رژیم گوشت خواری

رژیم گوشت خواری همانطور که از نامش پیدا است، تمرکز روی خوردن گوشت برای کاهش وزن دارد. این تمام ماجرا نیست و این رژیم نیز مانند بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن که تمرکز بر ماده غذایی خاصی برای کاهش وزن دارند، مزایا و نواقصی برای سلامت فرد به همراه دارد. در این متن از تمام این نکات برایتان خواهیم گفت.

رژیم گوشت خواری چگونه است؟

در رژیم گوشت خواری تاکید و کانون تمرکز برای تغذیه، محصولات گوشتی و حیوانی است. برای وعده‌های اصلی غذایی گوشت در نظر گرفته شده است، آن هم نه به مقدار کم بلکه در هر وعده فرد باید بیشترِ مقدارِ غذایِ خود را از گوشت تهیه کند.

رژیم گوشت خواری یا کارنیور

در طول این رژیم کاهش وزن میوه و سبزیجات، حبوبات و دانه‌ها مصرف نمی‌شوند. در این رژیم کاهش وزن مانند رژیم کتو، مصرف کربوهیدرات محدود است و نیاز بدن به ویتامین و پروتئین فقط باید از طریق مصرف گوشت تامین شود.

مطلب پیشنهادی
رژیم سبزیجات یک راه آسان و مطمئن برای کاهش وزن

مواد غذایی مجاز و ممنوع در رژیم گوشت خواری کدامند؟

برخی مواد غذایی در این رژیم به طور کامل باید حذف شوند تا جایگزین آنها گوشت مصرف شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع میوه مانند آووکادو، موز و…
  • انواع سبزیجات مانند کلم بروکلی، گوجه و…
  • دانه‌ها از جمله تخم گشنیز، تخم کتان و…
  • انواع آجیل از جمله گردو، پسته و…
  • انواع تنقلات از جمله شکلات تلخ
  • انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا و حتی عدس و…
  • غلات، نان، پاستا و سایر موارد اینچنین

این موارد، گزینه‌هایی هستند که در این رژیم کاهش وزن جایی ندارند و فرد نباید در طول این رژیم از آنها استفاده کند. تمام مواد غذایی غیر گوشتی در این رژیم نباید مصرف شود.

با وجود این محدودیت‌هایی که ارائه شد، فرد می‌تواند هر مقدار که نیاز دارد از مواد غذایی گوشتی در این رژیم استفاده کند. مواد غذایی مجاز در رژیم گوشت خواری شامل گزینه‌های زیر است:

  • انواع گوشت از جمله گوشت مرغ، ماهی، گوساله و…
  • تخم مرغ
  • آب
  • نمک
  • فلفل
  • غذاهای بدست آمده از حیوانات از جمله انواع لبنیات مانند شیر، پنیر و… و همینطور تخم مرغ و مواردی از این قبیل
  • آب گوشت و مغز استخوان
رژیم گوشت خواری چیست؟

با توجه به مواردی که نام برده شد، فرد در طول این رژیم مجاز به مصرف هر مواد غذایی که از دام، طیور، حشرات و آبزیان به دست می‌آید است. در واقع در هر وعده باید از مواد غذایی حاوی گوشت مصرف کرد.

مطلب پیشنهادی
رژیم کانادایی 15 روزه : دستور العمل کامل رژیم لاغری کانادایی

روند رژیم گوشت خواری چگونه است؟

روندی که برای این رژیم باید در نظر گرفت این گونه است که تمام کالری مورد نیاز بدن را باید از طریق گوشت و محصولات از این قبیل تامین کرد. نمونه زیر برای یک روز را در نظر بگیرید و بر طبق آن به اختیار و تنوع مواد غذایی را جایگزین کنید.

  • صبحانه: نیمرو با کره و 3 عدد تخم مرغ به همراه ژامبون و پنیر
  • میان وعده صبح: شیر گزینه خوبی برای این میان وعده
  • ناهار: استیک گوشت نرم پخته شده و آبدار
  • میان وعده عصر: یک عدد تخم مرغ به همراه پنیر
  • شام: همبرگر یا بیکن

همانطور که در این نمونه یک روزه مشخص شد، پایه مصرفی مواد غذایی در این رژیم، گوشت و پروتئین است. اما نکته مهم آسیب‌هایی است که ممکن است برای بدن به همراه داشته باشد و مزایایی که در طول آن به بدن می‌رسد.

معایب و مزایای رژیم گوشت خواری چیست؟

رژیم گوشت خواری یا رژیم کارنیور

با توجه به مواد غذایی که در این رژیم کاهش وزن می‌توان مصرف کرد، تنوع کمی می‌توان ایجاد کرد. زیرا به طور کامل میوه و سبزیجات یا حتی غلات در آن حذف شده است. معایب و مضرات جدی که این رژیم برای فرد به همراه دارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلسترول و چربی این رژیم بیش از حد زیاد است
  • فیبر مورد نیاز بدن در این رژیم تامین نمی‌شود که ممکن است یبوست شدید را به همراه داشته باشد
  • بیمارانی مانند افرادی که از کلسترول بالا رنج می‌برند نمی‌توانند از این رژیم پیروی کنند و بیماران در این رژیم محدودیتی ندارند
  • کمبود ویتامین C و ویتامین E ممکن است پس از مدتی برای فرد ایجاد شود
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست ممکن است در رژیم گوشت خواری برای بسیاری از افراد به وجود آید
مطلب پیشنهادی
رژیم کرفس برای کاهش وزن سریع (5 تاثیر بسیار مهم کرفس بر لاغری)

این عوارض شاید برای چند روز تاثیر چندانی را بروز ندهند اما بر اثر مرور زمان مشکلات متعدد و جدی را ایجاد خواهد کرد که بهتر است حتما آنها را در نظر داشت و از پیروی خودسرانه این سبک از رژیم‌ها تا جای ممکن اجتناب کرد. البته در کنار این معایب مزایایی نیز ممکن است برای فرد به همراه داشته باشد که اغلب شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش وزن و دست یافتن به تناسب اندام
  • پیشگیری از کمبود مواد مغذی
  • احساس سیری و عدم تحمل گرسنگی
  • موثر در افزایش سطح تستوسترون
  • پیشگیری از سوخت بافت‌های عضلانی در طول فرایند لاغری

نکات تکمیلی این رژیم کاهش وزن

در این رژیم فرد حدود 200 الی 300 گرم پروتئین در طول روز مصرف می‌کند که این موضوع سبب خواهد شد فرد کمتر احساس گرسنگی در طول این رژیم را تجربه کند. در اولین هفته این رژیم می‌تواند وزن چشمگیری از بدن را کاهش دهد که عضلات از بین نروند و بیشتر چربی‌های اضافی بدن از بین روند.

مطلب پیشنهادی
روند کلی رژیم تخم مرغ و بررسی جدی‌ترین عوارض خطرناک آن

اما با توجه به تمام نکاتی که ارائه شد بهتر است برای کاهش وزن رژیمی را پیش بگیرید که آسیبی برای بدن به همراه نداشته باشد و سلامتی را به خطر نندازد. برای این منظور از یک پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا به طور کامل شرایط فیزیکی بدن را بررسی کرده و متناسب با آن رژیم ارائه دهد.

برای نتیجه بهتر در کاهش وزن، فعالیت بدنی مناسب را فراموش نکنید.