خواص زعفران

خواص زعفران گاهی بدون اینکه به آن توجه شود، به بدن رسانده می‌شود.
زعفران گران قیمت‌ترین ادویه در جهان است.
دلیل قیمت بالای این ادویه روش برداشت، کارگر و تولید پر هزینه آن است. در این مقاله قرار است مهمترین خواص این ادویه گران قیمت و پرخاصیت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با مهمترین خواص زعفران

زعفران از نوعی گل حاصل می‌شود که نام علمی آن “Crocus Sativus” می‌گویند. کلمه “Crocus” ریشه یونانی دارد که به معنای نخ و ریشه است. منشاء این گیاه یونان است؛ دقیقا جایی که برای خواص گیاهان دارویی بسیار ارزش قائل هستند.
اکثر افراد برای جنبه‌های مختلف درمانی مانند تقویت روحیه، بهبود حافظه و حتی تقویت میل جنسی از زعفران استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله قرار است 11 مورد از مهمترین خواص زعفران را برایتان معرفی کنیم.

خواص زعفران

مطالب مرتبط با خواص زعفران

مطلب پیشنهادی
خواص زردچوبه و تاثیرات آن در درمان بیماری های مزمن

1. خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

زعفران دارای ترکیبات گیاهی زیادی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی تاثیر می‌گذارد. ترکیبات آنتی اکسیدانی، ترکیباتی هستند که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و همینطور استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در زعفران موارد زیر هستند:
کروستین
سافرانال
کامفرول

کروسین و کروستین، رنگدانه‌های کارتینوئیدی هستند که موجب رنگ قرمز زعفران شده‌اند.
این دو ترکیب، خاصیت ضد افسردگی نیز دارند و همینطور از سلول‌های مغز در مقابل آسیب‌های پیشرونده حفاظت می‌کنند. به کاهش و بهبود التهاب کمک می‌کنند و برای کاهش وزن نیز موثر هستند.

وجود سافرانال در ترکیبات گیاه زعفران سبب طعم و رایحه دلنشین آن شده است. طبق تحقیقات انجام شده:
این ترکیب به بهبود خلق و خو می‌انجامد؛
به تقویت حافظه و توانایی کمک می‌کند؛
از سلول‌های مغز در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

2. خواص زعفران برای بهبود خلق و خو و افسردگی

به زعفران لقب “ادویه خورشید” داده‌اند.
این لقب فقط به خاطر رنگ متمایز این ادویه نیست. بلکه به این دلیل است که به بهبود روحیه کمک می‌کند.
طبق تحقیقات انجام شده، زعفران به صورت موثری در بهبود علائم افسردگی خفیف تا متوسط موثر است.

مطلب پیشنهادی
خواص دارچین و تاثیر این ادویه شگفت انگیز در درمان بیماری ها

مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران، نسبت به داروهایی همچون فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام که برای درمان افسردگی هستند، عوارض کمتری را در پی دارند.
اما همواره باید در نظر داشته باشید که زعفران تنها راه درمان افسردگی نمی‌تواند باشد و مطالعات بیشتری در این رابطه نیاز است. پس هیچ وقت نباید آن را جایگزین راهکارهای توصیه شده توسط پزشک کرد.

3. مبارزه به سرطان

زعفران سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بسیار موثر است. ابتلا به انواع سرطان با رادیکال‌های آزاد در ارتباط هستند.
طبق تحقیقات انجام شده، ترکیبات زعفران به پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرکوب رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ کمک می‌کنند و سلول‌های طبیعی را بدون آسیب می‌گذارند.
این تاثیرات بر سرطان‌های دیگری همچون گزینه‌های زیر نیز تاثیرگذار هستند:
مغز استخوان
پوست
پروستات
ریه
پستان
دهانه رحم

کروکسین موجود در ترکیبات زعفران به عنوان ترکیب آنتی اکسیدانی زعفران است. به همین دلیل گزینه‌ای برای حساس‌تر شدن سلول‌های سرطانی نسبت به داروهای شیمیایی، می‌توانند باشند.
برای اثبات خاصیت ضد سرطانی زعفران تحقیقات بیشتری لازم است. زعفران بر سلول‌های سرطانی تاثیر گذار هست اما به تنهایی نمی‌تواند به درمان بپردازد.

مطلب پیشنهادی
خواص هلیله سیاه - هلیله سیاه چیست؟ + 19 خاصیت درمانی

4. کنترل سندروم پیش قاعدگی با خواص زعفران

سندروم پیش قاعدگی ممکن است علائم عاطفی، جسمی، روحی و روانی متعددی را به همراه داشته باشد که قبل از دوران قاعدگی فرد را درگیر می‌کند.
طبق تحقیقات انجام شده، زعفران می‌تواند به درمان علائم این سندروم کمک کند.

خواص زعفران

در افراد دارای رحم منتسب به زنان بین 20 الی 45 سال، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران، می‌تواند علائمی مانند موارد زیر کاهش دهد:
سردرد
هوس
درد

طبق مطالعات دیگر، بوئیدن زعفران به مدت 20 دقیقه، به کاهش علائم سندروم پیش قاعدگی مانند اضطراب و سطح هورمون استرس (کورتیزول) می‌انجامد.

5. تقویت قوای جنسی

مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران، در طول 4 هفته، می‌تواند به بهبود عملکرد نعوظ مربوط به افسردگی در مردان کمک می‌کند.
همچنین ترکیبات زعفران برای افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد نعوظ بسیار مفید است.

در زنانی که میل جنسی در آنها به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی کم است، مصرف زعفران به مقدار حدود 30 میلی گرم در روز، پس از یک ماه موجب بهبود میل جنسی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
زنجبیل و فشار خون ؛ عبارت نام آشنا برای مبتلایان به پر فشاری

6. زعفران برای کاهش وزن و لاغری

مصرف میان وعده‌های ناسالم، عاداتی رایج هستند که ممکن است افراد را در معرض خطر افزایش وزن ناخواسته قرار دهند.
طبق تحقیقات انجام شده، زعفران می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مهار ولع پرخوری در میان وعده‌ها باشد.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف مکمل‌های حاوی ترکیبات زعفران، به طور قابل توجهی، احساس سیری بیشتر را ایجاد می‌کند تا میان وعده کمتری مصرف شود. در نتیجه کاهش وزن قابل توجهی حاصل خواهد شد.
همچنین به طور قابل ملاحظه‌ای بر موارد زیر تاثیرگذار بوده است:
کاهش اشتها
کاهش سایز دور کمر
کاهش توده چربی بدنی
کاهش شاخص توده بدنی

هنوز ثابت نشده است که زعفران چگونه از ولع غذایی بیش از حد جلوگیری می‌کند و به کاهش وزن می‌انجامد.

7. خواص زعفران برای قلب

مطالعات نشان داده‌اند زعفران به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی، می‌تواند کلسترول خون را کاهش داده و از گرفتگی و تجمع آنها در عروق جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی
خواص تخم گشنیز برای سلامت بدن و زیبایی + ارزش غذایی

8. کمک به کاهش سطح قند خون

زعفران بر کاهش سطح قند خون نیز موثر است. طوری که می‌تواند در افزایش حساسیت به انسولین نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

9. محافظت از سلامت چشم

یکی دیگر از خواص زعفران، محافظت از سلامت چشم است.
تخریب ماکولای چشم به سن وابسته است. استفاده متعادل از زعفران می‌تواند از چشم در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند و حتی بهبود بینایی در بزرگسالان را به همراه داشته باشد.

10. بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر

یکی دیگر از تاثیرات مصرف متعادل و منظم زعفران، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است. این موضوع به دلیل خواص آنتی اکسیدانی است که زعفران به همراه دارد.

11. خواص زعفران برای پوست

خواص آنتی اکسیدانی که زعفران به همراه دارد، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. همچنین درخشندگی و شادابی را برای پوست به همراه دارد. علاوه بر آن تاثیرات زیر را نیز ایجاد خواهد کرد:
سفید شدن پوست
جلوگیری از بروز جوش
درمان خشکی و ترک لب

مطلب پیشنهادی
13 خاصیت برجسته خردل + ممنوعیت‌ها و مصرف در بارداری

مطالب مرتبط با خواص زعفران

جمع‌بندی

خواص زعفران برای موارد مختلف موثر و مفید است.
در این مقاله به مهمترین آنها اشاره کردیم. می‌توانید این ادویه بسیار خوشبو و خوش عطر را در تهیه دمنوش‌ها، انواع خورشت، دسرها، شربت خانگی و… به کار ببرید.

منبع:
Healthline

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید