بیماری ها و سلامتسلامت اجتماعیفناوری سلامت

تاثیرات همیشه آنلاین بودن روی سلامت روان را جدی بگیرید

میم‌های خنده دار از یک گربه می‌تواند لحظاتی لبخند را روی لبان شما بنشاند.
اما از طرف دیگر گذراندن مدت زمان زیادی در فضای مجازی هم می‌تواند به مرور آسیب‌های جدی را به سلامت روان شما وارد کند. تاثیرات همیشه آنلاین بودن نه تنها بر بزرگسالان بلکه روی کودکان نیز کاملا مشهود است. چون آنها هم زمان زیادی را به آنلاین بودن صرف می‌کنند. طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2019، حدود 28 درصد بزرگسالان آمریکایی دائما آنلاین هستند.
این در حالی است که در سال 2015 حدود 21 درصد افراد دائما آنلاین بودند. یعنی 9 درصد افزایش داشته است. نیمی از جوانان 18 الی 29 سال هم گفتند دائما آنلاین هستند.
این آمار در حالی است که اکثر ما می‌دانیم صفحات نمایش آسیب‌هایی را می‌توانند به مغز کودکان یا بزرگسالان برسانند.
با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه باشید تا به طور دقیق بررسی کنیم دائما آنلاین بودن چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
اختلال چند شخصیتی چیست؟ (نوع ارتباط شخصیت فاعل و فرعی)

مقالات پیشنهادی مرتبط با تاثیرات همیشه آنلاین بودن

افزایش مدت زمان آنلاین بودن و استفاده از صفحه نمایش

اینکه بزرگسالان زمان بیشتری را در تماشای صفحه نمایش هستند، جای تعجب ندارد. در دهه گذشته تعداد زیادی از بزرگسالان گوشی‌های هوشمند خریداری کرده‌اند. این موضوع به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند بدون وقفه زمان خود را به صورت آنلاین سپری کنند.
این یعنی دوستان، آشنایان، خانواده و کارفرمایان به راحتی می‌توانند به ما دسترسی داشته باشند.

تاثیرات همیشه آنلاین بودن

طبق نظرسنجی PEW در سال 2011 فقط 35 درصد بزرگسالان گوشی هوشمند داشتند. اما در سال 2019 این آمار به 81 درصد رسید. به گفته دکتر زلاتین ایوانوف، روانپزشک ساکن نیویورک: همه همیشه یک مینی کامپیوتر حمل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی
حمله پانیک چیست؟ بررسی علائم + 11 راه درمان موثر

در 15 سال گذشته فیس بوک به عنوان یک پلتفرم اصلی برای 69 درصد دانشجویان و بزرگسالان تبدیل شده است. رسانه‌های اجتماعی به همه کمک می‌کنند تا ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند. این موضوع می‌تواند دلیلی برای بیشتر بودن در صفحات نمایش باشد.

ارتباط صفحات نمایش و افسردگی

نمایش‌های کمدی، صحبت با دوستان اجتماعی، اشتراک گذاری مطالب مورد علاقه، دیدن میم‌های بانمک و خیلی از موارد دیگر باعث لبخند مردم می‌شود. ولی حقیقت این است که نگاه کردن طولانی مدت یا سپری کردن زمان زیاد در صفحه نمایش می‌تواند تاثیرات منفی را روی خلق و خو داشته باشد. حتی به بدتر شدن خلق و خو هم می‌انجامد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017 بزرگسالانی که بیشتر از 6 ساعت از رایانه یا صفحات نمایش استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که به افسردگی متوسط تا شدید دچار شوند.

دائما آنلاین بودن می‌تواند باعث شود ما احساس قطع ارتباط با دیگران کنیم. برای اینکه احساس تنهایی نداشته باشیم لازم است که ارتباط نزدیک و واقعی داشته باشیم که صفحات نمایش نمی‌توانند واقعا چنین چیزی را میسر کنند. اما امروزه مردم وقت گذرانی در صفحه نمایش را جایگزین روابط واقعی می‌کنند. یکی از تاثیرات همیشه آنلاین بودن این است که از روابط واقعی زندگی دور می‌شویم.

مطلب پیشنهادی
11 کار سرگرم کننده برای افزایش و حفظ سلامت مغز

سپری کردن مدت زمان طولانی در رایانه یا تلفن‌های هوشمند می‌تواند ما را از زندگی واقعی دور کند. در حدی که روی زندگی شخصی، خانوادگی و تقریبا همه روابط تاثیر می‌گذارد. حتی کم تحرکی ناشی از بودن در صفحات نمایش هم می‌تواند زمینه بروز افسردگی را فراهم کند.

ارتباط صفحه نمایش و خواب

کم خوابی به طور مستقیم با سلامت روان از جمله افسردگی در ارتباط است.
طبق مطالعات انجام شده در سال 2014 افرادی که قبل از رفتن به رختخواب به صفحه نمایش زل می‌زنند، تا حدودی به سرکوب ترشح ملاتونین منجر می‌شوند و در چرخه خواب خود اختلال ایجاد می‌کنند.

تاثیرات همیشه آنلاین بودن

نور آبی که از تلفن‌های هوشمند ساطع می‌شود، به ویژه در شب می‌تواند آسیب‌رسان و مشکل‌ساز باشد. انگار می‌تواند مغز را فریب دهد که هنوز روز است! در نتیجه در تولید ملاتونین و چرخه خواب اختلال ایجاد خواهد شد.
قبل از خواب به جای وقت گذراندن و زل زدن به صفحات نمایش، کتاب بخوانید.

مطلب پیشنهادی
اسکیزوفرنی چیست ؟ علائم و عوامل ایجاد شیزوفرنی کدامند؟

عوارض و تاثیرات همیشه آنلاین بودن

  • تغییر در سبک زندگی
  • زمینه سازی برای ابتلا به افسردگی
  • بی توجه شدن نسبت به سلامت فردی
  • بی توجه شدن نسبت به مسائل شغلی و شخصی
  • دور شدن از مسیر اصلی و فعالیت‌های مهم زندگی
  • کاهش معاشرت با دوستان و حتی از دست دادن آنها
  • کاهش تحرک و فعالیت بدنی که مشکلات جسمی مانند چاقی را به همراه دارد

تاثیرات همیشه آنلاین بودن شامل جنبه‌های مثبت هم می‌شود؟

وقتی در مورد بودن در صفحه نمایش صحبت می‌کنیم، بهتر است جنبه‌های مثبت آن را هم در نظر داشته باشیم.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2018 به این نتیجه دست یافتند که بزرگسالانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند کمتر دچار پریشانی روانی اجتماعی می‌شوند. پریشانی روانی یکی از نشانه‌های اضطراب و افسردگی است.

استفاد از صفحات نمایش، مانند یک پل ارتباطی می‌تواند باشد که با افرادی که با آنها ارتباط برقرار کرده‌اید مکالمه کنید. اما رسانه‌هایی مانند اینستاگرام که چیزهایی را در روابط شما بهبود نمی‌بخشند، ممکن است احساس ترس از دست دادن را در فرد تقویت کنند.
مثلا فیس بوک می‌تواند برای برقراری ارتباط با یک دوست در جای دیگری از جهان مناسب باشد؛ تا زمانی که برنامه ریزی حضوری با افراد دیگر در تداخل نباشد.

مطلب پیشنهادی
سایکوز چیست؟ بررسی 2 نشانه اصلی روان‌پریشی و علت ابتلا

با عوارض و تاثیرات همیشه آنلاین بودن مقابله کنید

نمی‌توان به طور کامل استفاده از صفحات نمایش را کنار گذاشت. خیلی از بزرگسالان روزانه بیشتر از 8 ساعت در روز را در رایانه یا مقابل صفحات نمایش سپری می‌کنند. البته طبق گفته محققین برخی از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند خوب باشند. اما چگونه می‌توانیم از آنها استفاده کنیم که تاثیرات مخرب و منفی آنها را کاهش دهیم؟

راه بروید

برای شروع بهتر است اگر شغل شما با نگاه به صفحه نمایش مرتبط است، مدت‌هایی را برای استراحت کوتاه تعیین کنید. بلند شوید و راه بروید. این روش از نظر روانی و جسمی به نفع شماست.

ابزارهایی را برای ردیابی زمان صفحه نمایش نصب کنید

شاید منطقی نباشد اما از ابزارهایی برای مدیریت دستگاه‌های ما وجود دارند که می‌توانیم به کمک آنها زمان روشن بودن صفحه نمایش خود را محدود و ردیابی کنیم.

یادآور تنظیم کنید

یادآورها می‌توانند به شما کمک کنند که بین زمان کار با دستگاه‌های هوشمند وقفه‌هایی داشته باشید.
به عنوان مثال اپل واچ هر ساعت به شما اطلاع می‌دهد که تایم زیادی را حرکت نکرده‌اید و باید یک دقیقه بایستید یا راه بروید. از آن به عنوان یک یادآور خوب برای استراحت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
با چند عادت ساده هوش هیجانی (EQ) خود را تقویت کنید

از عینک‌های بلوکات کمک بگیرید

عینک‌های مسدود کننده نور آبی را اصطلاحا بلوکات می‌گویند. می‌توانید از آنها برای فیلتر کردن نور آبی در ساعات پایانی شب استفاده کنید تا در تولید ملاتونین (هورمون تنظیم خواب) اختلال ایجاد نشود و به خواب بهتر کمک کند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با تاثیرات همیشه آنلاین بودن

شما بگویید

برای اینکه بتوانید زمان آنلاین بودن خود را کاهش دهید از چه روشی استفاده می‌کنید؟
پاسخ و پیشنهاد خود را در قسمت ارسال دیدگاه‌ها برای ما و سایر همراهان کوئیک فیت بیان کنید.

منبع: healthline

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *