پایین آوردن فشار خون با 9 راهکار بسیار موثر و سریع

- تبلیغات -

پایین آوردن فشار خون با اصلاح سبک زندگی و فعالیت های منظم ورزشی امکان پذیر می شود. فشار خون بالا را به عنوان قاتل خاموش می شناسند و بهتر است برای پیشگیری از پیشروی در این بیماری بهتر است راهکارهای مناسب را پیش گرفت. فشار خون بالا شامل بالا رفتن فشاری که جریان خون در رگ ها دارد و به طور روزانه با انجام دادن فعالیت های بدنی روزمره و یا استرس قابل تغییر است.

 

عواملی که سبب بالا رفتن فشار خون می شوند

این مشکل در بین مردم بسیاری از کشورهای سراسر جهان وجود دارد. فشار خون بالا می تواند زمینه ای برای بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و کلیه را ایجاد کند. عواملی مانند ورزش و استرس های گذرای روزمره می توانند، سبب بالا رفتن فشار خون شوند که پس از چند ساعت خود به خود بهبود خواهد یافت. اما عوامل دیگری وجود دارند که به طور کلی فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و همینطور پایین آوردن فشار خون، عوامل ایجاد کننده این بیماری را شناخت.

  • مشکلات کلیوی
  • مصرف برخی از مواد مخدر نظیر کوکائین و ماری جوانا
  • بروز اختلالات در رگ های کلاژنی
  • اضطراب و فشارهای ناشی از استرس
  • مصرف برخی از داروها (به ویژه داروهایی که خودسرانه و بدون اطلاع از دوز مناسبشان مصرف می شوند)
  • مصرف بیش از حد نمک و برخی از ادویه ها
  • مصرف دخانیات با نیکوتین بالا
  • مصرف غذاهای فست فود
  • اضافه وزن

 

علائم فشار خون بالا

این نکته را باید در نظر داشت که گاهی فشار خون بالا بدون هیچ علائمی و به صورت نهان در برخی از افراد ایجاد می شود که بسیار موثر برای نوع درمان و نتخاب روش مناسب برای پایین آوردن فشار خون به شمار می رود. به همین دلیل بهتر است در دوره های مختلف، آزمایشاتی برای چک کردن فشار خون انجام شود. علائمی که می تواند بر اثر فشار خون بالا ایجاد شود، شامل موارد زیر است.

  • سردرد و سرگیجه های ناگهانی
  • خونریزی دائم بینی
  • تنگی نفس
  • احساس گر گرفتگی و گزگز شدن دست و پا
  • احساس خستگی
  • ایجاد مشکلات بینایی و همینطور تاری دید
  • حالت تهوع

 

 

عوامل موثر بر فشار خون

پزشک قبل از اینکه فشار خون بیمار را بررسی کند، مواردی را در مورد شرایط روحی روانی، سن، سابقه خانوادگی، جنسیت، سبک زندگی و همینطور رژیم غذایی جویا خواهد شد. این عوامل هر کدام بسیار موثر در انتخاب روش پزشک و یا تجویز دارو برای پایین آوردن فشار خون به شمار می روند.

 

راهکارهای بسیار مفید برای پایین آوردن فشار خون

راه های بسیاری وجود دارد که افراد می توانند برای درمان بیماری فشار خون خود پیش گیرند. بهترین خبر خوش برای افرادی که از فشار خون رنج می برند اینکه، می توانند با استفاده از راهکارها و خوراکی های غیر دارویی، این بیماری را درمان کنند و موجب پایین آوردن فشار خون بالای خود شوند.

 

پیاده روی و انجام ورزش های هوازی به صورت مداوم

بهترین راهکار برای کنترل فشار خون و کاهش آن ورزش روزانه مرتب است. ورزش منظم باعث قوی شدن عضله قلب می شود. با تقویت عضلات قلب، پمپاژ خون در رگ ها منظم می شود و همین موضوع سبب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

به طور متوسط 150 دقیقه ورزش در طول هفته، به صورت ورزش های هوازی در بهبود سلامت قلب، متعادل شدن وزن و کاهش چربی بدن و در نتیجه پایین آوردن فشار خون بسیار موثر عمل کند. پیاده روی منظم روزانه به مدت 30 دقیقه، سبب منظم شدن فشار خون در بدن خواهد شد.

 

 

کاهش مصرف نمک و سدیم

سرانه مصرف نمک در جهان بسیار زیاد است و این می تواند به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده ایجاد شده باشد. به همین دلیل بهداشت عمومی جهانی، بر این تلاش است که میزان مصرف نمک در صنایع غذایی را کاهش دهد. طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از بیماری ها و نارسایی های ایجاد شده بر قلب و مغز بر اثر مصرف بیش از حد نمک ایجاد شده است.

رابطه ای مستقیم بین فشار خون و نمک وجود دارد که با مصرف بالای نمک، فشار خون نیز بالا خواهد رفت. اگر در حال حاضر از بالا بودن فشار خون رنج می برید، بهتر است مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را از همین حالا کاهش دهید. در بسیاری از دستور العمل هایی که برای پایین آوردن فشار خون تجویز می شود، تاکید بر این نکته دارند که مصرف نمک را به حداقل برسانند.

قطع مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکل دار می توانند موجب بالا رفتن فشار خون شوند. در سراسر جهان 16 درصد از افرادی که به فشار خون مبتلا می‌شوند، بر اثر مصرف الکل است. تاثیرات منفی و جبران ناپذیر این نوع نوشیدنی‌ها بیشتر از فوایدی است که برای بدن به جای می گذارند. محدود کردن مصرف این نوشیدنی ها و حتی قطع مصرف آن می تواند به طور موثری در تنظیم و پایین آوردن فشار خون موثر باشد.

مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی و مغذی بسیار مهمی برای سلامتی بدن به شمار می رود که در بسیاری از خوراکی ها وجود دارد. پتاسیم می تواند به تنظیم سدیم اضافی در بدن و تنظیم فشار خون در رگ ها بسیار موثر باشد. در بیشتر رژیم های غذایی مدرن و به روز مصرف پتاسیم می تواند سبب حذف سدیم در خون شده و در غذاهایی مانند سیب زمینی و موز به مقدار بسیار فراوانی وجود دارد.

بهتر است تمرکز خود را بر روی غذاهایی که حاوی پتاسیم هستند بالا ببرید تا از سدیم اضافی در بدن خود خلاص شوید و به پایین آوردن فشار خون کمک شده باشد. خوراکی هایی از جمله موارد زیر به دلیل داشتن پتاسیم بالا، می توانند در کاهش فشار خون بسیار موثر باشند.

  • ماهی قزل آلا
  • میوه هایی نظیر زردآلو، خربزه، آووکادو، پرتقال و همینطور موز
  • لبنیات از جمله شیر و ماست
  • مصرف سبزیجات به ویژه سبزیجاتی مانند کرفس، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی و همینطور سیب زمینی شیرین
  • مصرف آجیل و همینطور انواع مغزها

قطع مصرف کافئین

کافئین سبب افزایش فوری فشار خون می شود. اما تحقیقات حاکی از آن است که مصرف مداوم و دائمی کافئین می تواند سبب افزایش پایدار میزان فشار خون شود. این در واقع به این معنا است که افرادی که چای و قهوه زیاد مصرف می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی هستند.

افرادی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند و دچار فشار خون شده اند، بهتر است از همین حالا مصرف کافئین را محدود و ترجیحا قطع کنند تا تاثیر آنرا ببینند.

پیدا کردن راهی برای آرامش و دوری از استرس

استرس یک مورد کلیدی برای افزایش فشار خون به شمار می رود. واجب و لازم است برای پایین آوردن فشار خون آرامش بیشتر در کنار سایر راهکار ها ایجاد شده باشد. چه در مدت کوتاه و چه در مدت زمان طولانی، استرس می تواند بسیار موثر در بالا رفتن فشار خون باشد. پیش گرفتن راه حلی برای ایجاد آرمش می تواند به عنوان مهمترین نکته برای پایین آوردن فشار خون به شمار رود.

  • گوش دادن به موسیقی آرامش بخش
  • وقت گذراندن و بازی با حیوانات خانگی
  • انجام ورزش یوگا و مراقبه
  • داشتن رابطه زناشویی و جنسی مناسب با همسر
  • خندیدن و فعالیت های جمعی شادی آور

همه این موارد می تواند درست مثل ورزش کردن، به پایین آوردن فشار خون بسیار تاثیر گذار باشند. از فعالیت های پر تنش و شرایط استرس زا پرهیز کرده تا به فشار خونی متعادل برسید.

خوردن شکلات تلخ

ممکن است مقدار زیادی شکلات تلخ به سلامت قلب ضرر برساند اما با مصرف متعادل و کنترل شده آن می توان سبب پایین آوردن فشار خون شد. فلاونوئید های موجود در شکلات تلخ می توانند سبب باز شدن رگ های خونی شوند و از این جهت به صورت چشمگیری موجب سلامت قلب و همینطور موجب کاهش فشار خون شوند. شکلات تلخ با ترکیبات گیاهی خود باعث روان جریان خون و کاهش فشار خون خواهد شد.

قطع مصرف سیگار و مواد مخدر

با متوقف کردن مصرف سیگار می توان به بهبود همه جانبه انواع بیماری ها منجر شد. سیگار به شدت موجب بالا رفتن فوری فشار خون در لحظه می شود و همینطور در ضربان قلب اختلال ایجاد می کند. در طولانی مدت، مواد شیمیایی موجود در ترکیبات مواد مخدر، سیگار و تنباکو باعث آسیب رسیدن به دیواره رگ ها و همینطور موجب ایجاد التهاب در رگ های خواهد شد. همین موضوع می تواند سبب تنگ شدن شریان های بدن شده و فشار خون را افزایش دهد.

طبق مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات دود سیگار ثابت شده است، حتی دود سیگار بر روی فشار خون اطرافیان و به خصوص کودکان نیز بسیار موثر است. بنابراین بهتر است حتی افرادی که سیگار نمی کشند نیز برای پایین آوردن فشار خون نیز در معرض دود سیگار قرار نگیرند.

کاهش وزن در افراد دچار اضافه وزن

وزن بالا موثر ترین دلیل برای بالا بودن فشار خون به شمار می رود. افرادی که دچار اضافه وزن هستند و به بیماری فشار خون مبتلا شده اند بهتر است، برای رسیدن به سلامت قلب سریعتر سعی بر کم کردن وزن خود داشته باشند. کاهش وزن می تواند به پایین آوردن فشار خون نیز منجر شود. حذف مواد قندی و مصرف مواد غذایی سالم بسیار موثر در کاهش وزن و همینطور تاثیر مستقیم بر کاهش فشار خون را خواهد داشت.

 

سخن پایانی

با اصلاح سبک زندگی، پیش بردن رژیم غذایی سالم، فعالیت ورزشی منظم و همینطور دوری از استرس و ایجاد آرامش به بهبود متابولیسم بدن رسید. حذف مواد غذایی مضر نظیر خوراکی های فرآوری شده و فست فود بسیار موثر در پایین آوردن فشار خون خواهد شد. با کنترل دائم فشار خون، می توانید حتی از فشار خون پنهان نیز مطلع وید. زیرا این قاتل خاموش گاهی بدون هیچ علائمی می تواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد.