تغذیهغذاهای سالم

9 چاشنی جایگزین نمک برای خوشمزه و سالم شدن غذا

به جای نمک از چه چیزی استفاده کنیم؟
این سوالی است که خیلی از افراد برای تهیه غذای سالم و خوشمزه جویا می‌شوند. اغلب به گوش می‌رسد که نباید بیش از اندازه نمک مصرف کنیم. زیرا عوارض زیادی دارد. برای اینکه با این عوارض آشنا شوید و بهترین جایگزین نمک را بشناسید، ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت را دنبال کنید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با جایگزین نمک

چرا باید به جای نمک چاشنی دیگری انتخاب کنیم؟

خیلی از افراد بنا به تجویز پزشک باید از رژیم غذایی کم نمک پیروی کنند.
مصرف بیش از اندازه سدیم از طریق غذاهای مختلف کنسروی، بسته بندی شده، یخ زده، فست فودها و… امروزه بیش از گذشته رواج یافته است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری (CDC)، تقریبا 90 درصد مردم آمریکا بیش از مقدار توصیه شده، سدیم دریافت می‌کنند. به طور میانگین افراد بزرگسال روزانه 9 الی 10 گرم نمک استفاده می‌کنند. این میزان 2 الی 3 برابر بیشتر از میزان توصیه شده برای یک روز است.

جایگزین نمک

همه ما برای انجام خیلی از عملکردهای سلولی، عصبی و عضلانی به مقداری نمک یا سدیم و همینطور مواد معدنی و ترکیبات الکترولیتی نیاز داریم. اما بیمارانی که با مشکلات کلیوی یا فشار خون بالا درگیر هستند، باید کنترل شده از سدیم و نمک و حتی سایر ترکیبات معدنی استفاده کنند. مصرف نامتعادل نمک می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد:

  • هایپرتنشن یا فشار خون بالا (زمینه ساز خیلی از مشکلات دیگر است)
  • سکته یا حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • بروز بیماری‌های قلب و عروق
  • نارسایی کلیوی
  • بروز سنگ کلیه
  • پوکی استخوان
  • زمینه سازی برای سرطان معده
  • اختلال در نعوظ
مطلب پیشنهادی
شیر کاکائو بعد از ورزش چه فواید و ضرر هایی دارد؟

بهترین جایگزین نمک را بشناسید

با وجود تمام عوارضی که مصرف نامتعادل نمک به همراه دارد، باید در پی چند جایگزین برای نمک بود. در ادامه بهترین مواردی که می‌توان به جای نمک مصرف کرد را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. پوست یا آب مرکباتی همچون لیموترش یا نارنج را جایگزین کنید

بهترین جایگزین‌ها برای نمک، مرکبات هستند. به ویژه لیموترش و نارنج که طعم ترش و دلچسبی را هم برای غذا ایجاد می‌کند. آب لیموترش ماده‌ای اسیدی است و مانند نمک طعم غذا را تغییر می‌دهد و اصطلاحا آن را مزه‌دار می‌کند.

البته آب لیمو سنگی طعم ملایم‌تری از لیموی شیراز دارد. اما پوست لیمو سنگی طعم و عطر خیلی دلچسبی برای غذا می‌تواند داشته باشد. کافی است آن را رنده کنید و پودر آن را برای طعم دادن برای انواع غذا، سالاد، سس سالاد، مزه دار کردن انواع گوشت و ماهی استفاده کنید.
آب نارنج یا آب لیموترش را به تنوعی از غذاها اضافه کنید تا جذب آهن آنها را هم بالا ببرد.
رنده یا خلال پوست پرتقال هم گزینه بسیار خوبی است.

مطلب پیشنهادی
اگر خسته و کسل هستید، این خوراکی های انرژی زا را بخورید

2. انواع سرکه طعم خوبی به غذا می‌دهند

سرکه هم می‌تواند طعم بسیار خوبی برای انواع سس، سالاد، سوپ و آش یا حتی خورشت ایجاد کند. تنوع بالایی از سرکه‌ها وجود دارند که می‌توانید بسته به ذائقه خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. سرکه انگور، سرکه سیب یا سرکه بالزامیک از پرکاربردترین‌ها هستند.

سرکه بالزامیک طعمی ترش و تند دارد که کمی هم به شیرینی می‌زند. استفاده از این سرکه برای پخت و پز یا حتی انواع سالاد و سس طعمی طبیعی برای غذا ایجاد می‌کند و نیاز به مصرف نمک را کاهش می‌دهد.

جایگزین نمک

وقتی سرکه را جایگزین نمک کنید، به بهبود عملکرد قلب و عروق، بهبود سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد گوارش و خیلی از فواید دیگر دست یافته‌اید.

3. ترخون را جایگزین نمک کنید

ترخون طعمی تلخ اما خوشمزه و خوش عطر دارد. یکی از سبزیجاتی است که می‌توانید از آن برای تهیه خیلی از غذاها، سوپ و آش استفاده کنید. ترخون را خشک کنید و روی نیمرو، مرغ، ماهی، سالاد سبزیجات و سس‌ها اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی
خواص فوق‌العاده چلغوز (Chilgoza Pine) و روش مصرف

4. تهیه غذای فلفلی؛ ایده خوبی است

اضافه کردن کمی فلفل به غذا می‌تواند جای خالی نمک را پر کند. از فلفل در غذاهای مختلف به ویژه غذاهای فست فود و یا سنتی به خوبی می‌توان استفاده کرد.

یکی از بهترین گزینه‌ها پاپریکای دودی است که با خشک کردن فلفل پاپریکا روی آتش حاصل می‌شود. این ادویه خوشمزه را می‌توانید برای تهیه انواع سبزیجات خام و پخته یا مثلا حتی ذرت کبابی هم استفاده کنید. در حالت کلی انواع کباب و غذای سرخ شده هم با این ادویه، خوش طعم می‌شوند.

5. به غذا سیر بیفزایید

سیر یکی از طعم دهنده‌های عالی برای غذا است. خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد اما کالری کمی به بدن می‌رساند. از سیر می‌توانید برای طعم‌دار کردن انواع غذاهای گوشتی استفاده کنید. اما در کنار سبزیجات هم طعم بسیار مطلوبی را ایجاد می‌کند. کمی فلفل و سیر در کنار هم می‌توانند عطر و طعم دلچسبی را برای غذا ایجاد کنند.
از پودر سیر هم می‌توانید جایگزین نمک استفاده کنید یا اینکه آن را با نمک ترکیب کنید تا هنگام استفاده در غذا، مقدار کمتری را اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی
زنجبیل در بارداری با 10 فایده مهم + ممنوعیت‌های مصرف

6. غوره و آبغوره استفاده کنید

یکی دیگر از طعم‌دهنده‌های ترش مزه غوره هست. می‌توانید از آبغوره و غوره فریز شده به عنوان یکی از بهترین طعم دهنده‌های غذا استفاده کنید. این چاشنی برای افرادی که فشار خون بالایی دارند گزینه بسیار خوبی است. زیرا برای کاهش فشار خو بالا نیز می‌تواند موثر باشد. اما به تنهایی نباید به آن اکتفا کرد و بهتر است در کنار سایر راهکارهای درمانی از آن کمک گرفت.
سعی کنید انواع بدون نمک را تهیه و استفاده کنید.

7. از مصرف شوید خشک و تازه غافل نشوید

شوید تازه یا خشک می‌تواند طعم دهندگی خوبی برای غذا به همراه داشته باشد. برای طعم دادن به انواع سس، ماهی، خیار و سیب زمینی تنوری می‌توانید از شوید خشک به جای نمک استفاده کند.

8. رزماری تهیه کنید

از پودر رزماری خشک شده برای طعم دادن به انواع غذا استفاده کنید. در تهیه خورش، انواع کباب، سبزیجات تنوری، انواع سس و حتی نان به جای نمک اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی
تغذیه ورزشی مناسب برای ورزشکاران چگونه باید باشد؟

9. زنجبیل را جایگزین نمک کنید

یکی دیگر از ادویه‌های عالی که برای طعم دادن به غذا می‌توانید استفاده کنید، زنجبیل است. این ادویه خاصیت ضدالتهابی بالایی دارد و برای غذاهای طعم‌داری مانند انواع سوپ و عدسی مناسب است. مقدار خیلی کمی از آن را به غذا اضافه کنید تا طعم و عطر مطلوبی از آن را داشته باشید.
نوع تازه و پودر شده‌ی آن کاملا مناسب هستند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با جایگزین نمک

شما بگویید

در این مقاله به معرفی جایگزین نمک پرداختیم. تنوعی از آنها را برای غذاهای مختلف می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که پیشنهاد یا جایگزین خوبی برای نمک استفاده می‌کنید، حتما به ما و سایر همراهان کوئیک فیت در قسمت ارسال دیدگاه‌ها معرفی کنید.

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *