ورزش تای چی

ورزش تای چی با تمرکز بر ذهن و بدن، به عنوان یک هنر رزمی در چین پایه‌گذاری شده است. این نوع ورزشِ ذهنی، می‌تواند به طور همزمان روی حفظ قدرت، تعادل و انعطاف‌پذیری بدن تاثیرگذار باشد. از آن برای بالا بردن کیفیت عمر در هر سنی می‌توان بهره گرفت. با وجود این ویژگی‌ها، لازم است توضیحات کاملتری را در مورد آن دانست.

آشنایی کامل با ورزش تای چی

ورزش تای چی به عنوان مدیتیشن پویا نیز معرفی می‌شود اما از آنجایی که حرکات آن وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد، بهتر است از آن به عنوان حرکت درمانی یاد کرد. طبق بسیاری از شواهد، این ورزش ذهنی-بدنی در بهبود بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آنها جلوگیری می‌کند.

هر فردی می‌تواند تای چی را شروع کند حتی اگر در بهترین وضعیت سلامت و یا تناسب اندام نباشد. در تمرینات سبک و حتی سنگین تای چی، حرکات کاملا آهسته انجام می‌شوند.

انجام تمرینات تای چی

جالب است بدانید نام‌گذاری حرکات این ورزش اغلب از ادغام نام حیوانات و هنرهای رزمی یا برخی شخصیت‌های پایه‌گذار حرکات گرفته شده است. مثلا حرکتی به نام “درنای سفید بال‌هایش را باز می‌کند” نام یکی از حرکات تای چی است.

مطلب پیشنهادی
ورزش پیلاتس چیست؟ + 8 مورد از مهمترین اصول آن

در انجام این تمرینات باید نفس‌های عمیق انجام شود و همانطور که در مدیتیشن به انجام حرکات توجه و تمرکز می‌شود، باید روی فرم انجام دادن حرکت تمرکز کرد. حرکات تای چی کاملا با سایر تمرینات متفاوت هستند؛ دقت کنید:

  • عضلات در حال انقباض قرار نمی‌گیرند و به حالت انبساط در می‌آیند
  • مفاصل کاملا کشیده، باز و خم نمی‌شوند
  • باید در حین انجام روی احساسات بدنی، مراقبه و تمرکز کامل داشت
  • هر فردی با هر شرایط جسمانی می‌تواند خود را با حرکات تای چی تطبیق دهد
  • افراد با محدودیت‌های حرکتی می‌توانند از این ورزش بدون آسیب وارد شدن به بدن نتیجه بگیرند
  • حرکات آن به صورت دورانی هستند و فشاری برای انجام آنها به بدن وارد نمی‌شود

باورهایی در مورد تای چی

برای شروع به انجام ورزش تای چی نیازی نیست تمام اصطلاحاتی که از زبان چینی آورده شده است را آموزش ببینید. زیرا برای لذت بردن و بهره‌مندی از فواید این ورزش، به آنها نیازی ندارید و فقط باید شروع کنید. اما بهتر است برای درک بهتر از رویکردهای این ورزش به مفهوم دو اصطلاح زیر توجه کنید:

  • چی (QI): نیروی حیات که در سراسر بدن جاری است، منجر به جریان صحیح در بدن و رفع انسدادها می‌شود.
  • یین و یانگ (Yin and Yang): عناصر متضادی وجود دارند که طبیعت را ساخته‌اند و باید هماهنگی بین آنها برقرار کرد. تای چی به داشتن و تقویت تعادل در این بین کمک می‌کند.
مطلب پیشنهادی
افزایش وزن بدنسازی با 5 راهکار بسیار مهم و سلامت

مهمترین نکات برای شروع تای چی

شروع ورزش تای چی

برای اینکه تای چی را شروع کند و در برنامه ورزشی خود قرار دهید، بهتر است نکاتی را مد نظر داشته باشید. این نکات به پیشرفت و نتیجه بهتر از این ورزش می‌انجامند. این ورزش به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارد و بهتر است از آن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و برای درمان بیماری کمک گرفت.

1. مشورت با پزشک

در صورتی که مشکلات اسکلتی-عضلانی یا محدودیت حرکت، مصرف داروهای سرگیجه‌آور یا مشکلاتی در ناحیه سر وجود داشته باشد، باید حتما از پزشک در رابطه با انجام تمرینات تای چی مشورت کرد. با توجه به اینکه این ورزش ایمن است، احتمال اینکه پزشک فرد را به انجام حرکات تشویق کند، زیاد است.

2. از اصطلاحات نترسید

اسامی مانند وو، یانگ و چنگ به خاطر بزرگداشت افرادی که برخی از حرکات تای چی را ابداع کرده‌اند، بر روی برخی حرکات نهاده شده است. برخی از انواع آن بر تای چی رزمی متمرکز هستند تا به کاهش استرس و بهبود بیماری‌ها کمک کنند.

مطلب پیشنهادی
راه های لاغر شدن سریع در خانه فقط با 13 گام بسیار موثر

برخی از حرکات کوتاه هستند و روی تمرکز بر تنفس و مراقبه تمرکز دارند و برخی دیگر بر توالی حرکات طولانی انجام می‌شوند. بهتر است تمرینات را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنید و درگیر اسامی مختلف آن نشوید.

3. برای شروع، مربی خوب پیدا کنید

هیچ مدرکی برای مربی‌گری حرفه‌ای تای چی وجود ندارد. برای پیدا کردن مربی با تجربه از مشورت با دیگران، پزشک و بررسی‌های خودتان کمک بگیرید. به دنبال مربی با تجربه باشید تا تناسب اندام، سلامت و شرایط بدنی شما را در نظر بگیرد.

4. مشاهده کلاس‌ها و تمرینات تای چی

شرکت در کلاس‌های تای چی شاید بهترین راه برای یادگیری باشد. از این طریق به حرکات مربی توجه می‌کنید و از تجربه دیگران بهره‌مند می‌شوید. اغلب می‌توانید کلاس و تمرینات را مشاهده کنید که متوجه مناسب بودن جو با سلائق خود خواهید شد.

تمرینات تای چی

برای شروع می‌توانید از ویدئوهای آموزشی ورزش تای چی کمک بگیرید. این حرکات را در خانه یا هر محیط دیگری می‌توانید انجام دهید. حتی کتاب‌هایی نیز در مورد آموزش این هنر رزمی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید اما ممکن است آموزش از روی عکس کمی سخت باشد.

مطلب پیشنهادی
خواص ماکارونی در بدنسازی | 6 دلیل برای خوردن ماکارونی

5. انتخاب لباس راحت

پوشیدن لباس راحت به شما کمک می‌کند که حرکات را بهتر و راحت‌تر انجام دهید. می‌توانید پابرهنه باشید یا کفش سبک بپوشید. کفش بهتر است طوری باشد که تعادل شما را به هم نزند. کفش‌ها بهتر است کفی نازکی داشته باشند تا زمین را کمی حس کنید و اغلب کفش‌های مخصوص دویدن برای این ورزش مناسب نیستند.

6. ارزیابی پیشرفت

طبق تحقیقات پزشکی، آموزش دوره‌های ابتدایی ورزش تای چی به مدت 12 هفته طول می‌کشد؛ طوری که یک یا دو بار در هفته این تمرینات انجام شده باشند. در انتهای این دوره تمرینی، فرد متوجه خواهد شد که چه تغییرات جسمی و روحی برایش ایجاد شده است و آیا از تای چی خوشش آمده است یا خیر؟

آنچه در ورزش تای چی باید انجام داد

  • گرم کردن
  • انجام حرکات آسان
  • شل کردن عضلات و مفاصل
  • تمرکز بر روی دم و بازدم و همینطور بدن
  • حرکات باید طبق سن و شرایط بدنی انتخاب شوند
  • چرخش آرام سر یا بردن به عقب و جلو به صورت کاملا آرام
مطلب پیشنهادی
ترامپولین چیست؟ 12 تاثیر مهم آن بر سلامت جسم و روان

بدون رنج، گنج میسر نمی‌شود

اگرچه ورزش تای چی بسیار آرام است و باعث نفس نفس زدن نمی‌شود اما بر قدرت عضلات، تعادل بدن، انعطاف پذیری و آمادگی برای تمرینات هوازی تاکید دارد.

  • با اینکه در این ورزش وزنه‌ای به کار برده نمی‌شود اما قدرت عضلانی را برای فرد با تقویت بالاتنه، عضلات مرکزی کمر و شکم، قسمت‌های فوقانی و تحتانی به همراه دارد.
  • یکی از نتایج تمرینات تای چی، انعطاف پذیری برای تمام قسمت‌های بدن و تقویت قدرت است.
  • بالا رفتن سن، سبب نداشتن درک درست از فضا می‌شود که با تای چی می‌توان داشتن تعادل را تقویت کرد.
  • با توجه به شدت و سرعت حرکات، از ورزش تای چی برای هوازی نیز می‌توان استفاده کرد. پیش از شروع هوازی بهتر است تای چی انجام داد.

جمع‌بندی

ورزش تای چی مجموعه‌ای از حرکات آرام هستند که بر روی قدرت بدن و سیستم دم و بازدم تمرکز می‌کند. انجام این تمرینات تاثیرات فوق العاده جسمی و روحی را به همراه دارد. اما برای شروع و انجام صحیح حرکات باید از مربی حرفه‌ای و با تجربه کمک گرفت.

مطلب پیشنهادی
7 مورد ورزش هوازی بسیار موثر برای لاغری و بالا بردن متابولیسم

منبع: health.harvard

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید