رژیم سوئدی

رژیم سوئدی چه رژیمی است؟ چگونه با آن می‌توان لاغر شد؟ بایدها و نبایدهای این رژیم چیست؟ برای بسیاری از افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، اسم بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن آشنا است که رژیم سوئدی یکی از آنها است که می‌توان با آن به تناسب اندام رسید.

در این متن اطلاعات کاملی در مورد این رژیم را گردآوری کرده‌ایم که می‌تواند در انتخاب رژیم کاهش وزن مناسب کمک کننده باشد. پس با ما همراه باشید.

رژیم سوئدی چه رژیمی است؟

رژیم سوئدی یکی از انواع رژیم‌های کاهش وزنی است که بازه زمانی خاص و مواد غذایی خاصی در آن در نظر گرفته شده است. رژیم سوئدی ادعا دارد که در 13 روز فرد وزنی حدود 7 کیلوگرم کم خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی مرتبط با رژیم سوئدی

مطلب پیشنهادی
رژیم بنتینگ سبب لاغری می‌شود؟ مواد غذایی مجاز و ممنوع آن

با اینکه نام سوئد در عنوان این رژیم است اما ربطی به کشور و یا مردم سوئد ندارد. بسیاری از افرادی که از این رژیم کاهش وزن پیروی کرده‌اند نتایج خوبی را کسب کرده‌اند.

رژیم سوئدی چیست؟

این رژیم امروزی توانسته است به افرادی که نیاز دارند تا کاهش وزن سریع داشته باشند، کمک شایانی برساند. کم کردن 7 کیلو وزن در 13 روز می‌تواند یکی از آرزوهای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، به شمار رود. این رژیم به دفعات و در طولانی مدت می‌تواند وزن را در حد ایده‌آل تثبیت کند.

5 قانون اصلی رژیم سوئدی

در این رژیم تنها می‌توانید وعده شام و ناهار را با هم جابجا کنید. اگر قصد پیش گرفتن رژیم سوئدی را دارید باید از قوانین آن پیروی کنید تا به کاهش وزن دست یابید. این قوانین را در نظر داشته باشید:

  1. چای و قهوه را باید از رژیم غذایی روزانه به غیر از وعده‌های گفته شده، حذف کنید.
  2. روزانه باید بدن را با نوشیدن 2 لیتر آب هیدراته نگه دارید.
  3. نوشیدنی‌های فرآوری شده و گازدار، قند و شکر اضافی را از رژیم غذای خود باید حذف کنید.
  4. بهتر است این رژیم را بیش از 13 روز ادامه ندهید.
  5. بعد از گذشت فاصله 3 ماهه و پیروی از این رژیم، می‌توانید آنرا مجدد پیش بگیرید و بعد از 6 روز هرگز آنرا کنار نگذارید.
مطلب پیشنهادی
رژیم کانادایی 15 روزه؛ دستورالعمل کامل برای لاغری سریع

روند رژیم غذایی سوئدی

حالا روند این رژیم را برایتان بیان خواهیم کرد تا بعد از آن سراغ مزایا و معایب آن برویم. با ما همراه باشید.

روز اول:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 2 عدد تخم مرغ + اسفناج پخته + 1 عدد گوجه
  • شام: 200 گرم استیک + سالاد کاهو به همراه آبلیمو و روغن زیتون

روز دوم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 1 ورق کالباس + 100 گرم ماست
  • شام: 200 گرم استیک + سالاد به همراه روغن زیتون و آبلیمو + یک عدد میوه

روز سوم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 1 عدد گوجه + اسفناج پخته + یک عدد میوه
  • شام: سالاد کوکتل + 2 عدد تخم مرغ آبپز
میان وعده رژیم سوئدی

روز چهارم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند + 1 ورق نان تست
  • ناهار: 1 عدد تخم مرغ آبپز + 1 عدد هویج + 30 گرم پنیر کم چرب
  • شام: 1 پیاله ماست + نصف پرتقال

روز پنجم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: 1 لیوان آب هویج + آب 1 عدد لیموترش
  • ناهار: 200 گرم ماهی بخارپز + آبلیمو
  • شام: 300 گرم استیک + سالاد کلم بروکلی
مطلب پیشنهادی
رژیم سالاد ؛ 3 ویژگی خیلی مهم سالاد رژیمی برای لاغری

روز ششم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 2 عدد تخم مرغ آبپز + 1 عدد هویج
  • شام: 200 گرم مرغ بخارپز شده + سالاد

روز هفتم:

  • صبحانه: 1 فنجان چای تلخ
  • ناهار: 200 گرم گوشت کباب شده + 1 عدد میوه
  • شام: رژیم سوئدی این وعده را بدون غذا و خوراکی در نظر گرفته است

روز هشتم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 2 عدد تخم مرغ + اسفناج پخته + 1 عدد گوجه
  • شام: 200 گرم استیک + سالاد به همراه روغن زیتون و آبلیمو

روز نهم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند
  • ناهار: 1 ورق کالباس + 100 گرم ماست
  • شام: 200 گرم استیک + 1 قطعه از میوه
روند مو به موی رژیم لاغری سوئدی

روز دهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند + 1 قطعه نان تست
  • ناهار: 1 عدد میوه + اسفناج پخته + 1 عدد گوجه
  • شام: سالاد کوکتل + 2 عدد تخم مرغ آبپز

روز یازدهم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند + 1 قطعه نان تست
  • ناهار: 1 عدد تخم مرغ آبپز + 1 عدد هویج + 30 گرم پنیر کم چرب
  • شام: 1 کاسه ماست + نصف لیوان آب پرتقال
مطلب پیشنهادی
رژیم زون چه روندی دارد؟ معایب و مزایای این روش کاهش وزن

روز دوازدهم:

  • صبحانه: 1 لیوان آب هویج + آب 1 عدد لیمو ترش
  • ناهار: 200 گرم ماهی بخارپز + آبلیمو
  • شام: 200 گرم استیک + سالاد کلم بروکلی

روز سیزدهم:

  • صبحانه: 1 فنجان قهوه + 1 حبه قند + 2 عدد تخم مرغ آبپز
  • ناهار: 2 عدد تخم مرغ آبپز + 1 عدد هویج رنده شده
  • شام: 200 گرم مرغ بخارپز + سالاد

آیا جایگزینی برای مواد غذایی وجود دارد؟

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد در طول رژیم‌ها با آن مواجه هستند، به جایگزینی مواد غذایی با یکدیگر مربوط می‌شود. اینکه برخی از مواد غذایی به دلیل عدم علاقه و حتی آلرژی نمی‌توانند مصرف کنند، دلیلی است تا از رژیمی خاص پیروی نکنند.

اما خوشبختانه در رژیم سوئدی برای این منظور جایگزین‌هایی در نظر گرفته شده است که بهتر است با آنها آشنا شوید:

  • جایگزین اسفناج در رژیم سوئدی می‌توانید از کاهو استفاده کنید
  • جایگزین ماهی کبابی از ماهی تن بدون روغن می‌توان استفاده کرد
  • افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند می‌توانند به جای انواع مرغ و گوشت در این رژیم از سویا و یا عدس پخته شده استفاده کنند
  • به عنوان جایگزین برای قهوه می‌توانید از نسکافه بدون افزودن شکر استفاده کنید
  • یکی از جایگزین‌هایی که برای کلم بروکلی مناسب است، انواع دیگر کلم مانند گل کلم و کلم برگ محسوب می‌شود
  • جایگزین آب پرتقال بهتر است از ترکیب آب و آب لیمو ترش استفاده شود
  • از مرغ نیز به جای گوشت در این رژیم می‌توان استفاده کرد
مطلب پیشنهادی
رژیم پروتئین هفت روزه؛ بهترین مواد غذایی پروتئینی برای رژیم

نکته مهم: یکی از مهمترین نکاتی که باید برای این رژیم در نظر داشت، استفاده دقیق از مواد غذایی مشخص شده است. بهتر است تا جای ممکن هیچ ماده غذایی جایگزین نشود و تنها در موارد ضرورت از گزینه‌های بیان شده استفاده شود.

بررسی مزایا و عوارض رژیم سوئدی

روند این رژیم کاهش وزن را برایتان ارائه کردیم. اما این رژیم کاهش وزن، انعطاف پذیری ندارد و فرد فقط باید از مواد غذایی که در آن گفته شده است با همان مقدار استفاده کند. این رژیم نتیجه بسیار خوبی در بازه زمانی مشخص برای فرد ایجاد خواهد کرد که یک مزیت مطلوب برای آن محسوب می‌شود.

معایب و مزایای رژیم سوئدی

بسیاری از مواد غذایی در این رژیم مصرف شده است اما برخی دیگر از آنها حذف شده‌اند که ممکن است کمبود مواد مغذی و ویتامینی را به همراه داشته باشد.

انعطاف‌پذیری برخی از مواد غذایی به کار برده شده مزیت دیگر این رژیم است مثلا مرغ و گوشت را می‌توانید جایگزین یکدیگر کنید و از انواع کلم به جای یکدیگر استفاده کنید. اما رژیم سوئدی مقدار بسیار ناچیزی کربوهیدرات به بدن می‌رساند که این موضوع ممکن است فرد را دچار افت انرژی کند.

مطلب پیشنهادی
رژیم تک خوری چیست؟ 6 نوع رژیم مونو برای کاهش وزن

این رژیم قاعده‌ای برای رژیم نگهدارنده ندارد و فرد ممکن است بعد از طی کردن آن مجدد به پرخوری‌های سابق بازگشته و وزن کاهش یافته باز گردد. ضمن آن تنوع غذایی در این رژیم وجود ندارد. میان وعده که گزینه بسیار مهمی برای جلوگیری از پرخوری و گرسنگی است، در این رژیم کاهش وزن مشخص نشده است.

تجربه رژیم سوئدی

با توجه به اینکه بررسی‌های لازم در مورد مزایا و عوارض روند رژیم سوئدی 13 روزه صورت گرفت، نیاز به در نظر گرفتن تجربیات پیروی از این رژیم نیز همواره وجود دارد.

در ابتدا باید گفت افرادی که از این رژیم پیروی کرده‌اند اذعان داشته‌اند که گرسنگی افراطی را به ویژه در ساعات ابتدایی روز تحمل می‌کردند. اما بر خلاف آنها، برخی دیگر بیان کرده‌اند که در روزهای ابتدایی رژیم، توانسته‌اند فعالیت بدنی با وزنه نیز انجام دهند و هیچ گونه احساس گرسنگی و ضعفی نداشته باشند.

جالب است بدانید برخی پیروان این رژیم در 4 روز ابتدایی حدود 2 کیلو وزن کم کرده‌اند. اما باید این نکته را توجه کنید که این مقدار وزن از دست رفته در روزهای ابتدایی از محتویات معده و آب بدن است که کاهش یافته است و نباید در ابتدا به این مقدار کاهش وزن حاصل شده اکتفا کرد. زیرا به زودی وزن از دست رفته برمی‌گردد.

مطلب پیشنهادی
رژیم دوپامین چگونه باعث لاغری می‌شود؟ 5 گام تا شروع

مطالب پیشنهادی مرتبط با رژیم سوئدی

نکات تکمیلی

معایب و مزایای بسیاری در مورد این رژیم کاهش وزن وجود دارد که هر فرد بسته به سلامتی جسمانی خود باید آنرا بسنجد. بهتر است سلامتی جسمانی خود را با رژیم‌های مقطعی که در بازه زمانی خاصی به صورت فشرده بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به خطر نندازید. رژیم اصولی رژیمی است که توسط متخصصین تغذیه بر اساس نیاز بدن و طبق شرایط فیزیکی برای فرد تنظیم شود.

بهترین راه برای کاهش وزن، کنترل تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

2 دیدگاه‌ها

  1. این رژِم سوئدی نیست و کانادایی هست، دوما خودتون میگید قهوه حذف بشه بعد تو هر روز قهوه یا چای گذاشتین ؟سوام این رژیم سه روز تثبیت هم داره لطفا الکی مطلب نزارید وقتی اطلاعات ندارید بهشدت هم ضعف میاره

    • سلام همراه گرامی کوئیک فیت.
      ابتدا سپاسگزاریم از نظرات و توجهتون به این مطلب.
      اما در رابطه با شبیه بودن روند این رژیم با رژیم کانادایی باید این نکته را در نظر داشته باشید که اکثر رژیم‌هایی که تحت عناوین خاصی وجود دارند، پایه و اساس علمی ندارند و طبق باورها و سلائق نادرست جوامع رواج یافته‌اند . حتی مشابه هم هستند و فقط نام آنها تغییر کرده است. صرفا این نوع از رژیم‌ها برای آگاهی توضیح داده می‌شود و هدف در نظر داشتن عوارض آنها است که بسیار آسیب زننده هم هستند.
      حتی تاکید می‌کنیم به هیچ وجه از آنها پیروی نشود و روند تغذیه‌ای مورد نیاز بدن، طبق شرایط بدنی توسط متخصصین تنظیم و پیروی شود. به منبع diettosuccess برای رفع ابهامات نیز می‌توانید مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید