ورزش در قاعدگی

ورزش در قاعدگی به عنوان یک دغدغه برای بسیاری از خانم‌ها تبدیل شده است. اغلب خانم‌ها نمی‌دانند در دوران قاعدگی ورزش سبک یا سنگین برایشان مفید است یا مضر؟ از این رو بسیاری از خانم‌ها ورزش در این دوره را متوقف می کنند و تا پایان این دوره به استراحت رو می آورند. این دلسردی در این دوران را مورد بررسی قرار دهیم تا درست یا غلط بودنش را بدانیم.

ورزش در قاعدگی

در دوران قاعدگی توجه به این نکته ضروری است که اگر حرکت بیشتر باشد، خونریزی نیز بیشتر خواهد شد. این نکته را باید دانست که ورزش کردن باعث خون ریزی بسیار شدید، خستگی، کمردرد بیشتر، بی هوشی و دلدرد شدید نخواهد شد. فواید ذهنی و جسمی با ورزش در قاعدگی هرگز متوقف نمی شود. بهتر است از مرتب ورزش کردن به فوایدی همچون بیماری های دوران قاعدگی التیام دهید.

دوران قاعدگی، دوره ای پیچیده از هورمون های است. سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی کاهش میابد و باعث می شود احساس خستگی، بی حالی و کمبود انرژی به فرد دست دهد. که با ورزش نکردن انرژی در بدن ذخیره نمی‌شود، از این رو لازمست تا بجای حذف فعالیت های ورزشی یا کاهش زمان ورزش، از این دوران به عنوان فرصتی برای ورزش های جدید و سبک بهره ببرید و تجربه کنید. از آنجایی که ورزش کردن برای خانم ها و آقایان بسیار مفید است و سبب از بین رفتن پوکی استخوان، فشار خون و ضربان قلب نامنظم و خیلی موارد دیگر می شود توصیه می شود در هیچ دورانی قطع نشود و خانم ها بدانند حتی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی نیز بانوان از این فعالیت بدنی مهم می توانند بهره ببرند.

مطلب پیشنهادی
درد سینه چرا ایجاد می‌شود؟ (13 علت اصلی+راه درمان)

اما باید در نظر گرفت که ورزش شدید دوره ماهانه را مختل می کند، و بر سیکل ماهانه تاثیر می گذارد. در واقع مقدار ترشح هورمون استروژن رابطه موثری و مستقیم با مقدار بافت چربی بدن را دارد. در واقع وقتی خانم ها کالری زیادی را می سوزانند، سطح میزان ترشح هورمون استروژن بسیار کاهش یافته و در نتیجه ترتیب سیکل قاعدگی بهم می ریزد و در برخی خانم ها ممکن است متوقف شود. این نکته را باید در نظر گرفت که فقط ورزش را نمی توان به عنوان یک دلیل برای تاخیر در قاعدگی در نظر گرفت.

فواید ورزش در قاعدگی

بعضی از خانم ها به دلایل مختلف مثل علل روانی، مصرف برخی دارو ها و تغییر سبک زندگی در مقطعی از زمان ممکن است دچار درد شدید بدنی، علائم گوارشی، ضعف شدید و سردرد و … در دوران قاعدگی شوند. محققان با انجام پژوهش ها و مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که ورزش در قاعدگی و انجام تمریناتی می تواند در کاهش درد قاعدگی بسیار موثر باشد. طبق مطالعات انجام شده روی خانم های دانشجو بعد از انجام یک سال تمرینات ورزشی منظم، به این نتیجه رسیدند که ورزش در قاعدگی به میزان 55 درصد از درد قاعدگی می کاهد. حتی ورزش های سبک می توانند در پیشگیری از ایجاد درد و حتی تسکین درد قاعدگی مفید واقع شود. انجام منظم تمرینات ورزشی می تواند باعث بهبود گردش خون در ناحیه شکم شده و با سفت شدن عضلات لگن و شکمی و همینطور انعطاف پذیری کمر و لگن جریان خون و اکسیژن رسانی نیز بهبود میابد.

مطلب پیشنهادی
خوردن سیر در بارداری+ فواید و مضرات سیر برای مادر و جنین

ورزش در قاعدگی بر خلاف تصور عموم درد را کاهش می دهد و به هیچ وجه درد را افزایش نمی دهد. درد های دوران قاعدگی بسته به شرایط هر فرد متفاوت است و اگر فردی درد شدید دارد با استراحت کردن و متوقف کردن ورزش و فعالیت های روزانه، تسکین نمیابد و از بین نمی رود. در دوران قاعدگی به دلیل ترشح ترکیباتی در رحم، بافت رحم و ماهیچه های کمری و شکمی منقبض می شود. به همین دلیل در این نواحی درد بیشتری احساس می شود که با انجام ورزشهای سبک می توان این درد ها را تسکین داد. همچنین این ترکیبات حساسیت های عصبی را بالا برده و باعث افزایش گردش خون می شود که با ورزش کردن می توان اکسیژن بیشتری به این نواحی رساند و در نتیجه اقباضات کاهش یافته و درد کمتری حس خواهد شد.

تاثیر ورزش در خونریزی قاعدگی

خانم ها باید به این نکته توجه کرده باشند که با افزایش فعالیت بدنی و ورزش در قاعدگی خونریزی نیز افزایش میابد. اما باید دانست که ورزش کردن در این دوران باعث خونریزی خیلی شدید، بی هوشی و از حال رفتن نمی شود. بهتر است بدانید میزان خونی که در هر ماه از دست می دهید به یک میزان است اما وقتی تحرک و جنبش دارید به دلیل بالا رفتن ضربان قلب که در نتیجه خون سریع تر پمپاژ می شود، خونریزی شدت پیدا می کند و این در حالی است که میزان خون از دست رفته یکسان است و همان مقداری است که باید از بدن خارج شود. پس با خیال راحت به ورزش در این دوران بپردازید.

مطلب پیشنهادی
عفونت واژن چیست؟ علل، علائم و راه های پیشگیری از آن

ورزش‌های مفید در دوره قاعدگی

نیم ساعت ورزش و داشتن فعالیت بدنی، روزانه می تواند باعث کاهش دردها در دوران قاعدگی شود. دلایل زیادی برای ورزش در قاعدگی را برایتان بر شماردیم. مهمترین دلیل این فعالیت ها و تاثیر مثبتشان در این دوره، افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن است. ورزش هایی را به شما پیشنهاد می دهیم تا در این دورانبتوانید از فایده درمانی و تسکین دهنده آنها بهره ببرید.

  • ورزش های هوازی: پیاده روی، ایروبیک، پیلاتس، دویدن و ورزش های چرخشی حس بد دوران قاعدگی را بدلیل ترشح هورمون اندورفین از بین می برند.
  • یوگا: تمرینات یوگا بیشترین تمرکز بر روی اعصاب و اکسیژن رسانی به بدن را دارد.
  • ورزش های کششی: با انجام ورزش های کششی می توان به رفع گرفتگی عضلات در این دوران کمک کرد.
  •  شنا کردن: با شنا کردن مفاصل نرم شده و فشارها از کمر کاسته می شود.

راهکارهای پیشنهادی برای کاهش اختلالات در طول ورزش در قاعدگی

  1. در شروع دوران قاعدگی و روزهای اول شدت تمرینات ورزشی را پایین بیاورید.
  2. در روزهایی که احساس درد وبی حالی بیشتری دارید یوگا کار کنید.
  3. قبل از تمرینات ورزشی از گرما درمانی و گرم کردن شکمی استفاده کنید.
  4. از رژیم غذایی درست بهره ببرید و غذاهای فست فود، شور و چرب پرهیز کنید تا انجام ورزش در قاعدگی موثرتر واقع شود.
  5. قبل و در حین ورزش آب بنوشید تا بدن آب از دسته رفته را تامین کند.
  6. لباس نخی و آزادتر بپوشید تا کمتر از تعریق در این دوران اذیت شوید.
  7. محصولات بهداشتی مناسب و درستی را انتخاب کنید تا در حین احساس ورزش کلافگی نکنید.
  8. سعی کنید وزنه زدن را به روزهای آخر دوران قاعدگی موکول کنید زیرا ممکن است به بدنتان فشار وارد کند.
  9. در این دوران بهتر است از پرش و ورزش هایی که با فرود آمدن ناگهانی همراه است تا جای ممکن پرهیز کنید.
  10. حین ورزش در قاعدگی عمیق نفس بکشید تا موجب آرامش کلی بدن شده و موجب کاهش گرفتگی ها در این دوران شود.
مطلب پیشنهادی
بیماری واریکوسل چیست؟ علل، راه های تشخیص و درمان آن