رژیم کتو یا کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک روندی بسیار خوب برای کاهش وزن را دارد که در مدت زمانی مشخص علاوه بر اینکه سبب کاهش وزن خواهد شد، سبب از بین رفتن فشار خون بالا و علاوه بر آن موجب کنترل قند خون نیز خواهد شد. در ادامه با روند این رژیم بیشتر آشنا خواهید شد.

همه چیز در مورد رژیم کتو و نکات یک رژیم کتوژنیک موثر

رژیم کتوژنیک نوعی از رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا است که فواید بسیار زیادی را برای سلامتی افراد به دنبال دارد. افرادی که از این رژیم استفاده کرده‌اند به خوبی می‌دانند که در مدتی کوتاه بدون اینکه آسیبی به بدنشان وارد شود میتوانند علاوه بر بهبود سلامتی خود، وزنشان را نیز کاهش دهند.

مطالب مرتبط با رژیم لاغری کانادایی

دانستنی در مورد رژیم کتوژنیک

همچنین طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که رژیم کتو میتواند در بهبود بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، صرع و آنزیم عملکردی موثر از خود نشان دهد. در این مقاله در نظر داریم تا به معرفی این رژیم بپردازیم تا با آگاهی بیشتری به سراغ استفاده از آن بروید.

رژیم کتو چیست؟

کسانی که همواره به دنبال رسیدن به اندامی ایده آل هستند، بر این عقیده اند که رژیم کتو شباهت بسیار زیادی به رژیم کم کربوهیدرات و رژیم اتکینز که نوعی از رژیم لاغری سریع می باشد دارد.

مطلب پیشنهادی
رژیم آب چه روندی دارد؟ 7مزیت برجسته آن + مضرات

این رژیم موجب کاهش شدید مصرف کربوهیدرات شده و بدن را مجبور می کند که چربی ها را جایگزینی مناسب برای آنها قلمداد کند که در نتیجه این فرآیند حالت متابولیکی به نام کتوز در بدن ایجاد خواهد شد.

این حالت توانایی بدن برای چربی سوزی و همچنین تامین انرژی را به طور چشمگیری افزایش می دهد، که چربی را در کبد به کتون تبدیل کرده و در نهایت قند خون و همچنین سطح انسولین را کاهش می دهد. هر چقدر کتون‌ها افزایش پیدا کند فواید بیشتری برای سلامتی بدن عاید شما خواهد شد.

انواع مختلف رژیم کتو

باید در جریان باشید که رژیم کتو انواع مختلفی دارد که هر کدام از رژیم غذایی خاص خود پیروی می کنند. این نوع رژیم شامل گزینه‌های زیر می‌شود. ‌

  • رژیم کتو استاندارد

این رژیم از مقدار کمی کربوهیدرات، مقدار متوسطی پروتئین و همچنین مقدار زیادی از چربی‌ها تشکیل شده است. این رژیم شرایطی را برای شما فراهم می آورد تا به طور معمول 75% چربی، 20% پروتئین و 5% کربوهیدرات دریافت نمائید.

  • رژیم کتو دوره‌ای

در هر دوره ای که شما تصمیم به پیروی از این رژیم میگیرید، دوره‌های مختلفی با کربوهیدرات وجود دارد، که در هر دوره شاهد دریافت کربوهیدرات‌های متفاوت می باشیم.

  • رژیم کتو هدفمند

این رژیم شرایطی را فراهم می آورد تا در نزدیکی تمرینات ورزشی خود کربوهیدرات بیشتری را دریافت نمائید.

  • رژیم کتو با پروتئین بالا

این رژیم شباهت بسیار زیادی به رژیم استاندارد دارد به صورتیکه تنها تفاوتی که میان آنها میتوان قائل شد به دریافت پروتئین آنها می باشد. رژیم کتو با پروتئین بالا محتوای 60% چربی، 35% پروتئین و 5% کربوهیدرات را تشکیل می دهد.

مطلب پیشنهادی
رژیم غذایی برای کبد چرب با 10 نکته طلایی برای بهبود

تاثیر رژیم غذایی کتو در کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید مطمئنا با رژیم کتو آشنایی دارید و میدانید که افراد زیادی از این رژیم استفاده کرده اند. اما سوال اینجاست که آیا این رژیم نتایجی تاثیرگذار از خود به جای گذاشته است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رژیم کتو از جمله رژیم هایی است که علاوه بر کاهش وزن، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را در شما کاهش می دهد.

رژیم کتو این قابلیت را دارد تا مدت زمان سیری را افزایش دهد و بدون اینکه نیازی به شمارش کالری‌ها و یا وسواسی در مصرف غذاهای خوراکی باشد، وزن خود را کاهش دهید.

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن

طی تحقیقاتی که این زمینه انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که این رژیم در مقایسه با رژیم های غذایی کم چرب با محدودیت کالری، 2/2درصد عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته اند. همچنین در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب خون نقشی موثر ایفا می کنند.

مطلب پیشنهادی
با برداشتن 3 قدم در رژیم غذایی سواحل جنوبی لاغر شوید+ معایب و مزایا

دلایل بسیاری موجب برتری این رژیم نسبت به سایر رژیم ها شده است که از جمله آن میتوان به افزایش پروتئین مصرفی، افزایش کتون و کاهش قند خون و همچنین بهبود حساسیت به انسولین اشاره کرد.

نکاتی در رابطه با رژیم کتو

هر چند که پیروی از رژیم کتو کاری بسیار آسان تلقی می‌شود اما با توجه به اطلاعاتی که در بیرون منتشر شده ممکن است بسیار گیج کننده به نظر آید. به همین جهت در این قسمت از مطلب به معرفی برخی از مهمترین نکاتی که در رابطه با این رژیم وجود دارد خواهیم پرداخت.

  • محدود کردن کربوهیدرات ها

اغلب کسانی که به سراغ رژیم کتو می روند در گذشته از پیروان رژیم اتکینز بوده‌اند به گونه‌ای که هیچ محدودیتی را در مصرف پروتئین خود ایجاد نکرده اند.

هنگامی که شما مصرف پروتئین خود را پایین می آورید سطح کتوز شما نیز به همان نسبت پایین می‌آید از همین رو اگر مقدار مناسب و ایده آلی از پروتئین را دریافت نمایند دچار کاهش وزن خواهند شد.

  • هیچ نگرانی از بابت چربی ها نداشته باشید

چربی به عنوان اولین منبع انرژی در رژیم کتو شناخته می شود از همین رو در مقدار مناسبی از آن را باید در رژیم غذایی خود قرار دهید. باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که در این نوع از رژیم غذایی با گرسنگی نمیتوانید کاهش وزن را برای خود به دنبال آورید.

مطلب پیشنهادی
محاسبه BMI یا توده شاخص بدن در افراد مختلف چگونه است؟
  • نوشیدن آب را افزایش دهید

هنگامی که در تلاش برای پیروی از رژیم کتو هستید باید به این مسئله واقف باشید، که نوشیدن 7 لیتر آب به شما کمک می کند تا به بدن خود آبرسانی کنید و موارد حیاتی بدن را نیز تنظیم نمائید.

همچنین نکته اینجاست که آب باعث می شود تا مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و گرسنگی خود را کنترل نمائید.

  • ورزش کنید

هیچ کسی نمیتواند منکر فواید ورزش شود. ورزش علاوه بر اینکه میتواند سلامت بدن را تضمین نماید، کاهش وزن را نیز با خود به همراه دارد و در رژیم کتو نیز علاوه بر تنظیم سطح قند خون، کاهش وزن را به دنبال دارد. در این رژیم توصیه می شود که باید روزانه چیزی حدود 20 الی 30 دقیقه ورزش نمایند.

ورزش در کار رژیم کتوژنیک

  • حذف میان وعده

کاهش وزن تنها زمانی میتواند بهترین عملکرد را با خود به دنبال داشته باشد که شما انسولین کمتری را در طول روز تولید نمائید. هنگامی که میان وعده‌هایی کاملا غیرضروری را به بدن میرسانید علاوه بر سخت کردن کاهش وزن، مشکلات دیگری را نیز برای خود فراهم می آورید.

  • قهوه بولت پروف

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام نوشیدنی‌ها در این رژیم میتواند به شما کمک کند تا علاوه بر داشتن یک میان وعده مناسب، وزن خود را کاهش داده و همچنین چیزی برای نوشیدن در دسترس داشته باشید. قهوه بولت پروف از جمله مناسب ترین نوشیدنی‌هایی است، که اغلب پزشکان در این رژیم توصیه می کنند.

مطلب پیشنهادی
رژیم سم زدایی چیست؟ سلامت و لاغری با آن ممکن است؟

در واقع در این رژیم شما با اضافه کردن مقداری روغن نارگیل و کره به قهوه مورد نظر علاوه بر تاخیر در گرسنه شدن شما، فرصتی مناسب را پیدا خواهید کرد که برای وعده غذایی بعدی خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

برای استفاده از روغن نارگیل باید به این مسئله آگاهی داشته باشید که این روغن از پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد LDL یا همان سطح بدی از کلسترول برخوردار است که اگر کلسترول بالایی دارید و یا در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید، حتما از نوشیدن این مدل از قهوه دوری کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با پزشک مربوطه مشورت نمائید.

فواید رژیم کتو برای سلامتی

همانطور که گفته شد رژیم کتو فواید بسیار زیادی را برای افراد به دنبال دارد. در واقع طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این رژیم برای گستره وسیعی از بیماری ها بسیار موثر به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی برخی از این فواید میپردازیم.

فواید رژیم کتوژنیک

*بیماری‌های قلبی و عروقی

این رژیم به افراد کمک می کند تا عوامل موثر بر بیماری های قلبی را در خود کاهش دهند. در واقع  این رژیم به آنها کمک می کند تا قند خون و چربی بدن و همچنین سطح کلسترول موجود در بدن را کنترل نمایند.

مطلب پیشنهادی
رژیم سیب در پنج روز چگونه است؟ لاغری با رژیم سیب

* سرطان

شاید باور این مسئله کمی سخت باشد، اما رژیم کتو تاکنون برای درمان برخی از سرطان‌ها و همچنین تاخیر در رشد تومورها مورد استفاده قرار گرفته است.

* بیماری آلزایمر

این رژیم کمک می کند تا نشانه های بیماری آلزایمر در افراد کاهش پیدا کند و روند بیماری کندتر از آن چیزی که فکر می کنید پیش برود.

* صرع

برخی از پزشکان معتقدند رژیم کتو تشنج در کودکان مبتلا به صرع را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

* بیماری پارکینسون

تحقیقات نشان داده که رژیم کتو در بهبود نشانه‌های مرتبط با بیماری پارکینسون کاملا موثر عمل کرده است.

عوارض جانبی رژیم کتو

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید با استفاده از رژیم کتو وزن خود را کاهش دهید، باید در جریان باشید که در ابتدای این رژیم با علائم و مشکلاتی همراه خواهید بود. از طرفی هم بهتر است تمام جنبه‌های یک رژیم کاهش وزن را بشناسید که در ادامه به معرفی برخی از عوارض این رژیم نیز پرداخته‌ایم.

گرفتگی عضلات

این گرفتگی اغلب در عضلات پا اتفاق می افتد که پزشکان از آن به عنوان یکی از معمول ترین عوارض رژیم لاغری کتو یاد می کنند.

این گرفتگی در صبح زود و یا شب ها رخ می دهد. اما نکته اینجاست که این گرفتگی به شما هشدار می دهد که شما از کمبود مواد معدنی خصوصا منیزیم در بدن رنج می برید.

مطلب پیشنهادی
رژیم اتکینز چه ویژگی هایی دارد؟مزایای رژیم اتکینز چیست؟

از همین رو بهترین کاری که پیش روی شما قرار دارد این است که به اندازه کافی مایعات بنوشید و در غذاهایتان نمک بیشتری استفاده کنید. این کار باعث افزایش منیزیم در بدن می شود و نقشی موثر در برطرف کردن این مشکل دارد.

یبوست

یکی از بزرگترین دلایلی که باعث بروز یبوست در افراد می شود، کم آبی بدن است. با نوشیدن مقدار کافی از آب میتوانید این مشکل را به راحتی برطرف نمائید.

در این راه میتوانید از انواع سبزیجات پیش از وعده اصلی غذایی نیز کمک بگیرید زیرا از فیبر بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر این راه‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان نداد، میتوانید به سراغ پودر پوسته پوسته شده یا پروبیوتیک بروید.

تپش قلب

هنگامی که به سراغ پیروی از رژیم کتو می روید پس از مدتی به این مسئله پی خواهید برد که قلب شما تندتر و محکم تر از حالت عادی می‌تپد.

نیازی نیست نگران شوید زیرا این یک اتفاق عادی در این زمینه می باشد. اگر مشکل خیلی طول کشید مایعات و نمک مصرف کنید. معمولا این کافی است تا این مشکل حل شود. مصرف روزانه یک مکمل پتاسیم نیز میتواند در این راه کمک کننده باشد.

افزایش ضربان قلب در رژیم کتوژنیک

کاهش عملکرد فیزیکی

رژیم کتو در ابتدا ممکن است محدودیت هایی را در فعالیت های شما به وجود آورد زیرا بدن برای عادت کردن به این رژیم به مدت زمانی هر چند کوتاه نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی
رژیم چاقی و مواد غذایی برای چاقی در وعده های مختلف

به همیل جهت تا زمانی که بدن به گرفتن انرژی مورد نیاز خود از چربی ها عادت کند باید مقداری مدارا کنید. زیرا پس از آن تمامی استحکام و استقامت شما به حالت عادی برمیگردد.

مطالب مرتبط با رژیم لاغری کانادایی

سخن پایانی

در این مطلب هر آنچه که در مورد رژیم کتوژنیک نیاز است دانسته شود، ارائه شد. مواردی از جمله انواع آن، شناخت کلی در مورد مواد غذایی که در این رژیم باید استفاده شود، مزایای خوب این رژیم کاهش وزن و معایب خاص این رژیم لاغری برای شناخت هر چه بهتر می‌تواند به پیش گرفتن روندی مناسب برای رسیدن به تناسب اندام راهنمایی‌های مفیدی برساند که در این متن به طور کامل بررسی و بیان شده است.

بهتر است برای رسیدن به نتیجه بهتر و بیشتر نسبت به کاهش وزن، از یک پزشک متخصص برای تنظیم وعده‌های غذایی متناسب به همراه فعالیت بدنی منظم و استاندار در کنار رژیم کاهش وزن تخصصی کمک گرفته شود.