رژیم زون

رژیم زون از جمله رژیم‌های کاهش وزنی است که در آن میزان مشخصی از انواع کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها باید مصرف کرد. از طرفی طی کردن این رژیم با رعایت نکات آن، موجب سلامتی و بهبود عملکرد بدن خواهد شد.

در رابطه با این رژیم در ادامه متن توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد که افرادی که قصد کاهش وزن دارند به کمک آن بتوانند روشی درست را پیش گرفته تا به تناسب اندام دست یابند. با ما همراه باشید.

رژیم زون چیست؟

رژیم زون یا zone diet به افراد می‌آموزد که چگونه از ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها به اعتدال در رژیم غذایی خود استفاده کنند. در طول این رژیم کاهش وزن، حدود 40 درصد از مواد خوراکی که استفاده می‌شود کربوهیدرات است و 60 درصد باقیمانده به نسبت مساوی از پروتئین و چربی تشکیل خواهد شد.

در طول این رژیم کاهش وزن، قند خون به مرور زمان کاهش خواهد یافت، زیرا کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین در طول این رژیم مصرف می‌شوند که در این زمینه بسیار موثر هستند.

رژیم زون چیست؟

در طول این رژیم فرد گرسنگی کمتری را احساس خواهد کرد، زیرا در طول آن مصرف کربوهیدرات سالم و پروتئین وجود دارد.

رژیم زون چه روندی را دارد؟

در این رژیم فرد باید پروتئینی را استفاده کند که چربی کمتری به بدن می‌رساند و علاوه بر آن باید کربوهیدرات سالم در طول روز استفاده شود. از این طریق چربی‌سوزی در بدن افزایش خواهد یافت و در مقابل آن التهابات بدن نیز کاهش خواهد یافت.

مطلب پیشنهادی
رژیم لاغری 1200 کالری ؛ کاهش وزنی سریع با 7 ایراد

در این رژیم کاهش وزن، 5 وعده غذایی وجود دارد؛ 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده که حتما باید در آنها پروتئین مصرف شود. هدف اصلی این رژیم، کاهش التهابات بدن به شمار می‌رود که در نتیجه‌یِ فیبرِ دریافتیِ کمتر برای بدن ایجاد خواهد شد. این وعده‌های غذایی نباید بیشتر از 5 ساعت با یکدیگر فاصله داشته باشند.

بدن فرد در هر وعده اصلی در این رژیم، مقدار قابل ملاحظه‌ای پروتئین، مانند سینه مرغ، باید دریافت کند. همانطور که گفته شد تنظیمی متعادل از درشت مغذی‌هایی از جمله پروتئین، کربوهیدرات و چربی باید در روز مصرف شود.

بایدها و نبایدهای رژیم زون

در رژیم‌های کاهش وزن، بسیاری از افراد بر این باورند که می‌توانند تنها با کنترل تغذیه به وزن ایده‌آل دست یابند. که البته نمی‌توان گفت این باور غلطی است ولی باید برای دست یافتن به وزن ایده‌آل، گزینه‌هایی مانند خواب کافی و فعالیت بدنی مناسب را نیز در طول روز داشت تا وزن اضافی سریع‌تر کاهش یابد. نکات زیر را نیز در این رژیم باید در نظر داشته باشید:

  • باید کربوهیدرات‌های طبیعی در این رژیم مصرف شوند.
  • مصرف گوشت‌های کم چرب باید در این رژیم جدی گرفته شوند.
  • فعالیت بدنی مناسب برای افزایش متابولیسم بدن در طول رژیم زون نیاز است.
مطلب پیشنهادی
رژیم دش (Dash) چیست؟ کاهش وزن یک هفته‌ای + تنظیم فشارخون و کلسترول

معایب و مزایای رژیم زون چیست؟

این رژیم کاهش وزن نیز مانند سایر رژیم‌های کاهش وزن که بر برخی از مواد غذایی تاکید دارند و یا برخی دیگر را حذف کرده‌اند، فواید و معایبی به همراه دارد. فوایدی که برای آن می‌توان در نظر گرفت شامل موارد زیر می‌شود:

  • سطح انسولین ثابت خواهد شد و در نتیجه آن متابولیسم بدن افزایش یافته و کاهش وزن را در پی خواهد داشت.
  • فرد با اینکه کالری محدودی دریافت می‌کند، اما گرسنگی احساس نخواهد کرد.
  • التهابات دستگاه گوارشی به ویژه روده توسط این رژیم کنترل می‌شوند.
  • کاهش وزن متناسبی برای فرد ایجاد خواهد شد.
  • افزایش انرژی و سرزندگی از ویژگی‌های بارز این رژیم کاهش وزن است.
معایب و مزایای رژیم زون

تمام این مزایا برای روند یک رژیم ایده‌آل بسیار مناسب هستند. اما بهتر است کمی واقع‌گرایانه این رژیم را نگاه کنیم تا از معایب آن که شامل موارد زیر می‌شود با خبر شویم:

  • مصرف کربوهیدرات بیش از حد در این رژیم ممکن است برای برخی افراد افزایش وزن را به همراه داشته باشد.
  • در این رژیم برای بیماران هیچ گزینه‌ای را در نظر نگرفته است که خود سبب مبتلا شدن بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی خواهد شد.
  • با مصرف کربوهیدرات فرآوری شده ممکن است سلامت کل بدن به خطر افتد.
  • برای بیماران مبتلا به دیابت اصلا مناسب نیست.
مطلب پیشنهادی
رژیم ویت واچرز چه قوانینی دارد؟ بایدها و نبایدهای این روند لاغری

مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در رژیم زون

مواد غذایی رژیم زون

مصرف گزینه‌هایی از جمله موارد زیر در این رژیم مجاز است:

  • منابع پروتئینی از جمله گوشت گاو، مرغ، ماهی، سویا، شیر
  • چربی‌های غیر اشباع از جمله آووکادو، بادام، روغن زیتون
  • کربوهیدرات با شاخص گلیسمیک پایین از جمله سیب، اسفناج، قارچ و جو دوسر

در کنار این مواد غذایی که فرد مجاز به مصرف آنها است، باید از مصرف مواد غذایی از جمله موارد زیر پرهیز شود:

  • سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، هویج، نخود
  • میوه‌های بسیار شیرین مانند موز و انگور
  • کربوهیدرات فرآوری شده مانند نان و پاستا
  • شیرینی‌جات مانند انواع کیک و شیرینی
  • نوشیدنی‌های کافئین دار از جمله چای سیاه و قهوه

نکات مهم تکمیلی رژیم زون

در این متن به طور کامل هر آنچه که به رژیم زون مربوط می‌شود را بررسی کردیم. بهتر است برای کاهش وزن اصولی از پیش گرفتن رژیم‌هایی که برخی مواد غذایی را به طور کامل حذف می‌کنند، پرهیز شود تا آسیبی به بدن نرسد.

مطلب پیشنهادی
رژیم شوک 2 هفته‌ای برای کاهش وزن 7 کیلویی و رهایی از استپ وزنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید