تقویت تخمدان

تقویت تخمدان یکی از مسائلی است که بسیاری از زوج‌ها برای داشتن فرزندانی سالم برای آن تلاش می‌کنند. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌ها هستند که باعث می‌شوند بتوان به تقویت تخمدان‌ها برای باروری بهتر پرداخت. در ادامه این متن به راهکارهایی که برای این منظور ضروری است خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ضرورت تقویت تخمدان

امروزه تقویت تخمدان به یکی از راهکارهایی برای کمک به باردار شدن زوج‌ها تبدیل شده است. طبق مطالعات انجام شده سلامت تخمدان علاوه بر اینکه بر سیکل قاعدگی تاثیر خواهد داشت، بر لقاح سالم و بارداری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ضرورت تقویت تخمدان

درصد بالایی از زنانی که با مشکل باروری مواجه می‌شوند، به علت ضعیف بودن تخمک‌ها و تخمدان است. سلامت تخمدان به طور مستقیم بر لقاح و در ادامه آن بر لانه گزینی تاثیر خواهد داشت. لازم به ذکر است که برخی از موارد بدن و تخمدان به انسولین مقاوم بوده و سبب بروز اختلالاتی در تخمک گذاری و سیکل قاعدگی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
پاره شدن کیست تخمدان (بررسی 7 علت اصلی+ علائم آن)

با توجه به اینکه کیفیت تخمک ممکن است به عواملی از جمله عوامل محیطی، سن، تامین هورمون‌های روزانه، شرایط روحی و استرس یا مصرف مواد غذایی روزانه وابسته باشد، لازم است تا برای تقویت تخمدان راهکارهایی را انجام داد تا برای زوج‌هایی که قصد بارداری دارند شرایط بهتری را مهیا ساخت.

راهکارهایی برای تقویت تخمدان

رژیم غذایی می‌تواند تاثیر به سزایی در تقویت تخمدان داشته باشد. تا حدود 70 درصد با رژیم غذایی می‌توان به تقویت تخمدان منجر شد. علاوه بر رژیم غذایی موارد دیگری هستند که در این زمینه بسیار موثر هستند و در ادامه به طور کامل آنها را برایتان ارائه خواهیم کرد.

رژیم غذایی و مواد غذایی مناسب برای تقویت تخمدان

ضرورت تغذیه برای تقویت بسیاری از اندام‌ها و ارگان‌های بدن لازم و ضروری است. اما در صورتی که نیاز به تقویت اندام خاصی مانند تخمدان باشد لازم است تا رژیم غذایی متفاوتی پیش گرفته شود.

مواد غذایی حاوی اسید فولیک برای تقویت تخمدان

تقویت سیستم دفاعی بدن از طریق مصرف اسید فولیک می‌تواند گام موثری در زمینه باروری به شمار رود. مواد غذایی زیر از جمله خوراکی‌های مناسب در این زمینه هستند:

  1. تامین پروتئین مورد نیاز بدن با مصرف انواع ماهی و همینطور تخم مرغ
  2. انواع آجیل به ویژه گردو (به عنوان آنتی اکسیدانی قوی تاثیر به سزایی در تقویت تخمدان خواهد داشت)
  3. مصرف انواع میوه به ویژه آووکادو و انواع توت‌ها
  4. مصرف انواع سبزیجات پهن برگ به ویژه اسفناج، بروکلی و کلم پیچ برای تامین آهن، اسید فولیک، منگنز و سایر موارد ضروری
  5. مصرف ادویه‌ بیشتر از جمله دارچین و زنجبیل
  6. استفاده از انواع غلات سبوس‌دار
  7. هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف آب کافی
  8. استفاده از آجیل میوه
  9. کنجد بیشتری مصرف کنید
  10. مصرف بیشتر انواع پروتئین حیوانی از جمله گوشت شتر و گوشت گوسفند
  11. از غذاهای سرشار از امگا 3 مانند و کلسیم از جمله شیر، ماست و… استفاده کنید
مطلب پیشنهادی
درد تخمدان و بررسی 7 علت اصلی ایجاد آن + راه درمان

نکته مهم: سعی کنید برای نتیجه بهتر محصولات ارگانیک مواد غذایی نام برده شده را تهیه کنید.

نکته بسیار مهم اینکه تا جای ممکن مواد قندی و مصنوعی را حذف کرده و مواد غذایی مفید نام برده شده که جذب راحت‌تری دارند را جایگزین آنها کنید. از رژیم غذایی کم کربوهیدرات باید پیروی شود تا علاوه بر تناسب اندام، قند خون نیز کاهش یافته و ترشح انسولین منظم خواهد شد تا در نتیجه آن احتمال باروری نیز افزایش یابد.

خوراکی‌ها برای تقویت تخمدان

راهکارهای موثر برای تقویت تخمدان

علاوه بر رژیم غذایی لازم است تا راهکارهای دیگری نیز برای تقویت تخمدان پیش گرفته شود که شامل موارد زیر است:

  • اکسیژن‌رسانی و بهبود گردش خون با انجام فعالیت بدنی مناسب
  • ماساژ دادن شکم برای بهبود جریان خونرسانی
  • اضافه وزن مانعی برای تقویت تخمدان و افزایش احتمال باروری محسوب می‌شود و باید آنرا رفع کرد
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی باید پرهیز شود
  • از مصرف سیگار باید پرهیز شود
  • استرس عامل بسیار مهمی برای ضعف اندام‌های بدن محسوب می‌شود، سعی کنید آنرا کنترل و مدیریت کنید
مطلب پیشنهادی
کیست تخمدان چیست؟ علائم و انواع آن + 5 راه درمان

مواد غذایی ممنوع

  • ترجیحا برای مدتی از مصرف غذاهای فراوری شده حاوی سویا پرهیز شود مانند شیر سویا
  • حذف غذاهای تراریخته و جایگزینی آنها با مواد غذایی ارگانیک
  • مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مصنوعی پرهیز کنید

نکات پایانی

در این متن به طور کامل نکاتی برای تقویت تخمدان ارائه شد که با انجام دادن آنها و پرهیز از برخی عادات نادرست می‌توان به آن دست یافت. در صورتی که که تقویت تخمدان برای بارداری منظور است، لازم و ضروری است تا از پزشکان متخصص در این زمینه کمک گرفته شود و از اقدامات خودسرانه پرهیز شود. زیرا ممکن است عدم باروری دلیل غیر از این موضوع را داشته باشد.