رژیم سیب

سیب چه تاثیری بر بدن دارد؟

امروزه صحبت از رژیم سیب زیاد به گوش میخورد ولی اجازه دهید ابتدا با این میوه مفید آشنا شویم. سیب درختی است که تقریبا در همه جای دنیا رشد میکند. شاید ضرب المثل انگلیسی که میگوید، خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر رفتن مصون میکند؛ شوخی به نظر بیاید ولی با خواص فراوانی که سیب دارد، این حرف چندان هم بی راه نیست. ترکیبات سیب شامل ویتامین های C,K و B 6، مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم؛ همچنین حاوی موادی مانند ریبوفلاوین، فیتونوترینت، کوئرستین، اپی کاتچین، فلورزیدز و پلی فنلی و از همه مهم تر سیب حاوی مقادیر زیادی فیبر است.

اثرات سیب بر سلامت بدن

سیب باعث افزایش ترشح شیره معده و در نتیجه افزایش هضم غذا و جذب بهتر آن توسط روده ها میشود. سیب به کم کردن کلسترول بدن کمک میکند و در نتیجه آن گرفتگی شراین کمتر میشود و سلامت قلب هم تضمین میشود. سیب به پیشگیری از سرطان کمک میکند. سیب قند بالایی دارد که سریع توسط بدن جذب میشود و ضعف و بی حالی را برطرف میکند. علاوه براین سیب ترشح بزاق را افزایش میدهد و بزاق با خاصیت آلکالی که دارد از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند؛ در نتیجه مصرف سیب باعث کاهش آسیب به دندان ها می شود. سیب از سلول های ترشح کننده دوپامین محافظت می کند، در نتیجه مصرف سیب بروز پارکینسون و آلزایمر را کاهش میدهد. سیب خاصیت ضد التهابی دارد و از بیماری های التهابی مانند آرتروز، روماتوئید و نقرس جلوگیری میکند. همچنین سیب خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که باعث خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد بر چشم می‌شود و از آب‌مروارید، تباهی لکه زرد و آب سیاه جلوگیری می‌کند.

سیب سرشار از فیبر است که در درجه اول باعث هضم بهتر مواد غذایی می شود. فیبر موجود در سیب اگر به صورت منظم به بدن برسد به حرکات روان روده کمک میکند و در نتیجه از یبوست جلوگیری میکند و باعث بهبود اثرات این بیماری می شود؛ حتی در موارد خفیف میتواند یبوست را درمان کند. علاوه بر این فیبر فراوانی که در سیب وجود دارد باعث ایجاد احساس سیری میشود و در نتیجه از پرخوری جلوگیری میکند. سیب سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد. بنابراین می توان گفت سیب با فیبر فراوان میتواند در لاغری نیز بسیار موثر باشد.

رژیم سیب

کسانی که به لاغر شدن در مدت زمان کوتاهی احتیاج دارند، رژیم سیب به آنان پیشنهاد میشود. این رژیم معمولا پنج تا هفت روز است. این رژیم یکی از رژیم های سخت محسوب میشود که میتواند مقدار زیادی از وزن شما را در زمان کمی کاهش دهد. در رژیم سیب به دلیل حجم بالای فیبر مصرف شده در روز حرکات روده ها تسهیل میشود و احساس گرسنگی کمتری به سراغ فرد می آید. در زیر وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام در رژیم سیب گفته شده است.

لاغری با رژیم سیب در پنج روز

روز اول

در روز اول رژیم سیب، صبحانه، ناهار و شام تنها سیب خورده میشود. به طور میانگین در بین افرادی که این رژیم را رعایت کرده اند، روزانه 1.5 کیلوگرم سیب استفاده شده است.

روز دوم

در روز رژیم سیب دوم صبحانه تنها شامل سیب میشود. ناهار در این روز شامل سیب، سالاد سبزیجات به همراه آبلیمو و پنیر کم چرب است. شام هم مانند صبحانه در روز دوم تنها سیب است.

روز سوم

در روز سوم رژیم سیب صبحانه کمی مفصل است که شامل سیب، یک برش نان کامل(سبوس دار) و یک تکه گوشت بدون چربی بوقلمون یا سینه مرغ کباب شده یا آبپز است. ناهار روز سوم شامل سالاد سبزیجات، دو عدد هویج و یک پیاز کوچک است. مانند روز دوم، شام در روز سوم تنها سیب را شامل میشود.

روز چهارم

صبحانه روز چهارم همانند روز سوم است که شامل، سیب، یک برش نان کامل(سبوس دار) و یک تکه گوشت بدون چربی بوقلمون یا سینه مرغ کباب شده یا آبپز است. ناهار در روز چهارم شامل یک عدد سیب، سبزیجات پخته به جز سیب زمینی و 200 گرم تن ماهی همراه آب لیمو است. شام در روز چهارم شامل شیر به همراه غلات صبحانه و سیب است.

روز پنجم

در روز پنجم صبحانه شامل یک عدد سیب، تخم مرغ پخته و یک برش نان سبوس دار است و ناهار هم شامل سیب، سالاد سبزیجات و 200 گرم گوشت بدون چربی مانند گوشت مرغ است. برای شام هم در روز پنجم سیب خورده می شود.

مزایای رژیم سیب

یکی از مزایای این رژیم این است که سیب ارزان است و در همه جا یافت میشود. از آنجایی که سیب مواد مغذی فراوانی دارد، رژیم سیب باعث ضعف بدنی و سوء تغذیه نمی شود. سیب حاوی فیبر زیادی است که باعث تسهیل حرکت روده ها میشود؛ بنابراین رژیم سیب برخلاف بسیاری از رژیم ها باعث یبوست میشود. در رژیم سیب، گوشت کمی مصرف میشود و چربی ها نیز در این رژیم جایی ندارد؛ بنابراین رژیم سیب را میتوان یک رژیم سالم دانست.

معایب رژیم سیب

رژیم سیب مزایای زیادی دارد ولی در عین حال از معایبی هم برخوردار است. در این رژیم چون چربی ها به مقدار کم وجود دارد، ممکن است مقدار چربی در بدن کاهش پیدا کند. رژیم سیب به دلیل فیبر بالا ممکن است اسهال بروز کند و بدن دهیدراته (بی آب) شود. برای پیشگیری از این امر بهتر است در طول مدت این رژیم آب بسیار نوشیده شود.

سخن پایانی

در پایان باید عرض کنم که رژیم سیب نسبت به دیگر رژیم ها تاثیر خوبی در لاغری در مدت زمان کم دارد و به دلیل داشتن مواد مغذی موجود در سیب بدن دچار ضعف و بی حالی نمیشود. در طول مدت رژیم سیب مصرف آب باید جدی گرفته شود تا بدن دچار کم آبی نشود. در رژیم سیب میتوان از اشکال دیگر سیب مانند آب سیب طبیعی و سیب خشک به همراه نوشیدنی ها هم می شود بهره برد.

به طور کلی رژیم هایی که تک مغذی هستند و در آن تنها یک ماده غذایی مصرف می شوند برای بدن مضر هستند به خصوص اگر زمان زیادی این رژیم رعایت شود ولی رژیم سیب، تنها از سیب تشکیل نمیشود و در کنار آن مواد دیگری هم وجود دارد تا بدن به مواد مغذی مورد نیاز خود دست پیدا کند.

مطلب پیشنهادی
رژیم پروتئین چیست؟ نکات مهم و مواد مغذی رژیم پروتئین کدامند ؟