رژیم فستینگ تنها بر روی کاهش وزن تمرکز ندارد و به بهبود سلامت و کیفیت عمر نیز منجر خواهد شد. برای این رژیم بازه زمانی خاصی در نظر گرفته نشده و می‌توان آنرا به صورت متناوب طی کرد. اما اینکه این رژیم چه روندی دارد و چگونه موجب لاغری و سلامت بدن می‌شود را در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ شامل رژیم یا روزه‌داری می‌شود که طی آن محدودیت‌ها به همراه بایدها و نبایدها برای رژیم غذایی فرد مشخص خواهد شد. این رژیم کاهش وزن روش‌های متعددی دارد که می‌توان آنها را پیش گرفت و شامل مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می‌شود.

رژیم 16:8

این رژیم را به رژیم 16:8 نیز می‌شناسند. این موضوع به این دلیل است که در طی شبانه روز فرد باید 16 ساعت هیچ چیزی نخورد و در 8 ساعت دیگر تنها اجازه استفاده از مواد غذایی با مقدار مشخص و محدودی را دارد.

رژیم فستینگ چیست

رژیم فستینگ یک روز در میان

در این رژیم فرد باید یک روز به طور کامل در یک روز مانند یک روزه دار غذا و هیچ مواد خوراکی نخورد و روز دیگر تنها مجاز به مصرف 500 کالری از انواع مواد غذایی است.

مطلب پیشنهادی
رژیم کرفس برای کاهش وزن سریع (5 تاثیر بسیار مهم بر لاغری)

رژیم فستینگ جنگجو

در این روش از رژیم فستینگ فرد نباید در طول روز به غیر از میوه و سبزیجات، خوراکی دیگری مصرف کند. تنها در وعده شب می‌تواند شام مفصلی را نوش جان کند.

رژیم روزه‌داری 24 ساعته

در طول این رژیم فرد باید 1 و حتی 2 روز در هفته را به مدت 24 ساعت هیچ چیزی نخورد و روزه کامل نگه دارد. یعنی برای این کار باید از وعده شام تا وعده شام بعدی هیچ مواد غذایی و خوراکی مصرف نشود. مابقی روزهای هفته فرد مجاز است مانند قبل وعده‌های غذایی را میل کند

رژیم فستینگ 5:2

این رژیم ایام هفته را به 5 روز و 2 روز تقسیم کرده است که در آن فرد باید 5 روز هفته را عادی غذا خورد و 2 روز باقیمانده را فقط 500 الی 600 کالری از مواد غذایی و خوراکی‌ها به بدن برساند.

رژیم فستینگ چه مزایا و معایبی دارد؟

این رژیم غذایی ممکن است برای بسیاری از افراد که از مشکلات معده و دستگاه گوارش رنج می‌برند، اذیت کننده باشد. اینکه در بازه‌ای از زمان مواد غذایی قطع و مصرف نشوند ممکن است در طولانی مدت برای معده و ارگان‌های حیاتی بدن مشکلاتی را در پی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
رژیم گوشت خواری چه روندی دارد؟ + معایب و مزایای آن

اما فوائدی که برای رژیم فستینگ می‌توان در نظر گرفت شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش وزن مطلوب
  • کاهش قند خون
  • کاهش التهابات بدنی
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • افزایش مقاومت بدن در مقابل گرسنگی در طول رژیم
  • محافظت از مغز
  • مفید برای عضله سازی و از بین بردن چربی بدن

با وجود تمام این فوائد که برای داشتن سلامتی در کنار تناسب اندام نکات بسیار مهمی هستند، بسیاری از افراد رو به پیش گرفتن یکی از انواع رژیم فستینگ خواهند آورد. اما باید عوارض احتمالی آنرا نیز در نظر داشته باشند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • وجود روزه‌داری در طول این رژیم‌ها ممکن است مشکلاتی برای معده ایجاد شود
  • بسیار نامناسب برای کودکان، نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده به شمار می‌رود
  • افراد مبتلا به دیابت که ممکن است گاهی با افت قند مواجه شوند بسیار نامناسب است
  • سبب بازگشت مجدد به وزن از دست داده خواهد شد
  • یبوست
مطلب پیشنهادی
رژیم 20/80 چیست؟ معایب و مزایا + روند صحیح آن

چگونه می‌توان رژیم فستینگ را شروع کرد؟

برای شروع هر یک از این نوع رژیم‌های غذایی بهتر است از یک روز تعطیل برای این منظور آغاز کنید تا بتوانید گرسنگی ناشی از آن را با استراحت در منزل تحمل کنید.

روند رژیم فستینگ

زمان‌بندی متعادلی برای این رژیم در نظر داشته باشید و آن را طبق برنامه پیش ببرید. در روزهایی که باید از خوردن مواد غذایی پرهیز کنید هرگز از هیچ خوراکی حتی آب به مقدار کم نباید استفاده کنید.

در روزهایی که مجاز به مصرف مواد غذایی هستید ناپرهیزی نکنید و مقدار زیادی مواد غذایی را وارد بدن نکنید. برای نتیجه بهتر و دست یافتن به کاهش وزن، روزهایی که مجاز به خوردن هستید، فعالیت بدنی و ورزش هوازی را به مدت 40 الی 60 دقیقه انجام دهید.

نکات تکمیلی

هیچوقت از رژیم‌هایی مانند رژیم فستینگ پیروی نکنید. زیرا این سبک رژیم‌های کاهش وزن افراط و تفریطی می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای بدن به همراه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی
رژیم شیر 4 هفته‌ای برای لاغری + معایب و فواید مهم آن

رژیم غذایی متعادل در کنار فعالیت بدنی روزانه بهترین گام برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام به شمار می‌رود. از آنها غافل نشوید.