خواص لوبیا چیتی

خواص لوبیا چیتی برای کل سیستم بدن مفید و موثر است.
بهتر است در نظر داشته باشیم، لوبیا چیتی محبوب‌ترین نوع لوبیاها در جهان است. لوبیاها انواع مختلفی دارند که در بسیاری از غذاها در کشورهای مختلف به کار برده می‌شوند.
حتی در تهیه غذاهای مکزیکی از آن اغلب استفاده می‌کنند.
لوبیا چیتی با خال‌های قهوه‌ای و قرمز وقتی پخته شود، به رنگ قهوه‌ای روشن یا صورتی کم رنگ در می‌آید. تهیه و پخت لوبیا چیتی تقریبا ساده و راحت است. می‌توان دانه‌های پخته شده لوبیا را به سادگی استفاده کرد یا اینکه آنها را به طور کامل له کرد و مورد استفاده قرار داد. لوبیا چیتی سرشار از ترکیبات معدنی و ویتامین‌ها است. به همین دلیل تاثیرات و فواید متعددی را برای بدن به همراه دارد.
در این مقاله به بررسی 7 خاصیت لوبیا چیتی برای سلامتی بدن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط با خواص لوبیا چیتی

مطلب پیشنهادی
خواص سویا برای سلامتی تا زیبایی و جوانی + عوارض سویا

ارزش غذایی لوبیا چیتی را بشناسید

خواص لوبیا چیتی

لوبیا چیتی سرشار از مواد معدنی و ویتامینی است. همچنین حاوی کربوهیدرات، فیبر خوراکی و پروتئین است. در جدول زیر به بررسی ارزش غذایی یک پیمانه (معادل 171 گرم) لوبیا چیتی پخته شده با کمی نمک پرداخته‌ایم.

ترکیبات تشکیل دهندهمقدار موجود
انرژی (کالری)245 کالری
کربوهیدرات45 گرم
فیبر15 گرم
پروتئین15 گرم
چربی1 گرم
سدیم407 میلی گرم
تیامین (ویتامین b1)28 درصد نیاز روزانه
آهن20 درصد نیاز روزانه
منیزیم21 درصد نیاز روزانه
فسفر20 درصد نیاز روزانه
پتاسیم16 درصد نیاز روزانه

7 مورد از مهمترین خواص لوبیا چیتی برای سلامتی

همانطور که مشخص است، خواص لوبیا چیتی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، نشات می‌گیرد. به ویژه ویتامین b1 موجود در آن، که یک ویتامین ضروری برای بدن است و در بدن به انرژی تبدیل می‌شود. علاوه بر این موارد، لوبیا چیتی حاوی مقادیری از جمله گزینه‌های زیر است:

  • کلسیم
  • روی
  • برخی از انواع ویتامین b
مطلب پیشنهادی
مهمترین خواص جو دوسر در 13 مورد + طریقه مصرف

لوبیا چیتی وقتی بدون افزودنی‌هایی همچون نمک، روغن فلفل و ادویه‌های دیگر پخته شود، فاقد کلسترول و چربی یا حتی سدیم خواهد بود.
در ادامه به مهمترین خواصی که این نوع از حبوبات به همراه دارد، خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

1. سلامت سیستم گوارش با فیبر لوبیا چیتی

یکی از مهمترین مواد معدنی که در لوبیا چیتی وجود دارد، فیبر است.
فیبر یکی از انواع کربوهیدراتی است که غیرقابل هضم است و در بیشتر غذاهای گیاهی وجود دارد. این ماده معدنی برای سلامت عملکرد دستگاه گوارش ضروری است. زیرا به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. اما بیشتر افراد در برنامه غذایی خود فیبر کافی دریافت نمی‌کنند. مقدار فیبر مورد نیاز برای هر فرد به شکل زیر مشخص شده است:

  • زنان: روزانه 25 گرم
  • مردان: 28 گرم

همانطور که مشخص شد، یک پیمانه لوبیا چیتی پخته شده، می‌تواند 40 الی 60 درصد نیاز روزانه فرد به فیبر را تامین کند. خواص لوبیا چیتی با به همراه داشتن فیبر، فواید زیر را به همراه دارد:

  • بهبود عملکرد روده‌ها
  • سلامت قلب و عروق
  • کنترل قند خون
  • هضم مناسب
  • موثر بر کاهش وزن
مطلب پیشنهادی
7 مورد از مهمترین خواص ذرت + مواد مغذی و ویتامین‌ها

2. خاصیت آنتی اکسیدانی و پیشگیری از بیماری‌ها

خواص لوبیا چیتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها موثر است. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون ترکیبات پلی فنول و فلاونوئیدها است.

خواص لوبیا چیتی

آنتی اکسیدان‌ها، از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که موجب ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شوند.

لوبیا چیتی سرشار از کامفرول است که یکی از فلاونوئیدهای پرخاصیت است.
حتی در مطالعات، ثابت شده است که به سرکوب سلول‌های سرطانی و پیشگیری از تکثیر و رشد آنها کمک می‌کند. حتی از بروز التهابات و سکه مغزی نیز جلوگیری می‌کند.

3. خواص لوبیا چیتی برای تنظیم قند خون

لوبیا چیتی ممکن است برای کنترل قند خون موثر باشد.
با اینکه لوبیا چیتی کربوهیدرات بالایی دارد، اما بیش از حد قند خون را افزایش نمی‌دهد. این موضوع به این دلیل است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. یعنی به کندی هضم می‌شود تا قند آن وارد جریان خون شود. در این صورت قند خون را متعادل نگه می‌دارد.
علاوه بر این موارد لوبیا چیتی سرشار از پروتئین و فیبر خوراکی است که به آزاد شدن قند در جریان خون کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی
خواص عدس برای کم خونی + 10 تاثیر مهم دیگر عدس

4. مصرف لوبیا چیتی برای سلامت قلب

لوبیا چیتی برای سلامت قلب می‌تواند مفید باشد.
طبق مطالعات انجام شده، مصرف روزانه نصف پیمانه لوبیا چیتی پخته شده، می‌تواند به کاهش کلسترول کل و کاهش کلسترول بد (LDL) منجر شود.
کلسترول بالا در بدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

5. کاهش فشار خون بالا

مصرف لوبیا چیتی به تولید پروپیونات، کمک می‌کند. این موضوع به کاهش کلسترول و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
همچنین حاوی مواد مغذی همچون پتاسیم و منیزیم است که خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهند. از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌شود.

6. خواص لوبیا چیتی در لاغری

خواص لوبیا چیتی

لوبیا چیتی می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.
لوبیا چیتی سرشار از پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر است که تا طولانی مدت به احساس سیری کمک می‌کند. از این طریق از اشتهای بالا جلوگیری خواهد شد.
مطالعات زیادی حاکی از این هستند که لوبیا چیتی تاثیرات زیر را برای لاغری به همراه دارد:
افزایش سیری
کاهش وزن بدن
کاهش سایز دور کمر
جلوگیری از پرخوری

مطلب پیشنهادی
برنج قهوه ای چیست؟ ( 12 دلیل برای آن که برنج قهوه ای بخورید)

7. خواص لوبیا چیتی برای بدنسازی

لوبیا چیتی یکی از گزینه‌های عالی برای ورزشکاران و به ویژه افرادی که بدنسازی کار می‌کنند، محسوب می‌شود.
زیرا حاوی کربوهیدرات فراوانی است که به ریکاوری عضلانی بعد از تمرین کمک می‌کند.

لوبیا چیتی سرشار از فیبر است که می‌تواند بهبود هضم را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد. از طرف دیگر به چربی سوزی و بودن در وزن سالم برای ورزشکاران هم کمک می‌کند.
وجود منیزیم در این خوراکی به سنتز بهتر پروتئین برای رشد عضلات کمک می‎‌کند.

مطالب مرتبط با خواص لوبیا چیتی

نکات تکمیلی

افزودن لوبیا چیتی به برنامه غذایی بسیار ساده است. همچنین گزینه‌ای مقرون به صرفه برای رژیم غذایی محسوب می‌شود که بسیاری از نیازهای بدن را تامین می‌کند.
البته بهتر است برای استفاده از آن، آنرا شب تا صبح در آب بخیسانید. این کار علاوه بر گرفتن نفخی که دارد، به پختن سریع‌تر نیز کمک می‌کند. بهتر است نوع خانگی آن را تهیه کنید. زیرا محصولات کنسروی حاوی نمک، شکر و افزودنی‌های همچون نگهدارنده‌ها هستند.
می‌توانید به راحتی آن را در برنامه غذایی به کار ببرید تا از خواصی که دارد بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی
لوبیا چشم بلبلی چه خواص و مضراتی دارد؟ طبع و مصلح آن

منبع:
healthline

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید