دلیل چاقی

دلیل چاقی و اضافه وزن ممکن است خیلی از عاداتی باشند که روزانه با آنها سر و کار داریم.
در واقع باید در نظر داشته باشید که اضافه وزن و چاقی، ارتباط مستقیمی با عادات غذایی و سبک زندگی ما دارد. اما در برخی از موارد عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند زمینه ساز چاقی و اضافه وزن ما شوند. گاهی ممکن است با اینکه برنامه غذایی اصولی داریم و ورزش منظم را هم در برنامه روزانه خود جای داده‌ایم، باز هم دچار اضافه وزن شویم.
در این مقاله از سایت کوئیک فیت قرار است عواملی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند ولی زمینه چاقی و اضافه وزن را فراهم می‌کنند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با چاقی و اضافه وزن

مطلب پیشنهادی
8 گام تا تغذیه سالم ؛ تنظیم رژیم غذایی اصولی با نکات تغذیه‌ای

1. ژنتیک؛ موثرترین دلیل چاقی و اضافه وزن

یکی از دلایل مهم و موثری که برای چاقی و اضافه وزن می‌توان معرفی کرد، ژنتیک است. فرزندانِ افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، به احتمال زیاد دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند. زیرا سبک تغذیه روی ژن‌های عامل چاقی تاثیر مستقیم می‌تواند داشته باشد.
ژنتیک نقش به سزایی در چگونگی هضم غذا توسط بدن، سوخت و ساز بدن و همینطور ذخیره چربی در بدن دارد.

دلیل چاقی

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که رژیم غذایی و فعالیت بدنی در کنار این عوامل می‌تواند تاثیر بالقوه‌ای روی بالا رفتن وزن داشته باشد. افرادی که زمینه چاقی و اضافه وزن دارند بیشتر باید روی سبک زندگی خود توجه داشته باشند. زیرا می‌توانند با اصلاحاتی در سبک زندگی و بهبود آن، به کنترل چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی بپردازند.

2. وابستگی غذایی عمده‌ترین دلیل چاقی

خیلی از خوراکی‌ها و مواد غذایی وجود دارند که باعث حس لذت در مغز می‌شوند. یعنی با نوش جان کردن آنها مرکز پاداش و لذت را در مغز فعال می‌کنند. اغلب این خوراکی‌ها شامل خوراکی‌های چرب و شیرین می‌شود.

مطلب پیشنهادی
پروتئین سویا ؛ بررسی نگرانی‌های مهم در مورد مصرف آن

جالب است بدانید وابستگی و احساس خوشایند با این گروه از خوراکی‌ها را می‌توان با مخدرهایی مانند نیکوتین یا حتی الکل مقایسه کرد. این گروه از ترکیبات وابستگی غذایی به همراه دارند و فرد به استفاده از آنها عادت می‌کنند. در نتیجه خیلی سخت می‌توان وابستگی به استفاده از این خوراکی‌ها را کنار گذاشت.

استفاده بیش از اندازه شکر سبب تغییرات هورمونی در بدن و تغییر در ساختار بیوشیمی بدن می‌شود. در نتیجه بدن به انسولین و ذخیره انرژی بیشتر عادت می‌کند. باید در نظر داشته باشید که می‌توان با جایگزینی‌های مناسب و تغییراتی در عادات غذایی، وابستگی غذایی و این دلیل چاقی را در حد به سزایی تحت کنترل قرار داد.

3. مقاومت به انسولین

یکی از هورمون‌های بسیار مهم در بدن که وظیفه تنظیم ذخیره سازی انرژی را در بدن بر عهده دارد، انسولین است. مهمترین وظیفه این هورمون ذخیره سازی چربی در سلول‌های شکم محسوب می‌شود. انسولین باعث می‌شود گلوکز یا همان قند وارد سلول‌ها شود تا انرژی تامین شود. وقتی سبک غذایی سالم نباشد، زمینه مقاومت به انسولین در فرد به شدت بالا می‌رود. مقاومت به انسولین یعنی اینکه سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند.

مطلب پیشنهادی
تغذیه ورزشی مناسب برای ورزشکاران چگونه باید باشد؟

در بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، به دلیل اینکه سطح انسولین بالا است، انرژی به جای اینکه صرف سوخت و ساز بدن شود، در سلول‌های شکم ذخیره می‌شود. این موضوع هر قدر بیشتر ادامه داشته باشد، بیشتر زمینه چاقی و اضافه وزن فراهم می‌شود.

کاهش دادن میزان مصرف قندهای ساده و در مقابل آن افزایش دادن میزان مصرف غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، می‌توادد به کاهش سطح انسولین در بدن کمک شایانی برساند. حتی این موضوع به کاهش کالری دریافتی هم کمک می‌کند که خود به عنوان راهکاری برای کاهش وزن ولاغری می‌تاند به کار برده شود.

4. استفاده از بعضی داروها

گزینه دیگری که به عنوان دلیل چاقی ممکن است سبب بالا رفتن وزن در خیلی از افراد شود، داروهای مصرفی هستند. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهای تجویزی برای اختلالات روحی و روانی، یا داروهای کنترل قند خون، می‌توانند زمینه بالا رفتن وزن را فراهم کنند.

دلیل چاقی

این گروه از داروها می‌توانند عملکرد اندام‌ها و ارگان‌های بدن یا حتی مغز را تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه روی متابولیسم بدن، افزایش اشتها و در حالت کلی زمینه سازی برای چاقی و اضافه وزن تاثیر مستقیم خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی
برای لاغری شکم چه بخوریم ؟ 11 خوراکی برای کمر باریک

5. مقاومت نسبت به لپتین

یکی دیگر از هورمون‌های که تاثیر به سزایی در چاقی و اضافه وزن دارد، لپتین است. این هورمون در سلول‌های شکم ترشح می‌شود. نکته مهم اینجاست که وقتی چربی اطراف شکم بالا رود، سطح این هورمون در خون نیز افزایش می‌یابد.

افرادی که در محدوده وزن سلامت خود هستند، سطح بالای لپتین بدن آنها به کاهش اشتهایشان کمک می‌کند. وقتی این هورمون به درستی عمل کند، روی مغز تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه ذخیره چربی نیز کنترل خواهد شد. ولی وقتی اختلال در عملکرد این هورمون ایجاد شود، زمینه بالا رفتن وزن و چاقی هم فراهم خواهد شد.

6. نداشتن خواب کافی

در نگاه اول ممکن است داشتن خواب کافی، از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. ولی باید در نظر داشته باشید که وقتی خواب کافی نداشته باشیم، خیلی از هورمون‌های بدن به سطح نامتعادلی می‌رسند و در پی آن اختلالات متعددی ایجاد خواهد شد.

تغییرات هورمونی ناشی از اختلال خواب، سبب گرسنه‌تر شدن می‌شود. در نتیجه میل بیشتر به غذا و خوراکی‌های پرکالری را در افراد مختلف ایجاد می‌کند. باید سعی کنید خواب شبانه بین 6 الی 8 ساعت داشته باشید.

مطلب پیشنهادی
سیر و لیمو - خاصیت درمانی و پاکسازی بدن + طرز تهیه

7. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید به این معنی است که غده تیروئید توانایی اینکه به اندازه کافی هورمون تیروئید برای فعالیت نرمال بدن ایجاد کند را ندارد. در نتیجه سطح هورمون تیروئید در بدن کاهش می‌یابد . اصطلاحا گفته می‌شود فرد دچار کم کاری تیروئید شده است.

شایع‌ترین دلیل چاقی و اضافه وزن را می‌توان کم کاری تیروئید معرفی کرد. این مشکل نیاز به درمان دارویی دارد. فقط کافی است نتایج آزمایش به وسیله پزشک بررسی شود و در پی آن دارو با دوز مناسب را استفاده کرد. این مشکل را می‌توان به مرور زمان و به کمک دارو درمانی بهبود بخشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با چاقی و اضافه وزن

نکته تکمیلی

دلیل چاقی و اضافه وزن هر موردی که باشد، می‌توان با راهکارهای اصولی آن را کنترل کرد. بهترین راه برای درمان چاقی و اضافه وزن مراجعه به پزشک است. پیش بردن برنامه غذایی اصولی در کنار فعالیت بدنی، راهکاری اصولی و موثر برای کاهش وزن شناخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی
لاغری با رازیانه ؛ 9 تاثیر عالی + تهیه دمنوش لاغری با آن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید