رژیم گروه خونی از زمانی که پایه‌گذاری و تنظیم شد تا به حال، طرفداران متعددی را به سمت خود جذب کرده است. طبق این رژیم غذایی، گروه خونی فرد، تعیین کننده‌ی مواد غذایی است که باید مصرف کند. با وجود این ویژگی، افراد متعددی از این رژیم در سراسر دنیا پیروی می‌کنند و نتیجه مطلوبی از آن دریافت کرده‌اند.

اما لازم است بدانیم این رژیم غذایی چه جزئیاتی دارد؟ آیا این رژیم واقعا موثر است؟ ویژگی‌هایی که برای هر گروه خونی وجود دارد، شامل چه مواردی می‌شود؟ با ما همراه باشید تا موارد مهمی را در رابطه با رژیم گروه خونی بررسی کنیم.

اطلاعات مهم در مورد رژیم گروه خونی

دکتر پیتر دی‌آدامو (Dr. Peter D’Adamo) به عنوان یک پزشکِ حاذقِ طبِ سنتی، در سال 1996، رژیم گروه خونی را به عموم معرفی کرد.

کتاب او “بر اساس گروه خون خود تغذیه کنید” از مدت چاپ تا سه سال بعد جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها بود و به 40 زبان مختلف نیز ترجمه شده است. حتی امروزه نیز این کتاب طرفداران خاص خود را دارد.

رژیم گروه خونی a b o

در این کتاب دکتر دی‌آمو ادعا کرده است که رژیم غذایی هر فرد، به گروه خونی ABO بستگی دارد. طبق این ادعا، گروه خونی، نشان دهنده صفات ژنتیکی اجداد ما است که بر اساس رژیم غذایی تکامل یافته است. اما بهتر است بررسی کنیم هر گروه خونی چه روند تغذیه‌ای باید داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
رژیم دانمارکی 15 روزه برای کاهش وزن سریع + معایب و مزایا

تغذیه مناسب برای گروه‌های خونی مختلف

در روندی که برای هر گروه خونی در نظر گرفته شده است، اغلب مواد غذایی سالم قرار دارد. حتی در ادامه متوجه خواهید شد که مواد غذایی فراوری شده در رژیم گروه خونی مختلف هیچ جایگاهی ندارند و جای خود را به مواد غذایی تازه، سالم، مغذی و مفید داده‌اند.

رژیم گروه خونی A

از آنجایی که این گروه از افراد باید مواد غذایی ارگانیک و کاملا تازه مصرف کنند، دکتر دی‌آمو آنها را گروه “کشاورزان” نام‌گذاری کرده است.

رژیم گروه خونی a

تقریبا می‌توان گفت این رژیم مانند رژیم گیاهخواری است. لازم است روزانه فرد از تنوعی از مواد غذایی گیاهی استفاده کرده و گوشت قرمز را تا جای ممکن از رژیم غذایی خود کنار بگذارد.

رژیم گروه خونی B

در این گروه مواد غذایی گیاهی و گوشت قرمز را می‌توان مصرف کرد اما از مصرف مرغ باید اجتناب کرد. شاید به همین دلیل دکتر دی‌آمو نام این گروه را “خانه‌به‌دوش” قرار داده است.

مطلب پیشنهادی
رژیم سوپ - 3 رژیم + 4 کیلو کاهش وزن در یک هفته

این گروه می‌توانند انواع سبزیجات، گوشت قرمز مانند گوشت بره یا گاو و همینطور کمی از انواع لبنیات و تخم مرغ را مصرف کنند. اما مرغ، گندم سیاه، بادام زمینی، گوجه فرنگی، ذرت، کنجد و گندم را نباید در رژیم گروه خونی ب مصرف کنند.

رژیم گروه خونی AB

در این گروه خونی خصوصیاتی بین گروه A و B دیده می‌شود. به همین دلیل دکتر دی‌آمو به آنها گروه “معما” می‌گوید. مواد غذایی دریایی، انواع لبنیات سنتی، توفو (پنیر سویا)، سبزیجات و لوبیاها برای این گروه خونی مجاز هستند. اما لوبیا قرمز، گوشت گاو و مرغ، غلات، الکل و کافئین در روند تغذیه‌ای این گروه جایگاهی ندارند.

رژیم گروه خونی O

این گروه به گفته دکتر دی‌آمو، “شکارچیان” هستند که می‌توانند تنوعی از گوشت‌ها را مصرف کنند. منابع پروتئینی حیوانی از جمله انواع گوشت قرمز مانند گوشت شتر، غذاهای دریایی از جمله انواع ماهی، انواع گوشت ماکیان مانند مرغ و همینطور منابع پروتئین گیاهی مانند سویا را می‌توانند مصرف کنند. اما باید از مصرف غلات، حبوبات و لبنیات تا جای ممکن پرهیز کنند. از این نظر شبیه رژیم پالئو یا رژیم سرخ‌پوشان است.

مطلب پیشنهادی
رژیم پروتئین هفت روزه؛ بهترین مواد غذایی پروتئینی برای رژیم

ویژگیِ مشترک بین رژیم گروه‌های خونیِ مختلف

رژیم گروه خونی بر پایه پروتئین لکتین تنظیم شده است. لکتین به عنوان یکی از انواع پروتئین، به مولکول‌های قند متصل می‌شود. به عنوان مواد ضد مغذی، تاثیرات منفی روی پوشش روده‌ها خواهند داشت.

در رژیم گروه خونی، لکتین‌های مختلفی وجود دارد که گروه خونی را هدف قرار می‌دهد. در غیر اینصورت و با مصرف لکتین غلط، آگلوتیناسیون سلول‌های قرمز خون ایجاد خواهد شد.

طبق مطالعات انجام شده لکتین در برخی از انواع حبوبات خام وجود دارد. مصرف آنها به آگلوتینه شدن منجر می‌شود. یا حتی مصرف باقلای خام، در افراد با گروه خونی A، سبب بروز واکنش خواهد شد. در واقع می‌توان گفت برخی از مواد غذایی حاوی لکتین برای برخی از انواع گروه خونی، سبب بروز واکنش خواهد شد.

با این وجود می‌توان گفت، لکتین موجود در مواد غذایی به غیر از برخی از حبوبات خام، سبب آگلوتیناسیون می‌شوند. اما وقتی حبوبات خیسانده شوند و کاملا پخته شوند، لکتین مضر آنها از بین خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی
رژیم دوپامین چگونه باعث لاغری می‌شود؟ 5 گام تا شروع

بررسی‌های علمی انجام شده برای رژیم گروه خونی

پیشرفت‌های زیادی در رابطه با تحقیق در مورد رژیم گروه خونی ایجاد شده است. تحقیقات به اثبات رسانده‌اند که برخی از بیماری‌ها در برخی از انواع گروه خونی بیشتر دیده می‌شود.

نظر متخصصین در مورد رژیم گروه خونی

مثلا افراد با گروه خونی O کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند اما احتمال اینکه به زخم معده مبتلا شوند، بیشتر است. به بررسی‌های انجام شده در رابطه با این رژیم توجه کنید:

1. طبق مطالعه روی 1455 فرد بزرگسال جوان، مصرف مواد غذایی مجاز در گروه خونی A که سرشار از میوه و سبزیجات است، سلامت بدن را به همراه دارد. این نتیجه برای همه گروه‌های خونی مختلف که از رژیم گروه A پیروی کردند، بروز داده شد.

2. محققان طبق تحقیقی در سال 2013، هزاران مقاله علمی را بررسی کردند که به بررسی تاثیرات مثبت و سالم رژیم گروه خونی پرداخته باشد، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. فقط به 4 مورد مربوط رسیدند که خیلی دقیق نبودند. فقط یکی از آنها ارتباط گروه خونی و حساسیت‌های غذایی را کاملا رد کرده بود.

مطلب پیشنهادی
رژیم شیر 4 هفته‌ای برای لاغری + معایب و فواید مهم آن

آیا رژیم گروه خونی به لاغری کمک می‌کند؟

هر برنامه غذایی می‌تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد. اما نکته اینجاست که کالری دریافتی به میزان فعالیت بدنی، جنسیت و سن بستگی دارد. اینکه یک رژیم غذایی بتواند کاهش وزن را ایجاد کند، تنها دلیل بر خوب بودن آن رژیم نیست.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد تا ثابت کند، رژیم گروه خونی بر کاهش وزن موثر است. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2018، رژیم غذایی گروه خونی هیچ تاثیری بر ارتقای سلامت افراد دارای اضافه وزن نشان نداده است.

نکات تکمیلی

بدون شک برخی از افراد، نتایج مثبتی را از روند تغذیه‌ای با رژیم گروه خونی دریافت کرده‌اند. اما این موضوع ممکن است به گروه خونی آنها ارتباطی نداشته باشد و فقط چون روند تغذیه‌ای محدود و منظمی تنظیم شده است به سلامت آنها منجر شده است.

در واقع یکی از دلایلی که این رژیم نتیجه می‌دهد شاید این باشد که در طول این رژیم، غذاهای فراوری شده و ناسالم حذف می‌شوند.

مطلب پیشنهادی
تالاسمی ؛ بررسی انواع آلفا و بتا (پیشگیری، تشخیص و درمان)

رژیم‌های مختلفی برای افراد مختلف به کار برده می‌شود. برخی افراد مانند گروه خونی A، گیاه بیشتر و گوشت کمتر مصرف می‌کنند و برخی دیگر مانند گروه خونی O پروتئین حیوانی بیشتری در رژیم غذایی خود جای می‌دهند. با وجود تمام آثار نتیجه‌بخش از این رژیم، شواهد محکمی برای دقیق بودن آن وجود ندارد و نباید خودسرانه از آن پیروی کرد.

منبع: healthline

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید