کشیدگی همسترینگ چیست

کشیدگی همسترینگ یکی از آسیب های عضلانی است که به ناحیه پشت ران و عضلات آن وارد می شود. در برخی از مواقع این کشیدگی به اندازه ای زیاد می شود که باعث پاره شدن همسترینگ ها خواهد شد.

اغلب این آسیب بر روی ورزشکارانی که نوع ورزش آن ها به گونه ای است که بالاترین فشار را روی پای خود می آورند دیده می شود. اما جای نگرانی ندارد چرا که راهکار هایی وجود دارد که سریعا درد این کشیدگی و آسیب عضلانی آرام می شود و رگ ها به مرور خود را از حالت منقبض و کشیدگی خارج خواهند کرد.

همسترینگ چیست؟

همسترینگ چیست

همسترینگ تاندون های بسیار قوی هستند که در قسمت پشت ران پا قرار دارند. کار این تاندون ها این است که عضله های بزرگ ران را به استخوان های ران متصل نگه می دارند.

از طرفی همسترینگ اصطلاحی است که به سه گروه از ماهیچه ها می گویند که در امتداد پشت ران شما قرار دارند. به طور واضح تر آن ها از باسن تا دقیقا زیر زانو قرار دارند.

مطلب پیشنهادی
التهاب مفصل را با 7 نشانه تشخیص دهید + کنترل و درمان

ماهیچه های همسترینگ هنگامی که شما در حالت ایستاده باشید یا به آرامی راه بروید از خود فعالیت چندانی نشان نمی دهند؛ اما اگر در زمان فعالیت نیاز باشد زانو های شما خم شود یا بخواهید حرکت پرشی انجام دهید در اینجا به فعالیت و عملکرد درست آن ها احتیاج دارید و مشکل از زمانی آغاز می شود که شما دچار آسیب و کشیدگی همسترینگ شوید.

میزان و درجه آسیب دیدگی و کشیدگی همسترینگ 

صدمه و کشیدگی همسترینگ یکی از مشکلاتی است که اغلب دوندگان و دوچرخه سواران هنگام تمرینات سخت به آن مبتلا می شوند و ممکن است تاندون ها و عضلات پشت ران دچار آسیب هایی شود. این آسیب دیدگی ها در نوع خود سه درجه دارد که شامل موارد زیر می شود:

درجه اول: کشش و آسیب دیدگی خفیف عضلانی

درجه دوم: پارگی جزئی عضلات

درجه سوم: پاره شدن عضلات و تاندون های پا به صورت کامل

مطلب پیشنهادی
درد دست چپ و ارتباط آن با ناراحتی قلبی (5 راهکار درمانی)

مدت زمان درمان آسیب دیدگی همسترینگ چقدر طول می کشد؟

این را باید در نظر داشته باشید اگر دچار آسیب دیدگی با کشیدگی همسترینگ شده باشید طول درمان و بهبود پای شما کاملا به میزان آسیبی است که به همسترینگ وارد شده است.

اگر کشش و فشار وارد شده به همسترینگ ران از نوع درجه اول باشد بهبود آن ممکن است چند روز بیشتر طول نکشد. این در حالی است که اگر این آسیب دیدگی از نوع درجه دو یا سوم باشد بهبود آن می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا پارگی کاملا ترمیم شود.

چه عواملی باعث صدمات همسترینگ می شوند؟

چه عواملی باعث صدمات و کشیدگی همسترینگ می شوند

به طور کلی اگر هر یک از تاندون ها یا ماهیچه های شما بیشتر از اندازه فشاری را تحمل کند دچار آسیب و کشیدگی همسترینگ خواهید شد.

این نوع از آسیب دیدگی در ناحیه ران اغلب در حین یک حرکت ناگهانی و با شتاب اتفاق می افتد. اما این نکته را باید بدانید همسترینگ می تواند به تدریج و کم کم نیز رخ دهد و شما را درگیر درد و مشکلات خود کند.

مطلب پیشنهادی
شین اسپلینت چیست؟ - (علت ها + راهکار های درمان + علائم)

آسیب های مکرر در ورزشکاران حرفه ای و تاره کار بسیار شایع است؛ چرا که اغلب در صورت آسیب دیدن تجربه نشان داده است اغلب همسترینگ آن ها دچار آسیب و کشیدگی خواهد شد.

نکته: اگر ورزشکاران به طور منظم قبل از ورزش کردن، تمرینات کششی و تقویتی را برای گرم کردن عضلات و تاندون های بدن خود انجام دهند خطر آن که به آسیب دیدگی های همسترینگ پایین بیاید بسیار بالا می رود.

چگونه قبل از معاینه می توان متوجه آسیب دیدگی همسترینگ شد؟

در گونه ی خفیف کشیدگی همسترینگ یا نوع درجه اول آن شاهد این علائم خواهیم بود:

  • درد ناگهانی در قسمت پشت ران
  • حساسیت و احساس ضعف در پشت ران ها
  • اگر شما به همسترینگ درجه یک مبتلا شده باشید حرکت کردن برای شما بسیار سخت و دردناک می شود اما غیر ممکن نمی شود

در گونه ی نوع دوم یا متوسط که بافت و عضلات پارگی جزئی دیده اند این علائم خود را بروز می دهد:

  • قسمت همسترینگ ران های پا دردناک تر می شوند
  • در این نوع آسیب دیدگی بافت های ران پا متورم و کبود می شوند
  • اگر شما دچار آسیب دیدگی و صدمه همسترینگ درجه دوم شده باشید مقداری از قدرت پاهای خود را برای راه رفتن از دست خواهید داد.
  • در این زمان اگر به قسمت های آسیب دیده دست بزنید احساس می کنید بافت آن ناحیه از حالت طبیعی نرم تر شده است.
مطلب پیشنهادی
درد سمت چپ شکم زنگ خطر چه بیماری هایی می تواند باشد

در آسیب دیدگی و صدمه همسترینگ ار نوع درجه سوم شاهد علائم زیر خواهید بود:

  • همسترینگ های پشت ران پا به شدت دردناک می شوند.
  • پشت ران پا بافت ها به شدت متورم و کبود می شوند.
  • همچنین در زمان آسیب دیدگی همسترینگ های پشت ران به علت پاره شدن تاندون و عضلات شما قادر به راه رفتن نمی باشید.

درمان خانگی برای کشیدگی همسترینگ

درمان خانگی برای کشیدگی همسترینگ

آسیب و کشیدگی همسترینگ شما هر اندازه که باشد تا یک هفته مراقبت های خانگی زیر را باید حتما انجام دهید تا زمان بهبودی شما کاهش پیدا کند.

1. کمپرس آب یخ و درمان کشیدگی همسترینگ

کمپرس آب یخ یا یخ یکی از روش های موثر برای کاهش درد های عضلانی مانند صدمه و کشیدگی همسترینگ می باشد. این کار را باید نسبت به دردی که دارید روزانه حداقل 15 دقیقه بر روی سطح آسیب دیده قرار دهید تا التهابات کاهش پیدا کرده و به دنبال آن درد کم شود.

مطلب پیشنهادی
هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چگونه درمان می‌شود؟

2. تا زمان بهبودی به پای آسیب دیده استراحت دهید.

زمانی که پا دچار کشیدگی همسترینگ از هر درجه ای می شود، پزشک ابتدا نسبت به آسیبی که دیده اید برای شما استراحت کامل را در نظر می گیرد به گونه ای که در موارد حاد ممکن است عصا برای راه رفتن شما در نظر بگیرد.

3. باندپیچ کردن و فشرده سازی پا

زمانی که ران پا دچار صدمه و کشیدگی همسترینگ می شود برای محدود کردن هرگونه تورم در این ناحیه و جلوگیری از حرکت که باعث آسیب دیدگی بیشتر می شود، با بانداژ ران پا را فشرده می کنند. این بانداژ ها را می توان از تمامی داروخانه ها تهیه کرد.

4. پا را در سطح بالاتر نگه دارید

یکی دیگر از راهکار هایی که پزشک معالج از بیماری که دچار کشیدگی همسترینگ شده است می خواهد این می باشد که پای خود را از سطحی که نشسته است بالاتر قرار دهد و برای مثال زیر پای خود متکا بگذارد.

مطلب پیشنهادی
6 بیماری که باعث درد دست راست خواهد شد + راهکار کاهش درد

این حرکت باعث می شود تا جریان خون در ناحیه انگشتان پا کند نشود و پا دچار ورم و التهابات ناشی از تجمع خون و راکد شدن آن نشود.

در آخر:

آسیب و و کشیدگی همسترینگ به خاطر فشار بیش از حد بر روی تاندون ها و عضلات پشت ران پا ایجاد می شود و راه درمان آن بسیار آسان است. اما در نظر داشته باشید باید به درد های ابتدایی آن توجه کرد، در غیر این صورت رفته رفته آسیب دیدگی ها بیشتر خواهد شد و باعث طول درمان طولانی می شود.

منبع: nhs

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید