آشنایی با رژیم خام گیاه خواری

رژیم خام گیاه خواری از زیر شاخه های رژیم گیاه خوارای یا وگن است که برخی از افراد وگن علاقه به دنبال کردن این نوع رژیم را دارند. برخی از این افراد ممکن است به دلایل اخلاقی یا زیست محیطی این نوع رژیم را دنبال کنند، اما اکثر افرادی که پیرو این نوع رژیم گیاه خواری هستند به دنبال مزایای آن برای سلامتی می گردند.

این نوع رژیم گیاه خواری اگر زیر نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود باعث کاهش وزن متعادل، بهبود سلامت و عملکرد قلب می شود و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بسیار پایین می آورد. اما هر رژیمی مزایا و معایبی دارد که به طور جامع و با توجه به مقالات معتبر در این مطلب گیاه خواری خام را مورد صحبت قرار داده ایم.

رژیم خام گیاه خواری چگونه است؟

رژیم خام گیاه خواری چگونه است

رژیم خام گیاه خواری زیر مجموعه ای از وگانیسم است و این بدان معناست که مانند افراد وگن تمام خوراکی و غذاهایی که منشا حیوانی دارد، حذف می شود. اما تفاوتی که در این میان وجود دارد آن است که غذا ها به صورت خام مصرف می شوند. البته در خام خواری گیاهی می توان مواد غذایی این رژیم را تا دمای 40 تا 48 درجه سانتیگراد را نیز گرم کرد.

مطلب پیشنهادی
تغذیه بارداری ماه به ماه + 8 نکته بسیار موثر برای رفع حالت تهوع

رژیم گیاه خواری از نوع خام به طور کلی رژیمی سرشار از میوه، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غلات جوانه زده و حبوبات است. همچنین در این نوع رژیم افراد تمایل دارند تا جای ممکن از غذاهای فراوری شده دوری کنند.

هدف از رژیم خام گیاه خواری چیست

هدف این افراد برای پیروی کردن از این رژیم سلامت بیشتر می باشد؛ چرا که آن ها بر این باور هستند غذاهای خام یا غذاهایی که با حداقل دما پخت می شوند، نسبت به غذاهای دیگر مغذی تر هستند و منابع ویتامین و مواد معدنی خود را از دست نمی دهند.

نکته: ایده رژیم خام گیاه خواری به اواسط قرن نوزدهم باز می گردد. شخصی به نام سیلوستر گراهام وزیر اصلاح طلب رژیم غذایی و اصلاح كننده رژیم، آن را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از بیماری و بالا بردن سلامت بدن ترویج داد.

4 فایده رژیم خام گیاه خواری برای سلامت

فواید رژیم خام گیاه خواری برای سلامت

1.بهبود عملکرد قلب

یک رژیم خام گیاه خواری قادر است سلامت قلب را تضمین کند؛ چرا که در این نوع رژیم غذایی بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می شود. این خوراکی ها به دلیل ترکیباتی که دارند فشار خون بالا را پایین می آورند و آن را متعادل نگه می دارند، در نتیجه خطر سکته قلبی و سکته مغزی بسیار پایین می آید.

مطلب پیشنهادی
رژیم غذایی عضله‌سازی با توجه به 3 نکته جامع و بسیار مهم

از طرفی افراد طرفدار این نوع رژیم وگان با آجیل، دانه ها، غلات سبوس دار و حبوبات بسیاری در غذاهای خود روبرو هستند. مطالعات نشان داده است که مصرف متعادل از این خوراکی ها به دلیل چربی های غیر اشباعی که دارد و وجود آنتی اکسیدان های قوی، سطح کلسترول خون را پایین می آورد، در نتیجه خطر بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند.

2. کاهش خطر ابتلا به دیابت

یکی دیگر از فوایدی که رژیم خام گیاه خواری دارد این است که می تواند خطر ابتلا به دیابت 2 را بسیار کاهش دهد. چرا که رژیم غذایی این افراد سرشار از فیبر های مفید و حیاتی برای بدن است. فیبر از جمله موادی است که به پایین آمدن قند خون کمک می کند و از طرفی جذب انسولین را افزایش می دهد.

3. کمک به لاغری و کاهش وزن

از ویژگی هایی که رژیم خام گیاه خواری دارد آن است که به شدت می تواند به کاهش وزن کمک کند. در این نوع رژیم غذایی بیشتر افراد با سبزیجات و خوراکی هایی روبرو هستند که بسیار دیر هضم می باشند؛ همین عامل کمک موثری به افراد برای کاهش ریزه خواری و کاهش اشتهای کاذب خواهد کرد. همچنین نوع خوراکی های مصرفی اغلب از ترکیبات کم کالری و چربی های مفید تشکیل شده است.

مطلب پیشنهادی
رژیم گلایسمی چیست؟ روند کاهش وزن اصولی با 8 نکته این رژیم

2 ضرر رژیم خام وگانیسم

مضرات رژیم خام وگانیسم

1. کاهش ترکیبات حیاتی بدن

اصل رژیم خام گیاه خواری بر این مبنا است که سلامت بدن را بیشتر از قبل تامین کند. اما اگر این رژیم زیر نظر یک متخصص تغذیه نباشد، این امکان وجود دارد بدن مواد حیاتی خود را از دست بدهد.

برای مثال ویتامین B12 در بافت های معده تولید می شود اما میزان آن به اندازه ای نیست که بتواند نیاز افراد وگان خام خوار را تامین کند، درنتیجه اگر در کنار این رژیم از مکمل استفاده نشود فرد دچار کم خونی، اختلال در عملکرد سیستم عصبی و دیگر بیماری ها می شود.

2. کاهش باروری خانم ها

در تحقیقاتی که روی افرادی که از رژیم خام گیاه خواری پیروی می کردند انجام شد، به این نتیجه رسیدند 70 درصد از خانم های دنبال کننده این نوع رژیم در چرخه ی پریود خود دچار نامنظمی شده اند و یک سوم از آن ها دچار آمنوره شده اند.

مطلب پیشنهادی
گیاه خواری چیست؟ + بررسی فواید و معایب گیاهخواری

در این رژیم از آن جایی که بسیاری از خوراکی های لازم بدن قطع می شود، فقر آهن و کم خونی در خانم ها بسیار دیده می شود؛ چرا که هر ماه خون بسیاری بابت پریود از دست می دهند؛ در نتیجه ممکن است رحم قدرت باروری لازم را از دست بدهد.

در آخر:

رژیم خام گیاه خواری شامل میوه های سالم، سبزیجات، آجیل، دانه ها و غلات و حبوبات جوانه زده است که قادر می باشد دیابت و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد و همچنین به کاهش وزن و هضم غذا کمک کند.

با این حال، اگر برنامه ریزی نادرست باشد این رژیم ممکن است خطر کمبود مواد مغذی، ناباروری و ضعف عضلات، استخوان و دندان را افزایش دهد.

منبع: healthline

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید