رژیم ماست

رژیم ماست یکی از روش‌های کاهش وزن است که می‌تواند علاوه بر کاهش وزن فواید سلامت متعددی را به همراه داشته باشد. ماست به عنوان یک فراورده لبنی، برای یک میان‌وعده، صبحانه یا چاشنی کنار غذا در سراسر جهان محبوب است.

ماست برای سلامت اسکلت استخوانی بدن و دستگاه گوارش مفید است و برخی از افراد ادعا دارند که بر کاهش وزن نیز تاثیرگذار است. حتی رژیم‌های متعددی نیز وجود دارند که در آنها از ماست به کار گرفته شده است و ادعا دارند که کاهش وزن را به همراه خواهند داشت.

جای تعجب است اگر بدانید این نوع از رژیم‌ها هنوز مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه این متن هر آنچه که نیاز است در رابطه با رژیم ماست و تاثیر آن بر کاهش وزن دانست را توضیح خواهیم داد.

ارزش غذایی ماست در رژیم لاغری

ارزش غذایی (در 100 گرم)ماست کم‌چربماست پرچرب
کالری63 کالری61 کالری
چربی1.55 گرم3.25 گرم
کربوهیدرات7.04 گرم4.66 گرم
پروتئین5.25 گرم3.47 گرم

تاثیرات مختلف ماست بر کاهش وزن

در رژیم ماست، منوی مواد غذایی بر پایه مصرف ماست تنظیم می‌شود. نظریه‌های مختلفی وجود دارد که از تاثیر ماست بر لاغری و کاهش وزن حمایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی
رژیم شوک 2 هفته‌ای برای کاهش وزن 7 کیلویی و رهایی از استپ وزنی

1. تاثیر کلسیم بر لاغری

یکی از مواد مغذی موجود در ماست که در رژیم ماست مورد بحث قرار می‌گیرد، کلسیم است. ماست یک منبع عالی از کلسیم است که با مصرف هر یک لیوان از آن، 23 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم تامین می‌شود.

کلسیم یک ماده معدنی کاملا ضروری برای سلامت استخوان‌ها است که تاثیر به سزای آن بر لاغری همواره مورد تحقیق است. طبق مطالعات انجام شده، کلسیم بالا در خون، سبب کاهش رشد سلول‌های چربی می‌شود. مطالعات حیوانی حاکی از این است که کاهش توده چربی بدنی و کاهش وزن با دریافت مکمل‌های کلسیم، ایجاد می‌شود. (منبع)

تاثیر ماست بر لاغری

در مطالعات انجام شده بر 4733 نفر، مصرف مکمل کلسیم، افزایش وزن کمتری را بر افراد در سنین مختلف با توده بدنی متعادل ایجاد کرده است. در این مطالعه افرادی که مکمل کلسیم مصرف می‌کردند، 1 کیلوگرم از سایر افراد کمتر وزن اضافه کردند.

در رژیم ماست، با دریافت کلسیم، کاهش وزن و کاهش چربی در کودکان، زنان یائسه، مردان مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد می‌شود. با این حال تحقیقات بیشتری در رابطه با تاثیر کلسیم موجود در ماست بر لاغری نیاز است.

مطلب پیشنهادی
رژیم کالری شماری - چرا این رژیم بسیار خطرناک است؟

2. تاثیر پروتئین رژیم ماست بر لاغری

ماست به عنوان منبعی خوب برای دریافت پروتئین است. دریافت پروتئین تاثیرات به سزایی بر کاهش وزن و لاغری دارد.

تنظیم هورمون‌های گرسنگی

دریافت پروتئین بیشتر، سبب افزایش سطح هورمون‌های کاهش دهنده اشتها می‌شود. علاوه بر این موضوع سطح گرلین (هورمون اشتها) را نیز کاهش می‌دهد.

بالا بردن سوخت و ساز بدن

در رژیم ماست، بدن پروتئین بیشتری دریافت می‌کند. در نتیجه دریافت پروتئین بیشتر به بالا بردن سوخت و ساز بدن می‌انجامد. رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا مانند رژیم ماست، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند و کمک می‌کنند تا بدن کالری بیشتری بسوزاند.

احساس سیری و پر بودن معده

شاید یکی از دلایلی که سبب می‌شود رژیم ماست مفید باشد وجود پروتئین در آن است. زیرا پروتئین به احساس سیری و پری معده نیز منجر خواهد شد. در نتیجه از پرخوری و حتی ریزه‌خواری ناشی از گرسنگی نیز جلوگیری خواهد کرد.

موثر بر حفظ ماهیچه‌ها در طول روند کاهش وزن

در طول رژیم غذایی کاهش وزن که کالری و چربی دریافتی کمی دارد، دریافت پروتئین بالا، در کنار از دست دادن چربی، به حفظ بافت‌های عضلانی کمک می‌کند. به ویژه اگر در حین این روند غذایی، ورزش با وزنه نیز انجام شود.

رژیم لاغری ماست

در یک پیمانه 245 گرمی از ماست معمولی 8 گرم پروتئین و در ماست یونانی 22 گرم پروتئین وجود دارد. با این حال، فقط فراورده‌های لبنی نیستند که حاوی پروتئین هستند و منابع غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سویا نیز باید به تنوع در رژیم مصرف شوند.

مطلب پیشنهادی
لاغری با بادمجان - چرا بادمجان باعث لاغری می شود؟

3. پروبیوتیک موجود در ماست

ماست منبعی عالی از پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شود که به عنوان باکتری‌های مفید برای سلامت روده باید در بدن وجود داشته باشند.

با اینکه تحقیقات چندانی در رابطه با مصرف پروبیوتیک‌ها و تاثیر آنها بر لاغری انجام نشده است، مطالعات اولیه در رابطه با پروبیوتیک‌های حاوی باکتری لاکتوباسیلوس که در ماست به وفور یافت می‌شوند نشان داده‌اند، در کاهش وزن و کاهش چربی شکمی تاثیرگذار است.

طبق یک مطالعه 43 روزه، بر 28 فردِ بزرگسالِ دارایِ اضافه وزن، مصرف 100 گرم ماست کامل در روز نسبت به ماست بدون پروبیوتیک، کاهش چربی بیشتری را ایجاد می‌کند. این یعنی رژیم ماست با دریافت پروبیوتیک بیشتر بدن را مواجه خواهد کرد.

  • ماست منبعی خوب از کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شود. پروتئین موجود در آن به روند کاهش وزن کمک می‌کند اما در مورد تاثیر کلسیم و پروبیوتیک‌ها بر لاغری تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا رژیم ماست برای کاهش وزن موثر است؟

طبق مطالعات انجام شده، افرادی که ماست را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می‌کنند، احتمال اضافه وزن و چاقی کمتری دارند.

مطلب پیشنهادی
رژیم فستینگ چه انواعی دارد؟ معایب و مزایای روند آن

طبق یک مطالعه انجام شده، افرادی که حداقل 3 مرتبه ماست در هفته مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که 1 مرتبه ماست در هفته مصرف می‌کردند، افزایش وزن کمتری داشتند.

با وجود این تحقیقات دلیلی برای پیروی از رژیم ماست برای کاهش وزن وجود ندارد. اما نمی‌توان تاثیرات سلامت ماست در روند کاهش وزن را نادیده گرفت. از آن بهتر است در طول روند کاهش وزن بهره گرفت اما آنرا نباید به عنوان تنها ماده غذایی برای کاهش وزن در رژیم داشت.

چه مقدار ماست باید در رژیم باشد؟

با وجود فواید متعددی که ماست به همراه دارد، باید از آن به جای خوراکی‌های مضر در رژیم کاهش وزن استفاده کرد تا از پرخوری و ریزه‌خواری جلوگیری شود. اما برخی از محصولات ماست کاملا سالم نیستند.

برخی از انواع ماست در مارک‌های مختلف ممکن است حاوی قند، چربی اشباع و انواع چربی مضر باشند. این موارد ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و افزایش وزن را به همراه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
رژیم خیار 3 روزه (بررسی عوارض جدی لاغری با خیار)

بنابراین بهتر است ماست را به اعتدال در رژیم غذایی جای داد. پیش از خرید حتما به برچسب روی بسته بندی توجه کنید تا از مقدار قند، سدیم، چربی و کلسترول آن باخبر شوید. ترجیحا نوعی را انتخاب کنید که این مواد را به مقدار حداقل یا صفر داشته باشد.

نکات پایانی

رژیم ماست به تنهایی نمی‌تواند روندی برای لاغری و کاهش وزن باشد. اما از ماست می‌توانید در رژیم غذایی کاهش وزن برای نتیجه بهتر کمک بگیرید. از ماست برای تهیه اسموتی لاغری و رژیمی، به عنوان یک میان وعده عالی استفاده کنید تا با دریافت مواد مغذی آن از خوردن خوراکی‌های مضر دور بمانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید