تغذیهروحی و روانیغذاهای سالم

با این سبزیجات به جنگ افسردگی و عصبانیت بروید

بین روش‌های مختلفی که برای بهبود سلامت روان وجود دارد، تغذیه سالم و خواب کافی مهم‌تر و پرطرفدارتر از سایر روش‌ها هستند. البته طبق تحقیقاتی که انجام می‌شود، بیش از پیش به این نتیجه دست می‌یابند که مواد غذایی وجود دارند که سلامت روان ما را بهبود بخشند. در واقع اگر میوه، سبزیجات و مکمل‌های غذایی با دقت انتخاب شوند، می‌توانند به بهبود سلامت روان کمک کنند. البته برخی از غذاها هم هستند که به دلیل تحریک مرکز سیستم احساسات، باعث بروز التهاب یا برخی از مشکلات می‌شوند.
با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه باشید تا به بررسی سبزیجات مفید برای از بین بردن افسردگی و عصبانیت برویم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با افسردگی و عصبانیت

چرا سبزیجات برای جنگ با افسردگی مفید هستند؟

خیلی از ما برای تامین نیازهای بدن سراغ مصرف مکمل‌ها می‌رویم که هر کدام از آنها معایب و مزایایی را به همراه دارند. اما گاهی سوالاتی مطرح می‌شود:
آیا همانقدر که مضر است، فایده هم دارد؟
آیا تمام نیازهای بدن من به مواد مغذی و ویتامینی را تامین می‌کند؟
آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

مطلب پیشنهادی
5 کار برای اینکه بدن خود را بیشتر دوست داشته باشید

برخی از مکمل‌ها می‌توانند کاری کنند که رژیم غذایی نمی‌تواند در آن حد موثر باشد. زیرا رژیم‌های غذایی امروزی به دلیل افت کیفیتی که دارند، به اندازه کافی ویتامین و مواد مغذی را به بدن ما نمی‌رسانند.
اما در این بین چیزی که مطالعات آن را به اثبات رساندند این است که استفاده از سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام، تاثیر بیشتری روی سلامت روان دارد. در صورتی که در پی یک راه علمی و اثبات شده برای سلامت بدن خود هستید، باید مصرف منظم میوه و سبزیجات را جدی بگیرید. میوه و سبزیجات علاوه بر تاثیرات فیزیکی که دارند، می‌توانند روی سلامت روان به طور مستقیم تاثیرگذار باشند.

افسردگی و عصبانیت

طبق تحقیقات انجام شده در چند دهه اخیر، محققین به این نتیجه دست یافتند که افرادی که میوه و سبزیجات را به طور منظم مصرف می‌کنند، علائم کمتری از افسردگی، استرس، خشونت نسبی و منفی گرایی را بروز می‌دهند. همچنین به این نتیجه رسیدند که افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که میوه و سبزیجات نمی‌خورند، عموما شادتر هستند و رضایت بیشتری از زندگی دارند.
با این اوصاف بهتر است بهترین منابع میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنیم که به بهترین شکل به مبارزه با افسردگی و عصبانیت برویم.

مطلب پیشنهادی
مصرف هندوانه در بارداری - 8 خاصیت آن برای مادر و جنین + مضرات

با این سبزیجات به جنگ افسردگی و عصبانیت بروید

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید روش‌های درمان افسردگی بسیار متفاوت و گسترده هستند. استفاده از مواد غذایی مناسب فقط به عنوان نیروی کمکی هستند و نمی‌توان به عنوان راهکار اصلی که توسط متخصص ارائه می‌شوند آنها را جایگزین کرد. با توجه یه این نکته بهتر است سعی کنید از سبزیجاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم را برای بهبود روحیه خود و سایر نزدیکان بیشتر استفاده کنید.

1. شوید میل کنید

برای اینکه به جنگ افسردگی و عصبانیت بروید، می‌توانید از خواص شوید استفاده کنید. این راهکار علاوه بر اینکه برای بهبود روحیه خوب است، به کاهش عوارض داروهای مصرفی هم کمک می‌کند. عناصر موجود در شوید، می‌تواند به آرامش بیشتر و رهایی از اضطراب کمک کند. می‌توانید شوید خشک یا تازه را به ماست اضافه کنید تا از این خاصیت بهره‌مند شوید.

2. روزانه گوجه فرنگی بخورید

گوجه خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد. منبعی عالی برای دریافت اسید فولیک و آلفالیپوئیک اسید است. این دو ترکیب برای مبارزه با افسردگی گزینه‌های بسیار عالی و ضروری هستند. سعی کنید روزانه 5 یا 6 عدد گوجه فرنگی در تهیه سالاد خود به کار ببرید.
طبق تحقیقات انجام شده یک سوم افرادی که افسردگی دارند، به کمبود فولات مبتلا هستند. هموسیستئین در بدن به جلوگیری از تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین می‌انجامد. به همین دلیل ما به فولات نیاز داریم تا از افزایش هموسیستئین در بدن جلوگیری شود. در نتیجه می‌توانید از گوجه به عنوان یک مکمل غذایی عالی برای مبارزه با افسردگی و عصبانیت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
این 7 مورد شما را کم حافظه می کنند

3. پیاز بیشتری مصرف کنید

پیاز یک بمب سبز سلامتی است. پیاز به عنوان یکی از سبزیجات عالی است که با به همراه داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی به پیشگیری از ابتلا و مبارزه با سرطان می‌پردازد. استفاده منظم و دائم از سیر و پیاز به دلیل به همراه داشتن آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، به پیشگیری از التهابات بدنی کمک می‌کنند. غذاهای ضد سرطان به طور مستقیم روی سلامت مغز و بهبود حال روحی تاثیرگذار هستند.

4. در برنامه غذایی روزانه قارچ داشته باشید

قارچ یکی از سبزیجات دوست داشتنی است که برای سلامت جسمی و روحی مفید است. مصرف قارچ به کاهش قند خون کمک می‌کند و روی بهبود حال روحی موثر است. از قارچ به عنوان یک منبع پروبیوتیکی هم می‌توان استفاده کرد. از این طریق به مراقبت از روده می‌پردازد. سلول‌های عصبی روده 80 الی 90 درصد سروتونین بدن را تامین می‌کنند.
سروتونین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی است. به عنوان یکی از هورمون‌های شادی هم معرفی می‌شود و برای سلامت عقل ما ضروری است. پس بهتر است برای بهبود حال روحی خود مراقب سلامت روده هم باشید.

مطلب پیشنهادی
برای آرامش ذهن مشغول چه باید کرد؟

5. سبزیجات برگ پهن میل کنید

افسردگی و عصبانیت

در هر جای دنیا زندگی کنید، برای اینکه رژیم غذایی سالمی داشته باشید، باید سبزیجات بیشتری میل کنید. بی شک بهترین انتخاب سبزیجات برگ پهن هستند. زیرا مواد مغذی بسیار بالایی دارند. حتی تهیه آنها هم کار ساده‌تری است. از جمله بهترین سبزیجات پهن برگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اسفناج
کلم کالی
برگ چغندر
این ترکیبات بیشترین تاثیر را روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. ضد سرطان هستند و برای بهبود روحیه تاثیرات بالایی دارد.

گزینه‌های دیگری همچون لوبیا سبز، انواع توت، انواع لوبیا، دانه‌ها، پیاز، سیر و سایر سبزیجات هم برای بهبود افسردگی و عصبانیت مفید و موثر هستند. این سبزیجات از تغییر سلول‌های عادی به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. اما بهتر است آنها را تا جای ممکن کمتر حرارت دهید یا به صورت خام یا نیم‌پز شده استفاده کنید.
افسردگی شدید به التهاب مغز مربوط می‌شود. سبزیجات سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K و مقادیری ویتامین E و برخی از مواد معدنی دیگر هستند. این ترکیبات برای مبارزه با التهابات اهمیت بالایی دارند. به همین دلیل می‌توانند برای مبارزه با افسردگی موثر باشند.

مطلب پیشنهادی
خود مراقبتی با 10 تمرین ساده برای تضمین سلامت روان

مقالات پیشنهادی مرتبط با افسردگی و عصبانیت

تجربه شما چیست؟

خیلی از افراد برای مدیریت افسردگی و عصبانیت راهکارهای مختلفی را تجربه می‌کنند که برخی از آنها تاثیرات بیشتری نسبت به سایر راهکارها دارند. در صورتی که تجربه خاصی در این رابطه دارید، حتما آن را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها برای ما و سایر همراهان کوئیک فیت مطرح کنید تا از آن بهره‌مند شویم.

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *