 مرحله ساده + کالری آن

راهکاری برای وا نرفتن کوکو سبزی

راهکاری برای وا نرفتن کوکو سبزی

این امکان وجود دارد برای ا,لین بار که کوکو سبزی درست می کنیم، با مشکل وا رفتن کوکو سبزی رو به رو شویم. نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن دیگر این مشکل رفع خواهد شد.

1. آب سبزی ها باید کاملا گرفته شود. به خصوص اگر سبزی کوکو را در فریزر نگهداری می کنیم. لازم است بگذاریم کاملا یخ زدایی شود. سپس آب اضافی را از سبزی ها به طور کامل جدا کنیم. می شود سبزی ها را در پارچه ای نخی ریخته و آن را فشار داد تا هیچ آبی داخل آن باقی نماند.

2. برای اضافه کردن تخم مرغ به مایع کوکو سبزی بهتر است آن ها را یکی یکی اضافه کرده و هم بزنیم تا مایع کوکو شل نشود.
نکته آشپزی: تخم مرغ ها را به اندازه ای باید اضافه کنیم که مایع کوکو سبزی به رقیقی ماست در بیاید.

3. اگر مایع کوکو سبزی شل باشد می توان به آن به اندازه ای که سفت شود کمی آرد سفید یا آرد نخودچی اضافه کرد.

مطلب پیشنهادی
آش رشته 6 نفره (مراحل پخت از آماده کردن سبزی تا تزئین)

4. روغن باید بسیار داغ باشد، تا زمانی که مایع کوکو سبزی به آن اضافه شد سریع اطراف مواد سرخ شود و از وا رفتن احتمالی جلوگیری شود.

درست کردن کوکو سبزی پف کرده

بدون شک اغلب در تبلیغات، تلویزیون و رستوران ها مشاهده کرده اید که، کوکو سبزی کاملا پف کرده و ظاهری جذاب تری دارد. اما کوکو سبزی هایی که در منزل درست می شوند اغلب آن پف کردگی و جذابی را ندارند. راز جذابیت ظاهری این غذا تنها اضافه کردن کمی بکینگ پودر می باشد.
بکینگ پودر در مواد غذایی حالت مخمر را دارد و باعث پف کردن و زیبایی بخشیدن به ظاهر مواد غذایی و شیرینی می شود.

فواید و خاصیت کوکو سبزی برای بدن

فواید و خاصیت کوکو سبزی برای بدن

1. سبزی های به کار رفته در کوکو سبزی شامل: تره، گشنیز، جعفری و شوید می باشد. این سبزی ها در خود شامل فیبر بسیاری می باشند؛ در نتیجه برای افرادی که دچار هضم غذا هستند بسیار مناسب است.
فیبر موجود در این سبزی ها محلول در آب می باشد و بدن هضم در معده وارد روده می شوند. این عملکرد باعث خواهد شد ماهیچه های روده تقویت شوند و عمل دفع راحت تر صورت گیرد. به گونه ای که در پیشگیری و رفع یبوست می تواند چشمگیر عمل کند.

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه کشک بادمجان + نکات سلامت و آشپزی

2. همچنین فیبر موجود در این غذا باعث کاهش کلسترول غذا و بدن خواهد شد. آن گونه که فیبر مدت زمان بیشتری در معده باقی می ماند و کلسترول ها داخل معده را جذب خود کند و طی عمل دفع از بدن آن را خارج می کند.

3. مواد کوکو سبزی سرشار از اسید فولیک می باشد. اسید فولیک نقش اساسی در خونسازی بدن ایفا می کند. می توان با مصرف کوکو سبزی فقر اسید فولیک در بدن را به اندازه ی چشمگیری کاهش داد.

نکته: فقر اسید فولیک دومین کم خونی شایع در جهان می باشد.

4. تخم مرغ حاوی پروتئین است که ارزش غذایی آن بالاتر از گوشت، حبوبات می باشد. علاوه بر این تخم مرغ در خود دارای آمینو اسید می باشد که در رشد و بهبود عملکرد حافظه ی کودکان نقش اساسی را ایفا می کند.

5. گردو جز منابع گیاهی است که در خود دارای چربی امگا 3 می باشد. این اسید چرب علاوه بر آن که در رفع گرسنگی کاذب نقش بسیار مهمی دارد؛ در رشد و سلامتی کودکان نیز بسیار مفید می باشد.
چربی امگا 3 به تکامل مغزی جنین، نوزادان و کودکان بسیار کمک می کند.

مطلب پیشنهادی
قورمه سبزی با 3 دستور پخت متفاوت + ارزش غذایی و نکات سلامت

6. بسیار مهم است مواد غذایی که مصرف می کنیم به نوعی بدن را در برابر بیماری ها محافظت کنند. زرشک سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان بدن را در مقابل رادیکال های آزاد و عفونت های احتمالی محافظت خواهد کرد. همچنین آنتی اکسیدان ها  خطر ابتلا به سکته مغزی و سکته قلبی را کاهش خواهد داد.

نکات آشپزی:

  • گردو و زرشک جز مواد اصلی کوکو سبزی به حساب نمی آید. به سلیقه می توانید آن ها را حذف یا کم و زیاد کنید.
  • برای یک دست شدن مواد داخل کوکو سبزی این امکان وجود دارد که به مواد کوکو سبزی کمی ماست چکیده نیز اضافه کرد.

ارزش غذایی و کالری کوکو سبزی

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)124 کیلوکالری
کربوهیدرات9.63 گرم
پروتئین7.92 گرم
چربی6.71 گرم
آب117.51 گرم
فیبر3.22 گرم
کلسترول 143.33 میلی گرم
طرز تهیه کوکو سبزی و کالری آن
نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم152.82 میلی گرم
آهن5.35 میلی گرم
منیزیم50.36 میلی گرم
فسفر139.81 میلی گرم
پتاسیم612.63 میلی گرم
سدیم1690.98 میلی گرم
طرز تهیه کوکو سبزی و مواد معدنی
نام ویتامینمقدار در 100 گرم
ویتامین A390.81 میکروگرم
ویتامین D0.79 میکروگرم
ویتامین E2.12 میلی گرم
ویتامین K530.89 میکروگرم
ویتامین C37.47 میلی گرم
خانواده ویتامین B 126.81میلی گرم
طرز تهیه کوکو سبزی و ویتامین های آن

*منبع نکات سلامت : yummynotes

مطلب پیشنهادی
طرز تهیه لازانیا بدون فر + اصلی‌ترین نوع پخت لازانیا با گوشت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید