سیب از جمله میوه‌هایی است که نقش بسیار زیادی برای بهره‌مندی از سلامتی ایفا می‌کند. مصرف روزانه آن در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی خواهد داشت. در این متن موضوعاتی با عناوین زیر در مورد این بمب انرژی ارائه خواهیم کرد.

  • مواد مغذی موجود در سیب
  • فواید آن برای بدن
  • مصرف متعادل و نا متعادل آن
  • ضرورت مصرف و منع مصرف

سیب میوه‌ای برای مصرف همه

این میوه خوراکی خوشمزه، خوش عطر و پر خاصیت در بسیاری از مناطق روی زمین وجود دارد. به همین دلیل در بسیاری از مواد غذایی مانند انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها، انواع سالاد، انواع دسرهای خوش طعم، مربا وبسیاری از مواد خوراکی و غذایی دیگر از آن استفاده می‌کنند.

فواید و خواص سیب

ناگفته نماند که این میوه پرخاصیت در ابتدا در شمال اروپا یافت شده است و با گذر زمان به سایر نقاط جهان منتشر شده و کشت شده است.

تحقیقات نشان داده است این ماده غذایی پرخاصیت به تنهای می‌تواند نیاز بدن به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد غذایی را تامین کند. از این رو بسیاری از افراد از سیب به عنوان یک غذای کامل یاد می‌کنند. به تنهایی بهترین میان وعده محسوب می‌شود که می‌تواند از خوردن میان وعده‌های غیر مفید برای بدن جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی
مزیت شگفت انگیز اثبات شده از خواص چای سبز + مضرات چای سبز

تنوع انواع سیب

سیب در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد. ترش و شیرین آن را بسته به سلیقه فرد می‌توان در میوه و تر‌ه‌بارها یافت. در ایران درخت سیب در مناطق مختلف از جمله ارومیه، دماوند، رودسر و لاهیجان و بسیاری از شهرهای دیگر وجود دارد که به سایر قسمت‌ها ارسال می‌شود.

سیب گلاب، دماوندی، ترش، لبنانی، سیب سبز و بسیاری دیگر از انواع آن در ایران کشت می‌شود که تامین کننده تمام سلیقه‌ها می‌توانند باشند.

مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در سیب

سیب ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است. ویتامین C از جمله ویتامین‌های موجود در آن است که سبب در بر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی در آن شده است. به همین دلیل با مصرف آن بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد به عنوان یک نیروی مقاوم و قوی عمل خواهد کرد.

انواع ویتامین‌های گروه ویتامین B در این میوه وجود دارد که به عنوان یک B Complex حاوی ویتامین‌های از جمله تیامین، ویتامین B6 و ریبوفلاوین می‌شود.

مطلب پیشنهادی
خواص انبه برای تضمین سلامتی (11 مورد کامل و موثر)

مواد مغذی و ویتامین های سیب

علاوه بر این ویتامین‌ها لازم به ذکر است که سیب سرشار از فیبر است. رژیم غذایی که حاوی فیبر باشد، کمک می‌کند تا فرد زندگی و کیفیت عمر بالاتری را تجربه کند. مصرف یک عدد از این میوه در طول روز سبب تامین 12 درصد از نیاز بدن به فیبر خواهد شد. در ضمن همین موضوع سبب دفع کلسترول بد خون نیز خواهد شد.

دیگر مواد معدنی که در این میوه وجود دارد شامل فسفر، مس، منگنز، کلسیم و پتاسیم می‌شود. سیب سرشار از ترکیبات پلی فنلی است که سبب محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد خواهد شد.

فواید و خاصیت‌های سیب برای سلامتی

این میوه خاصیت‌های بسیاری را برای بدن به همراه دارد که به همین دلیل بسیاری از پزشکان تغذیه مصرف روزانه حداقل یک عدد از آنرا در رژیم غذایی به همه افراد توصیه کرده‌اند. در این قسمت سعی بر معرفی خواص سیب خواهیم داشت که با آشنایی با آنها بتوان از این میوه پر خاصیت در رژیم غذایی بهره گرفت.

مطلب پیشنهادی
قرص لاغری ادیوس و تاثیر آن در کاهش وزن + عوارض احتمالی

سیب مفید برای تنظیم قند خون و کنترل دیابت

پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی که در ترکیبات سیب وجود دارند، موجب متعادل ساختن سطح سوخت و ساز بدن می‌شوند و از طرفی دیگر سبب کاهش سرعت جذب خون در بدن خواهد شد. از طرفی دیگر مصرف مداوم آن برای بسیاری افراد می‌تواند از ابتلا به دیابت و بالا رفتن قند خون بکاهد.

بهبود و تضمین سلامت سیستم عصبی

کورستین از جمله آنتی اکسیدان‌ها و یکی از 2 ترکیبی به شمار می‌رود که سبب کاهش از بین رفتن سلول‌ها بر اثر التهابات و اکسیداسیون سلول‌های عصبی خواهد شد. علاوه بر این موضوع، خوردن سیب به حالت‌ها مختلف مثل آب سیب یا حتی خشک شده آن کمک می‌کند تا انتقال دهنده‌های عصبی بهبود یابد و از بروز آلزایمر جلوگیری کند و حتی سبب بهبود و درمان نیز شود.

تقویت لثه‌ها به کمک این میوه مقوی

اسید مالیک موجود در سیب سبب شده است تا ترشح بزاق دهان تقویت شود که این موضوع سبب از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
ترنج جزء کدام دسته از میوه ها است و چه فوایدی برای بدن دارد؟

تقویت دندان و لثه با سیب

همچنین سیب با سرشار بودن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی سبب تقویت دندان‌ها خواهد شد. فیبر موجود در این میوه پرخاصیت نیز سبب تقویت لثه‌ها خواهد شد که لبخندی زیبا را برای فرد به همراه خواهد داشت.

کاهش کلسترول به کمک سیب

فیبر پکتین و پلی فنول‌های آنتی اکسیدان موجود در سیب می‌توانند به کاهش کلسترول بد خون منجر شوند. علاوه بر آن می‌توانند اکسید کلسترول خوب را کاهش دهند که این موضوع سبب می‌شود خون در عروق خونی حرکتی روان داشته باشند و به عضلات قلب و رگ‌های خونی آسیبی وارد نشود.

مفید برای درمان یبوست

به کمک فیبر موجود در سیب می‌توان به درمان یبوست و بسیاری از مشکلات معده پرداخت. فیبر پکتین سبب نرم شدن حرکات روده خواهد شد. فیبر مقداری زیادی از حجم معده را پر کرده و مقدار مدفوع را افزایش می‌دهد که این موضوع سبب دفع هر چه راحت‌تر مواد باقیمانده در معده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
انجیر چه خواص و مواد مغذی برای سلامتی بدن دارد؟

سیب برای زیبایی و سلامت پوست

این میوه معطر و خوش طعم به صورت خوراکی و همینطور به صورت موضعی برای زیبایی پوست بسیار موثر خواهد بود. استفاده خوراکی از آن به دلیل داشتن ویتامین‌های فراوان سبب خواهد شد که بافت پوست شفاف و صاف شوند.

علاوه بر مصرف خوراکی نیز از آن می‌توان به صورت موضعی استفاده کرد که در تهیه بسیاری از ماسک‌ها نتیجه موثری را بر جای خواهد گذاشت. حتی پوست سیب نیز می‌تواند به تنهایی چین و چروک‌های اطراف چشم را از بین برده و سبب آبرسانی به پوست شود.

خواص سیب برای درمان سرطان و پیشگیری از آن

این میوه برای جلوگیری از التهاب و پیشرفت غدد سرطانی بسیار موثر خواهد بود. مصرف روزانه حتی 1 عدد از این میوه می‌تواند از ابتلا به سرطان پستان در خانم‌ها جلوگیری کند.

علاوه بر این موضوع به دلیل داشتن فیبر بالا سبب جلوگیری از ابتلا به سرطان روده و علاوه بر آن سبب جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه خواهد شد. خواص این میوه طی تحقیقات علمی بسیاری به اثبات رسیده است.

مطلب پیشنهادی
خواص موز و مواد مغذی موجود در آن برای سلامتی بدن

سیب برای بهبود کم خونی

از خشک شده آن در آجیل میوه حتما برای بهبود کم خونی بهتر است استفاده کرد. تازه و حتی آب آن نیز در رژیم غذایی روزانه به عنوان میان‌وعده‌ای عالی برای تامین هموگلوبین خون خواهد بود. از این رو می‌توان به بهبود اکسیژن‌رسانی، رفع خستگی و تامین انرژی بدن پرداخت.

سلامت قلب به کمک سیب

این میوه یکی از بهترین میوه‌هایی است که در تمام فصول می‌توان آنرا تهیه کرد. سیب کمک می‌کند تا فشار خون تنظیم شده، سبب کاهش کلسترول شده و جذب کلسترول بد را کاهش دهد. این موارد گزینه‌هایی هستند که در سلامت قلب بسیار موثر خواهند بود.

مفید برای کاهش وزن و لاغری

افرادی که تصمیم به کاهش وزن و تناسب اندام دارند، بهتر است سیب را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند. سیب سرشار از فیبر است که به همین منظور کمک می‌کند تا فرد مدت زمان طولانی‌تری را سیر باشد. این موضوع کمک می‌کند تا از ریزه‌خواری‌ها و مصرف میان‌وعده‌های غیر مفید جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی
خواص زیتون در 7 مورد بسیار مهم کلی و ضامن سلامتی

کاهش وزن با سیب

علاوه بر این موضوع، فیبر مدت زمان طولانی را در بدن برای هضم شدن باقی خواهد ماند که همین موضوع سبب می‌شود تا مدت زمان بیشتری در طول رژیم غذایی فرد سیر باشد.

موارد منع مصرف سیب و مضرات مصرف بیش از حد آن

همانطور که اشاره شد، سیب خواص بسیار زیادی را برای سلامتی بدن به همراه خواهد داشت. از این رو می‌توان آنرا در رژیم غذایی جای داد. اما در بسیاری از رژیم‌های غذایی تاکید بر رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی شده است.

این میوه خواص بسیاری را دارد و از آن می‌توان روزانه تا حدود 5 عدد در فواصل مختلف استفاده کرد. باید دقت داشت که اگر به درستی جویده نشود، ممکن است سبب رودل کردن شده و مشکلات متعددی را برای معده به همراه داشته باشد.

همینطور افرادی که از مشکلات معده رنج می‌برند بهتر است آن‌را به صورت پخته شده و کمپوت شده آن استفاده کرد. زیرا هضم آن کمی برای معده سخت خواهد بود و به ویژه اگر زخم معده وجود داشته باشد باید از مصرف خام آن پرهیز کرد.

مطلب پیشنهادی
بهترین میوه ها برای سرماخوردگی کدامند؟ 5 تا از موثرترین آنها

نگهداری از سیب

گاهی با دیدن باغ‌هایی که درخت‌های سیب فراوانی دارند، هوس خرید این میوه ایجاد خواهد شد. تهیه چند کیلو از آن می‌تواند برای مدت زمان طولانی نیاز به مصرف این میوه را رفع کند. اما مشکل اصلی نگهداری از آن است. چگونه از سیب نگهداری کنیم که خراب نشود؟

نگهداری از سیب

کار دشواری نیست و برای نگهداری از آن و استفاده از ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن می‌توان آنها را در پارچه‌ای خشک پیچید و در یخچال نگه داشت. سعی کنید سیب‌های رسیده‌تر را جدا کرده و ابتدا از آنها مصرف کنید تا خراب نشوند و سبب خراب شدن بقیه میوه‌ها نشوند.

سخن پایانی

سیب به عنوان یکی از میوه‌هایی که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده کامل باشد که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. پس حتما از آن در رژیم غذایی روزانه به اعتدال استفاده کنید.