رژیم فودمپ

رژیم فودمپ چگونه باعث بهبود علائم گوارشی می‌شود؟ برای لاغری است یا چاقی؟ مواد غذایی مجاز و ممنوع در آن کدامند؟ این سوالات از جمله سوالاتی است با شنیدن نام رژیم FODMAP به ذهن می‌رسد.

در ادامه متن ابتدا تمام نکات مربوط به این رژیم را که سبب بهبود عملکرد روده‌ها و کنترل مشکلات گوارشی خواهد شد را برایتان بیان کردیم، سپس در ادامه مزایای این رژیم، فودمپ بالا و پایین را گفته‌ایم و در انتها به نحوه پیش گرفتن آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

رژیم فودمپ برای چیست؟

مواد غذایی که می‌خوریم به صورت مستقیم بر دستگاه گوارش تاثیرگذار هستند. سندروم روده تحریک‌پذیر از جمله بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است که اسهال و یبوست، همراه با معده درد را به دنبال خواهد داشت. حالا این مشکل چه ارتباطی به fodmap دارد؟

رژیم فودمپ برای روده تحریک پذیر

رژیم فودمپ شامل انواع کربوهیدرات‌ها است که در دستگاه گوارش به راحتی هضم می‌شوند و قابل جذب توسط روده‌ها هستند. به عبارت زیر توجه کنید:

  • Fermentable Oligo Di Mono-saccharides And Polyols

این عبارت به معنای الیگوساکاریدها، دی‌ساکاریدها و مونو‌ساکاریدهای قابل تخمیر و پلی‌اُل‌ها است که بهتر است به صورت کامل‌تری برایتان آنرا شرح دهیم.

مطلب پیشنهادی
گیاه خواری چیست و به چه کسانی گیاه خوار میگویند؟

این موارد، گروه‌بندی مواد غذایی کربوهیدراتی هستند که برای بدن مضر هستند. فودمپ‌ها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند و باعث نفخ و مشکلات دیگر در روده‌ها می‌شود. برخی از این مواد غذایی حاوی یک یا چند نمونه از این فودمپ‌ها هستند. این چهار دسته مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  1. انواع الیگوساکارید: حبوبات و انواع میوه و سبزیجات
  2. انواع دی ساکارید: لبنیات حاوی لاکتوز مانند شیر، پنیر و ماست
  3. انواع مونو ساکارید: فروکتوز موجود در میوه و عسل یا شهد آگاو
  4. انواع پلی اُل: از جمله مواد قندی کم کالری مانند آدامس

در رژیم فودمپ این مواد غذایی تا حد امکان کم مصرف می‌شوند و حتی باید مصرف آنها را قطع کرد.

رژیم فودمپ مناسب چه کسانی است؟

این رژیم غذایی بسیار مناسب برای افرادی است که به بیماری‌های مربوط به روده رنج می‌برند (مانند بیمارانی که از بیماری سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برند). این موضوع به این دلیل است که رژیم فودمپ پروبیوتیک است و در ادامه آن باکتری خوب روده‌ها را افزایش خواهد داد.

رژیم فودمپ چیست؟

علاوه بر آن بیماران مبتلا به زخم کلیه بدون اینکه آسیبی به بدن آنها وارد شود، برای بهبود حالات ناراحت کننده کلیه خود، می‌توانند از این رژیم پیروی کنند.

مطلب پیشنهادی
رژیم گلایسمی چیست؟ روند کاهش وزن اصولی با 8 نکته این رژیم

رژیم فودمپ چه فوایدی دارد؟

از مزایای این رژیم کاهش وزن می‌توان به کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر اشاره کرد که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است. معمولا این مبتلایان از عدم جذب مواد غذایی رنج می‌برند که با رژیم فودمپ می‌توان به خوبی این وضعیت را بهبود بخشید.

این رژیم کاهش وزن نه برای چاقی است و نه برای کاهش وزن به کار برده می‌شود. بلکه روشی اصلاحی برای بهبود مشکلات گوارشی به شمار می‌رود. بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله موارد زیر، با رژیم فودمپ تسکین داده می‌شوند:

  1. اسهال
  2. یبوست
  3. نفخ معده
  4. رفلاکس
  5. ورم معده
  6. معده درد

مواد غذایی مجاز و ممنوع رژیم FODMAP

در این رژیم اصطلاح فودمپ کم و فودمپ زیاد به کار برده می‌شود. از این رو می‌توان مواد غذایی فودمپ کم را مفید و فودمپ بالا را مضر دانست. دسته‌بندی این مواد غذایی را در ادامه برایتان معرفی خواهیم کرد.

مواد غذایی فودمپ کم

  • میوه: آناناس، تمشک، توت فرنگی، موز، بلوبری
  • سبزیجات: سیب زمینی، پیازچه، کلم بروکلی
  • غذاهای دریایی: ماهی آزاد، میگو، ماهی تن، لابستر و خرچنگ
  • گوشت: گاو، بره، مرغ، بوقلمون و انواع کالباس
  • غلات: برنج قهوه‌ای، پاپ کورن مفید برای رژیم فودمپ
  • چربی: گردو، کره بادام زمینی، روغن و انواع دانه‌ها

مواد غذایی فودمپ بالا

  • میوه: آلو، هلو، خرما، هندوانه، خربزه و آووکادو
  • سبزیجات: سیر، پیاز، مارچوبه، قارچ، لوبیا
  • غذاهای دریایی: ماهی ترکیب شده با سس سیر یا پیاز
  • گوشت: سوسیس، گوشت ترکیب شده با پیاز و سیر
  • غلات: عدس، گندم، لوبیا، نان حاوی گلوتن، کلوچه و کیک
  • چربی: بادام، بادام هندی، آووکادو، پسته
مطلب پیشنهادی
تغذیه بارداری ماه به ماه + 8 نکته بسیار موثر برای رفع حالت تهوع

چگونه می‌توان رژیم فودمپ را پیش گرفت؟

می‌توان این رژیم را از 1 ماه تا 2 ماه ادامه داد. در این دوره می‌توانید از مواد غذایی با فودمپ کم استفاده کنید. برای شروع این رژیم بهتر است مواد غذایی با فودمپ بالا برای چند هفته اول به طور کامل قطع شود.

شروع رژیم فودمپ

مواد غذایی با فودمپ بالا اغلب برای معده مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند. این موضوع به دلیل پیچیدگی عمل هضم آنها ایجاد شده است که در این رژیم آنها را می‌توان مصرف نکرد.

برای این رژیم که هدف آن بهبود سلامت گوارش است، برنامه‌ریزی کنید و غذاهایی که معده را بیشتر تحریک می‌کند را بشناسید. از این طریق می‌توانید با پرهیز مصرف آنها به بهبودی کامل و کنترل همیشگی مشکلات گوارشی منجر شوید.

برای این موضوع می‌توانید و بهتر است از متخصصین در این زمینه نیز کمک بگیرید تا روند بهود و کنترل را هرچه سریع‌تر پیش بگیرید.

نکات تکمیلی

مشکلات ایجاد شده برای گوارش بیشتر مواقع با رعایت و اصلاح عادات غذایی بهبود خواهد یافت. می‌توانید از رژیم فودمپ برای کنترل و حتی بهبود آن استفاده کنید. در صورت تشدید علائم مشکلات گوارشی از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید و حتما در مورد پیش گرفتن رژیم غذایی از پزشک مشورت بگیرید.

مطلب پیشنهادی
گیاه خواری چیست و به چه کسانی گیاه خوار میگویند؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید