بی نظیری خواص آووکادو

آووکادو یک میوه استوایی است. این روزها، آووکادو به یک غذای فوق العاده محبوب در بین افراد آگاه به سلامتی تبدیل شده است. این میوه علاوه بر طعم خاص و فوق العاده، دارای فواید بی نظیری برای سلامت بدن و پوست می باشد. در این مقاله به 12 خواص آووکادو که کمتر شناخته شده است و از طرفی این خواص به اثبات رسیده اند، پرداخته ایم.

6 شگفت انگیزی خواص آووکادو

6 خواص آووکادو

آووکادو را می توان جز میوه هایی دانست که به نسبت بی نظیری خاصی دارد. بیشتر میوه ها در درجه اول ترکیباتشان از کربوهیدرات تشکیل شده است. اما یکی از خواص آووکادو این می باشد که ترکیباتش چربی های سالم تشکیل شده است؛ این خود برتری این میوه را به در قدم اول به خوبی نشان خواهد داد.

نکته: مطالعات بسیار در باب خواص آووکادو نشان داده است از نظر ایجاد سلامت بسیار قدرتمند عمل می کند.

ارزش غذایی و کالری آووکادو

کالری آووکادو

یکی از خواص آووکادو این می باشد که سرشار و غنی از مواد مغذی و مفید می باشد. این میوه ی سبز رنگ دارای ارزش بالای غذایی بسیاری است. از طرفی آووکادو به دلیل طعم خوب و از طرفی به علت بافت خاصی که دارد می توان آن را به راحتی در غذا های مختلف اضافه کرد.

مطلب پیشنهادی
خواص هلو ؛ 11 خاصیت بی نظیر هلو برای سلامتی

نکته: ترکیب اصلی آووکادو ماده ای به نام گواکاموله است.

آووکادو بسیار مغذی و مفید می باشد. این میوه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله 20 ویتامین و مواد معدنی مختلف است. این مواد شامل موارد زیر می باشد

  • ویتامین k: میزان 26 درصد
  • فولات: میزان 20 درصد
  • ویتامین C: میزان 17 درصد
  • پتاسیم: میزان 14 درصد
  • ویتامین B5: میزان 15 درصد
  • ویتامین B6: میزان 13 درصد
  • ویتامین E : میزان 10 درصد

علاوه بر این میوه حاوی مقادیر بسیار کمی از منیزیم، منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و باقی ویتامین خانواده B می باشد.

نکته: کالری آووکادو 160 کالری در میزان 100 گرم آن است.

نکته: آووکادو فاقد کلسترول و سدیم می باشد و از نظر ترکیبات چربی جز چربی های اشباع کم یا غیر اشباع محسوب می شود.

1. پتاسیم زیاد و خواص آووکادو

پتاسیم زیاد و خواص آووکادو

مطالعات بر روی انسان ها نشان داده است، بیشتر افراد روزانه مقدار متعادل و مورد نیاز بدن خود پتاسیم مصرف نمی کنند. پتاسیم ماده معدنی مغذی است که در برخی از چاشنی و میوه ها وجود دارد. عملکرد پتاسیم در بدن اینگونه می باشد که، به حفظ شیب الکتریکی در سلول های بدن کمک شایانی می کند. از طرفی یکی دیگر از خواص پتاسیم این می باشد که در جذب ماده ی معدنی کلسیم به استخوان ها نیز کمک می کند و به جذب آن سهولت می بخشد. 

مطلب پیشنهادی
خواص زرشک ؛ 7 خاصیت زرشک که حتما باید از آن باخبر باشید

یکی از شگفتی های خواص آووکادو این می باشد که سرشار از پتاسیم می باشد. اغلب موز را یک میوه ی سرشار از پتاسیم می دانند و برای متعادل سازی سطح پتاسیم بدن خود از این میوه مصرف می کنند. اما آووکادو غنی تر از این ماده معدنی می باشد. به گونه ای که در میزان 100 گرم آووکادو 14 درصد پتاسیم وجود دارد؛ در حالی که در همین میزان موز تنها 10 درصد از این ماده ی معدنی وجود دارد.

نکته: مطالعات متعددی نشان داده است، مصرف بیش از حد آووکادو به علت وجود پتاسیم باعث کاهش بیش از اندازه فشار خون می شود. این خود عامل خطرناکی برای ابتلا به سکته مغزی و قلبی می باشد. همچنین افزایش این ماده ی معدنی در عملکرد کلیه اختلال ایجاد خواهد کرد. (منبع)

2. سلامت قلب با خواص آووکادو

سلامت قلب با خواص آووکادو

آووکادو جز میوه هایی است که پرچرب محسوب می شود. در حقیقت 77 درصد از کالری موجود در این میوه بخاطر چربی می باشد. اما از دیگر خواص آووکادو این می باشد که ترکیبات چربی این میوه خوش طعم و عطر اشباع نشده است. البته این نکته قابل بیان است که چربی های این میوه نیز مانند اکثر گیاهان است. این بدان معنی نیست که حرارت دادن این میوه خواص آووکادو را از بین خواهد برد و ممکن است به ترکیبات خطرناکی نیز تبدیل کند. در نتیجه گزینه مناسبی برای مصرف سرخ کردن و پختن می باشد.

مطلب پیشنهادی
هر آنچه از خواص و مصرف آناناس باید دانست + کالری

یکی دیگر از خواص آووکادو این می باشد که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در خود دارد. این خواص را مدیون ماده ای به نام اسید اولئیک است. در نتیجه این خواص مصرف آووکادو می تواند گزینه مناسبی برای کاهش بیماری های التهابی و عفونتی باشد. همچنین در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی نیز موفق بوده است.

3. بهره گیری از فیبر آووکادو

بهره گیری از فیبر آووکادو

یکی از خواص آووکادو این می باشد که در ترکیبات آن فیبر فراوان یافت می شود. فیبر یک ماده مغذی برای سلامت بدن محسوب می شود. این میوه به علت وجود فیبر های فراوانی که در خود دارد یک خوراکی دیر هضم به حساب می آید. در نتیجه ی آن می توان اینگونه بیان کرد از خواص آووکادو این است که، کمک به کاهش وزن و کنترل قند خون خواهد کرد.

از مزیت های فیبر آووکادو این می باشد که دو نوع فیبر غیر محلول و محلول را با هم دارا می باشد. این بدان معنی است سلامت دستگاه گوارش را تضمین خواهد کرد. این نوع فیبر ها غذای مناسبی برای باکتری های بد روده محسوب می شوند. هنگامی که این باکتری ها میزانشان متعادل شود، روده عملکرد بهینه خواهد داشت. 

مطلب پیشنهادی
ترنج جزء کدام دسته از میوه ها است و چه فوایدی برای بدن دارد؟

نکته: 25 درصد از فیبر آووکادو در 100 گرم محلول می باشد و 75 درصد از فیبر ها غیر محلول است.

4. کاهش کلسترول و تری گلیسرید با آووکادو

تحقیقات و بررسی ها نشان داده است بیماری قلبی یکی از شایعترین عوامل فوت در جهان می باشد. عوامل ثابتی وجود دار که سلامت قلب را تهدید می کند. اصلی ترین آن مشکلات خونی و رگ های خونی است. مواردی که خون و رگ های خونی را تهدید می کنند شامل، کلسترول، تری گلیسیرید، اختلالات التهابی و فشار خون می باشد.

مطالعات درباره عملکرد و خواص آووکادو بر روی بیماری های قلبی نشان داده است، این میوه استثنایی قادر است میزان کلسترول را به اندازه ی چشمگیری پایین بیاورد. همچنین در این مطالعات به این نتیجه رسیده اند، مصرف آووکادو تری گلیسیرید خون را به میزان 20 درصد کاهش می دهد.

نکته: یکی دیگر از خواص آووکادو این است که میزان کلسترول خون را 11 درصد افزایش می دهد.

5. بالا بردن سلامت بدن

بالا بردن سلامت بدن

در مطالعه ای که بر روی خواص آووکادو انجام شد، یک نتیجه ی جالبی که به آن دست پیدا کردند این مسئله بود، افرادی که عادت به مصرف ای میوه مغذی دارند، از سلامت بالاتری نسبت باقی افراد برخوردار هستند. همچنین این مطالعات نشان داد افرادی که در میان وعده های غذایی خود این میوه ی خوش طعم قرار داده اند، ریسک ابتلا به سندرم متابولیک و عوامل کوچکی که باعث بیماری های قلبی و دیابت می شود را به اندازه ی چشمگیری پایین آورده است. نتیجه ی دیگری که در این تحقیقات به آن رسیدند اما عامل صد در صدی از خواص آووکادو آن را نمی دانند این بود که، افرادی که در این بررسی آووکادو مصرف می کردند وزن متعادلی داشتند و چربی های شکمی آن ها بسیار کمتر از باقی افراد دیگر بود.

مطلب پیشنهادی
10 خواص بی نظیر زغال اخته + ارزش غذایی و کالری

6. بالا بردن جذب مواد مغذی با خواص آووکادو

 جذب مواد مغذی با آووکادو

هنگامی که صحبت از میزان مواد مغذی در بدن می شود، منظور تنها میزان مصرف خوراکی نیست. یکی از مهمترین عوامل در سلامت بدن و عملکرد سیستم بدن می باشد، جذب مواد مغذی است. هنگامی که یک خوراکی مصرف می شود، باید شرایط در بدن به گونه ای باشد که بالاترین جذب مواد مغذی صورت گیرد.

یکی از عالی ترین خواص آووکادو این است که، میزان جذب ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را در بدن بالا می برد. در نتیجه این اتفاق علاوه بر کاهش کمبود مواد حیاتی بدن انرژی لازم روزانه را دریافت خواهد کرد. برخی از مواد مغذی و حیاتی بدن انسان محلول در چربی است یعنی این مواد باید برای جذب بهتر با خوراکی های حاوی چربی ترکیب شوند؛ که آووکادو یکی از بهترین گزینه ها برای این عملکرد می باشد.

نکته: ویتامین های A ،D ،E و K محلول در چربی هستند، همراه با آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها.

نکته: مطالعات نشان داده است یکی از خواص آووکادو این می باشد که باعث افزایش جذب آنتی اکسیدان از میزان 2.6 به 15 برابر را دارد.

خواص آووکادو اینگونه است که علاوه بر آن که خود دارای مواد مغذی بسیاری در خود است، باعث خواهد شد، ارزش غذایی سایر خوراکی های گیاهی دیگر نیز حفظ شود و به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. این یک دلیل عالی برای منبع چربی سالم هنگام خوردن سبزیجات است. بدون آن، بسیاری از مواد مغذی مفید گیاهان به هدر می روند.

مطلب پیشنهادی
خواص موز برای بدنسازی و 11 خاصیت مهم دیگر این میوه گرمسیری

در آخر

خواص آووکادو و مشتقات آن بسیار برای بدن زیاد است. چرا که آنتی اکسیدان های موجود در آن خود یک عامل بسیار مهم برای تضمین و محافظت از سلامت بدن می باشد. اما در مصرف این میوه خوش طعم باید تعادل را رعایت کرد. چرا که ازدیاد در آن مشکلاتی نظیر اسهال را به همراه خواهد داشت. همچنین بدن در مقابل مصرف زیاد هر خوراکی باعث ایجاد واکنش بدن خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید