رژیم وایکینگی

رژیم وایکینگی از جمله رژیم‌های کاهش وزنی است که محدودیت زیادی ندارد و تاکید آن بیشتر بر رژیم غذایی سالم است. در ادامه روند صحیح و هر آنچه که به معایب و مزایای این رژیم مربوط می‌شود را ارائه خواهیم کرد.

رژیم وایکینگی چیست؟

این رژیم کاهش وزن از رژیم‌های لاغری است که هیچ یک از مواد غذایی را حذف نمی‌کند و حتی تاکید خاصی بر یک ماده غذایی ندارد. از آنجایی که وایکینگ‌ها مردمانی بودند که علاوه بر داشتن تناسب اندام، از قدرت بدنی و سیستم دفاعی قوی نیز برخوردار بودند، این رژیم کاهش وزن را بر اساس روش غذایی آنها تهیه کرده‌اند.

رژیم وایکینگی بر اساس رژیم غذایی و روش تغذیه‌ای کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد، دانمارک، نروژ، ایسلند و فنلاند گرداوری شده است. در این رژیم مواد غذایی مضری مانند شکر و قند کمتر مصرف می‌شود اما به جای آنها از مواد غذایی سالم استفاده خواهد شد.

رژیم وایکینگی چیست؟

در این رژیم سعی بر جلوگیری از رشد چاقی است که در نتیجه آن کاهش وزن متعادل در نتیجهء اصلاح غذای مصرفی ایجاد خواهد شد. با این روش در کشورهای اسکاندیناوی توانسته‌اند نرخ چاقی و تغذیه ناسالم را کاهش دهند. اما اینکه چه مواد غذایی در این رژیم استفاده می‌شود و چه روندی دارد را در ادامه توضیح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی
رژیم گلایسمی چیست؟ کنترل دیابت و کاهش وزن با آن

در رژیم وایکینگی چه مواد غذایی مصرف می‌شود؟

بیشتر مواد غذایی که در این رژیم کاهش وزن مصرف می‌شود، شامل غذاهای سالم و مواد غذایی مفیدی که آسیبی در طولانی مدت برای بدن ایجاد نمی‌کند، می‌شود.

مواد غذایی که می‌توان از آنها زیاد و روزانه مصرف کرد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع میوه شامل: انواع توت، سیب و…
  • انواع سبزیجات از جمله: سیب زمینی، کاهو و…
  • غلات کامل، جو
  • آبزیان با چربی مفید بسیار مانند ماهی سالمون
  • انواع لبنیات کم چرب
  • آجیل
  • ادویه
  • دانه‌ها
  • روغن هسته انگور

اما مواد غذایی هستند که باید با اعتدال در رژیم وایکینگی مصرف شوند. این مواد از جمله موارد زیر هستند:

  • انواع گوشت شکار
  • پنیر و ماست
  • تخم مرغ محلی

در این بین نیز مواد غذایی وجود دارد که فرد در طول پیروی از این رژیم بهتر است از آنها کمتر در رژیم غذایی خود استفاده کند که شامل موارد زیر است:

  • چربی حیوانی مانند روغن کرمانشاهی
  • گوشت‌های قرمز مانند گوشت گاو
مطلب پیشنهادی
رژیم گوشت خواری چه روندی دارد؟ + معایب و مزایای آن

با بیان تمام این موارد لازم است تا برخی از مواد غذایی به طور کامل کنار گذاشته شوند. زیرا ممکن است نه تنها به بدن آسیب برسانند، بلکه سبب اضافه وزن نیز شوند. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • نوشیدنی‌های شیرین و گازدار
  • مواد غذایی و خوراکی‌هایی که با شکر اضافه طعم‌دار شده‌اند
  • گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • مواد غذایی حاوی نگهدارنده و افزودنی
  • فست فود و غذاهای چرب

تنها تفاوت این رژیم با رژیم مدیترانه‌ای در مصرف روغن کانولا به جای روغن زیتون است. هر دو رژیم بیشتر بر این موضوع توجه دارند که اصلاحی در تغذیه ایجاد کنند و از طریق آن به کاهش وزن و سلامت کلی برای اندام‌ها و ارگان‌های بدن ایجاد شود.

چگونه با رژیم وایکینگی می‌توان لاغر شد؟

بررسی‌های بسیاری در مورد رژیم وایکینگی و تاثیر آن بر کاهش وزن انجام شده است. در بازه زمانی 6 هفته‌ای افرادی که با این رژیم به روند تغذیه‌ای ادامه داده‌اند تا 5 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده‌اند. کاهش وزنی برگشت ناپذیر که رژیم غذایی را نیز اصلاح کرده است.

لاغری با رژیم وایکینگی

این موضوع می‌تواند برای فرد یا افرادی که این رژیم را پیش می‌گیرند یک رهنمود درست باشد تا یک روند برای کوتاه مدت که پس از مدتی به وزن سابق بر می‌گردند. حتی بسیاری از افراد که قصد کاهش وزن ندارند نیز می‌توانند از این رژیم برای بهبود و یا حفظ سلامتی استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی
11 نکته رژیم لاغری سریع و موثر و آسان از 0 تا 100

مزایای رژیم وایکینگی چیست؟

  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • بهبود تنظیمات متابولیکی بدن و افزایش سوخت و ساز چربی اضافی بدن
  • تنظیم فشار خون و کنترل فشار خون
  • کاهش سطح قند خون و تنظیم ترشح انسولین خون
  • کاهش التهابات بدن

آیا رژیم وایکینگی معایبی برای فرد به همراه دارد؟

این رژیم مزایای بسیاری دارد که می‌توان از معایب بسیار اندک آن چشم‌پوشی کرد. این روند صحیح تغذیه‌ای می‌تواند در طولانی مدت به افزایش کیفیت عمر کمک کند که به دنبال آن نیز می‌توان به کاهش وزن دست یافت.

در این رژیم مواد غذایی مفیدی حذف نشده است و تاکید بر مصرف مواد غذایی سالم را دارد. می‌توان آنرا بدون اینکه آسیبی ایجاد شود تا آخر عمر ادامه داد.

نکات تکمیلی

رژیم وایکینگی سبک درستی از تغذیه را در دست قرار می‌دهد تا اینکه بخواهد در مقطعی از زمان بایدها و نبایدهایی را مشخص کند. تنها محدودیتی که در آن وجود دارد پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر است.

مطلب پیشنهادی
کاهش وزن با 19 نکته بسیار ساده و موثر بر تناسب اندام

اگر در کنار این رژیم غذایی فعالیت بدنی را نیز جای دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت.