رژیم 20/80

رژیم 20/80 با روند جالب و اسم جالبی که دارد، مورد توجه افرادی قرار گرفته است که نیاز دارند در مدت زمان‌های کوتاه با قواعدی درست وزن خود را کاهش دهند تا به تناسب اندام دست یابند.

در این متن توضیحات کامل‌تری در رابطه با عناوین زیر برایتان ارائه خواهیم کرد که سبب شناخت بهتر این رژیم کاهش وزن شود.

  • رژیم 20/80 چیست؟
  • روند این رژیم چگونه است؟
  • معایب و مزایای آن چیست؟
  • چه مواد غذایی در آن می‌توان استفاده کرد؟

رژیم 20/80 چیست؟

رژیم 20/80 بیشتر به قانونی شبیه است که سبب بهبود در روند تغذیه‌ای می‌شود و با اصلاحاتی در تغذیه روزمره و هفتگی به کاهش وزن منجر خواهد شد.

در این رژیم دو عدد 80 و 20 وجود دارد که هر یک مقدار مجازی از غذای مصرفی در طول هفته را مشخص می‌کند. در واقع در این رژیم لاغری باید 80 درصد از تغذیه روزانه خود را به مصرف غذاهای سالم بپردازید و 20 درصد مابقی را مجاز به مصرف غذاهای آزاد هستید.

مطلب پیشنهادی
رژیم لاغری و نکاتی درباره لاغر شدن، رژیم یا ورزش؟

در این رژیم تمرکز بیشتر بر روی غذاهای سالمی است که باید مصرف شود و برای فرد آسیبی را به همراه نخواهد داشت. مقدار کمی در طول روز فرد می‌توان غذاهایی که ارزش غذایی کمتری دارند و تقریبا ناسالم هستند را مصرف کنند.

رژیم 20/80 چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

رژیم‌های بسیاری وجود دارند که سبب کاهش وزن می‌شوند. اما اکثر آنها تنها در مدت زمان کوتاه موثر بوده و وزن فرد را کاهش می‌دهد. این نوع رژیم‌های کاهش وزن در بسیاری از موارد بعد از کنار گذاشتن، تاثیرشان از بین خواهد رفت و فرد مجدد به وزن سابق خود باز خواهد گشت.

رژیم 20/80 چگونه است؟

اما نکته بسیار مثبت رژیم 20/80 این است که این رژیم غذایی مقطعی محسوب نمی‌شود که در بازه زمانی خاصی روندی ثابت را برای فرد داشته باشد. در رژیم 20/80 روندی اصولی در اختیار فرد قرار می‌دهد تا بتواند وزن ایده‌آل خود رسیده و در آن وزن پایدار و ثابت بماند.

مطلب پیشنهادی
11 نکته رژیم لاغری سریع و موثر و آسان از 0 تا 100

چه غذاهایی در رژیم 20/80 مجاز یا ممنوع است؟

در این رژیم همانطور که گفته شد فرد مجاز به مصرف 80 درصد از نیاز روزانه خود به وسیله غذاها و خوراکی‌های سالم است. این مواد خوراکی شامل موارد زیر می‌شوند.

  • انواع میوه و سبزیجات که به تامین فیبر مورد نیاز روزانه فرد منجر می‌شود و بر کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود.
  • محصولات لبنیاتی کم چرب گزینه‌های عالی این رژیم غذایی برای تامین کلسیم مورد نیاز روزانه و در طول رژیم هستند.
  • غلات کامل در این رژیم از قبیل برنج قهوه‌ای گزینه‌های عالی مصرفی تاکید شده در این رژیم هستند.
  • پروتئین و گوشت‌های کم چرب (بدون چربی ترانس) در سیر ماندن و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن فرد بسیار مفید است.
مواد غذایی رژیم 20/80

در طول رژیم 20/80 فرد باید به میزان 80 درصد از این مواد غذایی در طول روز استفاده کند. اما مواد غذایی دیگر از جمله موارد زیر باید مصرف آنها کاهش یابد و 20 درصد و حتی کمتر در طول روز مصرف شود.

  • مصرف الکل برای کاهش وزن در این روند باید کم شده و برای نتیجه بهتر قطع شود.
  • غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس در رژیم 20/80 باید مقدار کمی در روز مصرف شود.
  • کربوهیدرات مانند انواع پاستا، نان و برنج باید کمتر مصرف شوند.
  • قندهای تصفیه شده باید بیش از مقدار مجاز در طول روز استفاده شوند.
  • چربی‌های اشباع شده در طولانی مدت ممکن است علاوه بر اینکه موجب افزایش وزن می‌شود به سلامت نیز آسیب وارد کند.
مطلب پیشنهادی
رژیم دش چیست و روند یک هفته ای رژیم dash چگونه است؟

معایب و مزایای رژیم 20/80

رژیم 20/80 با اینکه روند اصولی تغذیه را برای هر فرد مشخص می‌کند اما مانند بسیاری از رژیم‌هایی که طراحی شده‌اند معایب و مزایایی به همراه دارد. از جمله مزایایی که برای فرد به همراه خواهد داشت شامل گزینه‌های زیر می‌شود.

  • سادگی رژیم
  • نیازی به کالری شماری نیست
  • ترویج عادات غذایی سالم و اصلاح سبک تغذیه افراد
  • قطع مصرف هیچ خوراکی و غذایی در آن نیست

این مزایا باعث می‌شود فرد بتواند در طولانی مدت از آن پیروی کرده و به کاهش وزن سلامت بسیاری از ارگان‌های بدن دست یابد. اما همانطور که پیداست در این روش معایب اندکی نیز وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

  • برای افرادی که از بیماری خاصی رنج می‌برند روند دقیقی را مشخص نکرده است.
  • به دلیل کالری اندازه‌گیری نشده یاز به ایجاد تعادل در مصرف خواهد داشت که بهتر است طبق نیاز هر فرد پزشک آنرا مشخص کند.
مطلب پیشنهادی
رژیم گوشت خواری چه روندی دارد؟ + معایب و مزایای آن

بایدها و نبایدهای رژیم 20/80

  • در این رژیم باید از فعالیت بدنی در طول روز غافل نشد
  • پرخوری در مورد غذاهای مجاز ممنوع
  • نباید در مدت زمان طولانی فرد به خود گرسنگی دهد
  • با اینکه در این رژیم مقدار کالری دریافتی مشخص نشده است، خودتان آنرا محاسبه کنید و از الگوی مناسبی برای مقدار غذا پیروی کنید
  • باید حتی غذاهای سالم را نیز با کنترل مصرف کنید تا خود آنها سبب افزایش وزنتان نشوند

نکات پایانی تکمیلی

در این متن در مورد هر آنچه که باید به طور اجمالی در مورد رژیم 20/80 اطلاعاتی داشته باشید را ارائه کردیم. نکته مهم این رژیم روندی است که در طولانی مدت عادات خوب و سال غذایی را برای فرد نهادینه می‌کند و از خارج شدن از رژیم و پرخوری در طولانی مدت جلوگیری خواهد کرد. اما برای نتیجه بهتر لازم است تا از یک پزشک متخصص در این زمینه نسبت به شرایط فیزیکی و جسمانی خود کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی
رژیم آب چه روندی دارد؟ 7مزیت برجسته آن + مضرات