بر مصرف ویتامین های لاغر کننده سوالات متعددی وارد است و تحقیقات بسیاری در زمینه تاثیر ویتامین‌های مختلف بر لاغری و کاهش وزن انجام شده است. اما آیا واقعا مکمل ویتامینی وجود دارد که برای لاغری توصیه شود؟

در این متن بررسی خواهیم کرد که چه ویتامین‌هایی بر چربی سوزی موثر هستند و روند کاهش وزن را سرعت می‌بخشند. همینطور بیان خواهیم کرد چه ویتامین‌هایی به هیچ وجه نباید از رژیم غذایی روزانه برای کاهش وزن حذف شوند.

تاثیر ویتامین های لاغر کننده

ویتامین‌های مختلفی را بدن برای بقای ارگان‌های اصلی، انجام فعالیت‌ها و ترمیم بافت‌ها نیاز دارد. روزانه تنوعی از آنها با مصرف مواد غذایی مختلف به بدن رسانده می‌شوند.

انواع ویتامین‌ها نقش به سزایی در چربی سوزی، فرایندهای متابولیکی بدن، تبدیل برخی مواد مغذی به سوخت بدن و همینطور تولید اسیدآمینه و ساخت بافت‌های عضلانی دارند.

در این بین لازم است برخی از انواع آن که بر افزایش چربی‌سوزی تاثیر دارند را شناخت و برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن استفاده کرد. در ادامه هر کدام از ویتامین های لاغر کننده و ضروری برای بدن را بررسی خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی
چای لاغری چه ویژگی باید داشته باشد؟ (6 چای بسیار موثر)

ویتامین A؛ ضرورتی برای تنظیم سوخت و ساز

ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که بر تنظیم عملکرد غده تیروئید تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه آن سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار داده و بر هضم غذا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

5 ویتامین لاغر کننده

از جمله عوارض کم‌کاری تیروئید چاقی و اضافه وزن است. نامتعادل بودن سوخت و ساز بدن بر اثر کم‌کاری تیروئید چاقی این موضوع را در پی دارد. هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید، با مصرف مقدار مناسب از ویتامین A به سطح متعادلی می‌رسند.

منابع طبیعی حاوی ویتامین A

  • سبزیجات نارنجی رنگ از جمله هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، حتی کلم پیچ و بروکلی و اسفناج
  • میوه‌هایی از جمله زردآلو و همینطور برگه زردآلو
  • زرده تخم مرغ
  • جگر گاو
  • کره

خانواده ویتامین B؛ حاوی برخی ویتامین های لاغر کننده

ویتامین B شامل 8 ویتامین دیگر در گروه خود است. سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین بر عهده این گروه ویتامینی است.

مطلب پیشنهادی
لاغری سریع با عرق زیره - کوچک شدن شکم با عرق زیره

از این گروه اغلب برای کنترل اشتها، تقویت سطح انرژی و همینطور تقویت سیستم عصبی استفاده می‌شود.

در واقع این گروه از ویتامین‌ها ناقلان عصبی تولید می‌کنند که به آرامش اعصاب منجر می‌شوند و از تغذیه نابجا مثل ناخنک زدن و پرخوری احساسی فرد را دور نگه می‌دارند. انواع آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • ویتامین B1 یا تیامین به تجزیه مواد مغذی می‌پردازد
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین با تاثیر بر عملکرد غده تیروئید فرایند متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • ویتامین B3 یا نیاسین یکی از ویتامین های لاغر کننده که بر سوخت کربوهیدرات، چربی و پروتئین موثر است
  • ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید برای آزاد کردن انرژی ناشی از مصرف چربی‌ها ضروری است
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین موثر بر تولید هورمون از تیروئید عمل می‌کند و سوخت و ساز را تحت تاثیر قرارمی‌دهد
  • ویتامین B7 یا بیوتین برای جلوگیری از آسیب به بافت‌ها در طول رژیم لاغری ضروری است
  • ویتامین B9 یا اسید فولیک در صورت نبود به کم‌خونی فرد منجر می‌شود و عوارضی مانند سرگیجه را در پی خواهد داشت
  • ویتامین B12 یا کوبالامین که در منابع غذایی گیاهی وجود ندارد و باید آنرا از سایر منابع غذایی دریافت کرد
مطلب پیشنهادی
11 راه بسیار موثر رهایی از استپ وزن + علت ایجاد آن

منابع طبیعی حاوی انواع ویتامین B برای لاغری

بهترین ویتامین لاغر کننده
  • سبزیجات پهن از جمله اسفناج و کلم بروکلی
  • میوه‌هایی از جمله موز و آووکادو
  • حبوباتی از جمله لوبیا و عدس
  • غلات سبوس‌دار به ویژه برنج قهوه‌ای و جو دوسر
  • انواع گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • لبنیات مانند ماست و پنیر

ویتامین C؛ افزایش دهنده سوخت و ساز

یکی از ویتامین های لاغر کننده معروف که روزانه نیز از آن باید مصرف کرد، ویتامین C است. این ویتامین به تقویت سیستم دفاعی بدن منجر می‌شود و در اکسیداسیون چربی موثر عمل می‌کند. افزایش چربی در بدن بر اثر نبود آن ایجاد خواهد شد.

ویتامین C لاغر کننده

طبق تحقیقات انجام شده حتی مصرف ویتامین C در طول فعالیت ورزشی، تا 30 درصد سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این موضوع افرادی که اضافه وزن دارند، سطح کمتری ویتامین C در بدن آنها وجود دارد.

لازم به ذکر است این مورد از ویتامین های لاغر کننده محلول در آب است و مقدار اضافی آن از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل روزانه باید منابعی از آن را مصرف کرد.

مطلب پیشنهادی
ویتامین E برای پوست و جوانسازی (6 تاثیر عالی بر پوست)

منابع طبیعی حاوی ویتامین C

  • انواع مرکبات به ویژه گریپ فروت، پرتقال، لیمو ترش و…
  • انواع توت به ویژه توت فرنگی
  • میوه‌هایی از جمله کیوی، آناناس، هلو و…
  • سبزیجات به ویژه گوجه فرنگی، کاهو، انواع کلم و…

ویتامین D؛ راهی برای حذف توده‌های چربی

از دیگر ویتامین های لاغر کننده که به صورت غیر مستقیم تاثیر خود را بر لاغری نشان می‌دهد، ویتامین D است. این ویتامین اغلب از طریق نور خورشید جذب بدن می‌شود اما مصرف برخی منابع غذایی نیز می‌تواند تامین کننده این ویتامین باشند.

ویتامین D برای لاغری

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین D بر حذف توده‌های چربی تاثیرگذار است و لاغری را به همراه خواهد داشت.

منابع طبیعی حاوی ویتامین D

  • نور خورشید و قرار گرفتن در تابش مستقیم نور خورشید به مدت 20 دقیقه در روز
  • لبنیات غنی شده با ویتامین D
  • قارچ
  • روغن جگر ماهی
  • انواع ماهی به ویژه ماهی ساردین و سالمون

ویتامین E با تاثیرگذاری غیر مستقیم

شاید نقش ویتامین E به عنوان یکی از ویتامین های لاغر کننده کمی کمرنگ باشد اما به عنوان یک زمینه‌ساز بسیار مهم بر کاهش وزن و لاغری اثر می‌گذارد. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از انباشت رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی
راه های لاغر شدن سریع در خانه فقط با 13 گام بسیار موثر

این موضوع اثرگذاری خود را زمانی بروز می‌دهد که مواد غذایی ناسالم مصرف شده و توکسین‌هایی را تولید کنند که در بافت‌ها ذخیره شوند. این موضوع به واکنش‌های متابولیکی بدن آسیب زده و چاقی را به همراه خواهد داشت.

منابع طبیعی حاوی ویتامین E

  • آجیل از جمله بادام زمینی و بادام درختی و…
  • دانه‌هایی مانند دانه چیا، تخم کتان، تخم آفتاب گردان و…
  • میوه‌هایی مانند انبه و آووکادو
  • روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و…

نکات تکمیلی

در این متن به معرفی موثرترین ویتامین های لاغر کننده پرداختیم. لازم است به این نکته توجه کنید که یک رژیم غذایی سالم و اصولی می‌تواند تامین کننده تمامی نیازهای بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی برای حیات خود باشد. در این بین برای پی بردن به کمبودهای بدن لازم است فقط یک آزمایش خون ساده انجام داد و طبق بررسی پزشک، دوز مناسب از مکمل مورد نیاز بدن را مصرف کرد.

مطلب پیشنهادی
چربی سوزی سریع و آسان تنها با رعایت 14 راهکار بسیار موثر

این موضوع می‌تواند از انباشت مقدار اضافی انواع آنها که عوارض متعددی حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز به همراه دارند، جلوگیری کند. البته فقط با مصرف این منابع غذایی نمی‌توان انتظار کاهش وزن را داشت و اگر هدف کاهش وزن باشد، باید برای آن رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی متعادل پیش گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید