هر آنچه از ویتامین B6 باید دانست

ویتامین B6 که به عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می شود. ترکیبات آن به گونه ای می باشد که یک ویتامین محلول در آب محسوب می شود. بدن برای عملکرد های مختلف، به این ویتامین مانند هر نوع ویتامین دیگری نیاز دارد. در این مقاله با استفاده از منابع معتبر درباره ی این ویتامین صحبت خواهیم کرد.

معرفی ویتامین B6

شکل مولکولی ویتامین B6

پیریدوکسین یا همان ویتامین B6 جز خانواده پیچیده ویتامین B محسوب می شود. بدن خود قادر نمی باشد این ویتامین را تولید کند؛ در نتیجه لازم است این ویتامین از طریق مواد خوراکی و مکمل ها وارد بدن شود.
میزان متعادل از پیریدوکسین در بدن برای سلامتی و بهبود عملکرد سیستم بدن مفید می باشد. در طی بررسی ها نشان داده شده است مصرف این ویتامین قادر می باشد از بیماری های مزمن و سخت جلوگیری کرده و برخی از بیماری ها را درمان کند

4 فایده پیریدوکسین برای سلامت بدن

فایده پیریدوکسین برای سلامت بدن

1. کاهش افسردگی و بهبود خلق

بهبود خلق با ویتامین B6

در چند دهه اخیر، تغییرات خلقی و بیماری های روحی رو به افزایش می باشد. تحقیقات نشان داده است علاوه بر عوامل محیطی کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامین ها نیز می تواند در متعادل سازی خلق نقش بسزایی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی
بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو (7 گزینه بسیار موثر)

ویتامین B6 در داشتن خلقی متعادل نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده است این ویژگی تا حد زیادی به این دلیل می باشد که، پیریدوکسین برای ایجاد انتقال نظیم دهنده های عصبی (که مربوط به احساسات می شوند) لازم می باشد(منبع).
از طرفی دیگر این ویتامین توانایی آن را دارد، میزان بالای اسید آمینه هموسیستئین را که باعث ایجاد افسردگی در افراد می شود را پایین بیاورد؛ اما این نکته قابل ذکر می باشد مصرف تنها ویتامین B6 برای درمان افسردگی اثر گذار نبوده است.

نکته: یک مطالعه بر روی 250 بزرگسال نشان داد که کمبود ویتامین B6 در بدن ریسک ابتلا به افسردگی را چند برابر خواهد کرد.

نکته: یک مطالعه دوساله، بر روی مردان با سن بالا نشان داد، تقریبا 300 نفر از این افراد که دچار افسردگی نشده اند؛ افرادی که مکمل ویتامین B9 ، B12 و B6 استفاده می کنند خطر ابتلا به افسردگی در آن ها بسیار پایین تر از باقی افراد است.

2. ویتامین B6 و بهبود عملکرد مغز

. ویتامین B6 و بهبود عملکرد مغز

تحقیقات بسیاری بر روی تاثیرات ویتامین B6 روی عملکرد مغز انجام شده است. نتایج بدست آمده با یکدیگر متناقض بوده و نمی توان با قطعیت پاسخگو بود که تا چه حد این ویتامین برای بهبود عملکرد مغز می تواند مفید یا مضر باشد.

مطلب پیشنهادی
جامع‌ترین اطلاعات در مورد بیوتین یا ویتامین B7 برای بدن

پیریدوکسین در بدن سطح هموسیستئین را کاهش می دهد؛ این عملکرد امکان خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. از طرفی دیگر یک مطالعه بر روی 156 فرد بزرگسال نشان داد، مصرف دوز بالای B6 ،B12 و B9 باعث کاهش هموسیستئین در این افراد شده است.
این عملکرد آسیب به آن قسمت از مغز را که باعث آلزایمر می شود را کاهش داده است؛ بنابراین تا به امروز به طور قطع مشخص نشده است که آیا کاهش هموسیستئین به بهبود عملکرد مغز می کند یا باعث اختلال در عملکرد مغز می شود.

3. پیریدوکسین و درمان کم خونی

پیریدوکسین و درمان کم خونی

یکی از عملکرد های ویتامین B6 در بدن این می باشد که در پیشگیری و درمان کم خونی موثر می باشد. البته این نکته نیز قابل اهمیت است که کم خونی از نوع کمبود پیریدوکسین بسیار نادر می باشد.
بیشترین افرادی که دچار کم خونی بابت فقر این ویتامین می شوند، خانم های باردار و افرادی که ماهانه پریود می شوند هستند. ویتامین B6 به این واسطه که می تواند در عملکرد هموگلوبین نقش داشته باشد، در کاهش و درمان کم خونی کمک شایانی به عمل می آورد.

مطلب پیشنهادی
نقش ویتامین B1 در بدن + مواد طبیعی حاوی تیامین و علائم کمبود

نکته: در یک مطالعه نشان داده شد، علائم کم خونی در 56 زن باردار که نسبت به درمان با آهن پاسخ نشان نداده اند، ویتامین B6 توانسته است کم خونی آن ها را کاهش دهد.

4. درمان PMS با مصرف ویتامین B6

درمان PMS با مصرف ویتامین B6

 حدود 30 درصد از افرادی که پریود می شوند، یک الی دو هفته مانده به پریود بعدی خود، دچار اختلالات هورمونی می شوند. به این اختلال سندروم پیش از قاعدگی با PMS می گویند.
این اختلال استرس، اضطراب و کلافگی را برای شخص به همراه می آورد. ویتامین B6 برای درمان علائم PMS می تواند مفید واقع شود؛ از آن جهت که این ویتامین در ایجاد انتقال دهنده های عصبی خلق و خو بسیار خوب عمل می کنند.

نکته: یک مطالعه سه ماهه بر روی بیش از 60 خانم که در دوره پسا قاعدگی (یائسگی) قرار دارند، نشان داد که مصرف 50 میلی گرم ویتامین B6 روزانه، علائم PMS افسردگی، تحریک پذیری و خستگی را 69 درصد بهبود می بخشد. (منبع)

مضرات کمبود ویتامین B6

ویتامین B6 یکی از 8 ویتامین شناخته شده خانواده ویتامین ب می باشد. این ویتامین در تاریخ 1932 کشف شد و تا به امروز برای شناخت آن تحقیقات بسیاری روی آن انجام می شود. این ویتامین به اندازه متعادل مورد نیاز بدن از غذا به جسم می رسد. اما اگر فردی دچار فقر ویتامین B12 و B9 باشد به احتمال زیاد دچار فقر پیریدوکسین نیز می باشد.

مطلب پیشنهادی
نادانسته هایی از ویتامین B17 - آیا سرطان با لاتریل درمان می شود؟

نکته: کمبود ویتامین B6 در افراد مبتلا به بیماری های کبدی، کلیوی، گوارشی یا خود ایمنی و همچنین افراد سیگاری، افراد دارای اضافه وزن، الکلی و خانم های باردار شایع تر است.

1. کمبود ویتامین B6 و ایجاد راش پوستی

کمبود ویتامین B6 و ایجاد اگزما

یکی از عارضه های پوستی که شخص را دچار آزار می کند بروز دانه های قرمز و خارش دار (راش) به نام اگزمای سبورئیک است. منشا این عارضه از کمبود ویتامین B6 نشات می گیرد. اگزمای سبورئیک می تواند روی پوست سر، صورت، گردن و مرکز سینه ظاهر شود. این عارضه باعث خواهد شد پس از خارش، پوست دچار التهابات و زخم های سطحی شود.

2.مشکلات زبان و دهان 

مشکلات زبان و دهان و کمبود ویتامین B6

یکی از مشکلاتی که با کمبود ویتامین B6 در بدن به وجود می آید این می باشد که، زبان شخص بیمار ملتهب و قرمز می شود. به این بیماری گلوسیت گفته می شود. در این بیماری پاپیل های زبان از بین می رود و زبان دچار سطحی صاف می شود؛ در نتیجه شخص با مشکل جویدن، بلع و صحبت کردن رو به رو خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
علائم کمبود ویتامین D + منابع غذایی حاوی این ویتامین

3- عملکرد ضعیف ایمنی بدن با کمبود ویتامین B6

ضعف ایمنی بدن با کمبود ویتامین B6

قوی بودن سیستم ایمنی بدن، یکی از مزیت هایی می باشد که شخص را در برابر بسیاری از بیماری هایی نظیر التهابات، عفونت و سرطان ایمن می سازد. ویتامین B6 باعث تولید گلبول های سفید از جمله سلول های T شود. این سلول ها عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کنند و به آن پاسخ مناسب می دهند. همچنین کمبود B6 می تواند منجر به کاهش تولید آنتی بادی های لازم برای مبارزه با عفونت ها شود.

4. کمبود انرژی و فقر پیریدوکسین

کمبود انرژی و فقر پیریدوکسین

یکی از عارضه هایی که کمبود ویتامین B6 در فرد ایجاد می کند، احساس خستگی مدارم می باشد
همانطور که اشاره شد B6 در ساخت هموگلوبین کمک شایانی خواهد کرد؛ چرا که یکی از پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است؛ در نتیجه به حمل اکسیژن در بدن کمک می کند.
اگر سلول ها به دلیل هموگلوبین اکسیژن کم دریافت کنند، فرد دچار کم خونی خواهد شد؛ در نتیجه ی این بیماری فرد دچار خستگی و بی حالی های مداوم خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
هر آنچه از ویتامین B12 باید دانست + ضرورت تعادل آن در بارداری

در آخر:

ویتامین B6 برای بدن بسیار مفید می باشد. این ویتامین در واکنش با 150 آنزیم دخیل است و همچنین B6 با عملکرد سیستم ها ی عصبی و سیستم ایمنی بدن افراد ارتباط تنگاتنگی دارد. اما باید در نظر داشت، افزایش این ویتامین مانند هر ماده ی دیگری می تواند مشکل ساز باشد. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید